Gå til innhold

HULL I NEOPRENSOKKEN PÅ VADEBUKSA


KL

Anbefalte innlegg

Den nesten nye Guideline vadebuksa mi har fått hull i neopren sokken. Sannsynligvis pga av gnaging mellom vadeskoen og sokken. Hullet er stort som en knappenålshode.

Noen som vet om ett produkt som kan brukes til å tette/lime dette hullet?

Tips taes i mot med takk

mvh

Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Aquasure, finnes i de fleste sportsbutikker........ikke kjøp sånn stortybe, kjøp de småtubene dersom du har alternanivet....dersom du er håndtverker eller kjenner noen som jobber på bygg så bruker disse et tettningslim som heter sikaflex, de har et lim som har samme sammensetningen men i fra eller svart, men kjøp deg Aquasure, og da helst i småtuber......det for at etter at du har åpnet en tube så er den ødelagt dersom du ikke rengjør tuben, legger den i kjøleskap osv.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bruke Aquasure så bør du være veldig forsiktig med mengden du påfører. Vet ikke hvor i sokken hullet er, men er det bak på hælen så kan du fort få en irriterende "klump". Alternativt så får du selvklistrende "teip" som kan legges på sokken, men den holder ikke så lenge at det bør brukes på områder hvor det er mye friksjon. Forøvrig bør du sjekke garantien på buksen. Dersom den er "nesten ny" og det ikke er noe feil med vadeskoen så kan det være produksjonsfeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg Aquasuren i fryseren mellom bruk, så får du brukt hele tuben.

Takk for godt råd. Har etterhvert en del Aquasure, samt noen lapper, på den gamle vadebuksa mi som jeg bruker i marka. Har også irritert meg over harde Aquasure-tuber, så de skal heretter i fryseren. Funker som juling det også på neoprensokken, og dessuten er vadebukser mye tøffere når de er slitt og lappete og klint inn med Aquasure og fiskeblod.    ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flere gode råd. Tar med meg buksa til leverandøren i ettermiddag. Det er på hælen , men jeg er redd det ikke går på reklamasjon da jeg ser det er liten skade inne i skoen som sannsynligvis har laget dette hullet.

Kjipt når buksa bare er ett år gammel.

Får heller kjøpe med noen nye vadesko, det har stått på programmet en stund, men nå må jeg jo.. ;D

Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg Aquasuren i fryseren mellom bruk, så får du brukt hele tuben.

Takk for godt råd. Har etterhvert en del Aquasure, samt noen lapper, på den gamle vadebuksa mi som jeg bruker i marka. Har også irritert meg over harde Aquasure-tuber, så de skal heretter i fryseren. Funker som juling det også på neoprensokken, og dessuten er vadebukser mye tøffere når de er slitt og lappete og klint inn med Aquasure og fiskeblod.   ;)

Enig! ;D

Forøvrig bra tips med å legge tuben kjølig. Fikk et hull i sokken i påsken og hentet frem den 10 år gamle tuba... Det var jo som å tro på julenissen at det kom noe ut av den  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved kjøp av vadesko kjenner jeg bestandig innvendig med hånden for å være sikker på at det ikke står igjen stifter, eller at det er ugjevnheter/ kanter som ikke skal være der. Har funnet dette på selv dyre sko, og tanken på at du har punktert allerede før du har fått pakket i sekken er irriterende. Man bør også ta en kvalitetskontroll på vadebuksa. Se etter dårlige, skjeve sømmer. Og dårlig taping.

Det lille hullet du har fått, er ingen problem å lappe. Du kan ta ganske store flenger med Aquasure. Fantastisk middel det der!

Ellers støtter jeg JBs utsagn 100%. Det er sjarm med lappede, missfargede vadebukser. Gjerne med noen ruker med Aquasure og litt blod og sot fra bålet.

Det er da du er en fluefisker.

Strøkne bukser med press i knærne er for posører!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt tips som jeg bruker til å lappe tørrdrakter, er å blande aquasure og cotol. Dette får limet til å bli mer tyntflytende og tetter hullet bedre enn med bare bruk av tykktflytende aquasure som "kun dekker over hullet". Det er ikke nødvendig med noen tettelapp når det er små hull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste råd er at når du kjøper vadere og støvler, så kjøper du støvlene så store at du får plass til en ekstra neoprensokk utenpå sokken på vaderene.

Da sliter du aldri hull på neoprensokken på vaderen.

Løse neoprensokker koster nada og sparer deg for mye ergrelse.

Gjør det på denne måten selv etter å ha ødelagt en vadebukse og har siden ikke hatt dette problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker aldri cotol. Som er en herder.

Det gjør limet for hardt.

Riktig det, dersom hullet\riften er stort og er på et flexpunkt er ikke cotol å foretrekke. Men i dette tilfellet hvor det dreier seg om et lite knappenålshull, ville jeg ikke nølt med å bruke cotol.

Samt også dersom du har lekasje i en søm. Da kan ved bruk av kun aquasure bare forflytte lekasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste råd er at når du kjøper vadere og støvler, så kjøper du støvlene så store at du får plass til en ekstra neoprensokk utenpå sokken på vaderene.

Da sliter du aldri hull på neoprensokken på vaderen.

Løse neoprensokker koster nada og sparer deg for mye ergrelse.

Gjør det på denne måten selv etter å ha ødelagt en vadebukse og har siden ikke hatt dette problemet.

word.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Hus dette limet tørrer veldig fint i høy luftfuktighet og en god teknikk er å bruke vann på limstedet etterpå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte løse neoprensokker utenpå buksa før. Funker det. Ikke koster de all verden heller. Bare pass på at skoene er store nok. Om problemet er bunnen av vadeskoene går det vel sikkert ann å klippe de løse neoprensokkene om til neoprensåler. Slipper en muligens å gå opp en størrelse i sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...