Gå til innhold

Daniel binder fluer. Ønsker kommentarer, tips og kritikk


Daniel-N

Anbefalte innlegg

Siden Gisle er innom med gode tips,prøver jeg et par og.

Når det gjelder F-fly,prøv med hvit/gul bindetråd som ribbing,gir en fin effekt som fisken ser ut til å like.Ellers har jeg hatt hell med både brune og grønn/oliven kropp.

Edit:Vil vel si det samme om buzzere,bygg kroppen med bindetråd,muligens flossilke i thorax,ribb her også med bindetråd,eller tynn krystallflash eller lignende.Profilen på de puppene er det viktigste,så får cheeks og sånn komme etterhvert. ;)

Og når det gjelder lepto-artene(som vi bla. bruker i Ekso  :D ),så er du nærmest vespetina med # 16 som har brune vinger som dun,og ganske klare som spinner,fisken tar begge.

Marginataen kan ligge helt opp mot # 10,men # 12 holder gjerne på blanke klare flater,som ofte gjelder med den døgnflua,siden den trives godt i solvarmen.

Den har ganske høye vinger,og spinneren(som er mest tilgjengelig,selvom også duns'en blåser utpå engang i mellom) har brunaktig men klare vinger,kan bruke antron.(her snakker jeg ikke om spentspinner,det er forskjell på levende og døende/døde døgnfluer  8) )

[attachimg=1]

Her har du et eksemplar av Marginata-spinner i levende live,en skikkelig danser  :D,denne har ikke så mye brunt i vingen,men mange har det.

Willy

post-3549-13949883329192_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Og her en Vespertina-dun.

Legg merke til hvordan den sitter,med bakkroppen limt i vannfilmen,helt forskjellig fra feks endel andre som sitter med bakkroppen opp(feks aurivelli)langsmed bakanten av vingene,så en vanlig paradun blir ikke feil her,vi bruker både stretch-tube og body-stretch i bakkroppen for å få fram segmenteringen,og fisken er sjangseløs,rett og slett. ;D

[attachimg=1]

Willy

post-3549-13949883329605_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips, Willy. Skal se hva jeg får til :)

Paraduns, er det en dun med forlenga bakkropp? Sånn som Andrè Brun viser i en video, bare i mindre skala? Han gjør det vel med en vulgata eller noe?

Får man tak i stretch tube og bodystretch i Bergen? F.eks Bergen Aktiv ute ved XXL?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Ja, det blir jo litt binding.. Og idag tok jeg litt bilder med mitt superkamera (iphone :( ) siden jeg ikke finner laderen til speilrefleksen..

Her er iallefall noe av det som har skjedd i det siste..

Gjorde et forsøk på Morten Ølands Best Caddis, som han viser i Fish & The Fly. ser spennende ut, men min er kanskje litt mye dressa.. Har trua på de allikevel, og blir nok å prøve de både her på vestlandet og langt nordpå i sommer!

[attachimg=1]

Noen clousere jeg har bindt i det siste, mtp sjøfiske

[attachimg=2]

Litt forskjellige døgnfluer. Leika litt med biots i det siste, og for en fantastisk kropp det gir! Herlige greier!

Det er også blitt eksperimentert litt med cdc og forlenga kropper.

[attachimg=3]

Bandt opp noe som egentlig skulle være en døgnflue, men jeg tror den kan fiske godt også som vårflue.. Så hva jeg prøver denne som er litt usikkert enda :)

[attachimg=4]

Et lite utvalg fra myggboksen. Resten av boksen ser egentlig ut som denne, bare med litt flere av hver flue. Var litt uheldig med den buzzeren øverst til venstre ser jeg, men.. Pytt pytt

[attachimg=5]

Vårfluer i litt forskjellige størrelser og varianter. Ikke helt fornøyd med den vag-caddisen min enda, men.. Fiskeren vil jo gjerne at flua skal være fin han og :)

[attachimg=6]

Hvis noen syns det jeg driver med er helt på trynet så si gjerne ifra.. Jeg er ingen god binder enda, og ikke veit jeg helt hva jeg driver med :P

Vil gjerne benytte muligheten til å takke Jonny, Willy og Arild for et par fine og veldig lærerike bindetips på de siste kveldene vi har hatt. Nå gjenstår det bare å se hvor fiskbare fluene blir utover mot sommeren :)

post-3683-13949885050799_thumb.jpg

post-3683-13949885051272_thumb.jpg

post-3683-13949885051751_thumb.jpg

post-3683-13949885052242_thumb.jpg

post-3683-13949885052722_thumb.jpg

post-3683-13949885053213_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for sist ja! Håper ikke det blir alt for lenge til neste gang!

