Gå til innhold

Mothakeløst?


teranst

Anbefalte innlegg

  • Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Skal det sies at jeg har litt lite grunnlag for å uttale meg. Brukte kun kroker med mothaker første sessongen jeg fisket med flue. Ikke mistet jeg så mye fisk da, og ikke har jeg gjort det etterpå heller. :) Tror ikke det er fordi jeg er spesielt dyktig på å kjøre fisk. Har i bakhodet at jeg bruker mothaksløst og kjører fisken deretter. Det har ihvertfall funket for meg til nå, og da ser jeg ingen grunn til å gå tilbake til kroker med mothaker igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mothakeløst fordi man skal kunne fjerne kroken hurtigere, tenker nå jeg.

Den kjøper jeg. Men da er jo argumentet med at den sitter bedre litt merkelig. Eller?

Man kan ikke få både i pose og sekk... ;)

Men en vridd, mottakeløs krok med lang tynn spiss kroker lettere og dypere.

I såfall blir vel fisken mer skadet av mothakeløse kroker? Såret blir ihvertfall dypere...

Dessuten mener jeg å ha lest noen artikler om "vandring" med mothakeløse kroker, noe som jo ikke er så gunstig for fisken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men et argument som jeg ikke kjøper er at mothakeløse kroker sitter bedre i kjeften på fisken enn kroker med mothake. Det er for meg et helt ulogisk resonnement, og jeg tror vel egentlig ikke at folk innerst inne mener dette.

haha. seriøst? ;D hvem har argumentert for det? Idiotisk utsagn spør du meg  :-X

Jeg mistet en grei fisk i Rena elva i høst som følge av bruken av mothakeløst. Gjorde perfekt tilslag, hadde tight line, så datt den av etter 3 sekunder. Den må ha rulla eller no. Skal ikke mye til før kroken glir ut av kjeften på`n.  MEn det er en abolsutt fordel med mothakeløst hvis man praktiserer C & R.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men et argument som jeg ikke kjøper er at mothakeløse kroker sitter bedre i kjeften på fisken enn kroker med mothake. Det er for meg et helt ulogisk resonnement, og jeg tror vel egentlig ikke at folk innerst inne mener dette.

haha. seriøst? ;D hvem har argumentert for det? Idiotisk utsagn spør du meg  :-X

Hehe, vi finner nok mange her inne som har argumentert med dette. Sistemann ute var B.R. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange? det var meg og helt min egen mening/tanker makan til opphenging og forsatt forstår jeg ikke hva du mener med skjulte motiv?

La oss heller si at fisken har mye bedre av ved cr at vi bruker mothakslöst.

Hehe, jeg fleipet bare litt med deg B.R.. Prøvde å hinte om dette med et  ;) og et  ;D

Når det er sagt, så er det jo ikke 100 % sikkert at fisken har det mye bedre ved C & R dersom vi bruker mothakeløse kroker. Ihvertfall ikke storfisken. Da tenker jeg f.o.f. på vandring (mothakeløse kroker som slipper og fester seg flere ganger under kjøring av fisk --> gir flere sårskader), og det faktum at det er begrensede skader en liten mothakekrok gjør i kjeften på en stor ørret.

Dersom man bruker tang, så er det sjelden veldig vanskelig å få ut en mothakekrok heller mens fisken ligger nede i vannet inni håven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Æhhh- Er vel stor forskjell på laks og ørret,harr,sik,røye mht. misting av fisk på barbless. Fisket mye uten mothake på laks, særlig på stamfiske seint på året da laksen er hard i kjeften og mister flere uten mothake enn med.

Det som er en viktig faktor her er at godset i de fleste laksekroker er så vannvittig mye tykkere enn selve spissen. Dessuten har jeg tilgode og se en laksekrok som er konstruert riktig som mothaksløs krok.

Hvis man bruker små trebler på feks tube, tror jeg de fleste vil slite med å merke om det er med eller uten mothake.

