Gå til innhold

Vinterens siste - Para 15


Sigve

Anbefalte innlegg

Da fikk jeg omsider den siste blanken min i posten. Til en forandring ble det denne gang en blond cane og med den velkjente parabolske aksjonen PHY Para 15. Blanken ble levert med en dry og en wet topp.

Det aller meste er på plass uten om winding checks og snellefeste. Snellefeste kommer Kalle til å lage for meg. Det har han gjort før og slik arbeid slår mangen av de som er til salgs der ute.

Denne stangen kommer jeg til å pryde med litt mer detaljer enn mine forrige stenger. Blant annet blir det agate stripping guide og sort krom snakeguider og topper. Jeg har ikke bestemt meg ennå for farger på silke tråd ennå med har noen personlige favoritter som iallefall er oppe til vurdering. Håndtaken blir i klassisk sigar form på 7,5" men et lite hint av western :)

Litt om blanksen.

Denne gangen var jeg ikke noe særlig fornøyd med arbeidet om ble gjort. Det første som slo meg var at det var mye støv og annet rusk i lakken. Det andre var at når jeg satte sammen stangen for en liten test svingom i stuen og skulle dele stangen igjen kom hun holken etter ca. 5 mm og låste seg der. Videre var det en del flekker i blanken som ikke var naturlige. Jeg rettet min missnøye med stangbyggeren som tilbydde seg å refundere pengene hvis jeg ikke var fornøyd.

Etter noen mailer frem og tilbake bestemte jeg meg for å rette opp feilene selv. Dette gir meg forsåvit en skjangs til å forandre litt på diverse ting som å lage krone på holkene + å blåne de uten å være redd for å flekke til bambussen. Lakken har jeg fjernet fra blanken og pusset over med stålull. Mangen av flekkene fikk jeg bort og i løpet av helgen kommer jeg til å lakke delene igjen.

post-969-13949874680282_thumb.jpg

post-969-13949874681015_thumb.jpg

post-969-13949874681595_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd den ikke var perfekt fra byggeren, men det gir deg jo en god sjanse til å legge enda mer av ditt arbeid i stanga (er det ikke egentlig på tide å investere i en høvleform snart?). Var sykt fin den agateringen, mye finere med slikt mønster enn ensfarget. Matcher du surringene med den blir det råtøft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd den ikke var perfekt fra byggeren, men det gir deg jo en god sjanse til å legge enda mer av ditt arbeid i stanga (er det ikke egentlig på tide å investere i en høvleform snart?). Var sykt fin den agateringen, mye finere med slikt mønster enn ensfarget. Matcher du surringene med den blir det råtøft.

Det var det som var planen. Blir litt fargeforskjell selvfølgelig. Hadde tenkt å bruke antique gold og en vinrød kant på surringene. Hadde egentlig lyst på rød agatine men fikk denne i posten og likte den bedre. Denne gangen skal jeg jobbe mer for å få et 100% resultat på lakken. Ingen fuckups.

Denne blanken og den forrige jeg kjøpte fra samme byggeren hadde stor klasseforskjell i utførelse. Skulle nesten tro det var en annen bygger. Var kanskje det og :)

Det med lakken er egentlig ikke så galt. Med Vidar "sin" metode (filmboks metoden) blir faktisk resultatet veldig bra. Det er bare å ta tiden til hjelp å være toldmodig :) Ikke min sterkeste siden som kjent 8)

Dette blir morsomt å følge med på Sigve. Du er jo forresten den flinkeste Sigve jeg kjenner, så dette går nok bra  :D

Stian

Kanskje fordi du ikke kjenner så mangen som heter Sigve :) Hvis du vil kan vi jo bytte med paraen og HD'en din. Du må nok regne med et lite mellomlegg med det skal du nok klare :D Sikkert på tide den sykkelen kommer hjem igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult Sigve, sksasl bli gøy å se ferdig resultat :D

Jo det skal det. Er ennå lenge til uansett ;)

