Gå til innhold

Kortlinenymfer


Ruffen

Anbefalte innlegg

Får prøve meg på et bilde av noen kreasjoner.

[attach=1]

De 3 i midten til venstre har vingeanlegg av pearl floss.

Kroppene er surret med Krystallflash,noen har Fish-hair over det igjen,surret rundt for å få gjennomskinnelighet.

den nederste er med vinylribb.

2 øverste i midten er faktisk med Gladpack. ;D ,syns det ble fint,jeg. :)

Inspirasjonen er hentet fra Hends-boka,så tager man hva man har. ;)

(Stig,leveransen er i hus,fine hoder!) ;)

Willy

post-3549-13949871025354_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 296
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Synes den var fin jeg Rodswinger :)

Blev litt i det nosalgiske hjörne i kveld kan ikke sclhjönne det jeg :D, bandt derfor mönstre på mine förste riktige våtfluer (selvfölgelig i tråd med kortline ;)) bant derfor en professor (mange fine örreter på den), en march brown som aldri er helt feil, og en Olsen som var den förste flua jeg hadde på stanga (mange fine minner fra den).

Alle med en 3mm svart tungsten hode på for djupe kulper i rolig vann etter örret.

post-1102-13949871029894_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VAKERT Willy :D Ser eg må kjøpe den boka :) Stig meinte eg burde kjøp den til meg sjølv som julepressang, men eg trur heller eg skal kjøpe den som ein etterjulepressang ;D

Jepp,anbefales,og DVD'en er ganske rå,spesielt til å begynne med,noen veldig fine nymfer de binder. ;)

Willy

Helt enig den er skikkelig bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsomme varianter B.R....skal ikke kimse av de gamle mønsterne...skal selv binde meg noen telemarkskongen og marsh brown gold...og silver...mulig putte på holografisk tinsel i stedet  ;)

Det synes jeg du gjör helt rett i, blev vel litt nostalgisk når jeg begynte å snövle om telemarks kongen för i dag :rolleyes: bare navnene på de gamle får meg til å ha lyst til å fiske med dem :) Det er mange gode gammlinger som har havna i skapet som söppel, det synes jeg er synd, feks så er det morro når noen roper hva fikk du den på, hva for flue fisker du med, nja jeg fisker med en Wickham`s Fancy :D for noe sånt har dem ikke i esken og behöver ikke si att man har på tungsten heller ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes den var fin jeg Rodswinger :)

Blev litt i det nosalgiske hjörne i kveld kan ikke sclhjönne det jeg :D, bandt derfor mönstre på mine förste riktige våtfluer (selvfölgelig i tråd med kortline ;)) bant derfor en professor (mange fine örreter på den), en march brown som aldri er helt feil, og en Olsen som var den förste flua jeg hadde på stanga (mange fine minner fra den).

Alle med en 3mm svart tungsten hode på for djupe kulper i rolig vann etter örret.

Kult,spesielt det med Olsen,som var min favortt i mange år(Undskjhyld for om det er skriveleif,det er lørdag ;D ),men under en fluebinderkveld da vi var guttunger,fant vi ut at vi skulle binde en favorittflue(er det mulig?)jeg bandt ei flue med gullribb type kraftig tinsel,som skulle være segmentering(ca,march brown) mens kompisen lagde en med sort framkropp og gul bakropp,brun hackel og,den gang seff: vinge og det ble den nye favoritten,fordi den den fisket så j....lig bra.(ref:superpuppe)

Den fisket også bra dypt,noe som sikkert ikke er prøvet noe særlig med superpuppe,men ørreten elsket å få den servert nede ved steinene.

Kanskje jeg skal prøve å lage en med tungstenhode.............

Willy :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det syns jeg du skal gjöre Rodswinger :) har brukt superpuppa mange ganger jeg som opphenger under kortline, lar den henge liten stund etter driften bruker også funke veldig fint.

Men sette en tungsten på det er en god ide ;)

Ja,men da trenger men jo ikke nødvendigvis hackel,holder antakelig med en puppe med dubb. og hode.

