Gå til innhold

Riktig kjøring av fisk


Stian - tbg

Anbefalte innlegg

Jeg var ute i en isfri fjord for å fiske sjøørret med fluestanga igår kveld. Det var deilig å bare være ute og lufte stang og fluer, og værgudene viste seg i tillegg fra sin beste side. Sjokket ble stort når fisken tok og raste ut med snøret. Tilslaget satt derfor heller ikke slik det burde og fisken var fri. Nok et kast ble lagt i samme retning, og sannelig tok den igjen. Nå satt tilslaget bedre, og det ble en fin kamp med flere utrusninger. Det hele endte med at fluen slapp taket i kilosfisken like før håving, og fisken var nok en gang fri!

Spørsmålet og tråden er derfor: Hva er riktig kjøring av fisk?   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette her er vanskelig å gi et rikitg svar på

MEN min måte er å ikke leke med fisken, uansett om den skal spises eller slippes fir etter håving og kjapp bilde.

jeg prøver alltid å presse så jeg ligger på grensen av bruddstyrken på fortommen. om kroken slipper pga dette, er vel ikke så nøye, da man har fått fisken til å ta.

og det er vel det som er det viktigste, å lure den til å tro at det man fisker med er mat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjoerer generelt beinhardt. Men haavingsfasen er ganske kritisk, saa der kan det fort gaa galt. Som regel leter jeg etter et punkt hvor jeg kan faa fiskens hode over vann og dra den inn i haaven i en bevegelse. Hvis fisken dras mot haaven med hodet under saa har det mye lettere for aa gaa galt. Saa HVIS du gjorde noe feil her, hvilket ikke er sikkert, saa tror jeg nok heller det var haavingsteknikken og ikke kjoeringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er veldig situasjonsbetinget, stille vann/elv/stømstyrke, fortomsspiss, fiskestørrelse, krokstørrelse m.m.m.

Jeg kjører fisken så hardt jeg tør å presse utstyret (krok, fortom osv.) hver gang. MEner det er bedre for fisken når den skal settes ut...

Kjør hardt, kjør stil!?! eller noe i den duren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene til nå!

Jeg forsøker å kjøre fisken så hardt jeg føler er mulig, med unntak av ved krftige utras. Når det gjelder sjøørret så fisker jeg med 7er stang og 0,25 fortom. Derfor er jeg ikke nevneverdig redd for at fisken skal ryke, men heller at krokfestet glipper.

Det ser ut som om de fleste er foholdsvis enige i visse kjøreregler uavhengig av utstyr og forhold:

- Kjør fisken så hardt man føler er forsvarlig

- Ikke la fisken få noe slakk

- Håving er en kritisk fase

Jeg stiller til dette to konkrete svar som jeg håper å få litt hjelp med.

1. Bør hodet på fisken presses over vann under kjøring, eller skal den få tid på seg til å jobbe under vannet? Jeg har hørt at fisken blir roligere når hodet kommer over vannflaten, men er samtidig redd for fortom og krokfeste hvis fisken har mye krefter igjen.

2. Når er fisken klar for håving? Skal den kjøres til kraftreservene er tomme, eller presses inn i håvmaskene på et tidligere tidspunkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene til nå!

Jeg forsøker å kjøre fisken så hardt jeg føler er mulig, med unntak av ved krftige utras. Når det gjelder sjøørret så fisker jeg med 7er stang og 0,25 fortom. Derfor er jeg ikke nevneverdig redd for at fisken skal ryke, men heller at krokfestet glipper.

Det ser ut som om de fleste er foholdsvis enige i visse kjøreregler uavhengig av utstyr og forhold:

- Kjør fisken så hardt man føler er forsvarlig

- Ikke la fisken få noe slakk

- Håving er en kritisk fase

Jeg stiller til dette to konkrete svar som jeg håper å få litt hjelp med.

1. Bør hodet på fisken presses over vann under kjøring, eller skal den få tid på seg til å jobbe under vannet? Jeg har hørt at fisken blir roligere når hodet kommer over vannflaten, men er samtidig redd for fortom og krokfeste hvis fisken har mye krefter igjen.

2. Når er fisken klar for håving? Skal den kjøres til kraftreservene er tomme, eller presses inn i håvmaskene på et tidligere tidspunkt?

1. Nei, syns ikke det er en god idé. Jo mer fisken er over vann jo lettere er det å miste den. Legger ofte stangen ned på siden for å forhindre at fisken går opp (moro at spretten fisk hopper, men oddsen for å miste den er desto større). Like før håving så er det en fordel å få hodet litt ut av vannet, men ikke under kjøring.

2. Det merker du. Dvs. skal du sette tilbake fisken så gjelder det å få den i håven før den har tømt alle krefter. Kan fort bli en litt klønete/kaotisk håving dersom man i tillegg er stresset, men heller det enn at fisken ligger med bredsiden opp og er helt utkjørt. Er den en rugg så håver du den så snart det lar seg gjøre. Kjører du fisken hardt (som også jeg anbefaler) så får man ofte en spretten fisk til håving, men du merker fort når det er mulig å få den i nettmaskene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode spørsmål det der Stian.

1. Generelt når fisken går så la den gå. Kjøring av fisk er egentlig en liten "maktkamp" og initiativet skifter hele tiden. Cluet er å vite NÅR du skal sette inn støtet, og det krever en del erfaring. Når fisken raser avgårde er det den som har initiativet. Det skal den få lov til å ha inntil den slakker av. Da skal du ta over! Jeg pleier å variere pressvinkelen slik at jeg får fisken med meg. Den blir forvirret og ofte svømmer den veien jeg vil, slik at jeg kan sveive inn line. Når du kjenner den "spreller" så må du roe igjen. Så fort den stopper tar du over. Ikke løft hodet til fisken over vann før den skal håves! Hvis fisken hopper så senk stanga i det den lander så den ikke lander med stram line. Men stram opp igjen så fort den er i vannet.

