Gå til innhold

Stangtest i Alt om fiske


Gjest Henning

Anbefalte innlegg

Vel, jeg har null peiling på stenger jeg også, og har ikke prøvd Slate, men den testen i AF lukter det "korrupsjon" og salgstriks av lang vei synes jeg... Jeg vet ikke, men hvem er det som har store annonser i AF hver gang? Jo, Prima Villmarksliv!!! Hvem selger Slate-stenger??? Jo, Prima Villmarksliv!!! Hvem vant testen??? SLATE!!!

Aner ikke om jeg har rett, men jeg trakk litt på smilebåndet når jeg leste den testen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Erik Eikre
Skulle vært moro å sett hva slags nivå det er på de som tester stenger. Er ikke så sikker på at de alltid er så bra som de burde være. Ikke misforstå meg her og tro at jeg mener at dette testpanelet var dårlig for det veit jeg ikke noe om. Jeg mener bare at det som blir skrevet i bladene alltid blir sett på som riktig. Jeg er rimelig sikker på at mange på forumet her kanskje er bedre kastere enn de som utfører testene. Man skal opp på et ganske bra nivå kastemessig for å kunne bedømme så mange stenger objektivt.

Bare for å ha sagt det:

Jeg kjenner ikke så godt til kastenivået til Terje Bomann-Larsen, men jeg vet at han ligger godt over gjennomsnittet rent fiskemessig. Tom Skyrud derimot kjenner jeg godt. Han har drevet en god del med casting på rimelig høyt nivå før han konverterte til fluefiskekonkurranser. I 1989, 1991, 1992 og 2003 deltok han på det norske fluefiskelandslaget i VM. Han er også deltaker i VM i Sverige i år. Med andre ord er han en svært dyktig fisker og kaster. Dere må gjerne betvile dette, men da får dere jaggu bevise det også (f.eks. i Fluefiske-NM på Trysil ;) ).

 

At han er forutinntatt i forhold til diverse utstyr, og at dette skal ha påvirket testen, er nok å dra det litt vel langt. Han liker vel som alle oss andre stangaksjoner som passer ham og kan kanskje ha latt det påvirke resultatet. Men slik som jeg kjenner ham er han seriøs nok til å ikke å være for subjektiv. Ellers ville vel f.eks. Streamstix vært helt alene på toppen siden han er medlem av landslaget og det er inngått samarbeidsavtale mellom Destination og VM-laget. Jeg tror derfor at Tom og Terje har gjort så godt de har kunnet for å få en så objektiv test som mulig. AF har ihvertfall ingen forbindelse med VM-laget!

 

At enkelte er uenig i resultatet er naturlig siden vi alle er forskjellige. Ellers hadde det vel vært enkelt å lage verdens beste stang så alle hadde vært fornøyde?

 

PS. Jeg er ikke enig i alle vurderingene i testen. Langt ifra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Tom Skyrud er dyktig har jeg hørt fra mange hold og tviler ikke på det. Det sier sitt når man har resultater å vise til i casting. Det jeg mener er at vi tror på det meste som blir skrevet i bladene uten å vite hvor gode testerne egentlig er. Og nå sikter jeg heller ikke denne gangen til Tom Skyrud. Jeg bare vet med meg selv hvor mange år og hvor mange timer med trening det tok før jeg på en måte klarte å tilpasse meg forskjellige stenger og aksjoner uten proplemer. Det godt mulig at jeg har et elendig talent, men jeg mener fortsatt at de fleste må kaste mye for å klare å kaste bra med alle typer stenger. Jeg svarte ikke på denne tråden for å henge ut enkeltpersoner, men jeg vet at noen som skriver artikler om hvordan visse ting skal gjøres ikke har alverdens erfaring. Hvis noen feks skriver en fire siders artikkel i Alt om fiske om en eller annen fiske metode og hvordan du skal gjøre dette og du veit at denne personen er under middels god, så blir det litt feil for meg. Dette var et eksempel og ikke kritikk til Alt om fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke den beste kastestanga de har testet da, sånn egentlig?

 

For meg er det forskjell på en fiskestang og kastestang. Kan man kaste like langt med en dyp og myk stang som med en kjapp og hard stang?

 

I testen så defineres jo også hva som gir en fluefisker den store nytelsen:

"...., det er å se flua lande perfekt i synsfeltet til drømmefisken. Ofte betyr det at du må kunne kaste langt, men vel så viktig er det at du kan kontrollere at flua lander akkurat der den skal og slik du vil".

