Gå til innhold

Hvordan "vaske" korken?


Gjest Bishop

Anbefalte innlegg

Zalo! Og et par drag over skaftet med håndflaten.

Skylles med vann etterpå.

Hater corkseal. Skal du se skikkelig fersking ut bruker du det! Du kan like gjerne beholde plasten på.

Nei ingenting er som noen lapper i vadebuksa, farge på korken, en bulkete SIG flaske osv.

Ingen ting er som ei dyr velbrukt fluesnelle. Godt vedlikeholdt og med små skraper etter mange års fiske og turopplevelser.

Sånt selger man bare ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest fredrik hoffmann

Zalo! Og et par drag over skaftet med håndflaten.

Skylles med vann etterpå.

Hater corkseal. Skal du se skikkelig fersking ut bruker du det! Du kan like gjerne beholde plasten på.

Nei ingenting er som noen lapper i vadebuksa, farge på korken, en bulkete SIG flaske osv.

Ingen ting er som ei dyr velbrukt fluesnelle. Godt vedlikeholdt og med små skraper etter mange års fiske og turopplevelser.

Sånt selger man bare ikke.

Neimen Torbjørn da !

Du brifer da ikke med en møkkete kork ! Du brifer med å kaste penere enn andre fanger mere fisk enn andre kjører og hover den mere elegant  enn de andre.

Med Ren kork og corkseal Torbjørn, Corkseal    ;D

Edit.

Mulig du blander sammen med dine Tromsøvenners bruk av kork-lakk  for korkfliser til gulv (!) på 90-tallet....

Jeg gikk i den Stein E. fella ( ;))  med min nydelige Sage RPL 490/2 i -93...     Jeg gremmes enda !  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Vaske kork, og stenger ???

Er bruksgjenstander, ikke pynteting.

Der er vi altså på forskjellige planeter. Men så har jeg ingen kjipe stenger heller.  ;)

Hvilken jeger er det som lar Winchesteren sin bli guffen.....

Jeg har na sittet i en stol i Bahia Brasil og tenkt gjennom aksjoner, bare det er sykt i seg selv....  Og da særlig min nye G2 8'8'' #5 mot en Fario 9 foter #5 jeg testa i Hemsil i juli....  (En av de gjorde rent bord...)

Min Nyanskaffede Scott E2 9'6 #7,  er den tilstrekkelig god til å tilfredsstille mine våte drømmer om Scott ARC  #7 ?

Skjønner du at jeg ikke klarer å tenke "bruksgjenstand"....   Til det har jeg fisket med flue for lenge.....

Dette kan framstå som vrøvl,  (joda jeg ser den... ;)   )   men for meg er det seriøst som hijad !  Ikke at jeg er "muhammedaner" altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Klinga på stenger skal alltid være nypolert og ringene rene. UTROLIG viktig for selve kastingen (viktigere enn glidet snøre). Korken tas alltid i drill/dreiemaskin og får smake fint smergelpapir og et TYNT lag med corcseal. Dette bedrer grepet, fjerner dritt som hindrer korken i å puste, bevarer korken etc. Se møkkete ut for å fremstå som brukt?? hæhæ :) Unnskyldning for dårlig vedlikehold det...  :)

Drit i Zalo etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klinga på stenger skal alltid være nypolert og ringene rene. UTROLIG viktig for selve kastingen (viktigere enn glidet snøre).

Polere klinge og rene ringer. Bruker du noe middel for dette, eller bare pusser du med ei tørr fille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilpolish fungerer glimrende!  ;)

Pål, det kork ikke liker er fett fra fingrene. Zalo fjerner fett. Ulempen er selvfølgelig hvis det er dårlig filler i korken. Da kan den følge med, og brått har man et håndtak full av sprekker og hull. Da kan man bruke formtre i lys eik farge og "sparkle" på nytt.  :D

Cork Seal? Mnai...trur ikke det... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Salo har også "midler" som gjør at korken suger litt vann og "puster" dårligere. Cork "seal" forsegler ikke og skal brukes i ØRSMÅ mengder.. Brukt dette på stenger fra tidlig -90 tall og korkene på disse stengene ser bra ut den dag i dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Mitt motspørsmål er: Hvorfor vaske korken? ???

Når fluefiske er mere enn bare fluefiske... Da holder du utstyret i toppskikk.

Trolig er det vi som kjøper premiumutstyr som vasker korken.. Premiumutstyr heter typisk:  Sage, Scott, T&T,  R.L.Wiston  etc...  

