Gå til innhold

Forflyttning med snøre ute


R.Glamsland

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har Dere noen egne triks når dere flytter dere langs bredden kjennom busker og kratt frem til neste fiskeplass?

Sveiver dere inn snøret ,eller gjør dere søm jeg ,-kveiler snøret i en kveil sammen med stanga og trasker i vei..

når jeg da skal kaste ut neste kast, ender det selvsagt i en knute på snøret.. :-\  . Dette da for å spare tid, men det ender stadig med irriterende knuter og ikkeno tid spart.. ;) . Det har nok noe med hvordan kveilen legges sammen..

 

Hva gjør dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

fluefiske er for meg mye kryping og kravling og da er en kurv bare iveien, og i elv ved vadefiske har jeg intet problem med å holde løkker

[attachimg=1]

 

post-0-1394986918281_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du mange små løkker eller kaster du bare sinnsykt langt?

 

Pleier selv bruke 2-3 løkker, mer enn 3 så synes jeg ofte det blir tull selv om de legges riktig.

 

Til spørsmålet så pleier jeg snelle inn, men om jeg kun forflytter meg ved å vade 10-20 meter så hender det jeg lar snøret ligge i bukter, men skal jeg på land så sveiver jeg alltid inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

her illustrert om jeg kar hele 30 meters lina ute og med letter snøre f.eks #5 så drar man ikke mes så myeom gangen, dette må tilpasses strømhastighet.....men dette vet du Oddbjørn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her illustrert om jeg kar hele 30 meters lina ute og med letter snøre f.eks #5 så drar man ikke mes så myeom gangen, dette må tilpasses strømhastighet.....men dette vet du Oddbjørn ;)

 

Skjønner den Staffan. Lettere å håndtere mange løkker når man har dratt inn hele snøret og ikke trenger bruke så lange dobbeltrekk for å få ut de første løkkene. Helst siste skytet jeg tenkte på. Da liker jeg ikke å ha mere enn 3 løkker. Men viktig det du illustrerer med mindre og mindre løkker, man som feiler på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved forflytning på land har jeg et genialt tips, jeg kjøpte den hvor jeg handlet stangen: EN SNELLE ;D

Seriøst; en snelle har for meg en hovedfunksjon- oppbevaring av line.

Den sekundere funksjonen med fisk som kan sveives inn er også enda en flott grunn til å ha snelle ;)

 

Jeg vet hva du tenker på; men la deg ikke lure, en floke på linen når drømmefisken akkurat har vaket og røpet sin posisjon, er ikke øyeblikket du vil rote i busker og trær med mygg i alle hjørner av capsen din.

Floker/vaser er og blir et stressmoment. Ingenting kan fjerne opplevelsen av en flott dag som en salig linekveil du ikke vet frem og bak på.

 

Ta tiden til å sveive inn- forflytt- dra ut litt line først- ikke alt på en gang- kan fort gi nye vaser i iveren på å kaste maksgrensen hele tiden.

Stress ned og kose seg...det er fluefiske det. Faktisk mer effektivt noen ganger også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med flere her, bruk snella, sveiv inn hvis forflytning på land.  Utvadet så kan en sveive inn noe av linen for så å forflytte seg et stykke, lengre avstander er det bare å sveive inn.

 

punkt 1 for trivelig fiske er: Unngå irritasjoner.  Ikke lag deg situasjoner som gjør at du mister fokuset på det possitive.  Så stress ned og hold fokuset på fisket og ikke problemer.  Snører er ofte kostbare nåtildags, og er helt unødvendig og fyke opp i sinne for at snøret henger seg fast for n-te gang og du bare røsker til.  Har jo godt bra? de andre gangene, men nå er det plutselig et skikkelig ruklete område på snøret når du kaster ut neste kastet....  Der var det snøret ubrukelig.

 

JUPP. Både helsa, snøret og omgivelsene har det bedre om du sveiver inn snøret på snella. Betydlig billigere i lengden også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...