Gå til innhold

Stangtest i Alt om fiske


Gjest Henning

Anbefalte innlegg

Gjest Henning

Hei.Er det nokon som har lest stangtesten i Alt om fiske idag(Fekk bladet idag.)Er det nokon som er litt forbauset over nokon av resultata??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Henning

Ok.Sage FLI 590-4 koster 2695 og fekk terningkast 4+

Sage Launch 590-4 koster 1795 og fekk tkast 6

Hardy stenger har eg alltid sett på som nesten det "ultimate"begge dei fekk tkast 4+

G Loomis GLX fekk 6:)

Loop LTS(Loop team Syrstad)fekk 4+

Alle dei merkene eg har sett på som "kongelige" har fått ganske mykje dårligare resultat en eg hadde trudd.

 

Slate Light Weight fekk 6 og var den eine testeren si n favoritt

Sage Launch var den andre sin favoritt

Det var 35 stenger,og det var berre 4 6ere. :roll:

(Blei litt letta over at stanga eg har snakka så fint om fekk 6- Slate spx pro)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Og om du har sett på sage som kongelige så du om det, men nå er vel dette "billig"modellene til sageserien :)

 

Hardy har vel liggi litt etter en stund, har de ikke? De kom vel med gem serien som var ganske ok trur jeg, lenge siden jegh ar testa nye stenger ass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Ja eg har nesten ikkje testa eg heller.Men det er nok rett at dei fleste har nok bedre og dyrare stenger.Eg berre blei litt "øøøøøøøø?"når eg leste testen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Nei men koster vel halvparten i USA :) Veit ikke jeg, skal melde meg ut av stangdebatten direkte fordi det har jeg 0 peiling på :) Har like god peiling på stenger og fiskeutstyr som du har på pcl koding :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes absolutt sage launch fortjener en sekser, men kun pga prisen. Prøvde firerstanga for en ukes tid siden, synes denne var utrolig lettkastet og passe dyp for min kastetstil, men minuset synes jeg at denne stanga føles virkelig tung til en firerstang å være (vet ikke vekta). Jeg har ikke prøvd mange firerstenger, men vekta synes jeg minnet mye om min slate axp 4/5.

Kan være "følelsen" er feil, siden min firerstang er 8,6ft i forhold til sage som er 9ft

 

Pris var kanskje en av punktene i testen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

AAAAhhh flott.Siden pcl koding er min store lidenskap............. 8)

Not11 :D

 

Må berre få sakt det,eg har ikkje peiling på stenger eg heller.

Men man har jo stenger man leser litt om og trur dei er så kykje bedre en dei me brukar sjøl..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Men man har jo stenger man leser litt om og trur dei er så kykje bedre en dei me brukar sjøl..

 

Det trur ikke jeg :) Kjøpte min #4 stang i 1996 eller 1997 og det er til dags dato ei stang jeg er like godt fornøyd med. Den gir meg alt jeg trenger, den kaster bra underhånds, overhånds, fin rygg å presse fisken opp fra nøkkelroser, god å kjøre fisk på ellers også :) Og den finnes det ikke maken til :)

 

Jeg har hatt 2 #4 stenger i mellomtiden, men går alltid tilbake til denne, og bruker den 97 % av min fiskesesong selvom jeg har en knippe forskjellig å velge. Ergo har man kjøpt drømmestanga en gang i tiden.

 

Uff var offtopic dette, men det var jo hele tråden, men uansett jeg er stolt å kunne kalle meg fluefisker og ikke katalogfisker :)

 

Man stangvalg er som valg av kvinnfolk, alle velger ikke likt da hadde hu hatt mye å gjøre (Jada jeg velger ørretfiske men sånn generelt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Må nok sei meg enig der.Men eg får med meg mykje meir nyheter no,etter at eg heiv meg på fluefiskesiden.Men før det følte eg iallefall ikkje med :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det berømte grasset ser jo alltid litt grønnere ut på den andre sia av gjerdet. Men når man kommer over, er det ikke allltid det stemmer. Du måtte jo to ganger over gjerdet du også Hermansen, før du fant ut at det ikke var verdt å klatre over lenger;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man har jo stenger man leser litt om og trur dei er så kykje bedre en dei me brukar sjøl..