 

Til syvende og sist er det vel hva man legger i en god fiskestang. Jeg syns det er mer morro å gjøre tilslag og kjøre fisk på en myk aksjon enn på en hard aksjon. Aller mest ville jeg hatt en myk stang jeg kunne kaste like langt med som en hard og kjapp stang, men det klarer ihvertfall ikke jeg! (er det mulig???) :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning
Vel' date=' jeg har null peiling på stenger jeg også, og har ikke prøvd Slate, men den testen i AF lukter det "korrupsjon" og salgstriks av lang vei synes jeg... Jeg vet ikke, men hvem er det som har store annonser i AF hver gang? Jo, Prima Villmarksliv!!! Hvem selger Slate-stenger??? Jo, Prima Villmarksliv!!! Hvem vant testen??? SLATE!!!

Aner ikke om jeg har rett, men jeg trakk litt på smilebåndet når jeg leste den testen...[/quote']

 

Er det berre Slate/prima som har Anonnser i AOF???

Da er vist eg blind!!!!!!!!!!!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Tror og det er svært viktig å få fram at det ikkje hadde vert det samme testresultatet vist stengene hadde vert i #3.Da kunne alt vert eit heilt anna resultat.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Gud bedre..er det ikke på tide stangtester blir avsluttet... Man kunne gå over til og bare gi fakta om pris, aksjon, kork/snellefestekvalitet osv......

Disse testene gir jo bare folk (i beste fall) hodepine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tanker jeg har gjort meg er. De testet 35 stenger på en dag, dvs ca 8 timer, det er nesten 14 minutter pr. stang uten pauser what so ever..... Så forferdelig grundige kan de ikke ha vært. Noe sier meg at de "kjente" noen av stengene fra før og var kanskje noe farget av dette. Men for all del, det vil ikke si at stengene som kom best ut er noe dårligere av det. Men tror heller at noen av stengene med en noe dårligere karakter kanskje hadde kommet bedre ut med noen flere minutter til rådighet. Vi må jo ikke glemme at det i tillegg ble brukt 4-5 forskjellige liner også, så kanskje karakterene også er basert på hvilke stang som var lettest og tre snøret.................... laugh.png' alt=':lol:'> Siden mye av tiden må ha gått med på dette, mener jeg........

 

Stå på!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er få ting som vekker debatt som utstyret vi bruker. Selvfølgelig er det ergerlig å ha brukt 6000 på utstyr som ikke hevder seg på topp i en stangtest. Vi liker best det som bygger opp under våre fordommer. Det gjelder også innen fiske/kasting. Men gjør det egentlig noe om stanga ikke når opp hvis den fungerer? Det som teller må vel være at vi finner ei stang som passer vår stil?

For noen gir det sikkert en ekstra opplevelse å vite at stanga er dyr og av et merke som klinger, da bør de kjøpe ei slik stang (hvis de har råd). Men er ikke tresorten i snellefestet eller glansen i finishen viktig, er vel det også greit?

Sånn sett er testen bra; den viser at du sannsynligvis ikke trenger bruke en formue på stang. Bruk heller tid på å prøve stenger til du finner "din stang".

Å sukre resultatet med at testerne ikke er bra nok eller at AoF er korrupte synes jeg blir litt lavmål. Det er bare en stangtest utført av to dyktige fiskere, ikke noe mer enn det. Men nå må jeg ut å fiske....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sukre resultatet med at testerne ikke er bra nok eller at AoF er korrupte synes jeg blir litt lavmål. Det er bare en stangtest utført av to dyktige fiskere, ikke noe mer enn det.

 

Vel, korrupt var vel et litt sterkt ord, er enig i det laugh.png' alt=':lol:'> Var vel derfor jeg satt det i gåsetegn også... :roll: Dessuten tror jeg ikke slike tester har noen særlig innvirkning på de som har en del erfaring med fluefiske, de har vel allerede funnet sitt utstyr regner jeg med... Men for nybegynnere har nok slike tester en del å si, og når Slate vinner testen, har en hyggelig pris og det i tillegg ligger feite annonser fra Prima-villmarksliv på neste side så er det jo klart at det må være kjempegunstig for Prima!? Har ingen ting imot Prima, det er en bra butikk med gode tilbud og jeg håper de gjør det bra! Men var det ikke litt merkelig at Slate vant da, det var bare det første som ramla inn i hodet mitt hvertfall...

