Gå til innhold

Anbefaling af polariserte solbriller til fiskeri


Anbefalte innlegg

Hej

havde et par Loop Eyes med grå linser, som jeg desværre fik kørt over (faldt af vesten )  :rolleyes:

Har så købt nogle andre "kineser briller", men de er ikke meget værd.....derfor vil jeg gerne høre til, hvad der er af erfaringer med gode polariserte solbriller hos dere ?

Fiskehilsen

Torben

PS er der nogen som har gode briller med grå linser til salgs, så.....  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

jeg bruker et par smith action optics. modellen vt-i for og være nøyaktig. denne modellen har utskiftsbare linser for forskjellige forhold.

koster litt pæng for briller generellt fra smith, men de er verdt det spør du meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej

havde et par Loop Eyes med grå linser, som jeg desværre fik kørt over (faldt af vesten )  :rolleyes:

Har så købt nogle andre "kineser briller", men de er ikke meget værd.....derfor vil jeg gerne høre til, hvad der er af erfaringer med gode polariserte solbriller hos dere ?

Fiskehilsen

Torben

PS er der nogen som har gode briller med grå linser til salgs, så.....  ;)

Smith Action Optics! Helt overlegne briller! Her en brun linse, trenger ikke noe mer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smith Action Optics! Helt overlegne briller! Her en brun linse, trenger ikke noe mer:)

Stemmer vel ikke helt det da. For det første kommer det ganske klart frem at han ønsker grå linser. For det andre er ikke Smith Action Optics overlegne. Det finnes så mye bra der ute atte. De er en god del bedre enn Bloc, men også en god del dyrere. Jeg har hatt 6-7 Bloc's og brukte dem som backup briller som lå her og der i tilfelle rottefelle. Men som førstevalg ble de aldri vurdert. Eneste som var over gjennomsnittet var et spesialpar som bare ble laget til noen få. Men skal man først ha seg noe skikkelig foran øynene så går prisen opp. Man får som regel hva man betaler for når det gjelder briller. Oakley sine Polaroids har gått noe ned i pris (dvs. fått andre og billigere alternativer enn de dyreste modellene) og er nå ikke dyrere enn at de er et alternativ. Likevel er de ikke "helt der". Og har man først bestemt seg for å ikke la prisen være brems for kvalitetskjøp så er det flere enn SAO som er aktuelle. Bla. Spotters, Kaenon, Serengeti, Maui Jim, Ocean Waves, Silhouette og kanskje Ray Ban.

Det er altså flere alternativer enn Simms. Ehhh, sorry! Sage. Ehh... sorry again! Smith var det det var. Men bevares, de er gode de også!  :)

Hvilke av disse vil du annbefale Erik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smith Action Optics! Helt overlegne briller! Her en brun linse, trenger ikke noe mer:)

Stemmer vel ikke helt det da. For det første kommer det ganske klart frem at han ønsker grå linser. For det andre er ikke Smith Action Optics overlegne. Det finnes så mye bra der ute atte. De er en god del bedre enn Bloc, men også en god del dyrere. Jeg har hatt 6-7 Bloc's og brukte dem som backup briller som lå her og der i tilfelle rottefelle. Men som førstevalg ble de aldri vurdert. Eneste som var over gjennomsnittet var et spesialpar som bare ble laget til noen få. Men skal man først ha seg noe skikkelig foran øynene så går prisen opp. Man får som regel hva man betaler for når det gjelder briller. Oakley sine Polaroids har gått noe ned i pris (dvs. fått andre og billigere alternativer enn de dyreste modellene) og er nå ikke dyrere enn at de er et alternativ. Likevel er de ikke "helt der". Og har man først bestemt seg for å ikke la prisen være brems for kvalitetskjøp så er det flere enn SAO som er aktuelle. Bla. Spotters, Kaenon, Serengeti, Maui Jim, Ocean Waves, Silhouette og kanskje Ray Ban.

Det er altså flere alternativer enn Simms. Ehhh, sorry! Sage. Ehh... sorry again! Smith var det det var. Men bevares, de er gode de også!  :)

Hej Erik

Tak for indsparket  :D

Nu er du i den heldige situation, at du har haft muligheden for at prøve mange af disse briller.....da de alle, når man læser deres hjemmesider, er 100% Glare free, 100% UVA, UVB osv beskyttet, hvad er så forskellen ???

Når du skriver, at de BLOC briller, du havde, var back-up, hvad faldt de på i forhold til de andre ? Er nysgerrig, da jeg egentlig aldrig har gået så meget op i polarisende solbriller, men kan mærke nu , at mine øjne "trænger" til noget bedre ....læsebrillealder forstås  ;D ;D

Er det tykkelsen på linsen, kvaliteten af polarisende film imellem linserne, linserne dem selv eller fabrikantens evne - sammen med det øvrige nævnte, at få det hele sat sammen, så brillen bare føles bedre end de "billigere" ??

