Gå til innhold

Tørrbjørns fiskedagbok - Tromsø rundt og trill rundt....


Tørrbjørn

Anbefalte innlegg

  • Svar 171
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Kan ikke annet enn å uttrykke min bekymring for dette nye "påfunnet". Dette var da veeeldig spesial?Hva blir det neste? Meite-Makk imitasjon? Her må du da høre varselklokkene? Dette er så alvorlig at samtaleterapi neppe vil ha noen virkning. Vi må nok på med strømmen igjen. Hva blir det neste? Sel på tørt i Polaria?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det da ikke så feil. Er noen søringer som holder på med dette. Trodde vi var ferdig med sjokkbehandlinga uansett...

Men kanskje det høres litt rart ut når man bor i et fylke med mange andre muligheter og til tider et rimelig heftig fiske etter fisk med fettfinne.

Sel på tørt skulle la seg gjøre. En feit sildeimitasjon i foam og ei #15 stang..... Hmmmm

Har laget noen nye maisimitasjoner på krok 18 og pandurokuler bundet inn med litt nylon. Så lakket med gul neglelakk med litt glitter i.

Lekkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallbra tråd Torbjørn. :)

Sitter selv i spania (3 uker) og blir no jævlig sugen når jeg leser tråden din.

Drar selv til Finnmark om 10 dager, deilig på stranda men...

Fint å se at flere bruker bambus, fin stang du har.

Fortsett med de gode rapportene. :)

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spinnerbonanza i Lureelva

[attachimg=1]

Lydia loser på fisk og er forbanna for at ingen gjør noe med det.

Yr.no sa 20 grader og overskyet. Regn skulle det komme til og med. Hva mer kan man ønske seg når frøken Camilla ville på fisketur.

Med bilen sprengt av turutstyr dundret vi innover. På en mandags ettermiddag i et fantastisk vær. Kanskje vi fikk med oss noen timer med fiske før natten lokket oss i soveposen.

Vel framme møtte vi en stygg vind. Varmt og godt men en jævlig blest. Etter litt mat bar det i tøyet og noen hundre meter oppstrøms, der det kanskje var litt ly og vi om mulig kunne finne noen vakende fisk.

Blåste gjorde det også der, men vakene uteble ikke.

Camilla hanket i land en fisk til hundemat, og jeg hamret en flott bruning på 3/4 kilo.

[attachimg=2]

Nydelig elveørret tatt på parachuteflue str 12 første kvelden. Faktisk sesongens første ørret!

[attachimg=3]

Dag 2. Frokosten er ikke noe man spøker med. Etter å ha dratt seg i posen til godt ut formiddagen var det tid for egg og bacon og kruttsterk kaffe. Drit i hva ernæringeekspertene måtte si om det. Hellbjørns kitchen!

[attachimg=4]

[attachimg=5]

Dansende Siphlonurus i mengder jeg sjelden har opplevd maken til. Det var tett i lufta og vill parring. Nå! Tenkte jeg. Nå er det rett før det smeller til på alvor.

Kanskje litt vanskelig å se på bildene, men de er tatt etter beste evne.

[attachimg=6]

Camilla er klar for elva og har sett noen saftige vak.

[attachimg=7]

Innretning for kvinner som synes det er plagsomt med mygg.

[attachimg=8]

Fisken vaket heftig og plukket spinnere systematisk. Helt rolige nisevak (head and tail). Man kunne høre slurpene på god avstand.

[attachimg=9]

Over på andre siden for å komme i posisjon. Hunden måtte sikres i tau for ikke å forsvinne i strømmen.

[attachimg=10]

Mener dette er siphlonurus, men korriger meg hvis jeg tar feil. Sånn ca. krok 14-12.

post-3215-13949880698705_thumb.jpg

post-3215-13949880699261_thumb.jpg

post-3215-1394988069964_thumb.jpg

post-3215-13949880700003_thumb.jpg

post-3215-13949880700401_thumb.jpg

post-3215-13949880700712_thumb.jpg

post-3215-13949880701249_thumb.jpg

post-3215-1394988070164_thumb.jpg

post-3215-13949880701961_thumb.jpg

post-3215-13949880702262_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[attachimg=1]

Duskregn og lommert. Og masse fluer. Det går an å komme seg rimelig nært fisken under slike forhold.

Det gikk på en jævlig ørret som nok lå godt over tokilosgrensa. Tok grisehardt og spente i fra. Jeg hadde ikke sjangs og ble for hardhendt. Spinneren kom i retur med bøyd krok. Mustad er noe dritt!

