Gå til innhold

Kortlinefiske


Stig Vivelid-Nilssen

Anbefalte innlegg

Det er høst, og tid for å fyre på peisen, etter å ha kost seg ute noen timer med kortline fiske i ruskeværet. Det er ikke mange fiskere å se på denne årstiden og sparsomt med vak. I dag bøttet det formelig ned her og fisken holdt seg 100% under overflaten. Og det var under overflaten jeg fisket, med små mikro nymfer og med kort line :) Fisk ble det også, flere ganske brukbare. Denne fiskeformen utvider sesongen betraktelig. Føler at jeg begynner å få til teknikken litt nå, det viktigste er faktisk å ha tro på at det funger. Det gjør det, og er bare så utrolig artig. Opplever litt av den samme spenningen og intensiteten nå som jeg gjorde som guttunge med langbambus.

På søndag var det sol og da fungerte små PT nymfer med svart kulehode best. I dag var det som nevnt gråvær og da fungerte gullhodene best. Endte opp med å fiske med kun en nymfe på "riggen" fordi det var fort å sette fast i "flombekkene".

Flott artikkel Erik! Selv om det er mye vårflue larver i bekkene her, så har jeg ennå ikke lykkes helt med de små grønne "bananene". PT nymfer i str. 14-16 med ulik farge på tungsten hodene har fungert bedre for meg her. Aner ikke helt hvorfor. Mulig jeg fisker dem feil.

:) :)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Takk skal dere ha for rosen! Og mange takk skal dere som har holdt denne tråden gående også ha!

Oppdaterte innlegget litt så det ble litt bedre. Ble nok laget litt for fort, dessverre. Tenkte jo ikke å gjøre så mye ut av det, men så begynte jeg... og da sklei det som vanlig ut igjen. Men det bar liksom preg av å være snekret sammen i en fei på en søndag med kaldt regn. Og det var jo nesten slik. To feier tenker jeg vi sier.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helenic;

Velkommen til tråden...her skal du være!!!!

Med de fluene der, kan jeg ikke forstå annet enn at du er i ferd med å skape en ny æra...fy f...det er klart de der fanger fisk, de var råstilige.

Jeg fikk lyst å spise dem selv....legg gjerne ut step by step takk,,,gjerne på tråden her slik at de som er her kan få se det/lære av deg ;)

Dette var tøft!!

Først Erik sitt innlegg, Bjorni, og så hellenic.

For ikke å snakke om da fotballpoeng ble utlevert i helgen, både her hjemme og i England ;D

For en helg!

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HaHa bare sur for at han forlot brann du. ;-) hvordan kan en fra hordaland heie på rbk!

Flott innlegg Erik. Gleder meg til å få prøve å sette teorien ut i praksis:-)

Du fikk lest det ja, før jeg redigerte det ;D

Nei, Kalle, jeg "heier ikke på rbk" (måtte gudene forby)

Men jeg unner Enga null og niks heder og ære etter Martins forsøk på å kopiere Barcelona...de sier de spiller den mest underholdene fotballen i landet ...bare viss vass, Lillestrøm spiller jo mer underholdene ;D

RBK viste styrke, slo tilbake mot alle fjortis uttalelsene til enga før denne kampen.

Synd han der villmannen med det rare håret får herje som han gjør, rbk skulle kvittet seg med hele tullingen. Latterlig...men, men,

Vinner ikke Brann på nye 44 år, så kan likegodt RBK gjøre det hvert år for min del ;)

Men når Martin har fått fyken, ja da kan jeg begynne like Enga igjen, slik som jeg gjorde da jeg var liten gutt.

Sorry off topic...men fine kortlinepasninger så jeg noen av igår..he-he

reddet meg inn igjen der gitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotball ??? er ikke det på O.T  :rolleyes: som feks. heia enga enga er best osv. :D neida bare tuller.

Takk Erik det var drit bra för og nå blei det enda bedre makan :) alltid lange detaljerte,fine og ikke minst lärerikt hver gang du og Stig har noe å fortelle så takk skal dere ha :)

Hellnic det var veldig fine nymfer :) og ser fram i mot steg for steg, bare ett spörsmål er det epoxy du bruker?

Glemte visst i farta og takke Bjorni for fin rapport, takk Bjorni :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja bra Erik!

Selv har jeg ikke fisket så mye kortline i år - det ble vel tre turer på våren. I fjor var det flere. Det har vært gøy og berikende å prøve dette fisket, og jeg har en boks med egnede fluer. Men helt hekta har jeg ikke blitt og jeg frigjør heller ikke nok tid til dette fisket. Men jeg har i hvert fall prøvd og vil sikkert prøve igjen! Når det ikke vaker synes jeg uansett det er spennende å langline blindt med tørr-nymfe-kombinasjon på lovende steder - gjerne på plasser med fart i vannet. Uansett, takk for en inspirerende og faglig sterk tråd!        

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja,kommer Erik og sier noen ord,og dermed er vi litt igang igjen .