Hvis det er tilfeller hvor man faktisk kan merke at mothaksløst sitter LITT dårligere, så er det når litt større ørret etc. hopper eller spesielt "valser" mye.

Under en hel sesong med innenlandsfiske vil man, tror jeg, sjelden merke forskjell. Annet enn selvfølgelig positiv i det henseendet at fisken er lettere og avkroke. At en og annen fisk går er vel bare en del av gamet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Hvis man sammenlikner Tiemco 103BL og Knapek D vil man tydelig se forskjell på spisslengden og den lille "krummen Knapek har frem mot spissen.

Tiemcokroken er nesten lik en helt vanlig krok med mothake, bare at mothaken er fjernet. Klart det er forskjell i krokingsegenskaper !

post-0-13949874564378_thumb.jpg

post-0-13949874564531_thumb.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mothakeløst fordi man skal kunne fjerne kroken hurtigere, tenker nå jeg.

Den kjøper jeg. Men da er jo argumentet med at den sitter bedre litt merkelig. Eller?

Man kan ikke få både i pose og sekk... ;)

Men en vridd, mottakeløs krok med lang tynn spiss kroker lettere og dypere.

I såfall blir vel fisken mer skadet av mothakeløse kroker? Såret blir ihvertfall dypere...

Dessuten mener jeg å ha lest noen artikler om "vandring" med mothakeløse kroker, noe som jo ikke er så gunstig for fisken...

Veldig enkelt å forstå at "mothakeløs krok" sitter bedre.

Du tar testen selv hos doktoren.

Du går inn, ber om å få tatt blodprøve...en uten mothake sprøyte...den glir inn, du sitter forholdsvis rolig selv om du er pysete av natur.

Sprøyta sitter godt fordi du er rolig.

Gjentas med mothake på sprøyte: den er vanskligere å trenge inn...og en liten vridning gjør det hele svært "rart/ubehagelig" og som følge blir du lett rabiat...vrenger og vrir på deg...sprøyte rives ut...eller i verste fall du løper avgårde fra hele kontoret med spøyta i armen.

Ergo må man være passe tøvete for å antyde at å mene noe slikt, så må man ha "skjulte motiver".

Eller ett motiv kommer jeg på i farten; unngå legekontor rømlinger med sprøyter i både armer og bein. :)

Og til laksefiske regner jeg det som helt åpenbart sannsynlig at folk ikke bruker treblekrok og mothaker...vi snakker her om Sæks grop" plaging av verste dimensjon...på en allerede truet dyreart.

(huf, håper ikke Pål leser dette ;D ;D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man sammenlikner Tiemco 103BL og Knapek D vil man tydelig se forskjell på spisslengden og den lille "krummen Knapek har frem mot spissen.

Tiemcokroken er nesten lik en helt vanlig krok med mothake, bare at mothaken er fjernet. Klart det er forskjell i krokingsegenskaper !

Knapek kroker veldig godt. Jeg syns mye om denne kroken. Det er noe "middelaldersk" over den. Fluer blir penere på denne kroken :)

Det lille minuset er at den er litt tung i forhold til 103BL som forøvrig også er en god krok, syns jeg. Jeg fikk en rimelig stor harr i Rena på rundt 1,5 + på en døgnflue bundet på en 103bl og kroken var vridd i alle rettninger, men holdt fisken.

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Mothakeløst fordi man skal kunne fjerne kroken hurtigere, tenker nå jeg.

Den kjøper jeg. Men da er jo argumentet med at den sitter bedre litt merkelig. Eller?

Man kan ikke få både i pose og sekk... ;)

Men en vridd, mottakeløs krok med lang tynn spiss kroker lettere og dypere.

I såfall blir vel fisken mer skadet av mothakeløse kroker? Såret blir ihvertfall dypere...

Dessuten mener jeg å ha lest noen artikler om "vandring" med mothakeløse kroker, noe som jo ikke er så gunstig for fisken...

