Gå til innhold

Opphavsrett og fluebinding


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest storfemti

Hva er det som skjer'a?? ???>:(

Kos deg i sommer Terje, vi treffes snart for en prat om glassfiberstenger og store ørreter. Håper du er tilbake når høsten kommer, du er en stor ressurs som absolutt fortjener bedre. Makan til hyggelig kar skal man lete lenge etter

Vi prekas :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 93
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Forstår Terje godt jeg, og håper han får mer fritid til å gjøre det han virkelig kan, nemlig å binde tørrfluer og fiske med disse. Er også enig i at Terje har gjort det som kan forventes, og mere til for å rette opp i den urett noen har ment seg utsatt for.

Debatten er prinsipiellt interessant, og det er kanskje bra at den kommer opp?

Terje kjenner jeg ikke personlig, kun gjennom forumet, jeg har vokst opp 3,5 steinkast fra Renaelva, men har aldri fisket der. Gunnar Bingen har jeg hørt om, men i andre sammenhenger enn som fisker/fluebinder. Har aldri tilhørt noen fiskemiljøer/klubber eller forreninger, og er stort sett sjøllært både som binder og fisker (og godt under middels dyktig på begge deler), så jeg mener jeg står på rimelig nøytral grunn.

Jeg bandt min første flue i sløyden i 7 klasse (for ca 21 år siden). Stikka var noe sløydlæreren min hadde laget sjøl, som han utelukkende bandt oterfluer på. Han brukte smeltelim på oterfluene sine fordi det gav en sterkere flue som tålte mye juling og kroppen ble fyldigere, de fisket bedre da, sa han, han var over 60 den gangen. Jeg bandt vårfluer med gompfjær fra både stokkand og kvinand lenge før jeg visste hva cdc var for noe. Fjærene kom fra fugl kjentfolk hadde skutt. Tilgangen til bindematerialer var begrenset, og om man var heldig og fant noe hadde man som regel ikke penger til å kjøpe det. Husker jeg spleiset på en hanenakke med en kompis, så vi kunne binde tørrfluer som fløt ordentlig, hvilken lykke :D

Det ble som jeg prøvde å få fram over her; man tager hva man haver for å lage noe som likner.

En imitasjon skal nødvendigvis likne på det den imiterer, derfor blir det bare variasjoner over det samme tema.

Selvfølgelig skal de som fortjener cred, få cred. Forbedring og videreutvikling av teknikker og materialer er det som driver menneskeheten framover (eller nærmere avgrunnen). Men om jeg lakkerer Amazonen min i en annen farge, trimmer motoren, limer på kjøre-fort-striper, senker og setter på andre felger, så er det like fordømt en Volvo Amazon.... Det blir litt som å hevde opphavsretten på å pisse med vinden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å understreke poenget mitt; jeg tror man skal være ekstremt uforsiktig om man har noen grunn til å tro man har brutt noen opphavsrett her.

Selv om noen var først med å få publisert en flue i et magasin, betyr det ikke at ingen andre har bundet det før. Da blir det veldig furtent å holde på slik som jeg har fått inntrykk av at enkelte gjør her.

Som sagt, de som har drevet Terje ut av forumet her; ta et skritt tilbake og se hva som egentlig er målet her. Som Knut Nærum engang sa; de som gir generelt faen har aldri startet noen verdenskrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som skjer her da. Hva er denne utmeldingen for noe da. Det kan da ikke være forumet sin feil hvis 1 eller 2 sutrer og griner som små drittunger fordi noen har tatt leken de hadde. Syns dette er helt tilbakestående

Fy faen nå er jeg sur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det  virker som det ligger en æreskodeks når man kopiere eller la seg inspirere av andres fluer;

-Siden man ikke har opphavsrett på fluer, så må man referere til opphavsmannen  hvis man publiserer sin egen variant.  Og det tror jeg de fleste som er så heldig og blir publisert i magasiner og lignende gjør.

Mange kjente fluebindere har sine signatur fluer. Ofte en flue man er veldig stolt av eller noen man ønsker å bli husket for!

En signatur flue blir da på mange måter logoen til opphavsmannen. 

Alle som har fisket med flue i noen år forbinder automatisk Dyret med Gunnar Bingen. I hvert fall fluefiskere i Skandinavia. Det blir sikkert litt irriterende og sårt når den blir publisert utenlands i Hatches og opphavsmannen bli utelatt.

