Gå til innhold

Objektiv og blits


Hermann

Anbefalte innlegg

Ja, etter å ha sett en del av alle de nydelige bildene som enkelte på forumet her tar av fluene sine (og andre ting)  :) og i tillegg sett mine egne heller dårlige i forhold, har jeg, for å prøve og utligne forskjellene litt, bestemt meg for at det er utstyret som er for dårlig (ikke sant det alltid er utstyret som er for dårlig  ;D )

Jeg har lite peiling på foto men jeg har et ok kamera tror jeg, et EOS D500. Til det har jeg to objektiv, 18 - 55 og 75 - 300.

Jeg må altså ha ei makrolinse (ja, jeg skal som dere sikkert forstår ta bilder av veldig små ting, fluer, mygg, lommeboka mi osv) også trenger jeg vel en blits.

Har dere noe og anbefale til, la oss si, 5000 kr?

Hermann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Objektiver:

Sigma 70mm f/2,8 Macro, Sigma 105mm f/2,8 Macro, Canon EF-S 60mm f/2,8 USM Macro, Canon EF 100mm f/2,8 USM Macro, Tokina 100mm f/2,8 Macro og Tamron 90mm f/2,8 Macro

Alle disse finner du til greie priser på bruktmarkedet. Syslskarpe alle sammen

Tamron og Sigma 105 er mye objektiv for pengene samt allsidig brennvidder for macro til 1,6x crop-sensor.

Sigma 70 og Canon EF-s 60 er i tilleg knallflotte objektiver til portrettfoto med crop-sensor.

Med et budsjett på rundt 5000 kroner hadde jeg prøvd å få fatt i et brukt Sigma 105mm samt en brukt Canon 430 EX (eller 430 EX II) blits.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canon sin 105 mm ligger kun drøyt 600 kr over Sigma sin 105. Begge er like skarpe, men Canon har bedre autofokus, så etter min mening er det verdt de ekstra hundrelappene. Vil tro det går ann å finne canon objektivet til fin bruktpris på foto.no også (lettere å bli lurt på finn) da mange har lyst på det nye makro objektivet med IS.

430 EX II er en flott blitz til canon som du får for 2000 kr. Kjøper du senere en 580 EX kan du bruke 430 som slave. Med kun en blitz må du være litt kreativ med reflektorer og spredning av lyset for å unngå for store skyggepartier.

Er du opptatt at stor dybdeskarphet på fluene så bør du vurdere en 60 mm. Disse gir større dybdeskarphet enn 100 mm. Ulempen er at du må nærmere motivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canon sin 105 mm ligger kun drøyt 600 kr over Sigma sin 105. Begge er like skarpe, men Canon har bedre autofokus, så etter min mening er det verdt de ekstra hundrelappene.

Dette er riktig!

Både Canon EF-S 60 og EF 100 har atskillig raskere autofokus enn samtlige av sigma's modeller.

Sigma-objektivene har også i større grad en tendens til å "jage" litt på fokusen ved svake lysforhold.

Selv bruker jeg 60 mm fra canon. Skal etter hvert ha en med større tele til litt avstandsfoto av insekter etc, hvor mere bakgrunnsuskarphet også er ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Har en sigma 105mm macro selv, jeg ville lagt de ekstra 600 kronene i det for å få canon sin istedet. Grunnen til det er som det er nevnt tidligere at autofokusen er mye bedre på Canon objektivet. Sigmaen bruker lang tid på å fokusere, og den jager mye frem og tilbake ved dårlige lysforhold.

Har brukt sigmaen mye med kameraet på stativ og brukt manuellfokus. Da er det ingenting negativt med objektivet, skarpt og fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vindknuten

Har en sigma 105mm macro selv, jeg ville lagt de ekstra 600 kronene i det for å få canon sin istedet. Grunnen til det er som det er nevnt tidligere at autofokusen er mye bedre på Canon objektivet. Sigmaen bruker lang tid på å fokusere, og den jager mye frem og tilbake ved dårlige lysforhold.

Har brukt sigmaen mye med kameraet på stativ og brukt manuellfokus. Da er det ingenting negativt med objektivet, skarpt og fint.

Enig med Tore med 600kr i forskjell er det ingenting å lure på. Selv om Sigman er flott den også (har også Sigma 105)

Tror original optikk også holder seg bedre i pris

Jeg bruker Nikon, der er dessverre prisen fra Sigma opp til Nikon 105VR større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canon EF-S 60mm, går for å være noe av det beste uansett pris. Har ikke sett noe annet objektiv skrytt så opp i himmelen som dette. Det er i ihvertfall blitt mitt favoritt objektiv til nå, både til makro og landskap. Det slutter aldri å imponere... Jeg har "L" objektiv som ikke tegner like syl skarpt som dette. Og til tross for en noe kort brennvidde, vil du komme langt med litt tålmodighet og list i forhold til insekter. Men nå finnes det vel sjeldent dårlige makro- objektiver, så fornøyd blir du nok uansett.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...