Gå til innhold

Tørrbjørns fiskedagbok - Tromsø rundt og trill rundt....


Tørrbjørn

Anbefalte innlegg

[attachimg=1]

Slik er det ikke bestandig.

20 juli på kalenderen. Og et fryktelig regnvær på utsiden og hele 8 på termometeret.

Egentlig en typisk innedag, men synet av Aurivillien for noen dager siden lå under og plaget meg.

Tilbake til lureelva måtte jeg, og for å toppe det hele ble telt og primus med på turen.

Det var store sjanser for at jeg skulle få elva for meg selv. Nå midt i uka og i alt drittværet.

Jeg visste akkurat hvor teltet skulle stå....

[attachimg=2]

Først måtte jeg inn å handle fortommer hos den lokale fluepusheren. Ørjan jobber på Andresesn Vaabenforretning AS, landets eldste butikk

Vel framme sto det fan meg en bil! På plassen min! Og en Lavvo! Og tre SØRINGER!

Måtte selvfølgelig ned å hilse på.

Først litt avmålt. Ga dem litt kjeft. Fortalte dem at de hadde tatt akkurat plassen min. Og at dette var elva mi osv....

Men de visste seg snart å være verdens hyggeligste typer. Fluefiskere. Generøse. Og pratsomme.

I tillegg hadde de ildvann.

Jeg hadde bestemt meg for å finne en annen plass, men tilbudet om å dele leirområdet ble for fristende. Også med tanke på at jeg, med min litt reduserte kropp, kunne ha bilen stående bare noen få meter fra teltet.

Jeg takket høflig ja til tilbudet.

[attachimg=3]

Leira mi ved elva

[attachimg=4]

Støttekontakten min, Laxen (til venstre i bildet) dukket opp på kvelden og sammen serverte vi søringene den ene skrøna etter den andre.

post-3215-13949880387485_thumb.jpg

post-3215-13949880388214_thumb.jpg

post-3215-13949880388826_thumb.jpg

post-3215-13949880389425_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 171
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jada...

[attachimg=1]

Laxen i fiskemodus. Kvelden er kjølig og det regner. Men vi har sett vak. Legg merke til hvor stilig Laxen har trykket brillene på skallen på utsiden av lua.

[attachimg=2]

En knert mot nervene.

[attachimg=3]

Men fisken ville ikke ta og Laxen blei drit lei.

[attachimg=4]

Støggen sjøl tar fisk på andre utlegget. Men fisken vant matchen etter noen sekunder med bøyd stang.

[attachimg=5]

Kveldsmaten er pakket(kan det kalles lunch? Eller noons kanskje. Uansett så er alle grunnleggende næringstoffer representert).

post-3215-13949880389965_thumb.jpg

post-3215-13949880390775_thumb.jpg

post-3215-13949880391624_thumb.jpg

post-3215-13949880392266_thumb.jpg

post-3215-13949880392986_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det kommer mer!

[attachimg=1]

Det blei en tidlig kveld for de små. Har egen sovepose fra Helsport og greier.

[attachimg=2]

Laxen var både sliten og full takket være søringan.

[attachimg=3]

Veien til det forjettede land. Været var helt annerledes på dag to. 14 grader og lettskyet. Nesten helt vindstille og best av alt, klekking av Aurivilli. Sort prikk i enden av veien er en gamling i elektrisk rullestol og nesten flate batteri.

[attachimg=4]

Elva og bakevja der storørreten sto og plukket døgnfluer med stor apetitt.

[attachimg=5]

Elva var full av fisk. Og alle vaket. Harr fikk man nok av og en blei kakket til hundemat(sorry svensker, men det er hundemat). Fant to ørreter på mellom ett og to kilo som sto kloss til land og plukket fly. Jeg klarte selvfølgelig å føkke begge med et idiotisk kast.

Fortsettelse neste side......

post-3215-13949880393605_thumb.jpg

post-3215-13949880394326_thumb.jpg

post-3215-13949880394964_thumb.jpg

post-3215-13949880395626_thumb.jpg

post-3215-13949880396396_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[attachimg=2]

Ei god fluestang i bambus, en velfylt boks med relevante tørrfluer og ei knusktørr tyri til ved. Det er alt man trenger.

[attachimg=1]

Siste rast før returen til leiren. Rett ut av bålplassen gikk det en ørret på sikkert tre kilo+.

Men også den forsvant etter nok et idiotisk kast.

Det byr på problemer når fisken kommer for nærme og man kaster fortommen og to meter line. Det er så utrolig lett å skremme fisken. Harren er et kapittel for seg. Den kommer inn helt foran beina på deg og vaker. Sluttet å gi tilslag når "The Lady og the Stream" steg til flua.