I dette tilfelle synes jeg Terje Refsahl har gjort alt riktig. Det er kun snakk om en liten kildeglipp fra redaksjonen i Hatches. -Da blir det fort litt Se og Hør over det hele…

En av grunnene til at jeg bruker  tid på fluefiskersiden, er kjente og profilerte fluebindere og fluefisker som deler fluemønstre og erfaringer med amatører som meg selv! Så vi trenger ressurser som Bingen og Refsahl her på forumet.

Så vær så snill og begrav stridsøksa og opprett profilene deres igjen :)

Hilsen,

Per Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Terje Refsahl The dryflypurist meldt seg ut fordi han tilfeldighvis glemte å nevne opphavsmann på ei flue?... Nei, dette er dumt å trist......

Uansett, ønsker deg en flott, lang og minnerik sessong Terje

MB

Nei det er nok ikke grunnen. Tror heller han er lei av disse skitne og sarkastiske anngrepene på han.

Men dette skal ikke vi diskutere. Det får bli hans sak!!

I hvilken traad skjedde det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opphavsmann er det som er temaet vel? Ikke opphavsrett.

Det står opphavsrett men jeg tror det var opphavsmann som egentlig var ment.

Okei, det gjør vel forsåvidt saken enda mer bagatellmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behovet for anerkjennelse og for å bli sett, er noe de fleste av oss har.  Men i denne saken synes jeg det rett og slett blir for dumt, den det gjelder blir jo nevnt til stadighet når det gjelder denne flua..og da spesielt av Terje.  En liten glipp og så er helvete løs...i tillegg veldig ufortjent. Enkelte bør skamme seg! >:( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderator eller ikke . .

Jeg hadde satt veldig stor pris på om vi diskuterte tråden, ikke om Terje eller Gunnar har valgt å melde seg ut eller ikke.

De har helt sikkert en fornufitg bakgrunn for å ta de valg som er tatt.

La oss nå diskutere emner og kanskje både Gunnar og Terje følger med oss.

Så: stay on topic  :)

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dette for noe da? Først og fremst kan jeg ikke finne innlegget hvor Terje har meldt seg ut og hvis så er tilfelle, hva er det som skjer her inne?

Er ikke forumet først og fremst for å utveksle opplevelser og erfaringer for oss som er interessert i fiske og fluefiske spesielt?

Jeg kjenner ikke Terje personlig, har bare fått en del gode råd og tips og inspirasjon som har gjort meg til en bedre fluebinder. På den bakgrunn synes jeg det er trist, leit og uheldig for hele forumet at ressurser som Terje melder seg ut. Det kan da ikke være slik at om man ikke kjenner bakgrunnen og hele historien bak en flue, så kan man ikke vise fram egne varianter av allerede eksisterende mønstre?

Dette synes jeg ikke er forumet verdig.

jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Terje Refsahl The dryflypurist meldt seg ut fordi han tilfeldighvis glemte å nevne opphavsmann på ei flue?... Nei, dette er dumt å trist......

Uansett, ønsker deg en flott, lang og minnerik sessong Terje

MB

Nei det er nok ikke grunnen. Tror heller han er lei av disse skitne og sarkastiske anngrepene på han.

Men dette skal ikke vi diskutere. Det får bli hans sak!!

I hvilken traad skjedde det?

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=16424.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Skal ikke legge meg ut i denne diskeusjonen med noe annet enn følgende "eksempel" !

Jeg har aldri hørt om Gunnar Bingen. Flua som nevnes kalles dyret. Første gang jeg så et bilde av dette "dyret" var for under 1 år siden.

Jeg har da lest intest om fluefiske siden ca. -75, begynte med fluebinding i -82, fluefiske i -83 og siden har jeg ikke gjort stort annet. Fisker ALT med gjeller, så jeg har vært borti MYE i mine år som fisker. Også internasjonalt..

I -90 var jeg på min første tur til Høkensås for å fiske regnbue og på den tiden var de fleste inspirert av Lennart og boka "Flugbinding på mitt sett". Superpuppan var /er et ekstremt bra mønster.

Jeg hadde forlengst utviklet en stor sans for hjortehår da mine første fisker på flue ble fanget på Muddler Minnow og Streaking Elk Hair Caddis.

