Gå til innhold

Hva klekker i saltvann?


Ruffen

Anbefalte innlegg

Ikke glem tangfluene  :D De klekker ikke akkurat i vannet da, men lever i den oppskyllede tangen langs strandkanten. Rett som det er havner en av dem på vannet og driver bortover for så å forsvinne i et ørretgap. I perioder kan det være mengder av dem...

Rolf JF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er saltvann da Frode?

Kom an - give it to me ;D

Nofish og jeg så mygg som surret i brakkvann i går. Sjøørreten vakte villig.

Tørr mygg Frode - TØRRRR ;D

Edit: du mente sikkert salTvann?

Jeg mente der du pleier å ha et par tusen kast mellom hver fisk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er saltvann da Frode?

Kom an - give it to me ;D

Nofish og jeg så mygg som surret i brakkvann i går. Sjøørreten vakte villig.

Tørr mygg Frode - TØRRRR ;D

Edit: du mente sikkert salTvann?

Jeg mente der du pleier å ha et par tusen kast mellom hver fisk ;)

he he. Jeg tør ikke svare for jeg blir bare moderert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått mye på tørre mygg i brakkvann Håvard?

Nope. Jeg tipper et sted mellom 10-20 sjøørreter, så jeg er relativt fersk på dette fisket.

For to år siden hadde vi noen dager med fint fjærmygg-fiske i brakkvann. Da løfta vi t.o.m. på noen skikkelige rugger (1-1,5 kg). Men det er ikke hverdagskost, for å si det mildt. Generelt kan man vel si at de fleste fiskene jeg har fått på fjærmygg har vært mellom 2-7 hg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ut på sommeren klekker det sånne badenymfer. Faktisk så er klekkinger av disse så spektakulære at man mister konsentrasjonen rundt selve fisket.

Ganske likt børstemarkens sverminger i grunnen. For vi i nord ser skjelden noe til dette pga kaldt vann, mens lengere sør kan det til tider bli plagsomme mengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske likt børstemarkens sverminger i grunnen. For vi i nord ser skjelden noe til dette pga kaldt vann, mens lengere sør kan det til tider bli plagsomme mengder.

Plagsomt er vel ikke ordet jeg ville brukt, verken om børstemarken eller badenymfene... :)

Enig. Plagsomt er ikke rette ordet. Men i min ensfoldige verden var det det beste jeg kom opp med der og da.

PS_ Har flere ganger sett fisk ta bibio i havet. Men det er vel litt OT i denne tråden. For når det svermer svarte dyr, så er de overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

studerte badenymfer grundig i mine yngre dager... var spesielt opptatt av fyldig thorax og blond tag i krokbøyen, husker jeg... så ut til å være stor chenille....

De første vårklekkerne av denne arten har en tendens til å krype ut av skallet i mai her på sørlandet. Hovedklekkingen går av stabelen i juni og juli, og i disse månedene er det også voldsomme parringer og ditto spinnerfall (hannene).

Arten føder levende unger, som oftest på land, slik at disse er forholdsvis uinteressante som imitasjonsobjekt for fluefiskeren. Ungeleggingen, eller fødslene som vi ynder å kalle dem, har forøvrig en tendens til å foregå i perioden februar-april.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

studerte badenymfer grundig i mine yngre dager... var spesielt opptatt av fyldig thorax og blond tag i krokbøyen, husker jeg... så ut til å være stor chenille....

De første vårklekkerne av denne arten har en tendens til å krype ut av skallet i mai her på sørlandet. Hovedklekkingen går av stabelen i juni og juli, og i disse månedene er det også voldsomme parringer og ditto spinnerfall (hannene).

Arten føder levende unger, som oftest på land, slik at disse er forholdsvis uinteressante som imitasjonsobjekt for fluefiskeren. Ungeleggingen, eller fødslene som vi ynder å kalle dem, har forøvrig en tendens til å foregå i perioden februar-april.

klekkeperioden syns jeg fortsatt er interessant - veldig festlig når dem er ute av skallet, liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...