[attachimg=2]

Som plaster på såret fikk jeg først en nydelig hunnørret på kiloen for så og klaske til med en praktfull hannfisk på sikkert noe sånn som 1,5. Begge tatt på spent spinner str. 14 og min kjære Garrison 206. 7 fot 6 tommer lang for en line 4/5. Blond og deilig.

Camilla mistet en grov ørret som sto under en busk kloss til land og langet innpå. Hun tok en harr på kiloen til hundemat.

Fisken var litt reservert på en 12er, men da en 14 kom på fortommen tok den flua med den størrste selvfølgelighet.

Man kan faktisk plukke ut ørreten fra harren på måten den vaker på. Harren lager litt mer plask i overflata enn ørretens rolige rulling.

[attachimg=3]

Ørretene på utstilling. Og blondina da.

[attachimg=4]

Tilbake i leira. Har jeg nevnt at jeg er pyroman. Et skikkelig bål gjør alt med en dyvåt fluefisker.

[attachimg=5]

Deilig varmrøkt ørret til lunch på dag tre.

post-3215-1394988070261_thumb.jpg

post-3215-13949880703041_thumb.jpg

post-3215-13949880703521_thumb.jpg

post-3215-13949880704021_thumb.jpg

post-3215-13949880704742_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[attachimg=1]

Camillas vakre samekniv...... mulig hun også ser litt samisk ut.

Dessverre hadde jeg glemt å lade batteriet på kameraet. Så det ble noen bilder med mobilkameraet innimellom.

Og det blir bare enda mer knotete. Mistet mange fine bilder under fisket.

På dag tre følte vi oss ganske utfisket. Men måtte selvfølgelig ut i elva igjen noen timer.

Camilla mistet nok en stor ørret til stor ergrelse. Den skulle tilbake i elva uansett, for matfisk hadde vi nok av.

Men vi landet noen trøsteharr utover ettermiddagen.

Damen nekter å fiske med nymfer fordi hun synes tørt er så kult. Aner jeg en pursit her.

Da klokka viste 21 pakket vi sammen lekene og vente nesa hjemover.

[attachimg=2]

post-3215-1394988070524_thumb.jpg

post-3215-1394988070568_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig stemning du skaper, Tørrbjørn  :D Vurderte en ny tur med fluestanga i dag uansett, men etter å ha sett/lest dette er det oppe og avgjort.

Fiske på spinnerfall kan være fantastisk gøy, ihvertfall om man ser flua si, og får gjort tilslag. Og som du nevner, man kan ofte gå uvanlig nær fisken når den står å beiter på spinnere. Siste fisketur hadde jeg flere fine fisk som supet i seg spinnere helt inntil beina mine, men det var uansett såpass mørkt at jeg sleit med å se min imitasjon blant all ekte vare.

Må se å få bundet meg noen varianter med hvit foam eller noe på ryggen  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipe stappet med vanlig rulletobakk er trivelig.

Kjøpte den for noen år siden og ny, med pipetobakk så smakte den dritt.

Godt innkjørt og med vanlig Petterøes blå, helt fin. Og om man røkte den for lenge uten rens, ja så smakte den dritt igjen.

-Altså sånn passe innrøkt, er pipa god.

Kan love at det kommer mer bilder av Camilla. Og det nesten bare for å glede Sjur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipe stappet med vanlig rulletobakk er trivelig.

Kjøpte den for noen år siden og ny, med pipetobakk så smakte den dritt.

Godt innkjørt og med vanlig Petterøes blå, helt fin. Og om man røkte den for lenge uten rens, ja så smakte den dritt igjen.

-Altså sånn passe innrøkt, er pipa god.

Kan love at det kommer mer bilder av Camilla. Og det nesten bare for å glede Sjur.

Capstan pipetobakk, mmmmmmmmmm :=) Den er ganske god. Ellers så støtter jeg deg i at det smaker nydelig med rulletobakk også.

Lars L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakten på bestefar.

[attachimg=2]

Hyggelig velkomst.

11 bomturer notert i dagboka i fjor. Bomturer i form av at det ikke ble landet fisk. Men mulighetene var der selvfølgelig. Men også dager da det bare var kaldt og elendig vær og ingenting skjedde.

Vaking. Spotting av grov fisk, tilslag og fisk mistet. Alt notert.

Det er fint med plasser som trenger en tids tilnærming. At folk faktisk kan komme og gå uten å egentlig ha skjønt en dritt. Og der sitter du. Mutt som en østers og vet at akkurat bak den steinen gikk ørreten forbi for et kvarter siden, og at den i løpet av neste kvarter sannsynligvis dukker opp igjen. Eneste forskjellen nå er at det ligger en liten vårflueimitasjon der og flyter . Og du har bare en sjanse.

