Gå til innhold

Valg av glassline til Sø fiske


Ymze

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg vil ha ei glassline til sø fiske i saltvann.

Bruker to fluestenger, og det er en GL LPXe RS 9` #7 og GL LeCie 10` #7.

Snører jeg har fra før er SA Striped Bass WF 8 synk 1, og er fornøyd med det. Er også svært fornøyd med GL Coastal snøret i #7.

Ønsker ei glassline med lengre klump enn de snørene jeg allerede har.

Hadde tidligere et GL triglass fast int, og var fornøyd med det snøret, bortsett fra at det var sprøtt og glei dårlig når det ble tørt, slik det ofte blir når det er varm vind på sommeren.

Her er alternativer, slik jeg ser det. Noen som har synspunkter som kan hjelpe meg?

Snowbee xs clear

Cortland 444 sl clear

Rio aqualux clear

SA stillwater og wet cell

Men hvilket snøre skal jeg velge?

Noen som har andre alternativer som det er verdt å sjekke ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfro må man ha glassline, får man mer fisk på det enn andre liner? ( jeg har ikke gjort det)

Får ikke mye fisk, jeg, uansett.

Jeg vil ha glassline for at jeg er laaaaaaaaaangt over middels interessert i fluefiskets mystikk og mysterier, og nyter hvert sekund med fluestanga      ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfro må man ha glassline, får man mer fisk på det enn andre liner? ( jeg har ikke gjort det)

Får ikke mye fisk, jeg, uansett.

Jeg vil ha glassline for at jeg er laaaaaaaaaangt over middels interessert i fluefiskets mystikk og mysterier, og nyter hvert sekund med fluestanga       ;)

Sø-fiskets mystikk er omtrent slik. Kast ut, gjerne i vifteform-dra inn, gjerne i litt varierte hastigheter-Bytt flue av og til- Håv ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry for litt off topic...men glassliner i elv sammen med lang fortom på skyfisk og glassklar elv...

Er det knallhardt, noen som har testet det?

[/quote

Joda! Fisker mye sånn i nordnorge, sjøørret og sjørøye.. Både i munningsområder og oppe i elva :) Funker veldig godt! Mange ganger en nødvendighet for å få fisk, særlig sjøørret.. Er jo lyst der oppe hele sommern, vet du ;) Bruker 5er og Stillwater snøre, 0.17-0.22 i spiss.. ned i 0.15 på røya :)

Som svar på tråden, vil jeg anbefale stillwater lina, finns jo smøremiddel for synkesnører! Har også brukt Guideline Bullet på min Lecie 9.6 #7, går som ei kule! Egentlig favoritt lina til den stanga, skulle hatt den i Int\synk... Men dårlig kvalitet på coatingen, sleit ut 4!! liner på ett år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfro må man ha glassline, får man mer fisk på det enn andre liner? ( jeg har ikke gjort det)

Får ikke mye fisk, jeg, uansett.

Jeg vil ha glassline for at jeg er laaaaaaaaaangt over middels interessert i fluefiskets mystikk og mysterier, og nyter hvert sekund med fluestanga       ;)

Sø-fiskets mystikk er omtrent slik. Kast ut, gjerne i vifteform-dra inn, gjerne i litt varierte hastigheter-Bytt flue av og til- Håv ;D

... velg Rio outbound - ei knallline til stengene dine, og skyter som en gammel haubitzer (2 veiv og borte er'n)... passer også strategien til ruffen, tror jeg... har bare kommet til nest siste stadie (Bytt flue av og til), og gleder meg vilt til jeg kommer til siste steg (det med Håv)... Dette betyr at jeg elsker å kaste med lina, men har ikke fått mye fisk på den - fikk mer på den gamle off-whiteklumpen fra scierra...  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange glassliner glinser mye mer i vannet når sola steiker enn en matt vanlig line. Stealthverdien knyttet til glassliner er etter min oppfattning overdrevet.. Ellers har jeg til sommerfiske etter havabbor og sjøørret i sjøen brukt stillwater endel. Så lenge vanntemperaturen er ok er det ei knalline. Wet Cel har jeg brukt enda mer og det er denne jeg ville rangere høyest til allroundbruk.