SÅ hvorfor ikke kombinere disse?? Flua jeg laget før Høkensåsturen er da "kliss lik" som i akkurat maken, dette "dyret". Forskjellen var at jeg brukte orange kropp og blue dun hackle. En kompis kalte flua "Bjartmar".

Så til poenget: Jeg har ALDRI (før nå) sett maken til denne flua. Selvsagt trodde jeg som 19 åring at mønsteret var "mitt".

Jeg ANER ikke når Bingens "Dyret" så dagens lys... HVIS min Bjartmar var først, burde det ikke vært meg som blir kreditert??

SÅ, folkens, dette er vanskelig å diskutere mht. hva som er variasjon av et mønster, eller noe helt nytt...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt tilbake om hva tema i tråden burde handle om.

Opphavsrett og fluebinding.

Hvis man ønsker å profilere seg med en flue man mener å ha "oppfunnet" så burde man tagge navnet eller initialer i fluenavnet. Eksempler: BingenDyret , GBdyret , GB´s Dyret eller GB101.

Petitjean har et system for å sette navn på sine fluer så som MP101.

Trygve ;)

Ganske enig med dette systemet Trygve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke legge meg ut i denne diskeusjonen med noe annet enn følgende "eksempel" !

Jeg har aldri hørt om Gunnar Bingen. Flua som nevnes kalles dyret. Første gang jeg så et bilde av dette "dyret" var for under 1 år siden.

Jeg har da lest intest om fluefiske siden ca. -75, begynte med fluebinding i -82, fluefiske i -83 og siden har jeg ikke gjort stort annet. Fisker ALT med gjeller, så jeg har vært borti MYE i mine år som fisker. Også internasjonalt..

I -90 var jeg på min første tur til Høkensås for å fiske regnbue og på den tiden var de fleste inspirert av Lennart og boka "Flugbinding på mitt sett". Superpuppan var /er et ekstremt bra mønster.

Jeg hadde forlengst utviklet en stor sans for hjortehår da mine første fisker på flue ble fanget på Muddler Minnow og Streaking Elk Hair Caddis.

SÅ hvorfor ikke kombinere disse?? Flua jeg laget før Høkensåsturen er da "kliss lik" som i akkurat maken, dette "dyret". Forskjellen var at jeg brukte orange kropp og blue dun hackle. En kompis kalte flua "Bjartmar".

Så til poenget: Jeg har ALDRI (før nå) sett maken til denne flua. Selvsagt trodde jeg som 19 åring at mønsteret var "mitt".

Jeg ANER ikke når Bingens "Dyret" så dagens lys... HVIS min Bjartmar var først, burde det ikke vært meg som blir kreditert??

SÅ, folkens, dette er vanskelig å diskutere mht. hva som er variasjon av et mønster, eller noe helt nytt...........

Helt enig, lagde en tillsvarende flue med antronslep i 1995, det er jo i prinsipp en superpuppa med et slep av ett elle annet. Antron, rådyr, what ever. Tror noen har blitt i overkant revet med etter å ha fått flua si avbildet i boka til Staffan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke legge meg ut i denne diskeusjonen med noe annet enn følgende "eksempel" !

Jeg har aldri hørt om Gunnar Bingen. Flua som nevnes kalles dyret. Første gang jeg så et bilde av dette "dyret" var for under 1 år siden.

Jeg har da lest intest om fluefiske siden ca. -75, begynte med fluebinding i -82, fluefiske i -83 og siden har jeg ikke gjort stort annet. Fisker ALT med gjeller, så jeg har vært borti MYE i mine år som fisker. Også internasjonalt..

I -90 var jeg på min første tur til Høkensås for å fiske regnbue og på den tiden var de fleste inspirert av Lennart og boka "Flugbinding på mitt sett". Superpuppan var /er et ekstremt bra mønster.

Jeg hadde forlengst utviklet en stor sans for hjortehår da mine første fisker på flue ble fanget på Muddler Minnow og Streaking Elk Hair Caddis.

SÅ hvorfor ikke kombinere disse?? Flua jeg laget før Høkensåsturen er da "kliss lik" som i akkurat maken, dette "dyret". Forskjellen var at jeg brukte orange kropp og blue dun hackle. En kompis kalte flua "Bjartmar".

Så til poenget: Jeg har ALDRI (før nå) sett maken til denne flua. Selvsagt trodde jeg som 19 åring at mønsteret var "mitt".