Sjekk de detaljene i det bildet der! Du må ha ordna deg med en sykt flink fotograf, Willy! ;)

Eggen: På bildet er det 2 bergensere til venstre, en østlending til høyre for dem, og helt til høyre i bildet sitter det en fra bibelbeltet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda Daniel,flink fotograf ! ;D

Og Eggen: Er en Opsalgutt fra øst i Oslo(vokst opp med ryggen mot Østmarka  :) )

Og selv om jeg er en av få som faktisk liker Drammen ;D (tuller ikke)så har jeg nok ikke vært der så mye at noen derfra burde kjenne meg igjen. :)

Men kanskje en elv eller..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid likt Drammen jeg. 8)

Har fisket i nætheten av Åmot,ja,men spør meg ikke akurat hvor,vi ville bare se om det var fiskbart,noe det absolutt var(særlig størrelsen på fisken tatt med i betraktningen ). Det ble med det ene forsøket,Norge er fullt av flotte plasser,og noen steder blir desverre besøkt bare en gang.

Derimot har jeg fisket mye i de to elvene som renner inn i Tyrifjorden(Randselva/Ådalselva),og fordi det er langt å reise fra Bergen,drar jeg av og til innom når jeg er østover,om ikke annet,så for å se på gamle favoritter. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daniel.. du ønsker kommentarer. Jeg er sikkert ikke rett person til å være kritisk, men: Jeg synes du er dyktig. Du behersker mange teknikker. Mitt råd til deg nå, er å fortsette å binde mange fluer. Bind gjerne flere på rad. Øv på å ønske deg et utseende. Prøv å kopiere det du klarte på neste flue. Når du greier det, er du i mål. Da kan du binde akkurat slik du vil ha det.

Det neste er å fiske med fluene. Da vil ditt idealbilde for fluenes utseende forandre seg. Da vil også fluene du binder forandre utseende... år for år.. lenge framover.

Det er morsomt å se hvor du får innspirasjon fra. Litt er hentet fra sjefen stokkebekk, samtidig som du er inne i en "Øland" fase.

Hvis du føler jeg tok mye feil med innlegget , si det til meg!

keep it up!

Bjørnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Bjørnar. Blir jo helt flau jeg :P

Men det er sant som du sier, og det er mye det jeg har gjort hittil og.. Når jeg har funnet et mønster eller en teknikk jeg liker har jeg bundet på det en stund, også prøvd neste etter det. Også har jeg prøvd på fluer med samme teknikk + en til osv.. Får se om det blir noe etterhvert.

Det blir iallefall flere og flere fluer ut fra stikka som går rett i "skal brukes-boksen" min :)

Og det med inspirasjon fra Stokkebekk og Øland stemmer veldig godt. Det er vel spesielt Stokkebekk jeg har henta det meste fra, og lært det meste av. Det kreves en del mengetrening, men.. Det er verdt det :) Øland-fluene begynte å komme nå her om dagen mens bindefilmene hans surra på tven mens jeg satt og bandt :) Mye kule mønster han har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kreativ og inovativ han Øland.. stokkebekk også selvfølgelig.

Gled deg til kombinasjonen eget fiske, egne fluer, egne springe i bushen og fange innsekter. SLik at du kan bilde egne kreasjoner med bakgrunn i de teknikkene du lærer deg nå.

Eller advarsel.... stopp nå, før det er for sent. Snart er det ingen veg tilbake!!! HAHAHAHA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. Det gir jo en helt ny dimensjon til fluefisket da, å binde sine egne fluer. Jeg syns iallefall det er fantastisk moro og lærerikt. Flueboksene

blir liksom satt opp på en helt annen måte og, når man kan sitte å binde opp akkurat det man vil ha. Også blir det jo en del entomologilære av det. Så ja, jeg gleder meg om mulig enda mer til sesongstart i år enn ifjor!

Å stoppe er for seint for lenge sia. Og takk gud for det! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...