 

Det trur ikke jeg :) Kjøpte min #4 stang i 1996 eller 1997 og det er til dags dato ei stang jeg er like godt fornøyd med. Den gir meg alt jeg trenger' date=' den kaster bra underhånds, overhånds, fin rygg å presse fisken opp fra nøkkelroser, god å kjøre fisk på ellers også :) Og den finnes det ikke maken til :)

 

Jeg har hatt 2 #4 stenger i mellomtiden, men går alltid tilbake til denne, og bruker den 97 % av min fiskesesong selvom jeg har en knippe forskjellig å velge. Ergo har man kjøpt drømmestanga en gang i tiden.

 

Uff var offtopic dette, men det var jo hele tråden, men uansett jeg er stolt å kunne kalle meg fluefisker og ikke katalogfisker :)

 

Man stangvalg er som valg av kvinnfolk, alle velger ikke likt da hadde hu hatt mye å gjøre (Jada jeg velger ørretfiske men sånn generelt)[/quote']

 

HVilken stang???? :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde firerstanga for en ukes tid siden' date=' synes denne var utrolig lettkastet og passe dyp for min kastetstil, men minuset synes jeg at denne stanga føles virkelig tung til en firerstang å være (vet ikke vekta). [/quote']

 

Hvis dette var den samme Sage Launch stanga som de testet så tror jeg den veide 101g. Er ikke helt sikker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen
Hvis jeg skal tippe så rekner jeg med Hermansen snakker om din dyrbare Sage RPL+ 490-2.

Stemmer det?

 

Mvh

Gulars

 

mhm :) Underbar stang, tar litt tid å bli god venn med den, men når man har blitt kompiser er det en kompis for livet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal tippe så rekner jeg med Hermansen snakker om din dyrbare Sage RPL+ 490-2.

Stemmer det?

 

Mvh

Gulars

 

mhm :) Underbar stang' date=' tar litt tid å bli god venn med den, men når man har blitt kompiser er det en kompis for livet :)[/quote']

 

Ja, jeg har kastet svært mye , og fisket litt med denne stanga, og at den har blitt din kompis skjønner jeg godt. En kompis av meg hadde denne noen år, men solgte den for usle 1500,-.... skammelig billig spør du meg..

 

Det som imidlertid forundrer meg litt er hvorfor ikke flere produsenter har lagd stenger som ligner den i aksjon. Men på den andre siden så er vel dette en stang som ved første (øye)-kast framstår litt stiv og rask til ørretfiske, noe som jeg er helt uenig i. Har du foresten prøvd 490 SP+ Hermansen? Den er marginalt stivere i bunndelen, og er litt spenstigere. Jeg tipper det hadde vært en kandidat som kanskje hadde fått deg til å bytte ut RPL+-stanga di :)

 

Mvh

Gulars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle vært moro å sett hva slags nivå det er på de som tester stenger. Er ikke så sikker på at de alltid er så bra som de burde være. Ikke misforstå meg her og tro at jeg mener at dette testpanelet var dårlig for det veit jeg ikke noe om. Jeg mener bare at det som blir skrevet i bladene alltid blir sett på som riktig. Jeg er rimelig sikker på at mange på forumet her kanskje er bedre kastere enn de som utfører testene. Man skal opp på et ganske bra nivå kastemessig for å kunne bedømme så mange stenger objektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom Skyrud og T.B. Larsen, som utførte testen i AOF er såvidt meg bekjent habile kastere, og vel så det !

Ellers er det ikke overraskende å se at det er forholdsvis lite som skiller i denne testen, og det er vel ganske enkelt fordi stenger i disse prisklassene i dag stort sett er bra alle sammen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike tester blir vel veldig subjektive. Positivt er det vel at det er få stenger som kommer ut som dårlige. Og viktig er det at billige(re) stenger oppfattes som like bra eller bedre en dyre stenger av selv habile folk. Det er altså ikke nødvendig å gråte fordi om man ikke har råd til det dyreste hos den lokale utstyrs pusheren :-) #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...