Gå til innhold

Døngfluer i Oktober!!!


PålVD

Anbefalte innlegg

Hei!

 

I går når Johnsen og jeg var ute på en av årets siste turer var vi i et vann i indre Østfold. Det var litt liv og Johnsen fikk ørret på mygg på 2.kastet. Etter det var det relativt stille en stund, så vi ble sittende og speide etter vak. Da så vi til vår store overraskelse flere døgnfluer som fløy rundt! Beige til lys grå i fargen, 2 haletråder og ca krok 14. Vet at B.Rhodani og E.Ignita kan klekke i oktober, men ikke i stille vann som vi var i. Hva kan dette ha vært?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de var utrolig store! Var ingen av oss som skjønte noenting:p Så ut som to idioter når vi kasta fra oss stengene og løp rundt og prøvde å fange døgnfluer i steden. Hmm.. det kan ha vært spinnere, fikk ikke sett så veldig nøye på de. Men selv om det er spinnere så kan det jo ikke være lenge siden de har klekket? De kom opp fra land, helt i vannkanten, så jeg tenkte med en gang på en veldig sen klekking av no sippos. Men det var veldig få av de. Vi så kanskje 15 stk i løpet av en time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De var store til og klekke så sent, men kunne det vært spinnere?

 

Jeg er han andre som opplevde dette. Døgnfluene varierte litt i størrelse, men det er korrekt at de var så store som str. 14. Jeg så noen av de klekke og nærmest fly direkte opp i luften. De fløy raskt og høyt og så vi klarte aldri å fange noen. Det hele skjedde fra rundt klokken 16 og varte i en halvtime eller 45 min. Kan ikke fatte hvilken art det var. Det lå til og med is flere steder ved myra der aktiviteten stod på som værst. Jeg er ingen ekspert på døgnfluer, så jeg må bare spørre: Kan det ha vært en varm nok høst til at noen av de døgnfluene som klekker tidlig har sluppet den neste generasjonen allerede? Det lignet overhode ikke på leptoflbidaene i fargen, så da får jeg heller ikke det til å stemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vindknuten

kan være siplho...men den er ganske stor...spørst selvflgelig hvilke art...denne på bildet er en alternatus...den er jævlig stor :D

 

Nja Krabaten sitter på ett helt standard tyttebærblad, så noe så inn i granskauen diger er den ikke.

I forhold til andre Siphlonurus jeg har tatt bilde av er den direkte liten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Meldal klekker det ofte døgnfluer på oktober i stille vann. Damdøgnfluer-cløenum! To haletråder krok 16, gråblassolivenlortfarget, ingen bakvinger.

Var på hytta i helga, såg i høttboka at den 14. oktober i fjor var det stor klekking og jeg tok 13 stk. i tjønna på nohackles.

I helga i år var det ingen klekking - isen hadde lagt seg i tillegg til 15-20cm med snø. DET ER FORSKJELL PÅ HØTTLIV DET!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...