Rolf JF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SA wet cell er utrolig bra.  Mer slitesterkt snøre skal du lete lenge etter.  I tillegg har det bra kasteegenskaper for den som liker lange kast med mye snøre ute.

For dere som har prøvd Wet Cel, hvilket snøre er best å kaste/fiske med? Glasslina, eller det fargede snøret med flettet kjerne? HAr forstått det slik at wet cel finnes i begge varianter....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange glassliner glinser mye mer i vannet når sola steiker enn en matt vanlig line. Stealthverdien knyttet til glassliner er etter min oppfattning overdrevet.. Ellers har jeg til sommerfiske etter havabbor og sjøørret i sjøen brukt stillwater endel. Så lenge vanntemperaturen er ok er det ei knalline. Wet Cel har jeg brukt enda mer og det er denne jeg ville rangere høyest til allroundbruk.

Rolf JF

Blink i vannet er helt klart noe flere har opplevd som "hemmende" i sterkt sollys i klart vann.

Derfor; Cortland classic Camou...helt vannvittig flott i iskaldt vann (ikke minne, mykere enn noen SA line jeg har vært borti av "glass typen") Selv om Wet Cel ikke er ille i det hele tatt sammenliknet med de siste års Stillwaterutgave.

Cortland linen er dessverre ikke lengre i klumpen enn de to du nevner.

men den går godt..går ut denne også :)

Tore; også vi konkurransefiskere bruker intermediate i elv...bare spør Pål,eller Erik Eikre når han er tilbake.

jeg har gjort det selv med suksess, og Tom Skyrud brukte glassline trikset og "langline nymfet" tre små fluer i krystallklar kildeelv i Portugal VM 2006, i siste økt.

Tror han fikk flere fisk enn noen andre før ham på den sonen...og det forteller litt.

Og hadde han hatt Camou linen hadde han nok tatt enda flere fisk, det er jeg overbevist om. For det glinset fælt der nede i det gode lyset 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Grunnen til at i allefall jeg bruker, og har brukt i mange år, SA Mastery Stillwater er den perfekte synkehastigheten, hvor behagelig det er å twiste/dra inn etc. samt at det kaster noe helt avsindig, spesielt i kraftig vind. Monokjerne gir også litt bedre følsomhet.

Som Stig nevner så har ikke denne lina vært seg "selv" på en stund grunnet annen type coating. Det er blitt meg fortalt at de nye nå skal ha den gode gamle coatinga????

I iskaldt vann/vær ville jeg brukt noe annet, men det er KUN i de værste kuldeforholdene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at i allefall jeg bruker, og har brukt i mange år, SA Mastery Stillwater er den perfekte synkehastigheten, hvor behagelig det er å twiste/dra inn etc. samt at det kaster noe helt avsindig, spesielt i kraftig vind. Monokjerne gir også litt bedre følsomhet.

Som Stig nevner så har ikke denne lina vært seg "selv" på en stund grunnet annen type coating. Det er blitt meg fortalt at de nye nå skal ha den gode gamle coatinga????

I iskaldt vann/vær ville jeg brukt noe annet, men det er KUN i de værste kuldeforholdene..

Hei,

Hvordan føler du lina er klassifisert?

Jeg bruker GL LPXe RS 9' #7.  Synes at SA Striped Bass snøret er lett klassifisert. Bruker dette snøret i #8 på nevnte stang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan føler du lina er klassifisert?

Jeg bruker GL LPXe RS 9' #7.  Synes at SA Striped Bass snøret er lett klassifisert. Bruker dette snøret i #8 på nevnte stang...

Du snur det hele på hodet Ymze. Selv har jeg SA Striped Bass #8 og har brukt det på Sage XP #7 10 ft. XP er en rask stang og med mine preferanser må jeg bruke en snøreklasse over for å få stanga til å jobbe slik jeg vil. Nå kjenner ikke jeg GL LPXe RS, men det er vel stanga som er underklassifisert og ikke snøret?

BTW: Bruker ikke Striped Bass lenger fordi jeg synes det krøller for mye. Blir mye krøllekasting ut av slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...