Gå til innhold

Kanotrille, eller tralle?


BjørnarSkj.

Anbefalte innlegg

Har trilla en del kano,men stort sett på grusvei, men har du av typen med litt store hjul så er det stort sett kanoen som setter begrensingen for fremkomligheten. Ikke noe problem og trille langt med tralle, har ikke følt at tralla har satt begrensninger for hvor lang jeg vil gå for en dag. Kan putte litt vekt i kanoen også, noe som ikke er noen bakdel akkuratt. Test litt, så finner du grensen for hva som er egnet og putte i kanoen. Pass på og ikke overlaste, har knela et par traller ;D

God tur

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Jeg lurer på om det er noen der ute som har erfaring med kanotraller. Hvor ambisiøs kan man være ved frakt av glassfiberkano på tralle. Hvor lettvint er det? Hvilke distanser er ingen problemer å frakte kano, hvor bra trenger underlaget å være?

Kjøp en til ca kr 1000.- eller mere.

Styr langt unna Biltema. Den har ikke hjullager, og dermed gnager akslen på hjulet. Med 40 kilo kano og last blir det etterhvert tungt å dra.

Jeg har kryssa halve oslomarka alene med trille. det gikk greit så lenge det er vei.

En times trilleøkt er tungt men det går greit. Oslomarka er tre dager med trille/bære og det går fint !

Det anbefales å være to pr båt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Vi er to. Hvordan er det lurt at vi drar , fester dette til oss foran der?

Regner med at min far skal spesiallage tralle for meg. Han er magiker med metall(det er ikke tull en gang).

Lag en trekkeinnretning til å feste på kanoen med en slags sele til.

Bak lager du et dyttestag med til å feste på kanoen(fest gjerne åren til kanoen slik at en mann kan dytte bak.)

Jeg har suverent best erfaring med en som dytter og en som trekker.

Balansepunktet er bra. DEt justerer du lett med å flytte bagasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spekulerte litt på det. Hva med en habil sti og tralle med sykkeljul. Skal ha med mye oppakning, kan noe av det ligge i kanoen

Bør tralla være på balansepunktet, eller langt bak????

Helt fersk på området

Jeg kan ikke si meg erfaren med dette. Men jeg har prøvd med sykkelhjul og det gikk overaskende bra på skogsstier. Hadde ikke noe vekt i da.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Husk på at hjulene skal være med i kanoen, dermed bør de ikke være for store.

Ser også at trillene er "kalvbeint" for stabilitet. DEt er faktisk ganske lett å velte lasset over en rot eller stein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å google. Finnes mange typer, der de fleste selvfølgelig er markedets beste. Jeg såg for meg at større jul montert på sidene måtte være stødig og bra.

Interesant dette med en trekker og en drar. Jeg såg for meg en anordning med årene, som begge kunne dra fra. Men skjønner at det med en i hver ende, vil gjøre det lettere å ha kontroll på skipet.

Når det gjelder vekt, så er det sikkert smartest å basere seg på å bære på ryggen som normalt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har en link eller lignende til en tralle. Har lett litt etter en til kajakken

http://www.aktiv.us/Default.aspx?tabid=36&List=0&CategoryID=342&Category2ID=389&Category3=09.+Transport&Level=3

Jeg bar undret på hvilken jeg skal sette Nativen på...tipper det må bli den bredeste/største.

Hadde slik til Ally kano i sin tid, funket på til dels dårlig underlag, og slå den sammen og oppi kano med den når padling begynte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Noen som har en link eller lignende til en tralle. Har lett litt etter en til kajakken

http://www.aktiv.us/Default.aspx?tabid=36&List=0&CategoryID=342&Category2ID=389&Category3=09.+Transport&Level=3

Jeg bar undret på hvilken jeg skal sette Nativen på...tipper det må bli den bredeste/største.

Hadde slik til Ally kano i sin tid, funket på til dels dårlig underlag, og slå den sammen og oppi kano med den når padling begynte.

Ser ut som BIltema sine uten hjullager. (Til 3 ganger prisen)

Hjullager er 100% nødvendig.

Hjulene bør være størst mulig uten at de blir for store mht transport oppi kanoen ved padling.

http://www.aktivfritid.no/?cPath=21_51&osCsid=c040d17c78a4ede545de1014891b4082

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kano uten tralle er bare halve verktøyet!

Kan trygt støtte anbefalingen til Joachim. Beaver kanotralle har jeg brukt i mange år og med relativ tung last i kanoen. Langs skogsveier er det som å leie ei bikkje, men selvfølgelig tyngere i litt ulendt terreng. For store hjul kan føre til en uforholdsmessig belastning på fegene særlig i vanskelig terreng.

