Gå til innhold

Sør Afrika - Ørretfiske


Flemming

Anbefalte innlegg

Heisann!

Legger inn en liten rapport fra en tur til Sør Afrika i midten av mai...

Målet med reisen var å bli kjent med jakt- og safari- området XXL eier i Sør Afrika, men jeg fikk selvfølgelig lagt inn et par dager med fiske også. Dårlig forberedt som jeg var, så hadde jeg en forestilling om at man måtte fiske ørret i brune, sakterennende sølepytter og bekker, men så feil kan man ta.. Sannheten er at deler av Sør Afrika kan by på en natur og et ørretfiske som overgår mye av det vi har i Norge. Både på størrelsen på fisk, og i vakre omgivelser. Det setter liksom en ekstra piff på opplevelsen når antiloper, aper, rare fugler og ville rovdyr befinner seg rundt elva man fisker i. "Pass opp for Kuduer i bakslengen" sa guiden til meg før vi ankom den ene elva, og vi hadde ikke engang kommet ut av bilen før den første store kuduen kom løpende langs elvebredden der vi stoppet..

Jeg ville bruke et par dager på å utforske området, så det ble mye sightseeing og lite praktisk fiske når man setter av så kort tid på å utforske et område som er så stort. Den delen av Sør Afrika som kalles "karoo" har et meget spesielt og variert terreng, med alt fra store flate sletter til dype canyon's og høye fjell. Fjellene strekker seg opp mot 2000 m.o.h. og her finner man både klare og næringsrike vann og innsjøer, samt elver med kilder fra store underjordiske vannreservoarer.

Kort fortalt så prøvde jeg fisket "litt her og litt der", men pga ekstremt mye vind var det bare et par steder som lot seg fiske med tørrflue. Og ja, her klekker det både fjærmygg, døgnfluer og vårfluer akkurat som i Norge, og til og med i større mengder. Men pga vinden ble jeg dessverre nødt til å ta noen av fiskene på streamer, men hva gjør det når alle mine fisker lå på mellom 1 og 2 kg. Nydelige regnbueørretter!

I tillegg prøvde jeg et par elver som huser den lokale arten Yellowfish. Dette er en art som ligner litt på en gul karpe uten å være det, og den lever akkurat som en ørret. Samme matfat, og den tar mer enn gjerne en tørrflue. Den er bare mye sprekere, og mange fortommer ryker under fiske etter disse. Dessverre ble det ingen Yellowfish på meg..

Flott tur med mange opplevelser!  Legger ved noen få bilder fra turen her.. :-)

post-14-13949879425492_thumb.jpg

post-14-13949879426014_thumb.jpg

post-14-13949879426625_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dere noen kobraer? Eller har de gått i hi nå? Grøsset litt på det ene bildet der... :o

hehe... det ene stedet hadde visst en del "cape cobra", så fiskeguiden tok med seg adrenalinsprøyter etc da vi gikk inn der, men på den årstiden er de ikke særlig aktive, så vi så dessverre ingen.. Men det var nok av store edderkopper. Noen av dem var så store, og hadde så store sterke nett at de sanssynligvis kunne fanget små fugler..  :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maa innroemme jeg er skikkelig pyse naar det gjelder giftslanger... :-[

Saa den staaende invitasjonen fra nevnte kompis om aa reise til SA og andre Afrikanske land for aa fiske forblir staaende en stund til. Maa nok angripe den skrekken med hevet hode foer eller siden. Kanskje en tur til the Australian Outback vil hjelpe... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halla Tore!

Ta en tur til Costa Rica!

Der finnes det 137 forskjellige arter slanger du kan kose deg med!   ;D

Tore rømte vel fra Norge pga huggormen  ;D

Neida, må innrømme jeg har litt fobi selv, og en kobra som lurer i elvekanten hadde ikke akkurat vært en hyggelig opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halla Tore!

Ta en tur til Costa Rica!

Der finnes det 137 forskjellige arter slanger du kan kose deg med!   ;D

Tore rømte vel fra Norge pga huggormen  ;D

Neida, må innrømme jeg har litt fobi selv, og en kobra som lurer i elvekanten hadde ikke akkurat vært en hyggelig opplevelse.

Å fy faen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halla Tore!

Ta en tur til Costa Rica!

Der finnes det 137 forskjellige arter slanger du kan kose deg med!   ;D

Tore rømte vel fra Norge pga huggormen  ;D

Neida, må innrømme jeg har litt fobi selv, og en kobra som lurer i elvekanten hadde ikke akkurat vært en hyggelig opplevelse.

Det snodige er at huggorm er helt OK. Gjør meg ingen ting.

Har flere kompiser som har fisket i Tasmania/Australia, og for noen historier de forteller. Amerikanere også. Som han som gikk ut på en stor tømmerstokk som stakk ut i elva for å få baksleng. Fisket en stund, og når han skulle inn på land igjen oppdaget han at det lå en klapperslange og solte seg på samme stokk mellom han og land. Den ble selvfølgelig obs på fyren da han snudde seg :o :o. Så da ble det svømmetur  ;D.

Kobra ja... :-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sør Afrika har Cobra, puff adder, svart mamba etc, og noen morsomme edderkopper etc.. men det er flått (tick) som er ille!!

"Tickfeaver" er ikke uvanlig, og det er enorme mengder "tick's" over alt. Spesielt når man går i bushen i shorts. Jeg gikk mest med langbukse for å unngå disse. Helvetes små jævler, og de krabber opp på alt som går forbi...  >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sør Afrika har Cobra, puff adder, svart mamba etc, og noen morsomme edderkopper etc.. men det er flått (tick) som er ille!!

"Tickfeaver" er ikke uvanlig, og det er enorme mengder "tick's" over alt. Spesielt når man går i bushen i shorts. Jeg gikk mest med langbukse for å unngå disse. Helvetes små jævler, og de krabber opp på alt som går forbi...  >:(

Sjarmerende :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...