Gå til innhold

Forskjell på klasser, fersking søker råd.


Thomaso

Anbefalte innlegg

Relativt fersk fluefisker her. Jeg kjøpte meg ett billig guideline sett i klasse #6. Og har nå fått sånn passe kontroll på kastingen. Jeg fisker jo mest småfisk i marka, så visste vel egentlig før jeg kjøpte settet, at det var litt grovt. Men siden prisen var så god, så lot jeg ikke det komme i veien. Men nå som jeg har kastet litt, samt lest litt formye på diverse forum, så lurer jeg på om jeg helst skulle hatt meg noe litt lettere. Fortsatt i nederste prisklasse.

Hvor stor forskjell er det å gå ifra #6'er sett, og ned til feks #3 eller 4? Fant en streamstix midgestix #4 8,6' til en billig penge, å vurdere å kjøpe meg en slik. Eller burde jeg kanskje heller gå for ett #3'er sett til fiske i små elver og vann?

MVH

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Dryflyslut

Skal du bare ha én allround ørretstang ville jeg gått for en #4. Midgestix er bra, ihvertfall prisen tatt i betraktning. Har fisket litt med den selv. 6 er for kraftig for å fiske "småørret" i små elver og vann. Men behold den som sjøørretstang er mitt tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Femmer er etter mitt syn den optimale allround ørretstanga, etterfulgt  av #4 eller #6.

Det er fullt mulig å gjøre det meste med en sekserstang uten å skremme fisken over alle hauger.

Jeg vil faktisk påstå at du har en god allroundstang allerede !

Men suppler denne med en firer, da er du klar for alt innen ørretfiske !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre stenger: femmer, sekser, og treer.

#3 stanga mi er fra guideline og er dritgod. Min yndlingsstang. Utrolig morsomt å fighte fisk med den, i tillegg til at det ikke har vært noe stress med tanke på vind osv hittil.

Femmer er god allround, og er absolutt noe en bør ha, men en liten treerstang føles så lett, så presist og deilig. Treern min er slettes ingen puslestang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Heptogeniahoffmann (det var da f... til langt navn a gutt  :D ) 5`er er den beste allround. Og da ligger klasse 6 eller 4 rimelig nærme. Klasse 3 og lavere er noe amerikanerne fant opp. De liker som kjent å leke seg. Enten det være seg med fisk, med irakere eller alt annet de skulle finne underholdende. Så sant det ikke går utover dem selv da   :D

Det er fortom/kast som presenterer flua. Lina ser fisken uansett om den er klasse 3 eller 6.

Du må heller ikke glemme at du kaster en del lengre med tyngre klasse. Og spesiellt da du er nybegynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det settet ifra Fiske og Friluft. Men fikk med en Troutseeker istedet for EDR snella. Rakk ett par prøvekast på vei hjem også. Stanga virker mye stivere enn jeg skulle tro. Ble litt som å starte på nytt igjen. Følte at det var litt vanskeligere å få spent opp stanga. Men det var ihvertfall liten tvil om at snøret legger seg penere på vannet. Blir spennende å prøve settet når det blåser litt mindre, og man får noen timer på seg for å venne seg til det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Heptogeniahoffmann (det var da f... til langt navn a gutt  :D ) 5`er er den beste allround. Og da ligger klasse 6 eller 4 rimelig nærme. Klasse 3 og lavere er noe amerikanerne fant opp. De liker som kjent å leke seg. Enten det være seg med fisk, med irakere eller alt annet de skulle finne underholdende. Så sant det ikke går utover dem selv da   :D

Det er fortom/kast som presenterer flua. Lina ser fisken uansett om den er klasse 3 eller 6.

Du må heller ikke glemme at du kaster en del lengre med tyngre klasse. Og spesiellt da du er nybegynner.

Om amerikanerne fant opp klasse 3 har vel lite og si dersom en selv synes stanga er god til både kasting og kjøring.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Da ble det settet ifra Fiske og Friluft. Men fikk med en Troutseeker istedet for EDR snella. Rakk ett par prøvekast på vei hjem også. Stanga virker mye stivere enn jeg skulle tro. Ble litt som å starte på nytt igjen. Følte at det var litt vanskeligere å få spent opp stanga. Men det var ihvertfall liten tvil om at snøret legger seg penere på vannet. Blir spennende å prøve settet når det blåser litt mindre, og man får noen timer på seg for å venne seg til det. :)

Det er viktig å være klar over at en for stiv stang kan gi en uarfaren kaster store timingproblemer.

