Gå til innhold

Kortlinefiske


Stig Vivelid-Nilssen

Anbefalte innlegg

Jonny holder nok på å laste opp nok en undervannsfilm nå. fanget ingen fisk, men fikk oss noen overraskelser med tanke på vegitasjon og dybde på noen plasser. ikke minst hvordan synet kan bedra en når det kommer til klarhet i elva.  :)

er det eneste fornuftige å gjøre i denne kulden og snøen, filme under vann og bli kjent med elva og standplasser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akuratt den der skal Arild få svare på, hans kamera, eg berre filme  ;D Men ja da blei faktiskt ikkje så dårlig bilde kvalitet :)

Eg e i litt mygg/buzzer stadie for øyeblikket :) Kan ha nåke med at turen til Island nærme seg meir og meir :D Så her kommer eit par mygglarver til :)

Desse e bitta på gullkroker i str 12. Og skal også brukast her heima til fiske i elv og vatn :)

post-1116-13949874563627_thumb.jpg

post-1116-13949874564002_thumb.jpg

post-1116-13949874564252_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så kult... hva slags kamera bruker du? synes det er veldig bra kvalitet på undervannsvideoen...

Her er kamera jeg har, enkelt og greit, og som du sier så blir det ikke så aller verst kvalitet. det tåler mye (mista det noen ganger :rolleyes: ) tar liten plass og er det kamera som alltid er med på fisketurer :) også er ikke prisen så aller verst i forhold til andre vanntette kamera.

http://www.japanphoto.no/product/digitalkamera/vanntette-kamera/fujifilm-finepix-z33-wp-sort/

Filmene ble flotte de, og når vi blir flinkere i tillegg til mer action fra fisken tror jeg det kan bli noen kule snutter fremover ;) blir noen turer til uka og kamera er med, så får vi håpe fisken er der og ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jonny og Arild; geniale innslag :D

Det er gøy at dere gidder tross elendige værprognoser....veldig gøy å kikke ned under vann..tro jeg må prøve å få laget noe liknende stativ til eget kamera.

Og gleder oss til fisken plutselig har dukket frem igjen fra grusen :)

Men ser jeg ut vinduet nå....så virker det veeeeeldig lenge til >:(

Stilige larver jonny...tror røya sliter på Island til sommeren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode tilbakemeldinger for både film og larver. Me hadde mange store krangler og nesten slagsmål før filmane kunne legges ut på nettet, men sånn e da jo med alle dei store filmskaparane ;D ;D Men som du seie Stig, so blir det kulere når fisken begynner og komma fram igjen frå gjømme plassene sine :D

Viss det e heldige, så får de kanskje okey vær i slutten av uka, og dermed muligheter for fiske og filming :D Huska at håp e den største troen :rolleyes:;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro med undervannsfilmer. Det vil vi se mer av, ja  :)

Er litt mer proft når du og dine karer utfører de triksene der Andrè :)

Men jeg må få berømme Arild og jonny for å bruke tid på dette...er sikker på at det om ikke lenge vises ørret som slipper seg balover og snapper flue...på kamera :)

Underholdning og lærerikt :)

Kanskje du kan fikse noe ordentlig harr sekvenser Andrè....

Husker Erik Eikre tenkete denne tanken noen år tilbake...filme fiskens atferd utifra fluer og fiskerens bevegelser.

Kan bli interessant ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro med undervannsfilmer. Det vil vi se mer av, ja  :)

Er litt mer proft når du og dine karer utfører de triksene der Andrè :)

Men jeg må få berømme Arild og jonny for å bruke tid på dette...er sikker på at det om ikke lenge vises ørret som slipper seg balover og snapper flue...på kamera :)

Underholdning og lærerikt :)

Kanskje du kan fikse noe ordentlig harr sekvenser Andrè....

Husker Erik Eikre tenkete denne tanken noen år tilbake...filme fiskens atferd utifra fluer og fiskerens bevegelser.

Kan bli interessant ;)

Gary LaFontaine var jo grundig på denne måten. Han lå timesvis under vann og studerte fisken reaksjon på ulike mønstre og presentasjoner. Den mannen skulle hatt et skikkelig undervannskamera. Likevel er det nok masse lærdom å trekke av hans erfaringer fra disse forsøkene...

Mvh

Rolf JF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, var det en mann som kunne matche vår egen godeste Erik Eikre i klartenkte gode idéer omkring fluer og strategier, så må det ha vært Gary LaFontaine. Han døde så alt for tidlig.

Jeg har den største respekt for Erik som fluefisker, så dette var bare en hyllest- kommentar til ham fra min side  :)

Angående undervannsbilder, så må dere lage flere snutter, karer. Det er veldig moro å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var artig,gutter,så det er bare å fortsette.

Og etterhvert så kan kanskje jeg få bli med. ;)8)

I neste årstid! ;D

Salige LaFontaine gjorde jo en kjempejobb med sånn filming,mener å huske at han hadde god hjelp også,både av folk han jobbet sammen med og andre ivrige fluefiskere USA rundt,som sendte materiale og observasjoner til ham.