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det syns jeg du skal gjöre Rodswinger :) har brukt superpuppa mange ganger jeg som opphenger under kortline, lar den henge liten stund etter driften bruker også funke veldig fint.

Men sette en tungsten på det er en god ide ;)

Ja,men da trenger men jo ikke nødvendigvis hackel,holder antakelig med en puppe med dubb. og hode.

Willy

Noe sånt kansje :)

post-1102-13949871033668_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutter...nå synset jeg dere er litt i vel overkant effektive og meget smarte :)

Jeg får jo ikke holdt følge her i det hele tatt ;D

En dag med familie besøk og jeg er ute...he-he.

Willy; du er i fantastisk retning...det der er fiskemat...så det holder, nydelige :)

B.R; du er bare rett ut god å ha i denne tråden ogaå...fantastisk smarte ting du holder på med....jeg skal bare ta på meg en hatt, for så å ta den av igjen..."Go classic" er bare smart, faktisk kjempesmart tror jeg... :)

Surret noen på Jiggkrok idag morges...rund fin krokbøy er det vi vil ha på våre mothakeløse fluer...i tillegg til disse Hanak krokene, er både tiemco "et eller annet på lett kurvet krok" knallflott krok, samt noe Hends greier...skal binde på dem også, slik at man aner hvilken ting man bør binde på om det ligger i nærheten ;)

Hvis ikke er Mustad wet fly krok (R50) helt ok, men litt kort krokspiss når mothake er fjernet.

Fluene er bundet med 3.3mm kobberhode, 2.7mm mocca på #14 Jigg.

Den lille i krok 16 er med bodytube og mørk kobber, samt mocca hode 2.4mm og bitteliten rosa spot

(dette er en flue for lav klar elv, evt høst flue etter harr) ;)...når døgnfluene atter en gang danser.

post-1338-13949871036285_thumb.jpg

post-1338-13949871036687_thumb.jpg

post-1338-13949871037289_thumb.jpg

post-1338-13949871037858_thumb.jpg

post-1338-13949871038359_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jotakk,Stig,men det blir mye teori her(kjekt det ;) ).Ute er det en halvmeter nysnø og 4 minus....

Utenfor vinduet har det åpenbart(tid for det nå ;) ) seg to snøhauger,lurer på om den ene kan være bilen min.? ;D

Så,altså innesnødd,da blir det nok litt innearbeid og sånt som passer før jul..... :)

Får koble innom av og til,bare for skøy. ;)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig morsomt og følge med i denne tråden :D

meget inspirerende...gleder meg sinnsykt til og få prøvd ut dette og bundet opp en hel boks med slike godsaker  :)

det med superpuppan...kan være lurt og prøve den på bunnen også....dere vet disse vårfluene driver med mye rart...vi har rett og slett ikke peiling på hva disse driver med  ;)

og samme kan det være bare imitasjonene fanger fisk....men man blir jo nysgjerrig på hvorfor det funker så bra  ;)

puppene di svømmer både i overflaten og langs bunn til land for og klekke, eller opp til overflaten....den er jo rimelig safe og putte på fortommen den  :)

hva med de illosjonsmønstrene i boka til tom skyrud da? frantapuppa med tungsteen? hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her går det unna ;D, bra att du er tilbake så det ikke tar av helt :rolleyes:.

Takk :) har tatt av og på hatten mange ganger etter att du starta kortline tråden og tar selfölgelig hatten av for Ruffen som starta denne tråden :)

For som Rodswinger sier så er det ikke mye rope hej etter når man titter ut gjennom vinduet :-\(30cm snö og 9-).

Skikkelig fine fluer også litt rosa da veit du ;) disse hanak kroka ser ordentlig fine ut, sånne vil jeg gjerne ha :) for som du sier så vil jeg ha stort krok gap med lang spiss.

Tmc har/ hadde (litt vansklig å få tak på nå av noen merkelig grunn) 531 som jeg likte veldig godt både til tört og våt det var vissnok en liten mothak, men den klemte jeg inn.

Toppen ide att du binder opp og hviser hva for kroker som du liker/best til det her fisket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore, vårfluepupper a la sparkling pupa, kan godt brukes med knall suksess.