Synes heller ikke at en firer skal være særlig stiv.

Det er ikke sikkert at dette var det beste kjøpet du kunne gjort, selv om det var billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det settet ifra Fiske og Friluft. Men fikk med en Troutseeker istedet for EDR snella. Rakk ett par prøvekast på vei hjem også. Stanga virker mye stivere enn jeg skulle tro. Ble litt som å starte på nytt igjen. Følte at det var litt vanskeligere å få spent opp stanga. Men det var ihvertfall liten tvil om at snøret legger seg penere på vannet. Blir spennende å prøve settet når det blåser litt mindre, og man får noen timer på seg for å venne seg til det. :)

Det er viktig å være klar over at en for stiv stang kan gi en uarfaren kaster store timingproblemer.

Synes heller ikke at en firer skal være særlig stiv.

Det er ikke sikkert at dette var det beste kjøpet du kunne gjort, selv om det var billig.

Hva slags timingproblemer? Noen tips om hva jeg burde ha i bakhodet for å unngå slikt? :)

Jeg fikk ikke testet så lenge i dag, så mulig ting vil føles litt bedre ut når jeg får prøvd den ut litt mer. Jeg følte nå at jeg måtte ta i litt mer enn jeg måtte med andre stangen min, og at uten dobbelttrekk, så ville den ikke skyte mer enn en halvmeter av gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Ok, timing eller rytmeproblemer.

Det går nok bra ! Men det kan skape kluss hvis man er urutinert.

Når snøret ruller seg ut i kastet, skal man jo som kjent vente til riktig øyeblikk, for deretter å begynne framslengen.  Med en stiv stang blit dette "øyeblikket" veldig kort.

Med en dypere stang blir det lengere. Derfor bør en nybegynner ha relativt dyp stang.

Det er nok dette du opplever nor du sier at det er som å begynne på nytt.

Dersom dette blir et problem for deg, skaffer du deg er femmersnøre til tanga di. da vil du føle det hele vesentlig lettere, fordi du føler oppspenninga av stanga bedre.

I så fall, vil jeg anbefale et Air Cel WF5F  som er billig og bra. koster vanligvis kr 299.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Klasse 3 og lavere er noe amerikanerne fant opp. De liker som kjent å leke seg. Enten det være seg med fisk, med irakere eller alt annet de skulle finne underholdende. Så sant det ikke går utover dem selv da   :D

Helt enig... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lettere snøre skremmer fisk mindre, spesiellt i nedlegget. Det er også mer gøy å fiske og litt mer krevende å kaste med. Ikke hør på gledesderepere som mener at allt annet enn det de fisker med er tull!  8)

Fotrsøk å låne et #3 eller 4 snøre og stenger anbefalt for #2,3 og 4 snører og se hvordan det går. I begynnelsne mener jeg det er bedre å ha et for tungt enn lett snøre, så det er ikke dumt å forsøke ei stnag anbefalt for #3 og begynne med et #4. Jeg har selv ei ganske kort stang som jeg bruker 3 eller 4-er snøre på avhengig av forhold.

Kos deg med fisket uansett hva andre (meg inkludert) måtte mene om klasser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lettere snøre skremmer fisk mindre, spesiellt i nedlegget. Det er også mer gøy å fiske og litt mer krevende å kaste med. Ikke hør på gledesderepere som mener at allt annet enn det de fisker med er tull!  8)

Fotrsøk å låne et #3 eller 4 snøre og stenger anbefalt for #2,3 og 4 snører og se hvordan det går. I begynnelsne mener jeg det er bedre å ha et for tungt enn lett snøre, så det er ikke dumt å forsøke ei stnag anbefalt for #3 og begynne med et #4. Jeg har selv ei ganske kort stang som jeg bruker 3 eller 4-er snøre på avhengig av forhold.

Kos deg med fisket uansett hva andre (meg inkludert) måtte mene om klasser!

Helt enig, med en vis mann :)

Dessuten Thomaso var det synd jeg ikke så denne tråden før nå, skulle fått deg bort fra den #4 stangen og over på #3 i samme serien.

#3 er ypperlig med en snill #4 line...#3 stangen i den serien er den desidert mest heldige, og har futt nok.

Ja, din nyanskaffede #4 stang er stiv, og til dels veldig stiv/stum.

Noe de riktig påpekte i en stangtest i Alt om fiske noen år tilbake...da fikk den minus for nærdistanse egenskaper.