Mener det var sånn jeg oppfattet det i "Vårfluebibelen".

Så nå er det vår tur ? :o

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine tilbakemeldinger, hjelper på motivasjonen og drivkraften til å fortsette. nå om dagen er det så mye snø og is at det ikke er lett. var flere turer i forrige uke og ikke noe tegn til liv foruten de to vi fikk på film. men på sjøørret turen i dag varmet sola godt og er meldt litt varmere i morgen og til helgen så kanskje, kanskje det begynner å skje noe her i vest ;)

tar gjerne imot tips pg råd til forbedring på filming og gode triks, er helt fersk på dette så er myyye å lære :D

Willy, det er bare å hive seg med når du har tid, fisken venter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi runder snart 20.000 ivrige innblikk...og synest selv jeg har vært liff "off" siste tiden.

Satt å så på noen bilder fra vidda...plutselig slo det meg at liten undersøkelse kunne utføres..bare for å få de små grå inn i modus igjen :)

Legger ut bilder av strekk i elv...fra 30 cm 1 meter dybde..mye store steiner og ujevn bunn.

Vanskelig å vade, i siste halvdel av juli...fluer i fauna er observert.

Hvis folk gidder, så kan de fortelle hvordan de ønsket å angripe strekket/stedet...da med "Kortline" fokus...ikke lange tørffluekast/striping nedstrøms osv.

Si gjerne noe om fortomslengde...flueoppsett..presentasjonsavstand osv.

Jeg har mine forslag klar selv...kommer ettehvert..så de neste innleggene kan godt omhandle dette forslaget til hyggelig meningsutveksling.

Husk; Intet svar er selvsagt bedre enn det andre...her er det bare å fyre løs.

Legg gjerne bilder av fluer som ønsket brukt i forsøk på å Korlinefiske opp noen blanke flotte vidda ørreter :D

Er dere med eller??? Flott ;)

post-1338-13949874782252_thumb.jpg

post-1338-13949874782866_thumb.jpg

post-1338-13949874783376_thumb.jpg

post-1338-13949874783896_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville begynt med de små bakevjene langs land, brukt en vårflue som indikator og en steinflue eller vårflue nymfe, kost meg med bakevjene langs lang og baksteiner..

Så ville jeg gått videre til strømkantene og andre små bakevjer en sikkert finner ute ved steinene i elva,  men her ville jeg brukt 3 fluer en tørr, 1 tung som anker og en som ligger relativt grunt :)

fisket meg fra land og utover så jeg får fisket av mest mulig uten å skremme noe fisk med å dille og dalle rundt i elven før jeg fisker....

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig strekk! Satan så fiskesugen jeg ble av de bildene...

Vel, selv er jeg ikke akkurat noen kortlineekspert, det skal være sikkert og visst. Mine finske venner er derimot utrolige på sånne strekk. Haler opp fisk i strykene, og er veldig gode til å skjønne hvor fisken står. Det går mye i kortlinefiske når det ikke vaker der borte.

De kjører i motsetning til dere med lette fluer. Istedet for å fortynge fluene bruker de tungsten (kuler eller pasta) på fortommen, ofte store mengder. De mumlet noe om at det var bedre enn å kjøre tunge fluer, men at det ikke var lovlig i konkurranser, og derfor ikke ble brukt i såkalt tjekkisk/polsk teknikk?

Jeg prøvde etter fattig evne å lære så mye som mulig av dem, og det var veldig spennende. Fikk etterhvert voksen fisk på strekk jeg bare ville gått rett forbi før!

OT: Jeg pleier forresten å gjøre noe av det samme når jeg sight-fisker på litt lengre hold med bittesmå nymfer: Kjører et bittelite splitthagl 20-30 cm foran en liten, ufortynget "svevende" flue. Det synes jeg funker veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville begynt med riste litt i de der buskene for å se om det satt noen herlige vårfluer i dem og dem der på bilde er ganske store oransje tror jeg å huske dem som.

Etter det ville jeg satt meg ned en bra stund for å spane etter vak og hvis det var vak så ville jeg begynt neden i fra og fiska oppströms med en törr elk hair eller klinkhammer og en super puppa eller eikre puppe framfor.

lang fortom 3,5-4m din indikator + fortommspiss og kast mellom 6-12 m enten der jeg har sett vak eller rundt stener og ned ström kanter med litt rist mellom dead drift.

Hadde jeg ikke fått respons så hadde jeg dykka ned i nymfe boksen og satt på klink eller puppe som oppheng og en ikke altfor tung tungsten nymfe som anker og forsatt oppströms men hadde gått videre for å la stedet vile en stund muligens hvis jeg hadde klart (har vanskelig for det) venta til det ble mer kveld og da prövd meg med tört/klekker eller nymfer.

Antagligvis gått for de dypeste stedene hvis ikke vannet er for varmt med nymfer i venta på kvelds fiske og klekking.

Må si meg så enig med forrige taler her f.... f  som jeg blir sugen på å fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...