Gå til innhold

Dubbing - Loose or thight?


Trond Kjærstad

Anbefalte innlegg

Hva mener du med "direkte dubbing? Ser mitt snitt til å lære noe nytt kanskje :)

For meg handler det mer om hvilken type dubbing jeg bruker. Feks superfine, kapok og flyrite bruker jeg til døgnfluer og mer "rene" tørrfluer. Dubbing av grovere kvalitet til klekkere, nymfer osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med begge. Kommer helt an på hva du ønsker å lage. Litt kunnskap om materialer gjør at du oppnår godt resultat enklere.

har nettopp bundet noen sjø-ørretfluer til i morgen som skal være riktig så "fluffy" og da fant jeg fram gode gamle selulla!

Jeg leser direkte dubbing som rettpå tråden med fingrene, evt litt voks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser direkte dubbing som rettpå tråden med fingrene, evt litt voks.

Ja, spunnet rett på tråden. Jeg bruker aldri voks.

Kjøpte for noen år siden et dubbing hjul med kulelager som går så det griner. Men det er jo alltid et men. Det fulgte med ulike verktøy til å dubbe ulike hardheter/tight. I dette tilfellet er det snakk om løs løkke. Vil en løsere dubbing gi noe mer luft i kroppen som bidrar til oppdrift, eller er dette bare et utslag av feberaktig fabulering nå rett før det smeller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser direkte dubbing som rettpå tråden med fingrene, evt litt voks.

Ja, spunnet rett på tråden. Jeg bruker aldri voks.

Kjøpte for noen år siden et dubbing hjul med kulelager som går så det griner. Men det er jo alltid et men. Det fulgte med ulike verktøy til å dubbe ulike hardheter/tight. I dette tilfellet er det snakk om løs løkke. Vil en løsere dubbing gi noe mer luft i kroppen som bidrar til oppdrift, eller er dette bare et utslag av feberaktig fabulering nå rett før det smeller?

Ok. Da har jeg aldri gjort noe annet enn å dubbe direkte :) Bruker heller aldri voks når jeg dubber kun en klam hånd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det spørs jo hva man skal binde, vårfluer løst, døgnfluer fast

Jeg vil heller si det helt motsatt i praktisk fluefiske:

Vårfluer: Dubber du gjerne fast, men to runder for å få en tykkere kropp. Her behøver du ikke å etterstrebe noe gjennomskinnelighet, så det er helt greit med to runder for å øke dimmen. Spiller ingen rolle med gjennomskinneligheten her ser det ut til i praksis.

Døgnfluer: Dubber du løst. Ja, tynn kropp og tynt med dubbing, men for å etterstrebe en halvgjennomskinnelig døgnfluekropp så kan du dubbe tynt og løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil heller si det helt motsatt i praktisk fluefiske:

Vårfluer: Dubber du gjerne fast, men to runder for å få en tykkere kropp. Her behøver du ikke å etterstrebe noe gjennomskinnelighet, så det er helt greit med to runder for å øke dimmen. Spiller ingen rolle med gjennomskinneligheten her ser det ut til i praksis.

Døgnfluer: Dubber du løst. Ja, tynn kropp og tynt med dubbing, men for å etterstrebe en halvgjennomskinnelig døgnfluekropp så kan du dubbe tynt og løst.

Dette var svaret sitt. Gode tanker om gjennomskinnlighet :) Har du erfaring med at løs dubbing påvirker flyteevne? (Ja, ja jeg vet at det skal impregneres) og flua drukner til slutt likevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var svaret sitt. Gode tanker om gjennomskinnlighet :) Har du erfaring med at løs dubbing påvirker flyteevne? (Ja, ja jeg vet at det skal impregneres) og flua drukner til slutt likevel :)

Ja, løs dubbing skaper ei større relativ overflate i forhold til dim, og dermed bedre flyteevne, men hvor mye det har å si i praksis, ja, det er jeg neimen ikke sikker på i det hele tatt. Antagelig har det ikke så mye å si, vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke rote til tråden din noen mer ;)

Hvis jeg ikke har misbrukt retten til å si noe så dubber jeg etter hva flua skal brukes til og hva den skal "funke som"

Slike "generelle" fluer som hareøre ol, dubber jeg løst for å få litt liv flua. Nymfer som skal synke raskt dubber jeg hardt.

Så har du forex, vårfluepupper, de dubber jeg veldig "fluffy" for efekten sin del.

Vil ikke en tørrflue som er dubbet "løst" lettere trekke til seg vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...