Veldig enkelt å forstå at "mothakeløs krok" sitter bedre.

Du tar testen selv hos doktoren.

Du går inn, ber om å få tatt blodprøve...en uten mothake sprøyte...den glir inn, du sitter forholdsvis rolig selv om du er pysete av natur.

Sprøyta sitter godt fordi du er rolig.

Gjentas med mothake på sprøyte: den er vanskligere å trenge inn...og en liten vridning gjør det hele svært "rart/ubehagelig" og som følge blir du lett rabiat...vrenger og vrir på deg...sprøyte rives ut...eller i verste fall du løper avgårde fra hele kontoret med spøyta i armen.

Ergo må man være passe tøvete for å antyde at å mene noe slikt, så må man ha "skjulte motiver".

Eller ett motiv kommer jeg på i farten; unngå legekontor rømlinger med sprøyter i både armer og bein. :)

Og til laksefiske regner jeg det som helt åpenbart sannsynlig at folk ikke bruker treblekrok og mothaker...vi snakker her om Sæks grop" plaging av verste dimensjon...på en allerede truet dyreart.

(huf, håper ikke Pål leser dette ;D ;D)

Hæhæhæ. Litt avsporing, men jaggu tror jeg ikke at en tynn treble i krok 12 skader MYE mindre enn en enkeltkrok i 2 eller større... Men for all del, har bare noen få hundre laks og basere denne erfaringen på.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enkelt å forstå at "mothakeløs krok" sitter bedre.

Du tar testen selv hos doktoren.

Du går inn, ber om å få tatt blodprøve...en uten mothake sprøyte...den glir inn, du sitter forholdsvis rolig selv om du er pysete av natur.

Sprøyta sitter godt fordi du er rolig.

Gjentas med mothake på sprøyte: den er vanskligere å trenge inn...og en liten vridning gjør det hele svært "rart/ubehagelig" og som følge blir du lett rabiat...vrenger og vrir på deg...sprøyte rives ut...eller i verste fall du løper avgårde fra hele kontoret med spøyta i armen.

Hehehe, dette var det merkeligste eksempelet jeg noensinne har lest i forhold til å forfekte mothakeløse kroker ;D

Det du sier her er at:

1. Fisken forholder seg rolig når den får en mothakeløs krok i leppa, og den går amokk og river ut kroken dersom den har mothaker?

2. Du foretrekker mothakeløse sprøyter, til tross for at de er vanskeligere å få ut? Dæven, jeg skulle likt og sett deg hvis legen hadde foreslått en sprøyte med mothake, og argumentert med "den er litt verre å få inn, men den faller lettere ut"... ;D ;D ;D

Forøvrig så ser jeg at enkelte prater om laksefiske, som tradisjonelt laksefiske med store kroker og tjukke fortommer. Det jeg snakket om var laksefiske med tørre tynngodsete "ørretfluer", lette stenger og tynne fortommer. Jeg har vel sjelden eller aldri opplevd at krokene mine , med eller uten mothaker, har hatt problemer med å trenge inn i en storørret- eller laksekjeft... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Mistet fisk" er vel bare en slags "prematur release" ;D

Skulle en fisk eller to vinne sin velfortjente frihet, so what?

Vilken härlig approach du har. :)

Tror tyvärr det kan vara lite svårt att övertyga en inbiten konkurransefiskare med det argumentet. ;)

Har själv lite svårt att bara lyfta på hatten om jag tappar en stor fisk

Mvh Alex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vindknuten

Benyttet stort sett uten mothaker eller nedklemt  i fjor, og noe året før.

Endel Knapek og ett par til jeg ikke husker i farten. 

Om det ikke er stuerent å hevde at man mister mer fisk uten mothake vet jeg ikke.

Men min erfaring er entydig, jeg mistet mye mer fisk uten mothake enn jeg har gjort med.

Spesielt fisk som gikk bananas rett etter "take" men også under normal kjøring.

