Gå til innhold

HVA MED FISKEN PÅ ISLAND!!!!!!


vegardvø

Anbefalte innlegg

Som fisker er jeg litt mer intriser om hva som kommer til og skje med de flotte elvene og fiskemulighetene på island.

mindre intrisert er jeg i flytrafikken, hva kommer til go skje med de elvene som ligger i nerheten og hvilke følger kan det ha for framtidig fike på island

som mange andre har detta vert en liten drømm og fiske på island om noen ha noe infor om island er jeg veldig intresert i og høre om det om fiske altså og det som relaterer til det:):):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom akkurat tilbake fra én ukes fiske i Islands beste brunørret elv som ligger kun 3mil fra vulkanen. Vi så røyk hver dag, men elvene var veldig bra i hele området. Slik det er nå, så er det kun de helt nærliggende områdene som blir rammet. Der har temp og vannstand steget mye den siste perioden. Enn så lenge går det helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom akkurat tilbake fra én ukes fiske i Islands beste brunørret elv som ligger kun 3mil fra vulkanen. Vi så røyk hver dag, men elvene var veldig bra i hele området. Slik det er nå, så er det kun de helt nærliggende områdene som blir rammet. Der har temp og vannstand steget mye den siste perioden. Enn så lenge går det helt fint.

mere bekymra for kommer til og skje med fisken på lang sigt med aske og ødeleggelser i de omrdene som rammes hardest:) skal være glad du kom deg hjem du med alle problemene akkurat nå:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avataren min er tørrflue rekord fra Norge, men vi fikk på større Islandsfisker i år gitt :) Var ikke kaos på Island. De som bor der tar slik med knusende ro. Det eneste de hadde gjort, var å trykke opp brosjyrer for giudede turer til vulkanen..hehe. Kan jo utvikle seg til det værre, men fram til da er det ingen krise. Akkurat nå er det kjipere for Norge som får all asken innover seg og må stenge luftrommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er bare og håpe detta gir seg snart og at det ikke vill ha noe og si på elver og vann på Island og i norge detta.

Hadde vert utrolig kjedelig om mange paradiser skulle vliert ødelagt hva kan foresten svovel og aske gjøre med vann og vassdrag noen som har noe peiling på det:??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det regner jo akse og varslet sur nedbør i norge. Dæven kan det komme hit må det være mye krafitgere der borte, Det ser vi jo alerede håper ikke dette vill ha for stor innvirkning på fisken der borte, Eller enda værre langs kysten vår der laks og sø er trua av lakselusa alerede fra oppdrettsanleggene så skulle den fått enda værre forhold som det kommer sur nedbør i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja noen har jo fått det i form av regndråper også. Bare noen av disse geniene på island eller i norge kunne funnet ut av dette og:):)

midre lever ogsv som bare har tilførselen fra et vann der det renger ned sur nedbør vi veit jo ikke hvor lenge det kan holde på eller om

konsekvensene til den store vulkanen katla eller no sånn kan gjøre for noe skade i elver og vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aske etter brent tre er ikke surt. Det er basisk. Er det slik med vulkansk aske og? Noen vet sikkert dette?

Forskjellen er at asken er mineralsk,dvs at den inneholder sink,jern, og endel andre metaller.Svovelsyren gjør at det utskilles aluminium,og det er ikke bra,hverken for fisk eller insekter.

Fisken på Island har nokk vert gjenom dette før :)

Tror ikke dette vil ha den store effekten på vårt fiske her til lands heller. Kan jo fint drikke vannet enda.

Vel;nå er det surt vann som smaker best,alkalisk vann smaker; pføy ! ;D

Ingen målinger viser unormale verdier nå(I Norge),det er surt om dagen,men det er jo det alltid på denne tiden(buffereffekten)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det "snødde" askeflak her i dag.. Trudde først det var snø, men slo det fort fra meg da det ikke snør i 10+ og steikende sol

MB

;D ;D Det gikk over her,har sikkert falt ned over fjellene.

Willy

Stoppet her og etter en liten halvtime... Håper pokker ikke at dette bare er et varsel på hva som kommer... Tenk om vulkanen spyr ut enorme mengder aske, og vi får samme klima som på svalbard fordi den enrome mengden aske legger seg lag på lag ute i atmosfæren.... Tror jeg vurderer selvmord da

MB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Da ville jeg gått til klesbutikken og kjøpt meg nye varme klær......det bor folk på Svalbard.......ingen ting å være redd for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...