Trenger ikke være veldig tung heller, om den fiskes på fortom med andre tyngre fluer....det viktigste med å ha et "puppeliknende" og "gass/luftillustrerende" mønster er jo nettopp for å ha noe i tillegg til de fritt tumlende nymfene.

Mange saker som fremskaffer den effekten, deriblant det helt ordinære gullhodet :)

Men også antron/litt dubbing med glimt i som et slags slør bakover langs med flua.

binder ikke mye luft, men gir effekt av å "leve".

Altså litt mindre tight bundet flue enn disse kompakte og raskt synkende vårfluelarvene vi etterhvert kjenner så godt gjennom tsjekkisk litteratur.

Skal prøve hoste frem en flue jeg har fått mangen fisk på i Lågen, samt på NZ under raskt strømmende vann.

Den mener jeg å ha slik effekt som nevnt ovenfor......

Skal gi et hint når den er funnet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig morsomt og følge med i denne tråden :D

meget inspirerende...gleder meg sinnsykt til og få prøvd ut dette og bundet opp en hel boks med slike godsaker  :)

det med superpuppan...kan være lurt og prøve den på bunnen også....dere vet disse vårfluene driver med mye rart...vi har rett og slett ikke peiling på hva disse driver med  ;)

og samme kan det være bare imitasjonene fanger fisk....men man blir jo nysgjerrig på hvorfor det funker så bra  ;)

puppene di svømmer både i overflaten og langs bunn til land for og klekke, eller opp til overflaten....den er jo rimelig safe og putte på fortommen den  :)

hva med de illosjonsmønstrene i boka til tom skyrud da? frantapuppa med tungsteen? hehe...

Ja disse vårfluene er töffe saker for det er ikke bare puppene som svömmer til overflata, for noen vuksne vårfluer svömmer ned/krabber ned med egg og får iblandt en gass bobble når dem stiger igjen, kansje dine holografiske tinsel fluer da kommer til sin rett, på vei opp eller ned :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig morsomt og følge med i denne tråden :D

meget inspirerende...gleder meg sinnsykt til og få prøvd ut dette og bundet opp en hel boks med slike godsaker  :)

det med superpuppan...kan være lurt og prøve den på bunnen også....dere vet disse vårfluene driver med mye rart...vi har rett og slett ikke peiling på hva disse driver med  ;)

og samme kan det være bare imitasjonene fanger fisk....men man blir jo nysgjerrig på hvorfor det funker så bra  ;)

puppene di svømmer både i overflaten og langs bunn til land for og klekke, eller opp til overflaten....den er jo rimelig safe og putte på fortommen den  :)

hva med de illosjonsmønstrene i boka til tom skyrud da? frantapuppa med tungsteen? hehe...

Ja disse vårfluene er töffe saker for det er ikke bare puppene som svömmer til overflata, for noen vuksne vårfluer svömmer ned/krabber ned med egg og får iblandt en gass bobble når dem stiger igjen, kansje dine holografiske tinsel fluer da kommer til sin rett, på vei opp eller ned :)

mulig mulig det da ja  :) hva heter den imitasjonen som imiterer en dykkende vårflue igjen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kansje tenker på Lennart B. sin dykande nattslända? Det er i prinsip en e.12 med bly som synker.

Det finns en del til Gary laf (bilde 3). har en og det fins sikkert fler Amerikanere som har mönster til det her fennomenet.  

Den som jeg har her har en gullskalle også (litt lang vinge etter min smak men har fått den)

For en del år siden så gjorde jeg en sölv tinsel kropp med e.12 vinge den funka skikkelig bra i begynelsen av juli når den förste store klekkningen med vårfluer var over, takk for att du minna meg på den for den hadde jeg glemt :).

Det kan kansje blir ett lite problem her og det er att det kan bli vanskelig med helt kort line :-X men man kansje öke bitte litte grann og ha tungsten så den dykker fort ned og opp så skulle det funke bra :)

post-1102-13949871086103_thumb.jpg

post-1102-13949871086459_thumb.jpg

post-1102-13949871088639_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...