Gå til innhold

Noe annet en fisk på flue???


Snekkern

Anbefalte innlegg

  • Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Flere steder der jeg fisker er det mye bever. Særlig om natta på høsten så kan de svømme svært tett inntil deg når du står utvadet. De er helt ufarlige, men du kvekker noe så forferdelig hvis de finner på å slå med halen 1-2 meter bak ryggen din. Derfor pleier jeg å lage noen lyder i slike fiskesituasjoner, plystre eller synge litt  :) :)

Den andre ulempen er når en huker dem. De ligger lavt i vannet og kan være vanskelige å se i bekmørket. Derfor er det nesten uungåelig å huke dem av og til. Med 0.15 har du lite å stille opp med. Tror ikke beveren merker det engang. En muddler på 0.30 er litt verre (for beveren). Når en slik huker blir det som regel litt batalje. Har ennå  ikke håvet noen bever.  ;D ;D ;D

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere steder der jeg fisker er det mye bever. Særlig om natta på høsten så kan de svømme svært tett inntil deg når du står utvadet. De er helt ufarlige, men du kvekker noe så forferdelig hvis de finner på å slå med halen 1-2 meter bak ryggen din. Derfor pleier jeg å lage noen lyder i slike fiskesituasjoner, plystre eller synge litt  :) :)

Den andre ulempen er når en huker dem. De ligger lavt i vannet og kan være vanskelige å se i bekmørket. Derfor er det nesten uungåelig å huke dem av og til. Med 0.15 har du lite å stille opp med. Tror ikke beveren merker det engang. En muddler på 0.30 er litt verre (for beveren). Når en slik huker blir det som regel litt batalje. Har ennå  ikke håvet noen bever.  ;D ;D ;D

bjorni

"HEEEiii, MENNESKE HER" hehe ;D Takk for den trivelige historien, lo godt! Er mye bever på noen av fiskeplassene mine, området Øyerndelta er ett eksempel.. Har enda til gode å kroke en bever, sikkert fordi jeg enda er relativt ung og at jeg ikke fisker så alt for mye om natta! Hvis noen kommer og forteller meg at dem har håva en bever fra halen og opp...så trur jeg ikke på det..  ;D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere steder der jeg fisker er det mye bever. Særlig om natta på høsten så kan de svømme svært tett inntil deg når du står utvadet. De er helt ufarlige, men du kvekker noe så forferdelig hvis de finner på å slå med halen 1-2 meter bak ryggen din. Derfor pleier jeg å lage noen lyder i slike fiskesituasjoner, plystre eller synge litt  :) :)

Den andre ulempen er når en huker dem. De ligger lavt i vannet og kan være vanskelige å se i bekmørket. Derfor er det nesten uungåelig å huke dem av og til. Med 0.15 har du lite å stille opp med. Tror ikke beveren merker det engang. En muddler på 0.30 er litt verre (for beveren). Når en slik huker blir det som regel litt batalje. Har ennå  ikke håvet noen bever.  ;D ;D ;D

bjorni

He, he.  Bever ja,...kan jo da anbefale å IKKE bruke trehov ved hoving?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere steder der jeg fisker er det mye bever. Særlig om natta på høsten så kan de svømme svært tett inntil deg når du står utvadet. De er helt ufarlige, men du kvekker noe så forferdelig hvis de finner på å slå med halen 1-2 meter bak ryggen din. Derfor pleier jeg å lage noen lyder i slike fiskesituasjoner, plystre eller synge litt  :) :)

Den andre ulempen er når en huker dem. De ligger lavt i vannet og kan være vanskelige å se i bekmørket. Derfor er det nesten uungåelig å huke dem av og til. Med 0.15 har du lite å stille opp med. Tror ikke beveren merker det engang. En muddler på 0.30 er litt verre (for beveren). Når en slik huker blir det som regel litt batalje. Har ennå  ikke håvet noen bever.  ;D ;D ;D

bjorni

Det skal sikkert litt til å få en krok igjennom den pelsen. Er det ikke ca 45,000 hår pr cm2 de har. Lærte i alle fall det på jegerprøven husker jeg.

Så den blir sikkert ikke særlig plaget av ei flue :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

beveren fikk jeg nok ikke på tørt ;D men på ei nymfe, hadde den på bare noen sekunder. men en kompis av meg kjørte på en bever en god stund under morgen fiske etter laks, du kan si at han ikke var så veldig fornøyd når han skjønte hva det var ;D

Hahaha,, ja jeg skulle blitt så jævlig skuffa om den hadde vært en bever istedet for en kjempe laks!!! Ser den ;D

En del med bevere her også... Gleder meg til det første bildet med bever i håven :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk kroket en dupp når jeg var på Island i sommer. Riktignok prøvde jeg å treffe den først (grunnet utallige kast uten napp), men da den forsvant gikk eg til en ny plass. Kasta ut, ett par drag og der satt duppen på uten at jeg visste det. 15 min kjøring og en 4+ ørret var klar for håven. Men det gamle snøret røk og beistet svømte videre mens jeg satt igjen med en dupp fra Island :-\

Ellers bare det vanlige: Trær, flyndre, capsen min osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind......skriv om deg, synnøve og meg fikk lov til å overvære fisken som løp til skogs

He, he....den der er for god til å bare blenge ut her Staffan, den er for historier i de godes selskap.  Så den sparer vi til et lystigere lag. Litt sjelden den der,hihi.