Når det er sagt, det er ikke nødvendig å gjøre det, men jeg antar at førere av BMW polerer bilen sin litt oftere enn førere av KIA.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt motspørsmål er: Hvorfor vaske korken? ???

Når fluefiske er mere enn bare fluefiske... Da holder du utstyret i toppskikk.

Trolig er det vi som kjøper premiumutstyr som vasker korken.. Premiumutstyr heter typisk:  Sage, Scott, T&T,  R.L.Wiston  etc...  

Når det er sagt, det er ikke nødvendig å gjøre det, men jeg antar at førere av BMW polerer bilen sin litt oftere enn førere av KIA.   ;)

Er du da en flinkere fluefisker?

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt motspørsmål er: Hvorfor vaske korken? ???

Når fluefiske er mere enn bare fluefiske... Da holder du utstyret i toppskikk.

Trolig er det vi som kjøper premiumutstyr som vasker korken.. Premiumutstyr heter typisk:  Sage, Scott, T&T,  R.L.Wiston  etc...  

Når det er sagt, det er ikke nødvendig å gjøre det, men jeg antar at førere av BMW polerer bilen sin litt oftere enn førere av KIA.   ;)

Er du da en flinkere fluefisker?

;D

Heptagenius må definitivt være en drivende dyktig fluefisker! De er alltid de med premiumutstyr som er de beste til å fiske. Det burde du vite, ruffen! :)

Endelig skjønner jeg hvorfor dere vasker korken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Mitt motspørsmål er: Hvorfor vaske korken? ???

Når fluefiske er mere enn bare fluefiske... Da holder du utstyret i toppskikk.

Trolig er det vi som kjøper premiumutstyr som vasker korken.. Premiumutstyr heter typisk:  Sage, Scott, T&T,  R.L.Wiston  etc...  

Når det er sagt, det er ikke nødvendig å gjøre det, men jeg antar at førere av BMW polerer bilen sin litt oftere enn førere av KIA.   ;)

Er du da en flinkere fluefisker?

;D

Heptagenius må definitivt være en drivende dyktig fluefisker! De er alltid de med premiumutstyr som er de beste til å fiske. Det burde du vite, ruffen! :)

Endelig skjønner jeg hvorfor dere vasker korken :)

Så så...

Jeg skriver med en god porsjon (svart) humor !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt for skitten kork er en kilde til svineinfluensa.

Men som bevist tidligere skal man ikke overdrive.

Viktigere å vaske vadebuksa. For egen velværes skyld og ikke minst økes buksas levetid og pusteegenskapene bevares.

Tror like mange synder her.

Cleanliness is next to godliness!

...Og for all del Heptageniuos.... De som bruker penger på en KIA burde mye heller kjøpt seg et busskort.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo viktig å ta vare på det man har!

Er ikke noen fanatisk vasker, men gnikker over korken med en fuktig klut nå og da :)

De stengene jeg bruker mest for tiden har alle alu snellefeste og er rigget for å tåle litt..

Men må vaskes uansett!

Polerer aldri klingen, da mine stenger ikke er lakket :P

Foruten en Lecie stang, men der spretter lakken av på flere steder og ser mest ut som en meget sliten Lada :P

Om man skulle sammeligne med kjøretøy :)

Liker det røffe utseende til en pent brukt kork, hater "ny kork"...

Som "saltvannsfisker" er det utrolig viktig å holde alt utstyr i god stand!

Når det gjelder vadebukser, så må de vasket nesten like ofte som annet utstyr.

Selv den dyreste Gore-Tex bukse tettes etter få turer, og særlig av salt!

Det at buksa puster er like viktig i den kalde årstiden, da den kondensen som ikke slipper ut, kjøler kroppen raskt ned.

Og turen blir ikke like trivelig som den kunne ha vært..

Simms f.eks oppgir at deres bukser tåler saltvann og div..

Dette betyr ikke at man ikke trenger å vaske de etter bruk.

Men at sømmer og lim skal tåle det meste.

Jeg vasker min når jeg kjenner jeg blir fuktig og klam.. Ca hver 5 tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Mitt motspørsmål er: Hvorfor vaske korken? ???

Hvorfor vaske noe i det hele tatt ???  Normalt vedlikehold forlenger levetid etc..

En møkkete/slimete kork er ubehagelig/glatt under kasting, samt at korken tørker tregere som igjen gjør at den morkner.... Samma faen hva stanga heter vel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Påstand 1: En skitten, uvasket kork fisker bedre enn en ren og pen kork 8)

Påstand 2: En skitten, uvasket og svett fluefisker, fisker bedre enn en ren, pen og velstelt fluefisker 8)

Ikke faen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...