Gå til innhold

Kortlinefiske


Stig Vivelid-Nilssen

Anbefalte innlegg

Den glassbead buzzern der må dere prøve! Kanonbra. Claret og litt lysere brun tråd under klar tubing er fin sort.

På siden til min arbeidsgiver ligger det en steg for steg under artikler. Der har jeg laget den med tubing som ribb, kan like gjerne være heldekkende. Det har jeg brukt mest, men tar fisk på begge. Har ikke testet det opp mot hverandre.

En fin variant er å bruke en black nickel tungstenbead på 2-2,3mm for å komme ned litt mer i strømmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør vi sikkert Pål selv om vi tror noe annet. Joda BR hadde du kunne sett over håvkanten der så hadde du sett evja..

I tilfellet mitt med mygg her så var det ingen tilfeldighet. Se på puppa på bildet, flua mi var helt lik. 5 ørreter mellom 1,2 og 1,6 i en livløs bakevje.. Den dagen var det helt spot on. Kompisen som tok over når jeg måtte dra tok ytterligere 3 fisker der på samme flua! Og i den elva tar man ikke sånne fisker helt uten videre...

Unskyld i den her farten som det har värt nå (drit kult og intresant) så leste jeg ei tatt i en bakevje :-[;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den glassbead buzzern der må dere prøve! Kanonbra. Claret og litt lysere brun tråd under klar tubing er fin sort.

På siden til min arbeidsgiver ligger det en steg for steg under artikler. Der har jeg laget den med tubing som ribb, kan like gjerne være heldekkende. Det har jeg brukt mest, men tar fisk på begge. Har ikke testet det opp mot hverandre.

En fin variant er å bruke en black nickel tungstenbead på 2-2,3mm for å komme ned litt mer i strømmen.

Uvurderlig Rune!

Så bra med folk som går i dybden med sitt fluefiske.

Og da mener jeg ikke hvor de plasserer flua si! ;)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg forstod også jeg var på tynn is her ;D

Takk Rune :) ja der ser man dem lever i rennende vann og fiskes best med svarte törre mygger ;D

Nå må dere snart slutte å være så barnslige. Hverken tørre mygger eller flytende pupper/klekkere fisker i nærheten av synkende pupper. Det er DET som er det egentlige myggfisket  ;D Vi henger bare litt etter her i nord...

Buzzzzzzz........

Snakk for deg selv. Vi som faktisk bor nordafor Sinsenkrysset og litt oppi naturen er ikke så langt etter som dere lavlandsmygg (som tror naturen er som en flatskjerm) mener å vite. Vi trenger ikke wikipedia eller google for å se at fisken står med halen til værs en gang iblant serru. Vi titter bare ut vinduet. Og akkurat nå er det snø og tid for å snakke kortline. Makan!

Henger etter liksom... pføy! Nord liksom.... haha! Snøen smelter jo 2. januar der du bor.

;D

Jeg mente oss i norden da din MØLLPAUK! Her nede har vi faktisk utmerket vinter med -15 og skiføre. Kortline foregår i bestefall på grunner med mormyskja... og slik er det i nesten 3 måneder til... Titt ut av vinduet og si i fra, da gjentar jeg suksessen fra sist gang.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter et par pils og en deilig biff middag er det pur glede å se dere more hverandre ;D

jeg har bare èn ting å si; fenomenalt :)

Eller Pål, godt sagt det der mer alt mulig rask...jeg tenker det samme.

Rune; fabelaktig den elve historien...vet vi søker nære fiske med kortline, likefullt verdifull info....ja, jeg fisket "en gullkrok med transparent materiale" forleden(lignet en Island larve) hadde stor tro...men hvca fisken tok den som vet jeg ikke sikkert, men at fisken likte den var jo ikke overraskende...det så jeg allrede ved stikka ;D ;D (sorry Andrè...håper du tar det sporty..he-he..friends...som det heter på utenlandsk :))

Willy og B.R; moroklumper :)

Edit; Og Willy; takk for kunnskapsrik info...kan jo ta et hvert håp ifra oss :)...Nope..

baetrix; Finne deg et råk! Du trenger rennende vann...snarest ;) Ellers glad du reter på Mr. Buzz'it all ;D

Vi inviterer ham til kortlinetreff også...men kapper linene hans til max 4 meter...slik at han ikke blir dristet langt utpå ;)