2. Hvis du jobber aktivt slik som (noe klønete) beskrevet over, så vil det som regel ikke ta lang tid før fisken er klar til håving. Du behøver ikke å kjøre den så hardt at den er helt daukjørt. Den gamle skolen om et fisken er "klar" er feil når det gjelder fang og slipp. Når du har fisken så nærme at du teoretisk sett ( ;D) kan trekke den inn i håven med en bevegelse er det på tide å forberede seg for håvingen. Det kan godt hende at fisken er FULL av krutt ennå, men det betyr ikke nødvendigvis at den ikke er klar for håving. Igjen med å variere pressvinkelen på stanga er målet å ta initiativet slik at fisken, om enn for en kort periode, tar seg en "pause". Hvis den spreller febrilsk så vent, hvis den stikker så la den stikke og gjenta prosedyren. Men, hvis du lykkes med å få den noenlunde passiv innenfor håvingsavstand (= lite nok line at du kan dra fisken inn i håven) så er det opp med stanga, hodet over og dra den inn i håven i en bestemt bevegelse. Og møt den gjerne med håven. Du vil nok oppleve at hvis fisken bare ett tiendels sekund får hodet under så er det som en vitamininnsprøytning. Derfor er det viktig at alt skjer raskt og bestemt.

Jeg bør legge til at "hardt" er relativt! Noen fisker blir helt rabiate hvis du legger FOR hardt press. Da lønner det seg å slippe litt opp, men fortsatt holde et jevnt press.

Det høres helt forferdelig ut  ;D, men det er kun snakk om trening. Jo flere fisk du får desto dyktigere blir du. Dvs hvis du er bevisst på kjørings- og håvingsteknikken din, og det ser du absolutt ut til å være. Jeg kjenner folk som har fisket med flue like lenge som jeg har levd, og som fortsatt ikke har lært.

Til slutt: ALLE kløner av og til under kjøring og håving. Noen fisker har tydeligvis ikke lest regelboka...  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns denne diskusjonen blir litt som å diskutere hvilken stilling som er best. Mange faktorer spiller inn;

hvor lenge er det siden sist?

om det veldig lenge siden, er jeg redd for bakslengen, og å brekke stanga, og kjører ofte litt forsiktig i starten før jeg drar på "køl" etterhvert som landinga nærmer seg...

størrelse på fisken?

småfisk kan jeg herje litt med, og kjøre hardt - stanga tåler det... men større beist kan være vanskligere å handtere - må lirke dem på plass...

mange andre faktorer også, som størrelse på flua, fortommen, vektklasser, vær og føreforhold...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode spørsmål det der Stian.

1. Generelt når fisken går så la den gå. Kjøring av fisk er egentlig en liten "maktkamp" og initiativet skifter hele tiden. Cluet er å vite NÅR du skal sette inn støtet, og det krever en del erfaring. Når fisken raser avgårde er det den som har initiativet. Det skal den få lov til å ha inntil den slakker av. Da skal du ta over! Jeg pleier å variere pressvinkelen slik at jeg får fisken med meg. Den blir forvirret og ofte svømmer den veien jeg vil, slik at jeg kan sveive inn line. Når du kjenner den "spreller" så må du roe igjen. Så fort den stopper tar du over. Ikke løft hodet til fisken over vann før den skal håves! Hvis fisken hopper så senk stanga i det den lander så den ikke lander med stram line. Men stram opp igjen så fort den er i vannet.

2. Hvis du jobber aktivt slik som (noe klønete) beskrevet over, så vil det som regel ikke ta lang tid før fisken er klar til håving. Du behøver ikke å kjøre den så hardt at den er helt daukjørt. Den gamle skolen om et fisken er "klar" er feil når det gjelder fang og slipp. Når du har fisken så nærme at du teoretisk sett ( ;D) kan trekke den inn i håven med en bevegelse er det på tide å forberede seg for håvingen. Det kan godt hende at fisken er FULL av krutt ennå, men det betyr ikke nødvendigvis at den ikke er klar for håving. Igjen med å variere pressvinkelen på stanga er målet å ta initiativet slik at fisken, om enn for en kort periode, tar seg en "pause". Hvis den spreller febrilsk så vent, hvis den stikker så la den stikke og gjenta prosedyren. Men, hvis du lykkes med å få den noenlunde passiv innenfor håvingsavstand (= lite nok line at du kan dra fisken inn i håven) så er det opp med stanga, hodet over og dra den inn i håven i en bestemt bevegelse. Og møt den gjerne med håven. Du vil nok oppleve at hvis fisken bare ett tiendels sekund får hodet under så er det som en vitamininnsprøytning. Derfor er det viktig at alt skjer raskt og bestemt.

Jeg bør legge til at "hardt" er relativt! Noen fisker blir helt rabiate hvis du legger FOR hardt press. Da lønner det seg å slippe litt opp, men fortsatt holde et jevnt press.

Det høres helt forferdelig ut  ;D, men det er kun snakk om trening. Jo flere fisk du får desto dyktigere blir du. Dvs hvis du er bevisst på kjørings- og håvingsteknikken din, og det ser du absolutt ut til å være. Jeg kjenner folk som har fisket med flue like lenge som jeg har levd, og som fortsatt ikke har lært.

Til slutt: ALLE kløner av og til under kjøring og håving. Noen fisker har tydeligvis ikke lest regelboka...  ;)

enig her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...