Gå til innhold

Ny Ørretstang klasse 4 eller 5, noen tips?


Marius N

Anbefalte innlegg

Ja ja da ble det stang. Fikk tak i en Sage SLT #4 9'. Butikk demo så fikk den relativt billig (tror jeg ;D) Så nå er jeg spent.

Nå er det bare å lete etter et godt snøre til stanga... Noen tips?

Marius

Her har du fått deg en krem-stang  :)

Denne finnes det plenty med snører som passer godt til, men jeg ville unngått de tunge 4'er-snørene, som Loop OptiStream, SA Gpx mfl.

Vil du ha kort klump : Guideline Presentation, Lee Wulff TT

Lengre klump : Guideline High Water, Carron, Rio Gold . . . Smak & behag  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja da ble det stang. Fikk tak i en Sage SLT #4 9'. Butikk demo så fikk den relativt billig (tror jeg ;D) Så nå er jeg spent.

Nå er det bare å lete etter et godt snøre til stanga... Noen tips?

Marius

Her har du fått deg en krem-stang  :)

Denne finnes det plenty med snører som passer godt til, men jeg ville unngått de tunge 4'er-snørene, som Loop OptiStream, SA Gpx mfl.

Vil du ha kort klump : Guideline Presentation, Lee Wulff TT

Lengre klump : Guideline High Water, Carron, Rio Gold . . . Smak & behag  :)

Er en soccer for korte klumper til SØ og laksefiske men dette er jo ikke helt det. Synes presentation ser spennende ut... Vi får se, må jobbe spare litt pæeng nå:) Kanskje noen her på forumet har noe liggende :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Ja ja da ble det stang. Fikk tak i en Sage SLT #4 9'. Butikk demo så fikk den relativt billig (tror jeg ;D) Så nå er jeg spent.

Nå er det bare å lete etter et godt snøre til stanga... Noen tips?

Marius

Her har du fått deg en krem-stang  :)

Denne finnes det plenty med snører som passer godt til, men jeg ville unngått de tunge 4'er-snørene, som Loop OptiStream, SA Gpx mfl.

Vil du ha kort klump : Guideline Presentation, Lee Wulff TT

Lengre klump : Guideline High Water, Carron, Rio Gold . . . Smak & behag  :)

Er ikke klumpen på Wulff TT 13-14m eller noe sånt? ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med fin-fin stang Marius. Gleder meg til å prøve den  ;D ;D

Ja vi får karre oss opp i skauen å ta noen kast, gleder meg til å prøve den. Dette blir en god unskyldning for å komme seg opp av sofaen og ut i skogen. Må bare få den i hus først, må igjennom jetcarrier osv før den er her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja da ble det stang. Fikk tak i en Sage SLT #4 9'. Butikk demo så fikk den relativt billig (tror jeg ;D) Så nå er jeg spent.

Nå er det bare å lete etter et godt snøre til stanga... Noen tips?

Marius

Her har du fått deg en krem-stang  :)

Denne finnes det plenty med snører som passer godt til, men jeg ville unngått de tunge 4'er-snørene, som Loop OptiStream, SA Gpx mfl.

Vil du ha kort klump : Guideline Presentation, Lee Wulff TT

Lengre klump : Guideline High Water, Carron, Rio Gold . . . Smak & behag  :)

Er ikke klumpen på Wulff TT 13-14m eller noe sånt? ???

Næh . . . Det må isåfall være long-belly utgaven . . . Mener da klumpen på standard TT kun er på 7-8 meter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke klumpen på Wulff TT 13-14m eller noe sånt? ???

Næh . . . Det må isåfall være long-belly utgaven . . . Mener da klumpen på standard TT kun er på 7-8 meter ?

Den vanlige TT'en har klumplengde på omtrent 11 meter, mens Joan Wulff signature (TT med litt tykkere første del av skytelina) har klumplengde på snaue 10 meter.

http://www.royalwulff.com/specs.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja da ble det stang. Fikk tak i en Sage SLT #4 9'. Butikk demo så fikk den relativt billig (tror jeg ;D) Så nå er jeg spent.

Nå er det bare å lete etter et godt snøre til stanga... Noen tips?

Marius

Her har du fått deg en krem-stang  :)

Denne finnes det plenty med snører som passer godt til, men jeg ville unngått de tunge 4'er-snørene, som Loop OptiStream, SA Gpx mfl.

Vil du ha kort klump : Guideline Presentation, Lee Wulff TT

Lengre klump : Guideline High Water, Carron, Rio Gold . . . Smak & behag  :)

Er ikke klumpen på Wulff TT 13-14m eller noe sånt? ???

Næh . . . Det må isåfall være long-belly utgaven . . . Mener da klumpen på standard TT kun er på 7-8 meter ?

Denne du mener:

http://www.royalwulff.com/ambush.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Ja ja da ble det stang. Fikk tak i en Sage SLT #4 9'. Butikk demo så fikk den relativt billig (tror jeg ;D) Så nå er jeg spent.