Tipper han fikser dette også...bare han og kompanjongen fra samme kontor finner ut om fisken ser det samme som oss eller ikke (røde larver på dypet konflikten dem imellom ;D ;D ;D)

Jeg går for Rune her...sorry Bjørnar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva? Kommenterte jeg ikke noe fornuftig fra deg Willy? bra du rettet opp, sløvt av meg...hang meg bare opp i at du skrøt av Runes artikkel om å gå i dybden...denne tråden er "dybden"...selve "dybden" :) :)

Willy; du har gjort meg motløs med din gode kunnskap...jeg visste ikke fisken gravde seg ned før du sa det...¨nå er jeg ute å nymfer med visshet om at fisken kanskje ikke er der.,.Willys ord i bakhode....er det rart jeg ikke får mer enn 2 fisk??? ;D ;D ;D

Realistisk demotivering er dine kunnskapers virkning på meg :)

BAre tuller, keep it coming.

Og tenk dere gutter; Traff gutta, Jonny og Arild i "nymfebua" (Aktiv) idag...de handlet Hends bøker og div...tipper de blir enda verre fremover enn allerede...og de har pinadø bidratt godt til nå, de også ;)

Og nå altså med "førstehåndskunnskap" i hendene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva? Kommenterte jeg ikke noe fornuftig fra deg Willy? bra du rettet opp, sløvt av meg...hang meg bare opp i at du skrøt av Runes artikkel om å gå i dybden...denne tråden er "dybden"...selve "dybden" :) :)

Willy; du har gjort meg motløs med din gode kunnskap...jeg visste ikke fisken gravde seg ned før du sa det...¨nå er jeg ute å nymfer med visshet om at fisken kanskje ikke er der.,.Willys ord i bakhode....er det rart jeg ikke får mer enn 2 fisk??? ;D ;D ;D

Realistisk demotivering er dine kunnskapers virkning på meg :)

BAre tuller, keep it coming.

Og tenk dere gutter; Traff gutta, Jonny og Arild i "nymfebua" (Aktiv) idag...de handlet Hends bøker og div...tipper de blir enda verre fremover enn allerede...og de har pinadø bidratt godt til nå, de også ;)

Og nå altså med "førstehåndskunnskap" i hendene :)

Da blir det vel stille derfra en stund,betagende materiale! ;)

Det er greit det The Stig ,litt morro må vi jo ha det når den laaaaaange vinteren(det blir vel rekord i Bergen!) ikke vil gi seg.

Skal se om jeg kan grave opp flere grunner til at fisken ikke biter...! ;D ;D ;D(det kan jo begynne å snø?!!! ;D )

Edit: Min kommentar til Rune var jo om å fordype seg i det han driver med ,som vi jo gjør her! :)

Willy 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HUFF!!!

Måtte du si det...ja, ja...for å si noe i trådens ånd; håper det blir "KORTvarig"... :)

Hadde ikke du bundet noen fluer Willy?

Vis dem...slik at vi holder oppe "driven" på infosidene her...

Blir vi for interne kan vi miste interresserte /på dørterskel nymfere...det vil vi ikke.

Vi må motivere/stimulere....holde dem unna "Purristifiseringen" nasjonen har lidd under i lang, lang tid nå

(sitterte en klok mann :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt litt på mygg larver de siste dagene og en ting som slår meg er at dem jeg finner under stener/grener er så himla små at noen eksakt imitasjon har aldri värt aktuelt, men derimot de få fiskene jeg tar til middag ofte har en stor gröt av disse svarte små, så mine fluer innerst inne er ikke mygg, men blir tatt for mat av nymfer/larver det er ikke noe som jeg henger meg så voldsomt opp i bare fisken vil ta og trua er den beste drivkraften alikevel.

Bloodworms som jeg forövrig aldri har finni her i magen på disse fiskene har jeg derimot kjöpt og pilka med mange ganger og dem er lange og mye större enn disse svarte, åssen kan det väre så stor forskjell på fjär mygg i störelse, det skulle värt intresant å finne litt mer ut av det her for det er jo samma insekt eller :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET  er et interressant spørsmål B.R :)

Og så lenge svaret er innenfor ca 4 meter fortom fra stabgring til indiktor, og ca 4-5 meter tippet(altså ca 3 meter dyp) så er man innefor det "magiske" kortline fisket, og derav av største interresse, så venter jeg med spenning på Mr. Buzz'it all (Stokkebekken :)) eller Willy selvsagt...kunnskapsleksikonnet er uvurderlig i sine betraktninger :)

Nå var jeg flink.... :)

Men nå må jeg bort til tv å se Bøkko ta gull på langeløp...sorry kjempe off topic...oooops  sølv blir det kanskje :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så dumt det B.R.