Jeg har #6 stanger som er mindre flat i toppen enn den stangen der...ikke for å være gledesdreper, men å lese AFTM klasse (f.eks #4 etc) på en stang, er ikke ensbetydene med at den er finere å fiske tnne fortommer med enn en annen stang i #5 og noen ganger til og med #6.

Men igjen, sorry for ikke å ha oppdsaget denne tråd før nå...og ikke sikkert du hadde brydd deg om hva jeg anbefalte heller ;)

men nå må du rette opp skaden...og det klarer du fint :)

Kjøp deg en Aircel #5 line...tenk på stangen som en kort #5 stang og bruk den deretter :)

beste lykkeønsker fra Stig (som har eid og fisket mye med begge stenger...dvs #4 fisket jeg lite med nettopp grunnet hva je akkurat skrev ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Og jeg vil føye til, en femmer er allrounstangen. Det har du med femmersnøre på nystanga di. Det er SNØRET som dimensjonerer, ikke stanga !

Og forøvrig, jeg synes ikke en nybegynner skal drive med en treer.

Jeg er tilbake til femmer nå, etter over ti år som firerfisker... rett og slett for at en femmer forenkler...

Men krever forholdene det, da tar jeg fram firern.

Skal jeg kose meg i små vassdrag, da tar jeg en skjelden gang fram en treer.

Alt under treer er leketøy !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SVN: Det er ikke alltid mulig å være reddende engel på forum! hehe. Merker at det er ganske mye å sette seg inn i. Så selv når man har lest mye, og tror man begynner å skjønne litt. Så oppdager man noe sånt som dette, og alt forandres! :)

Nå har jo Bishop ett annet 4´er snøre jeg kan prøve, så det blir jo spennende.

Etterhvert så klarer jeg kanskje å ha litt mer snøre ute, og stangen da kanskje kommer mer til sin rett.

Men takk for sterkt engasjement og hjelpsomhet folkens! Så håper jeg nesten at våre veier møtes ved en eller annen elv, eller vann, slik at man får hilst på denne hyggelige og hjelpsomme gjengen! :) (Og kanskje dratt med seg enda mer verdifull lærdom på veien.)

MVH

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk testet stangen litt i dag. Måtte ta i litt mer i starten for å få ut snøre. Når jeg fikk ut litt mer snøre, så merket jeg at stangen jobbet litt mer. Og fikk lagt ut en 15 meter snøre sånn passe greit. Det var også mye vanskeligere å få til dobbelttrekket. Når jeg trakk på bakslengen, så fikk jeg bare slakt snøre. Ville liksom ikke strekke seg ut. På framslengen gikk det bedre, og fikk ut noen meter av gangen. Men ikke like mye som på 6´er settet.

Blir spennende å teste hvordan det blir med nytt snøre. :)

Uansett, så fikk jeg ihvertfall dratt opp ett par abbor. Og mistet ett par fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SVN: Det er ikke alltid mulig å være reddende engel på forum! hehe. Merker at det er ganske mye å sette seg inn i. Så selv når man har lest mye, og tror man begynner å skjønne litt. Så oppdager man noe sånt som dette, og alt forandres! :)

... og sånn er det hele veien. Men drit i det. Det viktigste er at du lykkes med det fisket du bedriver og tar det videre i ditt eget tempo. Støtter de som anbefaler klasse 4 og 6. Da er du godt dekket til vann, elver, fjellvann og sjø. Under 4 ville jeg ikke beveget meg da begrenser du bruksområdet mht avstander og vind, dette er for feinschmekkere som allerede har mange stenger i klasse fire, fem, seks, syv og åtte. Så kan de si hva de vil, men det mener nå i hvert fall jeg.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute å testet Midgestix´en med nytt snøre idag. Og synes ting virket mye bedre. Var enklere å få ut snøre, og klarte å skyte litt mer av gangen. Så tusen takk til Bishop, og Erik Eikre som fikset dette. :)

Jeg synes også det var mye enklere å få til trangere bukter med denne stanga. Lengden var jeg vel også ganske fornøyd med. +-20meter. Sliter litt med at når jeg har for mye snøre ute, så klarer jeg ikke å skyte ut noe heller. Så det går ca like langt totaltsett med mye snøre ute, som når jeg bare har klumpen, og ett par meter til. Men det går jo bedre og bedre for hver dag. :)

Men nå har jeg jo blitt veldig nysgjerrig på hvordan det vil være å kaste med en mykere 4´er stang. Uff, dette fluefiskegreine er skummelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...