Gå til innhold

Bukt.


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Hei Tom

Innstemmer med de over, men man kan jo tenke seg at kraften ikke er overført til bukta før stanga er ferdig med bøyen nedover i framlegget. Kan også sees på at stang og line er parallell med bukt i framkalt. Bukten begynner ikke å rulle fra stang tupp før dette.

Mulig jeg er helt på jordet her, men det er vel der det synes mest ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså, du skal dra meg ut på glattisen nå ?

Jeg er nok enig at energien som stanga tilfører lina på vei framover forblir i lina/ overlina etter at bukta har oppstått. Stanga blir etter det mothold så at bukta kan rulle ut lina med rest energi som er i lina. Hvis man tenker seg at man klipper av lina ved top ringen, eksempelvis etter at bukta har kommet 1 til 2 meter fra stanga, regner jeg med at bukta kollapser. Lina mangler også da mothold og vil lande som om du kaster i sterk motvind.

Venter du derimot å klippe lina men venter til lina er 99% utstrekning og kapper lina, vil nok luftmotstand og line oppbygging avgjøre. Er det ekstremt hardt kast vil nok ny miniloop dannes i forkant og flua vil da skape ny underline for en stund, for så å kollapse som i eksempel nr 1.

Du som har forsket litt på liner, har vell mange liner , Jeg regner med at dette har du ikke testa..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså, du skal dra meg ut på glattisen nå ?

Jeg er nok enig at energien som stanga tilfører lina på vei framover forblir i lina/ overlina etter at bukta har oppstått. Stanga blir etter det mothold så at bukta kan rulle ut lina med rest energi som er i lina. Hvis man tenker seg at man klipper av lina ved top ringen, eksempelvis etter at bukta har kommet 1 til 2 meter fra stanga, regner jeg med at bukta kollapser. Lina mangler også da mothold og vil lande som om du kaster i sterk motvind.

Venter du derimot å klippe lina men venter til lina er 99% utstrekning og kapper lina, vil nok luftmotstand og line oppbygging avgjøre. Er det ekstremt hardt kast vil nok ny miniloop dannes i forkant og flua vil da skape ny underline for en stund, for så å kollapse som i eksempel nr 1.

Du som har forsket litt på liner, har vell mange liner , Jeg regner med at dette har du ikke testa..........

Testa og testa Fru Blom. ;D

Har faktisk gjort akkurat det gitt.I allfall i den forstand at jeg kappet til en line slik at jeg holdt i enden

av lina og slapp den etter stoppen.(Kollaps.)

Blir litt det samme som å bruke veldig tynn skyteline.Det er fordel i medvind,men ellers så fører det til

at lina (og fortommen) ikke strekker seg.Det er forresten noe man ofte ser i kastekonkuranser.

Nå blir det noe OT her da Tørrflua,men skitt au,det er lov i mine tråder hvis jeg kan få bestemme.

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...