Det som er,er at disse småmyggpuppene som du finner i magen på fisken også har vært små røde jævler(amerikansk utrykk fra 17-1800 tallet ;D ,og Vietnamkrigen )

Det har alle svarte myggpupper vært,så vidt jeg vet.

Og mygg kommer jo i alle størrelser,fra så små at de er klin umulig å imitere(mindre enn #32) til "monstre" på nær #10,og det er stor mygg!(Ikke stikkmygg,de kan bli enda større! :-X;D )

Den som klekker her rundt 1,april og som jeg kaller "vårens vakre eventyr" er ihvertfall nær #12,selv om jeg bruker stort sett #16 ,så er det for at de funker til en viss grad,men de er mindre en originalen.

Og det er ofte disse største(#14-18) som klekker vår og høst,imellom der bruker vi som oftest annet skyts.

Tenk på døgnfluer:Ganske stor forskjell på Caenis og Vulgata/Danica. ;)

Edit:tror det er 600 arter mygg bare i Norge,det kan være inntil 100,000 inndivider pr.kvadratmeter bunn på det tetteste,og de utgjør sånn ca. 50% av maten til fisken!  SÅ viktig?:JA!

Måtte rette antallet,siden det var så fjærnt fra det riktige. :-\

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det kan nok stemme at disse små grötete er pupper eller rent av ström knott men at dem alle har värt röde er for meg helt nytt jeg trodde til nå at det var snakk om röde,oliven og svarte har ikke sett her vel å merke så stor forskjell på str. mellom ikke stikkende mygg som det kan väre mellom dögnfluer, vårfluer innen samme art.

jeg må nok forske litt på det her på andre steder enn her på denne tråden for jeg er alltid nyskjerrig på fiske mat ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det kan nok stemme at disse små grötete er pupper eller rent av ström knott men at dem alle har värt röde er for meg helt nytt jeg trodde til nå at det var snakk om röde,oliven og svarte har ikke sett her vel å merke så stor forskjell på str. mellom ikke stikkende mygg som det kan väre mellom dögnfluer, vårfluer innen samme art.

jeg må nok forske litt på det her på andre steder enn her på denne tråden for jeg er alltid nyskjerrig på fiske mat ;)

Er ikke så vanskelig:De røde er mygglarver,de du nevner,er myggpupper altså et stadie senere.Og de har,som du nevner,litt andre farger. ;)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Willy; storveis info om mygglarver/antall pr kvadrat. :)

Det gjør meg enda sikrere på å fortsette binde fluer som skiller seg ;)

Myggstr; godt, enkelt beskrevet Willy.  :)

Baetrix skriver lange innlegg...bruker en del tid på å treffe spikre på hodet om dagen.

Må takke ham for å berike tråden på sin særegne måte :)

Og likte godt "i neste kommune...." beskrivelse av din "angst" for lette fluer. :)

Må selvsagt si da; sett på et anker, så får du ned den lette myggen også ;)

Selv om jeg kommer til å holde meg til tung, slank larve som kan fiskes som endeflue og som oppheng,

Det er mange poenger  Baetrix :)..og viktig å tenke over for de har fisket en del nymfe, og ihvertfall viktig for de som ennå ikke er igang.

èn ting er ihvertfall sikkert; mygglarver KAN være del av nymferigg til kortlinefiske ved anledninger.

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vi tilbake på rett spor..."rusk og rask" fluer i mini klassen...rett før de hopper over i micro..liten 14 krok...enkle og kontrastfylte flotte fluer med inntrykk av liv/glimt:-)

Det er denne kategori fluer jeg elsker å fiske med...for hva tar fisken dem for å være????

Kan være flere ting...og det er hele greien; kan fungere tidlig, midtsommers og høst.