Fiskehilsen

Torben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kvalitetetn paa linsene. Dyrere briller er mer optisk korrekte. I tillegg er mange fotokromatiske, vannavvisende, stoetsikre, ripefaste osv. I tillegg er det forskjell paa kvaliteten paa disse egenskapene ogsaa.

Jeg har 2 par Action optics (Lost River og Vector). I kobber farge er de glimrende til spotting av fisk. De forandrer seg ikke nevneverdig med tanke paa lysstyrke. Jeg har ogsaa Maui Jim (husker ikke modell), og det slaar meg hver gang jeg tar disse paa hvor utrolig gode optiske egenskaper de har! De er graa, og brukes ved saltvannsfiske. Kaenon har jeg ogsaa, og de er lette og behagelige for oeynene. Ikke like kontrast-rike som AO, men det har med fargen aa gjoere.

De brillene jeg bruker mest er de jeg linket til over: Habervision. Disse har alle egenskapene som de dyreste brillene i mer kjente merker, men koster halvparten (eller under det, etter norske priser). Jeg har to par derfra, og vurderer et par til. Det ene er en toppmodell i glass, og det andre er i "Haberlite". Jeg har brukt det ene paret i over 3 aar naa, og kan ikke merke noen forskjell i kvalitet paa disse i forhold til Smith, Maui Jim osv. Og jeg understreker at jeg er utrolig kresen hva biller angaar!! MYE mer kresen enn ved valg av noe annet utstyr (kanskje med unntak av vadere - MAA vaere Goretex!).

Et par jeg kommer til aa kjoepe meg om ikke lenge er Spotters. De har en gul/groenn linse som er perfekt til vinterfiske her nede. Den har ogsaa alle topp specs samenlignet med de mer kjente.

Oeynene mine er noe av det aller viktigste jeg har, saa det kunne aldri falt meg inn aa sette noen "plastbriller" foran dem. Saa akkurat som hendene mine er saa heldige aa faa bruke noe av det beste fluefiskeutstyret som finnes, saa faar oeynene mine ogsaa kun det beste. Og det finnes langt bedre argumenter for valg av briller enn det gjoer for valg av stang og snelle... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paa de dyreste modellene ja. Serengeti kryper vel over 2000 ogsaa tror jeg.

Til sammenligning koster et par Haber ca 87 daler med 50% rabatt som du faar paa websiden. Noen ganger er rabattene enda hoeyere. De kjoerer kampanjer omtrent hver uke virker det som... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips. Er litt redd for å kjøpe slike dyre briller, er vel under middels flink til holde de i en bit pluss at jeg roter de vekk.

Har flere ganger satt de på hodet over bremmen på capsen og tatt av meg capsen senere og da mistet de :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paa de dyreste modellene ja. Serengeti kryper vel over 2000 ogsaa tror jeg.

Til sammenligning koster et par Haber ca 87 daler med 50% rabatt som du faar paa websiden. Noen ganger er rabattene enda hoeyere. De kjoerer kampanjer omtrent hver uke virker det som... :)

kjipt det bare er xpress mail(usps) som er alternativet da. shippinga koster nesten like mye som brillene  :o

vil ha "nice" jeg  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv liker jeg svært godt Oakley.

Produserer briller for sport og friluftsliv noe som gjør til at brillene ikke blir "gammel gubbe- briller". Bare pass på at glassene er "Fishing spesialised" for å få den rette poariseringa.

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paa de dyreste modellene ja. Serengeti kryper vel over 2000 ogsaa tror jeg.

Til sammenligning koster et par Haber ca 87 daler med 50% rabatt som du faar paa websiden. Noen ganger er rabattene enda hoeyere. De kjoerer kampanjer omtrent hver uke virker det som... :)

kjipt det bare er xpress mail(usps) som er alternativet da. shippinga koster nesten like mye som brillene  :o

vil ha "nice" jeg  ;)

USPS Priority mail koster 5.95 daler...

Hvor fant du Nice modellen til ca 6 daler??  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips. Er litt redd for å kjøpe slike dyre briller, er vel under middels flink til holde de i en bit pluss at jeg roter de vekk.

Har flere ganger satt de på hodet over bremmen på capsen og tatt av meg capsen senere og da mistet de :D

Fordi de ikke er dyre nok til at du husker det, hehe.

Ellers svarte tmags godt nok til at jeg ikke trenger å si så mye mer. Annet enn at jeg har en like stor brillemani. Har vært solblind mange nok ganger for å si det slik. Ikke godt!! Jeg tåler rett og slett ikke sollys direkte mot øynene eller som reflektert fra noenlunde blanke overflater. Faktisk ikke sterkt lys i det hele tatt. Og da blir man noe manisk og desperat når man ikke finner briller i nærheten. Fordelen er at man lærer seg hva som er kvalitet og ulempen er at det koster. I alle fall når man alltid må ha 3-4 briller i nærheten i tilfelle skurefille.

