Gå til innhold

Vakringenes brorskap - Per Tørmoen


Dead Drift

Anbefalte innlegg

Vakringenes brorskap er en lettlest og morsom bok, som jeg vil anbefale alle ørretbomser å lese.

Her er et lite utdrag fra forordet i boka:

"Men hvem er vi fluefiskere egentlig? Er vi noe mer enn ørretslasker og røyeholker? Hvordan tenker en skakkjørt sjel som ikke har fred noe annet sted enn ved elven? Kanskje er det flere enn meg som lurer på hvem vi er? Kanskje er du ikke helt sikker selv? Slik satt jeg altså og tenkte. Så mange spørsmål. Så mange teite ting å forklare naboer. Folk på jobben. Andre fiskere som kanskje ikke har det like ille som meg. Som oss. Endelig forsto jeg at noen måtte frtelle sannheten om oss fiskere. Fra innsiden. Noen måtte ta på seg jobben å Walraffe dette miljøet. Trenge inn til kjernen av svettelukten, rastløsheten og livsløgnen. Noen måtte rett og slett skrive sagaen om fluefiskefolket. Det ble meg."

...og en lite utdrag fra når Tørmoen har funnet en steady vakende drømmefisk, som (selvfølgelig) står litt vanskelig til:

"Så der satt jeg og gråt av lykke over denne store fisken. Samtidig som jeg bare visste at jeg måtte satse alt. Dø om så det gjelder heter det jo, og selv om jeg ikke risikerte annet enn å skremme fisken til taushet, kjentes det som det sto om livet da jeg vadet meg sakte, sakte oppover på den glatte storsteinen - med vann langt over navlen. Da jeg var tyve-tredve meter nedenfor stoppet den store ørreten å vake. Det samme gjorde hjertet mitt. Jeg fikk straks, du vet, den iskalde følelsen du får når du er seksten år og når far kommer hjem etter en langhelg på hytta, og du vet du har svin på skogen. For eksempel har du forsynt deg halvgrovt av barskapet, og du har helt vann tilbake på whiskyen i et idiotisk forsøk på å skjule dine spor. Bare fordi Ronny kom over, og dere fikk besøk av et par jenter det strengt tatt ikke gikk an å behandle på aller beste måte. Nå har regnskapets time kommet og fra langt der nede i kjellerstuen hører du far rope bestemt: "Kan du komme ned her litt!" Det er da hjertet stopper og du rekker å tenke tusen vonde tanker, før fisken endelig vaker igjen. Så var det falsk alarm. Far lurer på noe tull med stereoanlegget, og som sagt; fisken vaker igjen."

Neida, jeg skal ikke røpe om helten vår klarte å lure gromørreten. Det får du lese om selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lurt på om jeg skulle kjøpe denne boka. Jeg så at de hadde fått den inn på Nordisk fiskeutstyr tidligere denne uken.  Når det gjelder Tørmoen klarer jeg ikke helt å bli enig med meg selv om jeg synes han har et lekent, morsomt og underfundig språk, eller om det heller mer over mot meningsløst ordgyteri - som Finn Erik Vinje så kjekt kalte det! Kanskje er det litt av begge deler!

Kan du si noe mer i håp om å påvirke meg så jeg faller ned på den ene eller andre siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koste meg med "Fri mann", må nok ha denne også...

EDIT: Ang. språket, så er jeg ikke sikker heller, men jeg tror det er mer fordi jeg er misunnelig over at jeg aldri noensinne klarer å formidle noe på samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lurt på om jeg skulle kjøpe denne boka. Jeg så at de hadde fått den inn på Nordisk fiskeutstyr tidligere denne uken.  Når det gjelder Tørmoen klarer jeg ikke helt å bli enig med meg selv om jeg synes han har et lekent, morsomt og underfundig språk, eller om det heller mer over mot meningsløst ordgyteri - som Finn Erik Vinje så kjekt kalte det! Kanskje er det litt av begge deler!

Kan du si noe mer i håp om å påvirke meg så jeg faller ned på den ene eller andre siden?

Tja, klarer jeg å overbevise deg mon tro?!?? ;)

Hvis du liker en forfatter som leker med ord, setter sammen nye morsomme ord og fraser (f.eks. smørfine røyer, en ribbetung og vinterbleik fluefisker), og som i tillegg tøffer seg litt for leseren, så bør du lese denne boka.

Hvis du derimot er av den litt mer seriøse typen, som synes man skal fortelle om ting slik de faktisk var, og at ting skal beskrives på en objektiv, nøytral og presis måte med bruk av vanlige norske ord, så bør du styre unna :)

Personlig liker jeg Tørmoens adjektiv-onani veldig godt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...