Ville IKKE benyttet uten mothaker om jeg var på en lengre tur og avhengig av matfisk for å si det slik.

Men der jeg normalt fisker så skal bortimot 100% av fisken ut igjen uansett..da spiller det liten rolle.

Går jo glipp av skrytebilde da om det er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ikke ha noe problem med å ha mothake löst selv om det var snakk om matfisk men kan forstå at folk blir urolig når det er snakk om trofe fisk men hvis fisken skal bare henge i ett mothak på en vanlig krok istedenfor mothakslös krok som er gjort for å holde fisk så blir det litt merkelig da vil jeg nesten driste meg til at det er drillingen det er feil på.

Fordelen er jo at man skader småfisk mellom de store mindre og at en mothaks lös krok skal gli ut og inn og inn og ut sånn at det skader mer enn med mothak er jo merklig konklusjon som ikke jeg kjöper med eller uten "skjulte motiver"  ;);D Engelskmennene har ett bra ordtak for det fennomenet Thigt Lines ;)

Så tilbake til det virklige spörsmålet har du / dere noen erfaring med mothaks lös krok ja det har jeg men som du ser så er smaken som baken den er delt i to så mitt råd er pröv mer enn bare en gang gjör det mange ganger så kan du se om det har fordeler eller ikke.

Miste fisk under konkuranse gjör dem jo men der er det jo ikke tillat med annet enn mothakslöst så det er det vanskelig å si om det er pga. mothakslöst eller ei, men derimot oss vanlige dödlige så ser ikke jeg noe som helst problem med mothakslöst og mister jeg fisk så er det ikke for att fisken ikke henger fast i ett mothak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Desverre tror jeg denne testen blir historiens mes "usikre"  med fler enn 3 ukjente :)

Men det KAN se ut som selve krokens utforming har vel så mye og si som selve mothaken.

Jeg er konkurransefisker selv, og MÅ bruke mothakløst internasjonalt, og har brukt dette i mer en 15 år, men skulle jeg fått velge ville jeg hatt de krokene som er best produsert i dag som mothakløse, bare med en bitteliten mothake :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler Bo sin tilnærming...mister man fisken, ja så er det en del av gamet..og dette mener jeg helt seriøst.

Kan ikke huske å ha mistet en eneste fisk i vm...bortsett fra de jeg mistet/aldri kroket ordentlig i Portugals Alva...(opplevelsen beskrevet på korlinetråden..selvsagt)

Da fisket vi med de aldeles mest nydelige små døgnfluene vi kunne fremskaffe...men de var bundet på en ufattelig dårlig krok...altfor dårlig/knapp krokbøy.....vi var 3 stk som gjorde samme feil...men var jo eneste fluen i virkelig hadde tro på der og da..kjøpt lokalt av guiden vår.

Og er man ensgstelig for hopp og sprett...roman Moser shock absorber strømpe på fluelinen.

Men generelt; mister ikke flere fisk uten enn med mothake..selvsagt vanskelig å måle dette nøyaktig...men nok overbevisnede for meg til at jeg i alle fulle fall velger fiske mothakeløst/evt knipe ned mothake

Stig= tilhenger av gentlemans sport :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro meg, Alex ;)

Det kommer med alderen ;D

Jepp,hør på Bo!

Bare å begynne å løfte på hatten ! ;)

Det er likevel nesten alltid en opplevelse å kroke og kjøre stor fisk,så vi løfter på hatten og tenker:Lurte'n! ;D ....nesten! ;D

Også en ting til,den fisken vokser videre,både i vannet og i historien. ;)

Edit:For det første så er dagens mothaker så små,at jeg syns kroken løsner lett ved CR,tar stort sett ikke i fisken hvis jeg ikke må,bare et grep i kroken og vri/dra løs.

Ellers går jeg inn i min første sesong med mothakeløst,og det bekymrer meg ikke litt! ;)

Og de spissene har jeg tro på.

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...