Gå til innhold

Vangrøfta + omegn


Morten H

Anbefalte innlegg

Har et par fiskedager til rådighet denne uka. Er sugen på ørretfiske i klar elv, og lurer på om noen kan bistå med en liten rapport fra Vangrøfta m omegn? Er det noe poeng å kjøre de fire, fem timene det tar å komme dit? Eller er det andre steder som det er større grunn til å besøke?

Mvh Morten Harangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom til Vangrøfta i dag og fisket nederst i sone 1. Elven leverte bokstavelig talt fra første kast - en pen 30 cm, tjukkere enn meg, deretter den ene etter den andre på en strekning under 100 m... kjempegøy... masse klekking av døgniser - krokstr 14-16... var en kikk oppom sone 2, der jeg skal fiske i morgen, og der seilte det store gule døgnfluer, så langt jeg kan bedømme Vulgata, men er ingen ekspert på slikt så det må tas med en klype...

Tar en dag til her før vi loffer videre... retning Lom og omegn... mulig vi drar rett til Jølster...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i Vangrøfta 4 dager forrige uke. Vannstanden har gått betraktelig ned. Fortsatt ikke no bonanza når vi var der. Sparsomt med klekkinger og mye sporadisk vaking. Men vet ikke åssen det har vært der siden torsdag.

Jeg var med på samme turen. Det skal legges til at vi hadde kraftig vind (i mine øyne er dette over 5 sekundmeter) nesten alle dagene. Fisket var bra om kvelden, spesielt den dagen hvor det kom regn på dagtid. Vanntemperaturen er nok fortsatt til å leve med, men vannstanden er kanskje lav? Har ikke fulgt med på værmeldingen der oppe etter at vi kom hjem. Får du greie vindforhold og litt nedbør på dagtid, kan du få deg noen fine overraskelser utover ettermiddagen og kvelden. Blåser det hardt når du kjikker ut av vinduet/teltduken på formiddagen er det like greit å bli på stedet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen etter i sone 2 ble ingen videre suksess - vi måtte reise videre tidlig på ettermiddagen - før klekkingene satte i gang - så kun et vak - en halvkilos som var oppe en gang pr to minutt - valgte å filme, ikke å fiske på den...

men skal tilbake dit, med bedre tid ;D gav definitivt mersmak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bestilte fiskekort tidlig, men virket ikke som om det var noe problem å bare ta det på sparket heller. Oppsynet er heller dårlig spør du meg. Møtte på 16 tjuvfiskere i vår sone på 4 dager. Oppsynet så vi ikke noe til før vi ringte han siste dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Dryflyslut

Fint med forvaltning og regler osv, men tipper dette markedsstuntet var spikern i kista for grøfta. Har vel aldri vært mer press der enn nå etter de nye reglene med "begrenset" kortsalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint med forvaltning og regler osv, men tipper dette markedsstuntet var spikern i kista for grøfta. Har vel aldri vært mer press der enn nå etter de nye reglene med "begrenset" kortsalg.

Hvilke folk er det som fisker der oppe egentlig? kakker og tjuvfisker som bare det....nye regler er vel og bra, men da må folk respektere de nye reglene, og fiskeoppsynet ikke ta sommerferie  ;)

selger de for mange kort da eller fisker folk uten fiskekort?

Kan ikke skjønne att det skal være for hardt press sånn i teorien om det er kortbegrensninger?

synd om det skulle virke i negativ retning der oppe  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner ikke helt dette... var der i to dager - så ikke en eneste fisker? samtidig er mye av elven lett synlig fra vei/gård så en tjuvfisker er lett å spotte...

der jeg kjøpte fiskekortet (butikken i Dalsbygda) rista de på hodet av hele greia - skjønte ikke hvorfor elva liksom skulle være truet... det var sjelden mange som fisket der (han bodde midt i sone 2)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint med forvaltning og regler osv, men tipper dette markedsstuntet var spikern i kista for grøfta. Har vel aldri vært mer press der enn nå etter de nye reglene med "begrenset" kortsalg.

Hvilke folk er det som fisker der oppe egentlig? kakker og tjuvfisker som bare det....nye regler er vel og bra, men da må folk respektere de nye reglene, og fiskeoppsynet ikke ta sommerferie  ;)

selger de for mange kort da eller fisker folk uten fiskekort?

Kan ikke skjønne att det skal være for hardt press sånn i teorien om det er kortbegrensninger?

synd om det skulle virke i negativ retning der oppe  :-\

Virker ikke akkurat som om det har vært noe stor trafikk der oppe i år, men hvis det ender med at det er 10 fiskere der oppe hver dag i hele juni og juli så blir det nok mye mere press enn det noen gang har vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var oversolgt i sone 2 når jeg var der. Før jeg reiste så jeg at alle kortene var solgt. Traff de to andre som hadde forhåndskjøpt kort. Traff så en til som hadde fått kjøpt kort på sms samme dagen. Ingen av de hadde kjøpt av den lokale kvoten så tydelig at de ikke har hatt helt kontroll på kortsalget. Men dette går seg forhåpentligvis til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var oversolgt i sone 2 når jeg var der. Før jeg reiste så jeg at alle kortene var solgt. Traff de to andre som hadde forhåndskjøpt kort. Traff så en til som hadde fått kjøpt kort på sms samme dagen. Ingen av de hadde kjøpt av den lokale kvoten så tydelig at de ikke har hatt helt kontroll på kortsalget. Men dette går seg forhåpentligvis til.

de bruker scanatura's løsning til begge deler, så med mindre salgene skjer tilnærmet samtidig, skal ikke det være mulig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint med forvaltning og regler osv, men tipper dette markedsstuntet var spikern i kista for grøfta. Har vel aldri vært mer press der enn nå etter de nye reglene med "begrenset" kortsalg.

Hvilke folk er det som fisker der oppe egentlig? kakker og tjuvfisker som bare det....nye regler er vel og bra, men da må folk respektere de nye reglene, og fiskeoppsynet ikke ta sommerferie  ;)

selger de for mange kort da eller fisker folk uten fiskekort?

Kan ikke skjønne att det skal være for hardt press sånn i teorien om det er kortbegrensninger?

synd om det skulle virke i negativ retning der oppe  :-\

Virker ikke akkurat som om det har vært noe stor trafikk der oppe i år, men hvis det ender med at det er 10 fiskere der oppe hver dag i hele juni og juli så blir det nok mye mere press enn det noen gang har vært.

for det første:

3 fiskere i sone 2 (relativt langt) skal være jævlig effektive, skal de legge press på sonen

7 fiskere i sone 1 (fryktelig lang) må være topptrente og fiske med begge hender for ditto

for det andre:

det er ikke ofte at alle kort selges: sjekk her http://www.laksefisk.no/lf/?id=682 de røde dagene er utsolgt, de øvrige viser ledige kort...

tror dette er en bra løsning for vangrøfta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som forundrer meg litt er at når man innfører strikse regler i ei elv hvor det tidligere har vært nærmest fritt frem for hva som helst, så setter man, slik jeg tolker det, ikke inn oppsyn til å etterse at reglene blir nogenlunde etterfulgt  :o

Det kan virke som det viktigste er at det ser bra ut på papiret, og så tar man for gitt at alle vil følge reglene . . .

Vi har selv erfart hvordan tjuvfiskere tar seg til rette i lokalelva her etter at strengere regler ble innført, selv med patruljerende oppsyn hver eneste dag, så jeg vil tro tjuvfiskerne stortrives i grøfta nå om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...