Gå til innhold

Synkeline til saltvann...


Spenolsen

Anbefalte innlegg

Striped BAss i synk 4 funker ikke dårlig i kulden...ryktene omhandler synk1 utgaven ;)

Airflo 40 + synk7 har ikke flytende runningline...intermediate, synker godt ned med klumpen ialle fall.

Ellers så er SA synk6 e godt "hel line" alternativ..

Eller DI7 og DI8 fra Airflo.

 

God tur "ned" :)

 

Skal sjekke nede hos Aktiv, jeg Espen....ser om de har en slik til deg.

Dere tar vel ikke inn Guideline varer ute hos dere i Bergen Aktiv...eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med SA Streamer Express med grainsklump og synk 1 skyteline. Du får den (om jeg husker rett i farten) fra 200-400 grains vekt på selve klumpen. Skytelina er utrolig sterk og av de få som virkelig ikke trenger å smøres - bare den blir våt så er den glatt så det holder.

 

Edit: Det eneste stedet i Norge der jeg vet de har denne, er på Nordisk Fiskeutstyr  (  http://shop.nfisk.no/  )

Edit 2: Linken direkte til snøret: http://shop.nfisk.no/index.php?main_page=product_info&cPath=93_136_138&products_id=2292

 

Snøret går ikke penest i luften med en meters fortom og en flue på størrelse med et garnnøste, men det er utrolig effektivt. Det går ut uansett vær, og om nødvendig gjennom en flokk med måker, og det går rett ned!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt min 40 + synk 7 nå i en sesong til gjedde og sjø, men forige helg, da var det slutt :-\ Coatinga sprakk på synkedelen rett ved skjøten. Den begynte å løsne så mye at den hang seg opp i stangringene. Brukt denne lina mye så kanskje ikke uventet, men hørt om flere med samme problem :-\. Uansett en av de beste synkelinene jeg har testet så det blir en ny selv om det kanskje skjer igjen :).

Har åsså testet Scierra sin HMT synk 7. Her må jo skytelina åsså være synk 7 , for denne sank som en stein. Synes den skyter litt dårligere da skyteline går litt tregere gjennom ringa, men en line som absolutt har potensiale, ihvertfall fra båt eller belly.

 

Teeny (Noroco, drammen) har åsså en synkeline som jeg har brukt i mange år, kanskje en av mine absolutte favoritter. De får du i 130 grain, 200, 300 osv. Her er det flyt skyteline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips Stig og snorre. Hørt mye bra om denne 40+ linen. Denne SA synk 6 linen Stig, heter den ingenting mer?

 

Joda vi bestiller enkelte ting fra Guideline vi også ;)

 

Bra, da fikser du deg et par liner.... :)

HAr hørt mye bra om Grain linen til SA som Tom nevner.

Synk6 jeg har brukt en del i ferskvann vel og merke, er en wet cel tror jeg....

 

huff Robban...hørtes ikke bra ut, mener Igor har erfart samme sak. Min mest brukte; #5 fast intermediate har ikke fått slike antydninger ennå..heldigvis.

Reklamer på den Robban...tipper det lar seg ordne. Men om dette er et vedvarende problem, og flere begynner erfare dette, så må jo man nesten kutte ut å anbefale linen. men inntil jeg ser det selv, skal jeg selvsagt ikke si noe. De blir sikkert slitne disse linene etter mye bruk...de egner jo seg til bruk så lenge de er hele :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Stig.

He he . Får ikke reklamert på en line jeg ødela sjøl. Saken var at jeg skulle klippe vekk den coatingdelen som hang seg opp i ringa og da gikk det litt utover kjernen ;D ;D ;D, vips to deler. Detta fikser vi med løkke, no problem ;).

 

Skal lufte litt mine egne teorier akkurat når det gjelder dette. Detta blir teit , men holdt ut.

 

Fiska dypvann i mange år nå, og det hele starta med Teeny sine grain liner. Kort fortalt så var jeg ikke så nøye på fortommer for storfisk før som nå. Mista mange storfisk åsså på det.

Idag står vel egentlig valget mellom å bruke en rykedel på fortommen for å spare fluelina, og heller miste et par fluer, eller bruke tjukk fortom hele veien og satse på at ikke fluelina ryker.