Ellers så har en vel borti endel; de fleste tresorter/busker har blitt frisert, kornsorter, lyng og lav, de fleste steinsorter.  En tilskuer eller to i tidlig kastekarriere, ja meg selv inkl. noen ganger. 3-4 vadebukser perforert, neopren, gummi, pustende, badebukse? Sjøstjerner i flere farger, blåskjell er standard. Linerle løftet (30cm) på en paradun en gang på stille vann (stolt av den).  Noen mindre bygninger har vært utsatt, trailer på vei nordover langs Hemsila på 80 tallet er noe av det tyngste.  Dog konkurrerer det med kabincruiser på 34 fot i 10 knops fart, samt 12 fot withjolle med 9hk på kort hold.  Skotsk langhåret og langhornet høyfjellskreatur er morsom og spennende. Drivved, kanotist er også tunge saker. Bever har jo vært utsatt, dog bare lugging der, oftere skremt av innsnikende bever med dertil haleplask i mørket på kort hold.  Joda minst 2 flaggermus har fått fart på seg, ene var så liten at jeg lurte på om det var bare en lite løv på.....ble sånn litt rar lyd i kastet bare...på 5-stanga, syntes synd på den, da jeg prøvde å kaste av "løvet" i noen kraftigere sleng, men gav seg ikke og ble litt overrasket da jeg la snøret ned på vannet og det svømte fortvilet uti der....huff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ei i Kvina som fikk en bever. Hun merket ikke at det var en bever før den skulle håves. Dette var vel og merke ikke på fluestanga, men på flue og dupp.

En annen som hadde på bever i Kvina trodde det var laks fram til "laksen" krøp på land på motsatt side av elva.

Har selv hatt på bever på flue og dupp (mange, mange år siden  ;D), men aldri i håven nei. Trodde jeg hadde på bever en gang på fluestanga, men da jeg skulle slite så viste det seg at det var en veldig voksen sjøørret som våknet veldig til live når jeg satte skikkelig press på :o :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste gangen jeg har sett backingen har rast av snella i Østmarka, var når en and snappa cellemauer`n med fart og presisjon. Det var en dag med særdeles lite vak, og når jeg endelig fant to fine fisk innenfor kastehold, ville jeg ikke la sjansen gå fra meg. La ut flua, og mens fiskene beita seg stadig nærmere, kom det en and med stødig kurs mot der flua, og fiskene befant seg.

Ikke F...om den fugger`n skulle få ødelegge. Lot flua ligge til både fugl og fisk var en meter fra. Da turte jeg ikke mer for det var tydelig at det var maur den hadde lyst på. Dro til flua , men forsent. Anda kjente motstand, og tok til vingene. Hele fluelina, og ti meter backing raste av snella i retning mot tretoppene før jeg satte finger`n borti og fortommen røk, heldigvis i knuten. Man ryker ikke fisk, men ender er det helt greit å ryke. ;D

Hillern 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe,mange artige historier her nå. Maurspisende ender og "fisk" som går i land på andre siden  :D :D :D. Imago og Staffan, den historien dere har må dere komme frem med en gang  :D :D. De som ikke har fått "granatsjokk" og fremdeles har tørre vadere etter nærkontakt med plaskende bever hale  i "mørten" vil jeg påstå ikke er spesielt lettskremte, eller må være stokk døve.

Litt ot: Engang så var jeg på tur innover Songa med noen kompiser. Hadde en gammel pram, med en enda eldre Evinrude 4HK. Den streika selvfølgelig så vi måtte ro rimelig langt. Dette skjedde et stykke ut  på høsten og det ble tidlig mørkt. Det endte med at vi koste oss med fenalår og cognac i båten mens vi byttet på å ro. Vel fremme, i stupmørket, gikk 2 av oss i land med utstyr for å lage bål og sette opp telt. 2 andre satte ut garn. Da vi skulle kose oss videre med fenalåret seinere på natta kunne vi bare ikke finne det igjen. Det var søkk borte uansett hvor mye vi leita. Det var og ble et mysterium og vi spekulerte i om kanskje reven hadde tatt det.

Det var lite fisk i garnet neste dag, men fra 12 meters dyp dukket det opp et noe utvannet fenalår. Lærte vel at å sette ut garn i stupmørke med promille kan få uante konsekvenser  ;D ;D ;D.

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...