Dersom det er mye bilskogsveier det er snakk om kan det også være en idé å lage et "kanofeste" til sykkelen, det går nemlig også svært greit å ha den som tilhenger om ikke kanoen er lesset for tungt ;)

Rolf JF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å høres ut som musikk dette. Har vært litt engstelig at det ikke er vits i å tenke slik med min gamle glassfiberkano da.

Hvis ingen har en ally tilsalgs, basserer jeg meg på glassfiber og tralle.

Si likevel hvis noen har en Ally stående og kjede seg, med eiere som vil selge eller bytte i fisketustyr e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har litt erfaring med kanotralle. Krysset Ifjordfjellet med kano og tralle for et par år siden, noe som fungerte utmerket synes jeg. Er jo forholdsvis fint terreng å forflytte seg i da. Lastet ca halvparten av utstyret i båten og fikk da behagelig lette sekker på ryggen, laget en enkel anordning med tau og trakk båten foran begge to. Min tralle er en forholsvis lett utgave i aluminium med litt store brede dekk som var fint der terrenget var litt myrlendt. Mener min heter Eckla, veldig enkel å montere/demontere for transport i båten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å høres ut som musikk dette. Har vært litt engstelig at det ikke er vits i å tenke slik med min gamle glassfiberkano da.

Hvis ingen har en ally tilsalgs, basserer jeg meg på glassfiber og tralle.

Si likevel hvis noen har en Ally stående og kjede seg, med eiere som vil selge eller bytte i fisketustyr e.l.

Dersom det er viktig for deg å kunne demontere kanoen for frakt eller oppbevaring er ALLY en kjempekano (forsåvidt uanhengig av det også). Vil likevel anbefale deg å vurdere en kano i royalx-materiale eller lignende sandwich konstruksjoner i tillegg til glassfiberalternativet du nevnte. Royalx gir en mye lettere kano enn en laget av glassfiber og tåler mye juling.

Rolf JF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å høres ut som musikk dette. Har vært litt engstelig at det ikke er vits i å tenke slik med min gamle glassfiberkano da.

Hvis ingen har en ally tilsalgs, basserer jeg meg på glassfiber og tralle.

Si likevel hvis noen har en Ally stående og kjede seg, med eiere som vil selge eller bytte i fisketustyr e.l.

Skal jeg sjekke ut!! Takk

Dersom det er viktig for deg å kunne demontere kanoen for frakt eller oppbevaring er ALLY en kjempekano (forsåvidt uanhengig av det også). Vil likevel anbefale deg å vurdere en kano i royalx-materiale eller lignende sandwich konstruksjoner i tillegg til glassfiberalternativet du nevnte. Royalx gir en mye lettere kano enn en laget av glassfiber og tåler mye juling.

Rolf JF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har litt erfaring med kanotralle. Krysset Ifjordfjellet med kano og tralle for et par år siden, noe som fungerte utmerket synes jeg. Er jo forholdsvis fint terreng å forflytte seg i da. Lastet ca halvparten av utstyret i båten og fikk da behagelig lette sekker på ryggen, laget en enkel anordning med tau og trakk båten foran begge to. Min tralle er en forholsvis lett utgave i aluminium med litt store brede dekk som var fint der terrenget var litt myrlendt. Mener min heter Eckla, veldig enkel å montere/demontere for transport i båten.

Det er slike ting jeg vil høre. Takk. Det er noe slikt jeg hadde sett for meg. Hvor tung var kanoen med oppakning for dere da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en ally 16,5 fot vi hadde. Vil anslå at vi kansje lastet 20-30 kg utstyr i båten.

Lurer litt på hvordan det ville vært å bruke en slik sykkeltralle til å ha unger i på en slik tur jeg, uten båt da selvfølgelig, bare for å ha å laste utstyr i. Sekken min har en tendens til å bli elt fot jævelig tung på langtur ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker tralle endel, og det funker bra. Både i kombi med ally og native. Less på! Har vel hatt borti 70 kilo i allyen, men da begynner den å svikte vel mye.

Jeg pleier å balansere den med noe overvekt på fremparten. Det er lettere å holde den oppe, enn å presse baugen ned.....Jeg bruker remmene som jeg ellers bruker til å feste "skipet" til taket av bilen som seletøy. Det er greit å ha ferdigmontert et sett med remmer bak på kanoen før første nedoverbakke. .. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...