 

Problemet slik jeg ser det, er det at når jeg sitter i bunn med disse ekstrem synklinene(feks synk 7) så tåler de rett og slett ikke at du bruker så tjukk fortom at du lurer på om det fortommen som ryker eller fluelina.

Når du står og drar deg blå ved bunnkontakt og lurer på om fisketuren er over når noe ryker der nede så er det klart at dette har en innvirkning på lina. Bevist gått etter større fisk de senere år(lyr, sei torsk kveite) og da må fortommen være deretter. Trur inni i midt eget hodet at ved gjentatt bunnkontakt, og "hva ryker" opplevelser så skjer det noe med forholdet coating og kjerne. Det samme har jeg opplevd med Teeny linene. De har jeg sikkert hatt et 20 tall av, bare mine to siste(nyere tid) som har krakkilert etter 1 sesong. Ja, jeg er lei av å miste fluer, koster litt det åsså.

 

Det er trist å miste masse fluer med gjennomtenkt fortom, men åsså trist å miste fluelina.

Skal du bruke lina til alt annet en fiske langs bunn ser jeg ikke på dette som noe problem. Lyr og Ulke er jo nederst på rangstigen for de fleste og ditto et problem.

Skulle vært livechat på siden vøt, for det å få ned tanker i tekst er noe dritt ;D.

 

Hvis du bevist ikke går for å nå bunn med dine synkeliner så hadde jeg ikke hatt betenkligheter med å kjøpe 40+'n, skal bestille meg en ny snarest sjøl. Trur med hånda på hjertet den er noe av det beste jeg har prøvd til "mitt" fiske. :D :D

 

Edit: Kjøper meg elegant ny tørrline når den er slitt, det samme må vel gjelde på synk ;D . Trur vi må se dette i sammenheng, hvor mye man faktisk fisker, og forventet levetid, samt hva man fisker.

Hvem sitter ofte i bunn ved sjø-ørretfiske og havabbor, og hva bruker man av fortom. Gjedde og alle de andre drittartene er en annen sak. Viva 40+ ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff Robban...hørtes ikke bra ut, mener Igor har erfart samme sak. Min mest brukte; #5 fast intermediate har ikke fått slike antydninger ennå..heldigvis.

Reklamer på den Robban...tipper det lar seg ordne. Men om dette er et vedvarende problem, og flere begynner erfare dette, så må jo man nesten kutte ut å anbefale linen. men inntil jeg ser det selv, skal jeg selvsagt ikke si noe. De blir sikkert slitne disse linene etter mye bruk...de egner jo seg til bruk så lenge de er hele :)

 

Dette er et velkjent og veldokumentert problem på alle Airfloliner med løkke til løkke-sveisen (i.e. begge endene i sveisen foldet tilbake over seg selv). Grunnen til at liner som 40 Plus har denne sveisen er at man ikke har kunnet ekstrudere Polyurethane i ulik densitet (og farge) på en og samme kjerne. I følge ryktene skal derimot Airflo nylig ha investert i nytt utstyr som løser denne produksjonsbegrensningen, så utpå nyåret en gang vill disse linene bli tilgjengelig med heltrukket kjerne, og jeg ser ikke bort fra at de også vil dra nytte av den nye Super Low Memory coatingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det noe fiske på deg fremover? Tatt med deg utstyr til byen denne høsten, eller?

 

Har med meg litt utstyr nedover til Bergen i høst også, men foreløpig er noen økter med kastetrening det nærmeste jeg har kommet fisking... :-\

 

Sverreef: du leser deg opp på mye stæsj...imponerende :)

 

Noe "fornuftig" må man jo bruke tiden til når det ikke blir noe fisking :P;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener å huske at RIO solgte grainsliner som meter vare...at man feks kunne kjøpe en KM. og justere lengden....en sterk skyteline må til..

SA saltvater er rå sterk, men ikke så bra i kulda....jeg har med hell brukt 080 myk mono. glatt som f...den kan kokes og da blir den enda mykere...en vanlig line som strekkes så mye som dere vil beskriver vil lette bli overstrukket, og du får et misforhold mellom coating og kjerne.+at den sikker løsner litt.. de gamle casting snørene var lagd på fletta dakron...tunge var de også..tohånds tilsvarer 1000 grainer..

men til kveite må man ha en kraftig stang kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...