Bare til eksempel...men må si; den ene vil ha begrenset suksess, til tider kjempebra, den andre er en såkalt "kanonflue"..helt garantert ;)

Og det hadde jeg bestemt meg for FØR jeg gikk til stikka ;D

Brukt Stretch tube i micro, under hends body quill i to forskjellige farger...og den mest glinsende har jeg brukt hends rainbow flat tinsel.(mørkere enn Pearl farge)

Skal ikke tulle, men helt seriøst...så enkelt, allsidig og derfor funksjonelt ;)

post-1338-13949874110108_thumb.jpg

post-1338-13949874110642_thumb.jpg

post-1338-13949874111065_thumb.jpg

post-1338-13949874111604_thumb.jpg

post-1338-13949874112083_thumb.jpg

post-1338-13949874112572_thumb.jpg

post-1338-13949874113262_thumb.jpg

post-1338-13949874114464_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk,Stig!

Litt basiskunnskap er ikke av veien(håper jeg,siden jeg har gravd i dette i mange år) ;)

Og selv om jeg måtte innom Wikipedia for å grave litt til,er det vanligvis tilegnet kunnskap det meste,av egne erfaringer+det som andre kommer med,er jo umulig å finne ut av alt selv,altfor mye. 8)

Og Baetriメ ... ヅ sine betraktninger er alltid hyggelig lesing.Med sine spissfindigheter og velfunderinger har han en evne til å treffe spikeren på hodet. ;)

Berikende,ja!!!!

Også tenkte jeg det samme som deg;bruke et anker for å få "mikromaten"(akkurat her,les:buzzere) ned til fisken,særlig i strømmende vann,og da kan vi godt få de små dypere enn om vi fisker bare mikro.

Og,jeg kommer også til å fortsette å lage fluer som aviker fra de originale,men det jeg lurer mer på,er:Kommer jeg i det hele tatt til å få tid til tørt?!!! ;D

Kommer jeg til å få tid til å kaste langt?!!! ;D

Vet om så mange plasser som egner seg for kortlinefiske,så det spørs om jeg kommer til å dra andre steder enn der jeg kan praktisere det.

Tenkte jo på Rena,siden det ser ut som jeg skal dit i år igjen,men der tok jeg jo fisk en halvmeter fra land,og med bare fortommen ute ifjor,så man må ikke der heller! ;D

Og de fiskene har ikke sett mange kortlinenymfer! ;)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Rodswinger for info om mygglarver :)

Baetrix kom gjerne innom oftere :)

Stig :) nå satte du meg på benken for dem var skikkelig  fine begge to og vil ta maaaasser med fisk

Hva du mener med begrensninger kansje er at den ene kan bli pytte litt for glittrig under visse forhold mens den andre så spiller det ingen rolle når du setter på den.

Personlig så ville jeg ikke tvila ett sekund med å sette på begge for dem var rå fine og skal kopieres så fort jeg har fått micro tubing :)

Skitt nå begyner jeg å bli fortvila for nå har jeg så mange nye fluer + de gamle trotjenerne og ikke får fiska og testa her så jeg kommer til å stå på hue i boksen halve sessongen i stedenfor å fiske :o;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he...du sa det B.R ;)

Når jeg nå binder fluer, så er det i "samme gate" som tidligere fluer...altså ikke finne opp krutt, men kanskje lage bedre "lunte" ;D

I ny drakt med spennende materialer som forenkler og i mine øyne, kanskje forbedrer, er det verdt slitet med å finne frem alt rælet, sette seg ved kjøkkenbordet og surre i ledige øyeblikk....altså når ungene danser på stuebordet og herjer tidlig morgenstund....uten at moren vet at jeg forsømmer dem til fordel for "The Tråd" ;D

Og vi kommer vel til å stå med hodene i boksene alle mann til sesongen....eh...den er jo igang...ganske godt tatt forhold i betraktning ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suverent Beatrix :) vet ikke hva jeg skal si etter ett så langt og fiske teknisk info som bare en tenkende fisker kan.

Selv så er jeg litt som Björnen sover når jeg fisker, men det skal det bli en slutt på etter at Stig startet denne tråden så har nok mildt sagt Björnen i meg våkna for alvor og gleder meg sinnsykt til å få fiske igjen.

Stig hvis man mot all formodning skulle finne opp kruttet en gang til så stå ikke närme når det smeller ;D uten om hvis du kortline fisker så klart da får det smelle så mye det bare vil he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...