[attachimg=3]

Søringan fikk bra med fisk. Og tok noen til middag.

[attachimg=4]

Jeg foretrekker finnebiff.

[attachimg=5]

Veien hjem var både lang og tung. Noen døgn til hadde ikke skadet. Men kjenner jeg meg rett. Så er jeg på plass igjen om noen dager. Takker for nå.

post-3215-13949880397045_thumb.jpg

post-3215-13949880397766_thumb.jpg

post-3215-13949880398384_thumb.jpg

post-3215-13949880399113_thumb.jpg

post-3215-13949880433811_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tur det der, og ingenting å si på fisket. Stemninga virka god, men så hadde du jo laxen med deg. Selv har jeg ikke så mye å rapportere, men jeg fikk en halvkilos harr, og en halvkilos ørret. Må vel begynne å innse at kræmervadebuksa mi kanskjer må skiftes ut. Blir litt for klam nedover mitt venstre lår. God kvalitet i bunn og grunn. Tross alt var jeg bare femten år når jeg kjøpte ho, og nå er jeg 31 år. Det var forøvrig du som tipsa mæ om ho 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport, Torbjørn!

Ser mer enn fristende ut :)

I grunn feil tid å poste slike rapporter.... Her er det omlag 6 varmegrader, sørvest sterk kuling og regner vannrett :-(

Ferien har begynt, og været skal bedres når min tilmålte egoperiode er over...

Får hive på seg varmekjeldressen å ta en tur utpå å få litt adrenalin-utløp med kveitefiske. Er redd mange nok ørret-turer i slikt vær kan drepe motivasjonen for flere enn meg.

Stå på, Torbjørn!

Hils "Svampe-Bob" =o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karuss -Very poor mans bonefish

[attachimg=1]

Lom - Ingen vanlig byfugl.

[attachimg=3]

Endene var stein gale. Om du gjorde en litt for brå bevegelse kom de padlende. Og so heiv de seg over alt som kunne være mat .

En and dukket til og med og tok flua som lå på bunnen. Heldigvis var nebbet for hardt til at det ble krøking. Her må Tiemco skjerpe seg!

At flua funket fikk jeg da bevist. Selv en knall rød nappindikator fikk ikke lovt til å ligge i fred.

Tror ikke jeg skal gå noe grovere enn 5X i spiss....

[attachimg=4]

Silkesnøre var et idiotisk valg. For her måtte flua ligge i ro lenge. Og da sank dritten.

Foring med mais først. Ikke for mye, selv om endene var grov i matfatet. Vente vente og så kaste ut og mer vente vente.

Ble overrasket over at fisken vaket. Og ganske hyppig. Var noen vårfluer på vannet. Så det må da være mulig å fange den på tørt?

[attachimg=5]

Fluer på teststadiet. Smeltelimmaisen ble dyppet i hobbymaling som nektet å tørke. Synes uansett de så mest naturlig ut.

Sank som mais gjorde de og.

[attachimg=2]

Fangst blei det. Om bare en og liten var den også. Så var det den første. Faktisk ganske mye smell i den når den fikk smake stålet.

Synes fisken tok veldig forsiktig. Og jeg skal gå ned enda en størrelse på kroken. Altså str 18. Mistet en fisk som kjentes større ut. Og hadde en rekke små napp som det ikke ble noe som helst med.

post-3215-13949880553142_thumb.jpg

post-3215-13949880553658_thumb.jpg

post-3215-13949880554198_thumb.jpg

post-3215-13949880554819_thumb.jpg

post-3215-13949880555487_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære nabo.

Imens du har vært på ferie har du fått en ny leieboer.

Han heter Albert.

En liten rund trivelig fyr som er svært så nøysom.

Krever bare litt mais og loff og kanskje en meitemark en gang i blandt. Hver lørdag kan være en ide.

Han bor i den fine dammen din under fontena.

Det er mulig at det flytter inn en kjæreste dit med tiden.

Mvh

Tørrbjørn

[attachimg=1]

Albert før han flytter inn.

post-3215-13949880556259_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære nabo.

Imens du har vært på ferie har du fått en ny leieboer.

Han heter Albert.

En liten rund trivelig fyr som er svært så nøysom.

Krever bare litt mais og loff og kanskje en meitemark en gang i blandt. Hver lørdag kan være en ide.

Han bor i den fine dammen din under fontena.

Det er mulig at det flytter inn en kjæreste dit med tiden.

Mvh

Tørrbjørn

[attachimg=1]

Albert før han flytter inn.

Haha! :) likte også mais imititasjonen din  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...