 

Gud bedre..er det ikke på tide stangtester blir avsluttet... Man kunne gå over til og bare gi fakta om pris, aksjon, kork/snellefestekvalitet osv......

Disse testene gir jo bare folk (i beste fall) hodepine...

 

Jepp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Heisann.Har du testa mange Slate stenger??Eg er ikkje ein superkaster,men har inntrykk av at Slate stenger kaster svært bra.Er og enig med deg i at dette er helst er for nybegynnere,og det er lett å bite på.Men eg synest at det er Svært mykje reklame i AOF(iallefall for lite ørret fluefiske)Men eg vil bare presisere at det er mangen andre en Prima som Reklamerer der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Henning.

Må jo være ærlig og si at jeg aldri har prøvd Slatestenger, men tviler ikke et sekund på at de er veldig bra! Og kunne godt tenke meg å prøve de også! Ikke minst har de en hyggelig pris, og det er bra, for hobbyen er jo dyr nok som den er fra før :) Så ikke misforstå, har ingen ting imot AoF eller Prima eller Slate. Abbonerer jo på bladet, har handla på Prima og har vurdert å kjøpe meg Slate-stang. Er heller ikke noen superkaster, sikkert under middels :) Og har ikke halvparten så mye peiling på fluefiske og stenger som de i bladet eller her inne... Er sikkert passelig grønn, hehe... :mrgreen:

 

Men, jeg måtte bare trekke på smilebåndet av den testen... For jeg hadde akkurat bladd meg gjennom blekka til Prima Villmarksliv og lest alt om Slate-stenger (de har jo det største reklameheftet i hele bladet), går over til stangtesten og der danker Slate ut både G. Loomies, GL, Vision, Hardy og hele pakka, hehe... Og det er jo kult det, for hvertfall Loomies er vel overpriset i dette landet, men den første tanken som ramla inn i hodet mitt var "er testen fiksa eller?"... Regner med det bare jeg som er litt kritisk, og jeg får jo ikke så mange andre med meg på denne tankegangen her inne merker jeg :) Men det er jo litt gøy å diskutere da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke misforstå med fastfisk (m.fl.) Jeg synes debatt er bra og jeg synes ikke en trenger dokumentere kastelengder o.l. for å få ha meninger. Gjør heller ikke noe om en tar i litt av og til så lenge en er litt ydmyk i forhold til at det går an å se ting på mange måter. Det er jo det som er bra her på forumet synes jeg. Det virker som det er mye bra og fornuftige folk innom her (blir dette sjølskryt???). Derfor har jeg blitt litt avhengig av dette forumet og snapper stadig opp ting her. Erfaring er viktig, men det er et tveegget sverd. Erfaring kan også fungere slik at en blir bundet til en bestemt måte å se ting på. Da er det greit om "mindre erfarne" starter noen nye tanker og måter å se ting på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Henning.

Må jo være ærlig og si at jeg aldri har prøvd Slatestenger' date=' men tviler ikke et sekund på at de er veldig bra! Og kunne godt tenke meg å prøve de også! Ikke minst har de en hyggelig pris, og det er bra, for hobbyen er jo dyr nok som den er fra før :) Så ikke misforstå, har ingen ting imot AoF eller Prima eller Slate. Abbonerer jo på bladet, har handla på Prima og har vurdert å kjøpe meg Slate-stang. Er heller ikke noen superkaster, sikkert under middels :) Og har ikke halvparten så mye peiling på fluefiske og stenger som de i bladet eller her inne... Er sikkert passelig grønn, hehe... :mrgreen:

 

Men, jeg måtte bare trekke på smilebåndet av den testen... For jeg hadde akkurat bladd meg gjennom blekka til Prima Villmarksliv og lest alt om Slate-stenger (de har jo det største reklameheftet i hele bladet), går over til stangtesten og der danker Slate ut både G. Loomies, GL, Vision, Hardy og hele pakka, hehe... Og det er jo kult det, for hvertfall Loomies er vel overpriset i dette landet, men den første tanken som ramla inn i hodet mitt var "er testen fiksa eller?"... Regner med det bare jeg som er litt kritisk, og jeg får jo ikke så mange andre med meg på denne tankegangen her inne merker jeg :) Men det er jo litt gøy å diskutere da...[/quote']

 

 

jeg støtter tankegangen din :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Kjenner begge testerne, og jeg tror vi kan si at de er så objektive som det lar seg gjøre. problemet med tester av denne typen generelt, er vel at ikke ALT blir testet samtadig, og gjerne av flere stykker... Og hvem har bestemt at klasse 5 Er "folkestanga" ?????????