Takk for oppklarende og opplysende læring,tror ikke det er så mye å legge til her,ihverfall ikke for meg....... ;)

Også rosa vårfluelarver....og jeg som trudde tsjekkerne(folka altså !) var litt femi..... ;D

Men etter at du i og for seg har slått fast at ei vårflue er ei vårflue er ei vårflue ..osv.,noe den jo er i alle stadier,i og for seg,og jeg gidder ikke engang å prøve å artsbestemme noen av dem,det er alt for mange og alt for like typer,heldigvis !....så lurer jeg på :

Hvorfor skal vi ikke fiske i svingen,eller etter det og.Hvis en larve kan henge i strømmen å dingle etter spindelvevet sitt,hvorfor kan den(imitasjonen) ikke henge og dingle fra fortommen,nedstrøms,som da kan ligne litt på den opprinnelig phsykon,eller hva det var.

Bare et spørsmål,fordi jeg har fått noen fisker på dette,nemlig....

Hvis det trenger en liten forklaring:jeg har ikke fisket mye reint"tsjekkisk"(altså,bare med vårfluelarver)men har brukt endel tsjekker og vårflulignende jiggfluer som endel av oppsettet på rigg,men fiskemetoden er jo "nesten" helt lik,bare litt mindre bunnkontakt(skal ha mer fra nå av!),og disse fluene har jo fisket nedstrøms og,både i svingen og på oppløftet,så altså derfor : Hvorfor! eller Hvorfor ikke. :)

Må tilslutt takke for fine bilder og,de sa meg nesten like mye som det du skrev ! :D

Edit: Det hjalp å bøye krokspissen på jiggfluene,som vi snakket om,krokingen gikk bedre. ;)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rodswinger;

Selvsagt en god betraktning :)

Og like selvsagt kan man få fisk på svingen/løftet i det kastet/lobben er utfisket gjennom mest mulig rett linje og dragfri flyt.....tenk deg en fisk som bare lar seg sige med...for så å bestemme seg idet larven/puppen virkelig ser ut til å forsvinne fra den i denne vertikal/horisontale bevegelsen.

Vi har alle erfart at en larve/puppe i ukontrollert drift kan fange fisk.

Oftest oppnår jeg dette selv etter en realtivt ordentlig fisket drift først, for så å bare la fortommen strekke seg med strømmen.

Hadde vært artig å sett video av fisk som følger fluer, og hvordan de av og til oppfører seg.

Det herlige er likevel; ingen regler uten unntak, og ofte kan "unntakene" med overlegg fokuseres på= mange flere fisk ;)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var det mange lækre duskedamer, vi får holde oss til de ;)

Det er blitt veldig morro å følge denne tråden nå, faktisk så morro at ny kortlinestang kommer til helgen.

Håper å få tatt en stopp i glomma på mandag for å prøve den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rodswinger;

Selvsagt en god betraktning :)

Og like selvsagt kan man få fisk på svingen/løftet i det kastet/lobben er utfisket gjennom mest mulig rett linje og dragfri flyt.....tenk deg en fisk som bare lar seg sige med...for så å bestemme seg idet larven/puppen virkelig ser ut til å forsvinne fra den i denne vertikal/horisontale bevegelsen.

Vi har alle erfart at en larve/puppe i ukontrollert drift kan fange fisk.

Oftest oppnår jeg dette selv etter en realtivt ordentlig fisket drift først, for så å bare la fortommen strekke seg med strømmen.

Hadde vært artig å sett video av fisk som følger fluer, og hvordan de av og til oppfører seg.

Det herlige er likevel; ingen regler uten unntak, og ofte kan "unntakene" med overlegg fokuseres på= mange flere fisk ;)

Stig

Ja,det var jo du som sa at jeg ikke trengte  ha så mye bunnkontakt da jeg prøvde meg for,tja,det blir vel et år siden,nå.

Mener du nevnte noe om "sving og oppløftog,ja....... ;)

Ai,som tiden flyr.....- :)

Siden da har jeg fått prøvd meg,og vi har jo erfart at mange forskjellige ting har virket/ikke virket.

Duskedamer,ja,må vel bli noen sånne etterhvert,godt utrykk!....Og typisk Erik ! ;D

Der var det mange lækre duskedamer, vi får holde oss til de ;)

Det er blitt veldig morro å følge denne tråden nå, faktisk så morro at ny kortlinestang kommer til helgen.

Håper å få tatt en stopp i glomma på mandag for å prøve den.

Lykke til,Kalle. Med og uten duskedamer,harren i Glomma,burde være i draget nå,mulig du må leite den opp men da finner du ofte flere og,men det lærte du vel på dine forgående besøk. :)

Takker Stig og B.R.  :) Det er ikke epoxy i kroppen. Det blir mye jobb og gjøre dette. Håper snart skal ha litt mer tid for å lage SbS.

Nydelige fluer hellenic,ser ut som en fin kombi av liv og synk. 8)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gledelig at du skal få deg "kortline stang" Kalle selv om du helt sikkert kan bruke den til lang fiske også :D Er litt misunnelig på deg som får fiske i glomma nå, men det kansje blir en rapport så da gjör det ikke så mye uansett lykke til.

Stig det var en boks som du bör blåse litt stöv av ja :) der var det mye fint gitt :)

Hellnic nå gleder jeg meg enda mer til sbs :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg en ny fiskefilm her om dagen. Det er Johan Klingberg som snakker om tsjekkisk nymfing. Han drar også til tsjekkia og treffer flere av de virkelig dyktige på det tsjekkiske landslaget. Sikkert mange som har sett den, men for de som ikke har det, kan den anbefales på det sterkeste! Meget lærerikt og inspirerende!

Filmen heter Tjecknymf, Johan Klingberg

-: R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...