Jeg ANER ikke når Bingens "Dyret" så dagens lys... HVIS min Bjartmar var først, burde det ikke vært meg som blir kreditert??

SÅ, folkens, dette er vanskelig å diskutere mht. hva som er variasjon av et mønster, eller noe helt nytt...........

Helt enig, lagde en tillsvarende flue med antronslep i 1995, det er jo i prinsipp en superpuppa med et slep av ett elle annet. Antron, rådyr, what ever. Tror noen har blitt i overkant revet med etter å ha fått flua si avbildet i boka til Staffan.

Og Terje, ingen grunn til å bry seg om dette, bare sign inn igjen  ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opphavsrett er ikke så enkelt som enkelte tror. Dersom man juridisk skal benytte begrepet er det en rekke faktorer som skal være til stede før at opphavsrett kan hevdes. Men, man kan kalle det en "moralsk" opphavsrett, i den forstand at det er en allmenn oppfatning av hvem som først produserte et mønster.  Jeg kan ikke annet enn å være enig med de som skriver at de fleste nye mønster er en utvikling av eksisterende mønster (noen ganger på grunn av nye bindeteknikker eller variasjon i materialet som benyttes).  Jeg kan ikke på noen måte, basert på alle innleggene til Terje, eller de PMene vi har hatt, se at Terje hevder noe som helst som skulle være i konflikt med en "moralsk opphavsrett".  Vi må få lov til å lage våre egne variasjoner, vi har jo en tendens til å være kreativ, og kanskje en overdreven tro på at en liten variasjon vil være genialt effektiv på de største ruggene vi aldr før har fått.

Da jeg konventerte til fluefiske for 15 år siden, lærte jeg fort at det finnes en del særinger i denne nerdeaktiviteten. Personer med absolutt og sekterisk tro på sin egen overbevisning, og som har et forhold til fluefisketeorier som langt overgår de fleste ekstreme religiøse fanatikere. Etterhvert som årene har gått har ikke dette inntrykket endret seg nevneverdig, jeg synes vel ikke at de er så sjeldne at de er en utrydningstruet art. Jeg traff en type som sa at han aldri ville fiske med rackelhanen, for det var den støggeste flua i verden, og fortjente ikke en plass i en flueboks. Favorittflua hans var renaflua (ja ja, sevsagt noe helt annet). Vi kan vel av og til se tendensene i diverse tråder her inne også, personer som basert på sin overbevisning og kompleksfyllte personlighet forbeholder seg retten til å gå til rene personangrep, og avslører samtidig mangel på elementær skikk og bruk.

For noen år siden bandt jeg renaflua for første gang. Jeg hadde da bare hvitt vingemateriale tilgjengelig (var på ferie), samtidig som jeg hadde en forkjærlighet for selull som kroppsdubbing. Jeg farget vingene med tusj, og sprayet på impregnering (første og siste gang). Under fiske forsvant fargen, og vingene ble hvite. Men, jeg erfarte da, og mange ganger senere, at fluen fisket svært bra, særlig under noen lysforhold. Jeg har fått kommentarer på at slik skal ikke en renaflue se ut, noe jeg driter i. Det er heller ikke en ny flue, men en variasjon av et mønster. Jeg tror heller ikke jeg fornærmer opphavsmannen, men tar et bra mønster og gjør den til ”min” lille variasjon. Terje har vist oss mange variasjoner av etablerte mønster, noe som er supert og til inspirasjon.

Jeg har respekt for de som presenterer et mønster, og er tydelig på hva og hvem som har vært inspirasjon. Det tar ikke bort noe av æren. Jeg har respekt for de som utvikler en variasjon (som ved teknikk og materiale), det burde ikke provosere noen.

I utgangspunktet skulle jeg ønske at Terje ikke hadde meldt seg ut, men oversett personer som ikke evner å kommunisere og forholde seg til andre på en høflig og akseptabel måte. Er de virkelig viktige nok til å bli ”støtt” eller ”såret” av?  Jeg tror Terje har en unison støtte fra de aller fleste her inne.

Hvem var først med et unikt mønster? Tror at svaret er svært vanskelig å finne i de fleste tilfellene.

Terje, det er ro og fred i enkelte vann i mitt distrikt, du får ta kontakt og komme en tur hit i sommer.

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...