 

Men AoF har fått vilja si,,,vi bruker jo tid på det her å hahhahah

 

Dessuten må PM reklamere så mye de vil i AoF. Syntes de gjør en god jobb jeg :) Det har i hvertfall ingenting med nevnte test å gjøre.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning
Hei Henning.

Må jo være ærlig og si at jeg aldri har prøvd Slatestenger' date=' men tviler ikke et sekund på at de er veldig bra! Og kunne godt tenke meg å prøve de også! Ikke minst har de en hyggelig pris, og det er bra, for hobbyen er jo dyr nok som den er fra før :) Så ikke misforstå, har ingen ting imot AoF eller Prima eller Slate. Abbonerer jo på bladet, har handla på Prima og har vurdert å kjøpe meg Slate-stang. Er heller ikke noen superkaster, sikkert under middels :) Og har ikke halvparten så mye peiling på fluefiske og stenger som de i bladet eller her inne... Er sikkert passelig grønn, hehe... :mrgreen:

 

Men, jeg måtte bare trekke på smilebåndet av den testen... For jeg hadde akkurat bladd meg gjennom blekka til Prima Villmarksliv og lest alt om Slate-stenger (de har jo det største reklameheftet i hele bladet), går over til stangtesten og der danker Slate ut både G. Loomies, GL, Vision, Hardy og hele pakka, hehe... Og det er jo kult det, for hvertfall Loomies er vel overpriset i dette landet, men den første tanken som ramla inn i hodet mitt var "er testen fiksa eller?"... Regner med det bare jeg som er litt kritisk, og jeg får jo ikke så mange andre med meg på denne tankegangen her inne merker jeg :) Men det er jo litt gøy å diskutere da...[/quote']

 

 

 

Hei.Eg må nok inrømme at vist eg skulle fått ei stang så haddeeg valgt G-Loomis stanga til 8099 uten å tenke i 5 sekund.Inni min knoll er det liksom det ultimate(stilig er den og).Men denne stanga fikk vel og 6?Men det er berre det at den koster vel halvparten vist ein inportere den fra USA.Eller har eg feil?Iallefall:her er det noen som har 50%forteneste for å selge den,og det er det eg sliter med.Og eg trur eg aldrig kommer til å betale 8099 for ei stang(trur eg)Grunnen til at eg stara denne tråden var jo for at eg fekk lit"øøøøøøhh?"følelse når eg leste testen,pga Slate fikk samme/bedre karakter en Hardy,sage o,l.

 

Eg er heilt enig med at det er moro med litt diskutering,og eg har tatt opp/lert MASSE av Fluefiskesiden.no :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den diskusjonen som Henning er i ferd med å starte nå, kan ta helt av :D ! Det har skjedd på et annet forum.

 

Men, hvis du kjøper en Loomis i Norge, så har den vært gjennom flere ledd, når den endelig havner i dine hender! At alle leddene skal tjene penger har jeg ingen problemer med å forstå, så at en stang som koster eks. 4000.- i statene koster 8000.- her, syns jeg bare er logisk!

 

Og jeg kommer ALDRI til å ta inn stang fra statene for å spare noen kroner! Det er for meg viktigere å ha en bærekraftig lokal forhandler slik at jeg får tak i det jeg vil ha, når jeg vil ha det og på kortest mulig tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Heilt sant.Det er det eg og vil ha...Det er jo derfor vi handler som som om alt flueutstyr skulle gått opp i røyk i måro :D Det eg har funnet ut er at eg klarer meg UTMERKET med stang til 2-3000,og eg trur ikkje eg kommer til å betale nermere 10 lapper for ei fluestang,når eg kan få ei like "God kastestang",vadebukse,vadejakke+++++for samme prisen som kun stanga.(Merk-eg trur :D )Men det er vel nokon som har meir penger en andre har og kan handle ka dei vil uten å tenke på økonomien og :roll: Ja ja det var nok eit sundt tema eg tok opp #-o For det er jo ganske mangen inlegg her nå...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...