Gå til innhold
  • 0

Ordbok


Lars L

Spørsmål

Hei hei, jeg vet ikke hva alle fiskerelaterte ord betyr. Så da er tanken at vi her legger inn hva div. begreper og ord betyr. IKKE SKRIV TULLBALL i denne tråden  :D og ikke diskuter hva som er rett eller galt, ta det heller på PM så kan de som har lagt det inn redigere. Evt at Moderator endrer............

F.eks:

SØ = Sjøørret

BØ= Brunørret

Lars L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0

Aftm = Association of Fishing Tackle Manufactures.

Aftmsystemet: AFTM-systemet ble utviklet for at fluefiskeprodusenter og vi fiskere skulle tilpasse fluestang og fluesnøre på en enklere måte.

Systemet tar utgangspunkt i fluesnørets første 30 fot – det vil si drøye 9 meter med unntak av den jevne spissen helt foran mot flua. Normalt på den tiden systemet ble laget var det omtrent denne lengden som ble holdt utenfor toppringen ved kast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Fortom tykkelse (i dette tilfelle Akron sine):

F.eks: 5X = 0,15

0X - dia 0.28mm / 12.0lb.test (6.0kg) | 1X - dia 0.26mm / 11.7lb.test (5.8kg)

2X - dia 0.24mm / 9.7lb.test (4.8kg) | 3X - dia 0.21mm / 7.9lb.test (4.0kg)

3,5X - dia 0.18mm / 6.2lb.test (2.0kg) | 4X - dia 0.17mm / 5.5lb.test (2.7kg)

5X - dia 0.15mm / 4.5lb.test (2.3kg) | 6X - dia 0.13mm / 3.4lb.test (1.7kg)

7X - dia 0.10mm / 2.3lb.test (1.1kg) | 8X - dia 0.09mm / 2.0lb.test (1.0kg)

9X - dia 0.08mm / 1.8lb.test (0.9kg) | 10X - dia 0.07mm / 1.0lb.test (0.8kg)

Lars L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

Hva er CDC hackle?

CDC: Cul De Canard. Fjær fra anderumpe. Flyter veldig godt.

Og hackle er den kraven men fjær/ busta på fluene. Laget av diverse fjær.

OG for ikke å forvirre totalt; Hackle er MYE mer enn det. Kraven på ei flue kan lages av utallige andre materialer enn "hackle", så dette stemmer ikke.

Dropp "vranglære" a folkens... Vær så snill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

Silde-hekle i såfall..

hack·le 1  (hkl)

n.

1. Any of the long, slender, often glossy feathers on the neck of a bird, especially a male domestic fowl

Slutt nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

"leksikon" versjonen; "de lange, slanke, ofte blanke fjær på halsen av en fugl"

I fluefisketerminologi brukes "hackle" om det meste av fjær som har en stamme og fjærstråler ut på hver side, uansett hva slags fugl det kommer fra. OG i tillegg har den egenskapen at hvis man surrer fjæra rundt en krok etc. så "spriker" fjærfibrene. Selvfølgelig ikke vingefjær etc.

OG ja, en påfuglherl kan godt "oppfattes" som et hackle når vi binder fluer. Forsåvidt riktig at "kransen" foran på flua omtales som hacle, men det er like mye hva slags materiale som blir brukt. Blir nevnte materiale surra på hele krokskaftet kalles det kroppshackle, eller palmer hackle.

Bruker man feks hår fra dyr foran på flua kalles det falskt hackle.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

"Oppfattes" som :) DVS. at du kan faktisk binde påfugl (og struts) våtfluestil og tørrfluestil, akkurat som "vanlig" hackle. Undersøk et påfugleherl. Du vil se at "anatomien" er den samme. Fibre ut fra en stamme, fibrene spriker når herlet blir surret rundt noe, en blank side og en kjedelig side etc.

Surr et påfuglherl på et krokskaft så ser du hva jeg mener..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

Du mener ikke at jeg skal slette innlegg som er korrekte? Og i tillegg kommer med informasjon som er instruerende??

Og dette fordi det er forvirrende?

Eller mener du at innleggene mine er i feil kategori, altså Nybegynner??

Trodde mange var inne på disse diskusjonssidene for å lære og bli lært, og at nettopp dette er det som gjør disse diskusjonene berikende..

SÅ jeg forstår det slik at blir det mer "komplisert" enn rackelhanen og cdc spent spinner bør jeg holde kjeft???

Minner om at det var et spørsmål 2 innlegg opp som fortjente et svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

Det er jeg helt enig i, men å få kjeft fordi man svarer på et spørsmål!!??

Forresten burde vel forkortelsen på den ene være "LESP" siden flua heter LaFontaine Emergent Sparkle Pupa  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

Veldig bra påpekt :) Fin teknikk til kragebundet hackle, både laksefluer og streamere. for ikke å snakke om tradisjonelle våtfluer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...