Mitt råd: Må du begrense pengebruken så velg andre deler av utstyret å spare enn akkurat briller! Dessuten beskytter de øynene mot mer enn lys...

Jo jeg håper jeg hadde tatt bedre vare på noen dyre noen. Fakta er og at det i grunnen ikke er så gode spotteforhold de fleste plasser jeg fisker.

Mye humus og mørk bunn i vann og elver, noen unntak er det. I finnmark stiller det seg litt anderledes.

Jeg vil faktisk skryte litt av noen jeg har hatt noen par av :rolleyes: og det er noen i fra scierra til ca 600.- Hvordan disse er forhold til slike dyre kan jeg ikke svare på. At folk handler dyre briller har jeg ingen problemer med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paa de dyreste modellene ja. Serengeti kryper vel over 2000 ogsaa tror jeg.

Til sammenligning koster et par Haber ca 87 daler med 50% rabatt som du faar paa websiden. Noen ganger er rabattene enda hoeyere. De kjoerer kampanjer omtrent hver uke virker det som... :)

kjipt det bare er xpress mail(usps) som er alternativet da. shippinga koster nesten like mye som brillene  :o

vil ha "nice" jeg  ;)

USPS Priority mail koster 5.95 daler...

Hvor fant du Nice modellen til ca 6 daler??  ;D

Pfff. 40$ :P  http://www.habervision.com/product/Nice.aspx frakta koster 40 $ til Norge Sum = 127.5$

Edit: de hadde også priority mail som et alternativ.  :-X 35,5 $ fortsatt dyrt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke meningen å svippe innom tråden og være besserwisser. Men husk at slike briller ikke bare brukes til å spotte fisk. Det er faktisk noe av det eneste sikkerhetsutstyret vi har. Vi bekytter øynene for fluer. Gode polaroidbriller sørger for at vi ser hvor vi vader. Dette er en av hovedårsakene til at jeg har flere briller med ulik farve på glassene. De får et bredere bruksspekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paa de dyreste modellene ja. Serengeti kryper vel over 2000 ogsaa tror jeg.

Til sammenligning koster et par Haber ca 87 daler med 50% rabatt som du faar paa websiden. Noen ganger er rabattene enda hoeyere. De kjoerer kampanjer omtrent hver uke virker det som... :)

kjipt det bare er xpress mail(usps) som er alternativet da. shippinga koster nesten like mye som brillene  :o

vil ha "nice" jeg  ;)

USPS Priority mail koster 5.95 daler...

Hvor fant du Nice modellen til ca 6 daler??  ;D

Pfff. 40$ :P  http://www.habervision.com/product/Nice.aspx frakta koster 40 $ til Norge Sum = 127.5$

Edit: de hadde også priority mail som et alternativ.  :-X 35,5 $ fortsatt dyrt

Sproett at det er saa stor forskjell paa shipping til Norge og hit da!

Vurderer nesten aa ta dem inn hit og sende dem herfra. Blir faktisk billigere enn aa bestille derfra  ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paa de dyreste modellene ja. Serengeti kryper vel over 2000 ogsaa tror jeg.

Til sammenligning koster et par Haber ca 87 daler med 50% rabatt som du faar paa websiden. Noen ganger er rabattene enda hoeyere. De kjoerer kampanjer omtrent hver uke virker det som... :)

kjipt det bare er xpress mail(usps) som er alternativet da. shippinga koster nesten like mye som brillene  :o

vil ha "nice" jeg  ;)

USPS Priority mail koster 5.95 daler...

Hvor fant du Nice modellen til ca 6 daler??  ;D

Pfff. 40$ :P  http://www.habervision.com/product/Nice.aspx frakta koster 40 $ til Norge Sum = 127.5$

Edit: de hadde også priority mail som et alternativ.  :-X 35,5 $ fortsatt dyrt

Paa den annen side: Proev aa finne briller med de samme specs til 750 kroner et annet sted...  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maui Jim er paa toppen av lista.. Mest fordi de ser bra ut og liker glasset. Man ser neppe mer fisk..

Har et par Action Optics samt et par rimelige Fishermans Eyewear briller. Bruker de om hverandre paa fisketur i 1 maaned her nede i Belize. Vil nesten paastaa at Fishermans Eyewear er hakket vassere naar det gjelder aa faa oeye paa fisk, men igrunn identisk. Tidligere har jeg brukt Shimano og Polaroid. begge veldig bra. Har paa foelesen at Polarisert er Polarisert. Saa kommer alt det der med design og om man liker fargene og glasset og det der.. For aa si det saann, ingen av guidene jeg har hatt har hatt spesielt fancy briller. Gutta paa El Pescador bruker Guideline.. Men for all del, de ser fisk de og ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...