Gå til innhold

Rutiner og vedlikehold av liner etc.


Kim W

Anbefalte innlegg

Da jeg er forholdsvis fersk med fluestanga er det en del rutiner som må på plass. Spesielt tenker jeg på behandling av fluelina etter endt fisketur. Var og kjøpte meg en flaske med TMC lineimpregnering i dag, og etter behandling med denne ble det fart på lina igjen. :)

Dere som har holdt på en stund, hvilke rutiner har dere etter endt fisketur for best å ivareta utstyret?

Trenger å legge til meg de smarte triksene fra starten av, så blir hver tur så utrolig mye bedre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tmc'n er en god investering  :)

Bruker denne selv, men smører ikke snøret etter hver fisketur (fisker ikke i saltvann), men sånn ca for hver 3-4 tur, alt ettersom når jeg kjenner at snøret glir trått.

La for all del ikke snella di bli liggende i bilen i solsteika om sommeren  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Vaske stang og snelle i lunka vann om du har vært i sjøen, la stanga få tørke over natta før du setter den i tuben om du har vært i ferskvann (gjelder også for saltvann..). Kan også skylle av vadebuksa om du har vært i sjøen

Ellers er det småting som alltid å sjekke fortommen før du begynner å fiske, huske på håven, flueboksen osv osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan være nylon vask funker bra til andre plast materialer enn nylon. Nylon er et handelsnavn som ICI tok i bruk. Materialet er polyamid, PA.

Fluesnører er som regel PVC, som er forkortelse av polyvinylklorid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter endt sesong har jeg lagt for vane å ta alle fluesnørene av snellene og vasker dem i zalovann, også legger jeg dem på en sykkelfelg i stedet. Når sesongen nærmer seg tar jeg linedressing på dem og setter dem på snellene igjen. Snellene åpnes og smøres i løpet av vinteren, dette mest fordi jeg har lyst, og ikke fordi det er noe man må :-) Utstyret skylles godt i dusjen etter turer i saltvann, lunkent vann og lar det tørke til dagen derpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...