Nå er det bare å lete etter et godt snøre til stanga... Noen tips?

Marius

Den stanga du kjøpte der har jeg prøvekastet, tror jeg.  Halv pris ike sant ?

Jeg har en kort kommentar til det.

FY FAEN FOR EI STANG, TERNINGKAST 100 !  Det er nok den beste stanga jeg har prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du bør prøve en Burkheimer 904 eller 905, gjerne i DAL-versjon. For øyeblikket er det "den beste stanga i verden" for meg. Det er en nydelig stang å fiske med og jeg ser ingen tegn til at andre kaster noe særlig lengre enn meg(bortsett fra de virkelige "kanonene")

Men du må selvfølgelig prøve selv.

Jan Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

guideline fario 9 fot 4er, mmmmmmmmmmmmmmmmmm nice

Joess, er den medium/rask??

Som Sage mann vil jeg slaa et slag for Thomas & Thomas Horizon II 9' #4  ;)

Da har jeg hørt på tmags. Helt unødvendig selvsagt, men jeg begynte å kjede meg litt her... I år blir det T&T og helsyntetiske fluer  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja da ble det stang. Fikk tak i en Sage SLT #4 9'. Butikk demo så fikk den relativt billig (tror jeg ;D) Så nå er jeg spent.

Nå er det bare å lete etter et godt snøre til stanga... Noen tips?

Marius

Her har du fått deg en krem-stang  :)

Denne finnes det plenty med snører som passer godt til, men jeg ville unngått de tunge 4'er-snørene, som Loop OptiStream, SA Gpx mfl.

Vil du ha kort klump : Guideline Presentation, Lee Wulff TT

Lengre klump : Guideline High Water, Carron, Rio Gold . . . Smak & behag  :)

Er ikke klumpen på Wulff TT 13-14m eller noe sånt? ???

Næh . . . Det må isåfall være long-belly utgaven . . . Mener da klumpen på standard TT kun er på 7-8 meter ?

Denne du mener:

http://www.royalwulff.com/ambush.html

Ambush lina har en klump på kun 6,2 meter.  Meget vanskelig å presentere pent med Ambush.  Den er kun egnet for spesielle forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

guideline fario 9 fot 4er, mmmmmmmmmmmmmmmmmm nice

Joess, er den medium/rask??

Som Sage mann vil jeg slaa et slag for Thomas & Thomas Horizon II 9' #4  ;)

Da har jeg hørt på tmags. Helt unødvendig selvsagt, men jeg begynte å kjede meg litt her... I år blir det T&T og helsyntetiske fluer  ;D

Om du ikke allerede har gått til innkjøp av din nye T&T, så selger Villmarksbutikken på Jessheim ut et større parti med T&T stenger med 50% rabatt. Det er mye snadder der, jeg så bl.a. en Horizon II #4. Jeg måtte kjempe en hard kamp med meg selv for ikke å rusle ut med en T&T-godbit da!  ;D

http://www.villmarksbutikken.net/Produkter/Fiske/Thomas-Thomas-salg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år er mine #4 stenger nybygd og uprøvd 9" Wt og 8,6" biix.. Jævelig spent da jeg så det var store forskjeller i aksjonene på Winston Wt.. Bare helt nydelige disse klingene til Winston. Hvis ikke jeg liker å kaste med dem skal jeg henge dem på veggen for og se på ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardy Zenith sentrix femmer og 9 fot.   ;)

Enig  :D. Men saken er at de Zentih jeg har kaste med som Hardy anbefaler for et #4, 5 og 6 alle passer bra for et #5 snøre. Så det blir tilbake til den gamle saken: Det finnes ikke noe sånnt som ei "klasse 5" stang  ???.

Min anbefaling til trådstarter; sett et #4 på den stanga du har og vips så har du ei "firer". Ev finn ut hvor stiv stang det foretrekkes og start ut fra det med å leite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bruke vannkast og/eller kaste langt og/eller i vind på vidda - ikke velg ZXL.  Det tar tid å venne seg til en ZXL - mange her på forumet, meg selv inkludert, har uttrykt at de ikke likte stanga til å begynne med.  Når man venner seg til den blir den imidlertid en sikker følgesvenn.  Den har imidlertid et smalere bruksområde enn mange av de andre nevnte toppstengene du har fått tips om.

I april er det 1 år siden jeg kjøpte ZXL #5 9`. Jeg likte den umiddelbart. Det er mitt beste/fornuftigste kjøp.

Det ble finfiskestanga (#5 RIO LT Trout) i sommer, femundsmarka. På fjellet har jeg også med en stang som er bra med #6 SA GPX (Hvis jeg kommer til å fiske i vann)

Markafiske for meg er for det meste små vann i Nordmarka. (#5 SA Trout)

Har noen lettere og tyngre klasser, men de 2 andre #5 stengene jeg hadde (Scott og St. croix) har jeg gitt bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...