Gå til innhold

Berggylt med flue


Magnus Bakken

Anbefalte innlegg

Starter denne tråden i det håp om å få noen tips av forumets mesterhjerner innenfor teamet "fluefiske i saltvann".... For det har seg slik at jeg skal jeg tilbringe halve sommerferien på vestlandet, og 10 min unna huset med bil er det en ferjekai, og i området runt den kaien er det en relativt stor forekomst med diger berggylt.

Bestenotering derifra er et eksemplar på over 2 kg på reke, og siden norgesrekorden på berggylt på fluestang er 1,595 kg, kjenner jeg et vist sug etter å prøve å ta denne fisken på flue.... så er det noen her som har tips om visse fluer som kan være verdt å prøve?. Kan tenke meg at rekefluer med marabou kan funke, men er som sagt grønn på denne formen for fluefiske...

MB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

De går vel på bånn? Så det er vel pilking med fluestang vi snakker om her.. Trikset er vel å få de til å ta en flue istede for ekte vare (reke).

For min del er dette ett merkelig fiske, hvis det praktiseres som jeg tror ;)

Ferjekaien er ca 3-4 meter høy, og der ferje legger til er det en flate på 20x10. 20 m lang, og 10 m brei sånn ca..... Med slukstang legges reka i midten av dette, og kilosen+ tar før det har gått 15 sec, og turister tar så mange bilder når man får en fisk at man nesten er blind når dagen er omme  :P

Har faktisk prøvd med fluestang, men da med et 20 gr jigghode bundet fast i enden og ei saftig reke træs på kroken. Jævlig morro å kjrøre slik fisk på 6#  ;D

MB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flytering hadd nokk vært best sånn att du kan kaste inn mot land ,odder og skjær !

min erfaring er jo dypere det er jo større er den  :)

av fluer ville jeg brukt tang lopper ,små reker og små fiskeimitasjoner

denna hadde sikkert funka

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=4380.0;attach=16138;image

men jeg har kunn fiska Berggylte med oppned bakfram sneller  ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått noen berggylter på flue, største over halvannen! De gangene jeg har fått berggylte, har det vært med oransje fluer med jiggende gange. En jeg f. eks. har brukt, er en med oransje flash-chenillekropp. kulelenkeøyne, to gummibein stikkende ut på hver side, og oransje syntet-vinge.

Har også fått på oransj Jiggy og ei oransj marabouflue :)

Edit: Fiska fra båt og brygge med synk syv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått noen berggylter på flue, største over halvannen! De gangene jeg har fått berggylte, har det vært med oransje fluer med jiggende gange. En jeg f. eks. har brukt, er en med oransje flash-chenillekropp. kulelenkeøyne, to gummibein stikkende ut på hver side, og oransje syntet-vinge.

Har også fått på oransj Jiggy og ei oransj marabouflue :)

Takk snorre...... Tenkte litt på kulelenke-fluer, siden disse ikke så lett hekter seg i bunnen...

MB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det som jeg tror gjør plassen til et slik yndet berggylt sted, er noe som både forråsaker himmel og helvette.... For når ferjene legger til, så bråker det noe inni h........ og det blir ekstremt sterk strøm av disse enorme båtene siden propellen går i hundre for å holde den stabil inntil kaien.. Og når ferjene forlater kaien, er det en ekstra sterk strøm som forblir i noen få minutter, så er det bare å kaste ut igjen. Jeg tror da at strømmen virvler opp masse bunndyr som fisken er glad i å snappe opp, og ei krabbe 2m over bunnen er nokk ikke så vannskelig å få tak i..... Har hatt på utrolig sterk fisk her flere ganger, men når de drar utover mot dypere vann så skjærer sena seg på kanten av flaten, eller så går de under brygga og svømmer mellom støttesøylene og sitter dønn fast.. Ergelig til tusen

MB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tykkere fortom ;)

Hvor ligger plassen?