Bunnen er lys og vannet klart. En litt for grov spiss kaster skygge på bunnen og jeg har sett flere ganger at fisk bli skremt av bare den.

Max. 5X. Regelen er heller 6X.  Er det vind eller overskyet kan man strekke seg til 4X.

Beste våpen er tålmodighet og nerver når tingene først skjer.

[attachimg=1]

Luresundet der det av og til går en storing forbi.

Bestefar ble jeg først oppmerksom på for noen år siden. Han bor i en del av vannet som er vanskelig å nå med fluestang. En grunne og noen møtende sund og ei trygg dyprenne. Perfekt for en ørret som som ønsker å bli større en de andre. Av og til han viser seg. Det er ikke småtterier.

Noen ganger hender også det at han tar turen og spiser nærme land.

Dette er første fjellturen i år. En test for å se hvor langt jeg kommer før det sier stopp. Jeg har egentlig ingen formening om å komme fram, men håpet er der. Operasjonen har gjort meg til en olding, selv om formen stiger raskt. Jeg håper bare jeg får fisket litt også om jeg kommer fram.

Fisking. Dette er ikke målløs denging i et vann, der man håper på det beste. Men rolig trasking noen meter fra bredden på jakt iført skyggelue og polaroidbriller.

Ikke trå for hardt. Ikke kaste skygge. Ikke stå i siluett.

Vel framme gikk det ikke mange minuttene før første fisken var oppe og viste seg. Langt ute men dog. Det var da liv.

Små koksgrå vårfluer flagret rundt i løvet på fjellbjørka og en og annen større lysebrun kom deisende forbi i vinden.

Har hørt om tørrfluebris før. Men det er ikke det første jeg ønsker meg på tur.

[attachimg=3]

Inne i et lurt sund koker jeg kaffe. Stangen var ladet med 17 fots fortom og en Elkhair caddis i 14.

En flott fisk vaker ved motsatte nes, så en gang nærmere og enda en gang i retning der jeg sitter. Sikkert to kilo den der, tenker jeg og smyger i posisjon. Legger flua ut 12 – 15 meter fra land.

Det går noen minutter, så er fisken oppe igjen. Fire meter unna min. Så stikker det en mørk snute opp av vannet og snapper flua mi rolig ned i dypet. SATAN! Tenker jeg og strammer til.

Men alt for raskt. Jeg kjenner draget i fra fisken, men snøret er slapt.

Nei, nei, nei....

post-3215-13949881019162_thumb.jpg

post-3215-13949881019527_thumb.jpg

post-3215-13949881020129_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To dager senere.

Tåke og nordvestlig vind. Er det mulig?

Ingen ting å se. For jeg ser bare 20 meter.

Bare jeg holder meg langs vannkanten mister jeg ikke meg selv. Selv cockeren er nervøs.

Jeg har byttet ut den åttefot fire tommer lange Scott G stangen mot en åtte og en halv fot lang bambusstang med en kraftig aksjon.

Fortommen er kappet ned til 12 fot. Det virker litt bedre i vinden.

[attachimg=1]

Null sigt. Det er ikke lange biten over til andre siden.

Ute ved neset der bestefar bor er det litt le, men skodda henger fast.

Sitter en god stund og venter uten at jeg håper på at noe skal skje. Så skjer det.

En diger fisk rullevaker foran meg. Jeg kan se fargene, de grove finnene og den prikkete siden helt klart.

Bestefar har vist seg.

Jeg legger ut en elkhair caddis. Ingenting skjer. Setter på en streaking caddis. Ingenting skjer. Striper en streaking caddis. Like dødt.

I affekt knyter jeg på en sliten muddler minnow. Sparsomt bundet på en gammel 6X long streamerkrok str. 12. Kroken er så rusten at jeg gir spissen et drag med et bryne. Hiver ut. Venter. Og napper rolig inn.

Pang sier det rett foran beina mine da en trehektos krabat smeller i «fluken».

Fan, tenker jeg og går for å koke kaffe.

Bestefar var ikke å se mer den dagen.

[attachimg=2]

Lydia er en standhaftig turkammerat som bærer far sin mat. Og sin egen.

[attachimg=3]

Gammel Muddler Minnow.

post-3215-13949881020858_thumb.jpg

post-3215-13949881021467_thumb.jpg

post-3215-13949881022079_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...