Jeg har gjort litt i dag også. Fikk lakket alle delene et strøk og de har tørket i dusjen på gjestebadet. Ble noen fin justeringer på holkene og liming. Alt ser til nå bra ut. Håper å få dreid håndtak i helgen så kommer vel ting mer på plass etter hvert

post-969-13949874728497_thumb.jpg

post-969-13949874729259_thumb.jpg

post-969-13949874729987_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje fordi du ikke kjenner så mangen som heter Sigve :) Hvis du vil kan vi jo bytte med paraen og HD'en din. Du må nok regne med et lite mellomlegg med det skal du nok klare :D Sikkert på tide den sykkelen kommer hjem igjen

hehe... Det stemmer. Kjenner ingen andre Sigve`er  :D  

Sykkelen trives godt her i de dype skoger. Tror den hadde godt av å komme seg vekk fra åpne og  vindfulle Rogaland. Ikke mot 15 para 15 ville jeg byttet den. Da måtte dem i så fall vært bygget av Paul Young him self  :D

Uansett. Stå på Sigve!! Moro at du deler dette med oss andre. Inspirerende og gleder meg til fortsettelsen!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

PÅ tide med en liten oppdatering. Har ikke gått så fort denne gangen da jeg har hatt litt andre ting å gjøre som feks å fiske, grave dam i hagen og binde fluer :)

Det jeg har fått gjort er å montere kork og snellefeste, surret ferdig den ene toppen og bunndelen, jeg har mettet silken slik at den er klar for lakering.

Jeg er brukt antique gold farge på guidene og kantet med claret farge. Jeg har denne gang bare kantet etter håndtaket og holkene.

Det gjenstår jo en del lakking ennå men burde ikke være langt unna til sommeren

Sigve

post-969-13949877227695_thumb.jpg

post-969-13949877228149_thumb.jpg

post-969-13949877228508_thumb.jpg

post-969-13949877228949_thumb.jpg

post-969-13949877229388_thumb.jpg

post-969-13949877229848_thumb.jpg

post-969-13949877230438_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Lekkert Sigve, ser at jeg kan trygt la deg ta over om prosjektet mitt blir en fiasko ;D

Tror også at jeg skal satse på antique gold, er en lignende farge på emnet mitt. Skal bli spennende å se resultatet etter lakkering :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synest det der ser veldig flott ut Sigve. Du har virkelig fått taket på dette  :o  ;D

Er jo en prikk over ien med ditt snellefeste da. Må si det gjør seg når det går inn i håndtaket på den måten du lager dine på. Det blir utrolig lekkert.

Lekkert Sigve, ser at jeg kan trygt la deg ta over om prosjektet mitt blir en fiasko ;D

Tror også at jeg skal satse på antique gold, er en lignende farge på emnet mitt. Skal bli spennende å se resultatet etter lakkering :)

Liker godt antique gold da jeg syns den er så levende. Den passer til så å si alt. Prosjektet ditt skal vi nok få på beina og du skal nok klare det selv :) Kommer du alikevel til å gi opp skal jeg montere resten for deg jeg.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette syntes jeg ser utrolig bra ut Sigve!! Slutter ikke å bli imponert av deg  :) Gleder meg til å se den ferdig lakkert og kanskje live en gang også?? Du må si ifra hvis du tar deg en tur over fjellet til østlandet i sommer  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette syntes jeg ser utrolig bra ut Sigve!! Slutter ikke å bli imponert av deg  :) Gleder meg til å se den ferdig lakkert og kanskje live en gang også?? Du må si ifra hvis du tar deg en tur over fjellet til østlandet i sommer  ;)

Jeg skal jo til Rena i sommer. Jeg gjør regning med at du også skal der i samme tidsrom. Da skal du få prøve så mye du vil :) :)

Hva slags lakk bruker du?

Jeg bruker Ravilakk etter anbefalig fra Vidar.

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal jo til Rena i sommer. Jeg gjør regning med at du også skal der i samme tidsrom. Da skal du få prøve så mye du vil :) :)

Sigve

Høres bra ut Sigve. Skal selvfølgelig prøve å komme meg til Rena i det tidsrommet du er der  :-*;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Utrolig lekkert, Sigve :D ..... du er jaggu flink!!!!!

Kjenner det sitrer i kroppen etter å kunne skaffe meg en canestang til.

Gleder meg som eng unge til at prosjektet jeg og Vidar har snakka om skal bli en realitet :D

Tanken er som følger:

Å lage Caneverdenes svar på Diamondback Classic Trout :D ....... og prototypen nærmer seg ;D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...