Nå skal jeg si deg en ting snorre. Jeg bruker ALDRI tynnere fortom enn 0.50mm på denne plassen, og alikevell blir det som et hårstrå mot skarpe betongpilarer. Bergylten er slik at du må gi 100% i starten av fighten, og da bukker en 20-50gr stang meget dypt... Skal filme litt med en kammerat på denne plassen i sommerferien, så skal du se hva 1,5kg pure power gjør med ei stang i 10-30gr  ;D

Plassen er faktisk omtalt tidligere i en annen tråd under emnet , sammen med en annen plass som holder norgesrekord gylter (rekordplassen er selvsagt ikke nevnt eksakt ;))

MB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror synkesnøre og en pattegris hadde vært tingen ;D

Funker overalt den!

Ble tatt en norgesrekord på den i kveld, Havbrasme!!

Ligger bilder under andre arter i sjøfiske tråden :)

Men ettersom vannet virvles opp som du sier, så kan jo en liten men tung krabbe også funke godt!

La den synke mens du bare holder kontakt med lina..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tykkere fortom ;)

Hvor ligger plassen?

Nå skal jeg si deg en ting snorre. Jeg bruker ALDRI tynnere fortom enn 0.50mm på denne plassen, og alikevell blir det som et hårstrå mot skarpe betongpilarer. Bergylten er slik at du må gi 100% i starten av fighten, og da bukker en 20-50gr stang meget dypt... Skal filme litt med en kammerat på denne plassen i sommerferien, så skal du se hva 1,5kg pure power gjør med ei stang i 10-30gr  ;D

Plassen er faktisk omtalt tidligere i en annen tråd under emnet , sammen med en annen plass som holder norgesrekord gylter (rekordplassen er selvsagt ikke nevnt eksakt ;))

MB

hehe, jeg har erfart hva beggylte på 1,5 kan gjøre med en syver, og det er ganske mye skal jeg si deg! Var ute i båt, og nesten halve stanga befant seg under vann ;D

Men kjør på med bilder du ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha flust med bergylt?

Gjør slik:

Ta et par paltosk. Hopp på de-kast de ut i vannet-vent et par tre minutter og trekk ei flue som snorre annbefalte igjennom med et synkesnøre.

Paltosk?

Glemte nesten det skitne trikset jeg har brukt på hytta et par ganger, kaste uti litt rester fra rekene eller lignende :-X :-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starter denne tråden i det håp om å få noen tips av forumets mesterhjerner innenfor teamet "fluefiske i saltvann".... For det har seg slik at jeg skal jeg tilbringe halve sommerferien på vestlandet, og 10 min unna huset med bil er det en ferjekai, og i området runt den kaien er det en relativt stor forekomst med diger berggylt.

Bestenotering derifra er et eksemplar på over 2 kg på reke, og siden norgesrekorden på berggylt på fluestang er 1,595 kg, kjenner jeg et vist sug etter å prøve å ta denne fisken på flue.... så er det noen her som har tips om visse fluer som kan være verdt å prøve?. Kan tenke meg at rekefluer med marabou kan funke, men er som sagt grønn på denne formen for fluefiske...

MB

Hei! Ikke prøv deg :)

Tanglopper, så ryker nok rekorden min, på synk. Den på 1,595 så jeg først. To stk bergylter hvor den "lille" tok, tangloppa var godt fortynget. Bergylta begynte å stige mot loppa rett etter at den hørte ploppet i vannet. Den andre var nok bortimot det dobbelte i vekt. Burde ikke være noe hokuspokus å pynte på den rekorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min spede karierestart, fisket jeg mye i sjøen.

Disse fiskene finnes i bratte skrenter ned mot dypet. Har hatt mitt alle lengste utras noen sinne på berggylte. Fisken var rett over et kilo, og jeg trodde jeg hadde lyr på 8 kilo eller deromkring. Den gangen fisket jeg med en synk 3 tror jeg. Og en runesdecever lignende flue. Husker at jeg var redd for knuten jeg hadde mellom backing og snelle. Når jeg stoppet fisken, var det bare 5-6 runder med backing igjen på snella. Jeg fisket med en eller annen guidelinestang (LPXE eller deromkring) i #7 som jeg ga vekk til en eller annen forumsbruker her en gang. Det er denne fisken, rekordlyren min på rett over 5 kilo og en torsk på 6.6 kilo som tok på 1 meters dypt vann....spottefiske, jeg husker fra sjøfiske. Ellers er alt fortrengt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...