Gå til innhold

Kortlinenymfer


Ruffen

Anbefalte innlegg

  • Svar 296
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

fikk noen pulsvarmere fra lise (ja fiske lise), hun er visst en kapabel strikker :)

uansett, det garne hun brukte såg veldig fint ut, så de trådene som måtte klippes vekk skulle brukes til å binde fluer.

her er resultatet

krok: mustad signature wetfly

rib: kobbertråd

kropp: strikkegarn

hotspot: strutseherl

hode: messing 3,2mm

Angrer selvfølgelig nå på at jeg brukte dette garnet til å strikke med :P..skulle ha beholdt alt selv og bundet fluer av det ;)  ;D

Smashing fluer Igor, får se om jeg finner mer av dette garnet så tar vi en nymfekveld når du er lei eksamenslesinga :D

Hei,Lise!  :)

Siden Relaxteam er nedlagt,kan jeg få være med i samme "club" som deg? ;D

Willy ;)

NEI, for der er jeg sjefen ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk noen pulsvarmere fra lise (ja fiske lise), hun er visst en kapabel strikker :)

uansett, det garne hun brukte såg veldig fint ut, så de trådene som måtte klippes vekk skulle brukes til å binde fluer.

her er resultatet

krok: mustad signature wetfly

rib: kobbertråd

kropp: strikkegarn

hotspot: strutseherl

hode: messing 3,2mm

Angrer selvfølgelig nå på at jeg brukte dette garnet til å strikke med :P..skulle ha beholdt alt selv og bundet fluer av det ;)  ;D

Smashing fluer Igor, får se om jeg finner mer av dette garnet så tar vi en nymfekveld når du er lei eksamenslesinga :D

Hei,Lise!  :)

Siden Relaxteam er nedlagt,kan jeg få være med i samme "club" som deg? ;D

Willy ;)

NEI, for der er jeg sjefen ;D ;D

Ok,da!Tror ikke jeg orker heller,det var en grunn til at jeg meldte meg inn i Relaxteam. ;)

Willy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en ting jeg har tenkt litt på når det gjelder kulehodenymfer...

Deep sparkling pupa...den imiterer jo ei vårfluepuppe som STIGER opp for og klekke...

Nå er det jo uvisst hvilke vårfluer som gjør det, vi vet jo att de fleste svømmer til land for og klekke, men uansett så er den drepende effektiv, hadde det ikke vært en ide og slengt på ei sånn ei ett sølvhodet av tungsten så den synker meget raskt...og så hevet denne, løftet stanga så den stiger akkurat der vi vet det står en fisk?

For fisker ikke vi den deep sparkling på en feil måte?

den skal jo fiskes fra bunn og opp for og fiskes riktig?

(nå fisker jeg sjelden med deep sparkling pupa)

Hva tror dere "nymfomaner" ?

og hvordan fisker dere en deep sparkling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan fungere det, har fått noen ørret på den metoden der, men med ei anna puppe

For etter det jeg kan skjønne så fiskes den orginale deep sparkling pupa ufortynget?

da imiterer vi jo bare den delen når puppa har steget opp til vannflaten og skal klekke?  :rolleyes:

ikke når den er på vei opp?

ser for meg att fisken antageligvis snapper mange av disse når de er på vei opp også, ikke bare når de har steget og ligger der?

som på bildet , puttet på ett sølvhode der i thorax feks?

eller ett hode i moccafarge til hode, og lagt på litt dubbing bak?

sånn flua er så fisker den jo bra i seg selv....

EDIT: der jeg fant bilde så står følgende:

The Deep Sparkle Pupa is designed to be fished near the bottom, but many anglers just use this pattern for both deep and shallow presentations. When fishing it deep, present the fly near the bottom using the indicator or tight line presentations.

tight line presentations.

Høres bra ut med short line presentation også  ;)

post-1778-13949870659106_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favorit er hydrospyche larva, ikke bare for kortlina men også bra med litt lengre line.

8223_1126203603564_1481392914_30337807_557733_n.jpg

Hey! Den der var flott, fint bundet og fint foto! Den kunne jeg tenkt å prøve også. Tør jeg be om en liten bindebeskrivelse\materialliste?

Likte forøvrig Zappa sitatet ditt også  :) :)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er relativt enkelt å binder. (excuse my norsk - I have akkurat flyttat i August.) Kroppen er Nymphskin, gills under kroppen er Ostrich herl. Halen er en "filoplume" fran en Partridge. Legs er Pheasant tail Veli Auti style. Hele bindebeskrivelse finns i Oliver Edwards DVD´n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

t.z; voldsomt flott eksemplar ev et meget godt mønster...nær sagt når som helst :)

Tore; ja, stigende pupper er meget effektivt som endeflue fortynget, eller rett og slett som opphenger.

Jeg har brukt fasanhalenymfe idag med samme strategi...løfte/vippe litt på stangtupp...og spesiekt i går i rolig vann funket den type fiske ;)

Jeg har en beige/brun vårfluepuppe som har fisket mer enn godt for meg på rig med ankerflue.

Synest en stund at den bare tok den lille puppa i kurvet krok 14.

Men den flua hadde ikke "luftboble" i seg..hadde brukt icedub som thorax, rett og slett for å virke litt "luftig" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen til fra meg :)

krok: tmc 102y #15

underkropp: hot orange uni 8/0

overkropp: round rib large, clear

hotspot: firestar shrimp

kulehode: messing

[attachimg=1]

krok: tmc 2487 #16

kropp: hot orange uni 8/0

rib: holo tinsel orange

hotspot: seldub orange

kulehode: messing

[attachimg=2]

krok: tmc 2487 #14

kropp: haredub cream

rib: kobbertråd

thorax: haredub dark

skjold: rød holo tinsel

hotspot: bindetråden

kulehode: gull messing farget med brunt tusj

[attachimg=3]

post-2543-13949870662524_thumb.jpg

post-2543-13949870662981_thumb.jpg

post-2543-13949870663371_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...