Gå til innhold

Holselva


Eirik Nielsen

Anbefalte innlegg

Som dere sikkert har skjønt har jeg endret planene for siste fisketur før skole start. Den går til Holselva. Fiskekort er kjøpt til en litt dyr penge , men får håpe det smeller bra der oppe for hva det er vært. Jeg har fisket med flue  i snart 5 år nå . men aldrig satt meg noe særlig inn i insektlivet. Fisker med det jeg tror er på overflaten osv. Derfor er det kjipt å bomme skikkelig nå. Trenger tips til hva jeg skal fylle boksen med før jeg drar den 2.30 timer turen oppover til hol. Vi er 2 kompiser. om noen andre skal oppover ere bare å si fra. Vi er nybegynere rett og slett. Kanskje kjipt vi har kjøpt 2 av de 6 korta som kan selges men vi skal prøve så godt vi kan. Takker for info..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hey, Turen er velykket og over. Vi var utrolig heldige med været den dagen. Før i uka haddde det vært kaldt og lite klekkinger. Men tror gradestokken dro seg opp i mot 18 grader der oppe. men var kaldt i vannet. Vaka periodisk. Når  vi kom rundt kl 10.00 var det fisk oppe ganske gjevnt. Det poppa opp noen døgniser litt her og der, men var ingen store klekkinger. Vårfluene var det en del av. og det var artig. Noen ganger da jeg sto i elva der trodde jeg folk kasta kamp stein i vannet ved siden av meg. men dette var STOR fisk som var oppe. og vill ikke si den var så sjyy som alle skal ha det til. Men Vi fikk en del guiding av Trond der oppe litt ut på dagen. Så ble vi enig om å møte kremnils fra forumet her. Han var godt kjent der og i Hemsila og en flink fluefisker. Så vi hadde litt av en opplevelse.. Jeg tok en på rundt kiloen på en caddis vårflue str 12 faktsik. Morro. så ble det litt små fisk på 300 osv på noen døgnfluer da senerre på ettermidagen. Virka som fisken tok det siden innsektlivet stoppa utover kvelden da kulda slo inn. akkurat som at fisken "huska" at det var døgnfluer den hadde spist tideligere på dagen. men ja str 18-22 parachut dun, oliven/grønn.. Men skal sies at vi er ikke noen proffer akkurat. og det er kun vår egen feil at ikke vi fikk størrefisk. For den var oppe og lekte. til tider var det syke tilstander der oppe. Det er STOR fisk i elva, og en utrolig vakker elv. Skal lett tilbake. Ingen tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det torr jeg på:) hørtes ut som en bra tur det der:) kan nok kanskje se for meg litt uregelmessige vaking der oppe.. spesielt på de stooore du snakker om:) fin elv å fiske i.. har ikke fisket i holselven selv, men skal absolutt prøve det:)

o, du har bilder må du jo banke de ut her:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært mye til store klekkinger de siste ukene ettersom det jeg har fått med meg i hvertfall. Så man må være på rett sted til rett tid.

Jeg tok turen opp og hadde en hyggelig ettermiddag/kveld i elva med Eirik og kameraten Marius.

Flott at de hadde fått en guidet tur av Trond Andersson også som kjenner elva meget godt og mye bedre enn det jeg gjør.

Det er fortsatt ikke for sent å fiske i elva. Selvom temperaturen begynner å bli lav om natta her oppe nå.

Var ute en tur i dag og reiste hjem i 8 tida. Da viste måleren i bilen 8 grader.

Men grisen/fenalåret var oppe for å vise seg frem og hevde plassen sin i elva i dag også  ;D ;D

Det klekker både 2 gen baetis om dagen str 18 -> . Men har vært borti noen større mørkebrune døgnfluer i str 12-16 også når sola har varmet skikkelig utover dagen. Kanskje lysebrune. Litt usikker. Skal ta ett bilde i morgen om sola kommer skikkelig frem og legge ut her.

Ligger noen bilder her ifra prøvefiske i fjor her : http://fiskeihemsedal.no/no/html/aktiviteter/rydding_av_soppel_i_hemsil/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da er vel greia ute i det fri! ;D

Denne strekka er en av de jeg sutret over tidligere her. Men ikke ønsket å gi mere reklame. Er det ikke prat om 300,- pr. dag?

Etter det jeg har erfart, så har man fått eneretten på ei strekke. Og kjørt prisen i været.

Uten egentlig å ha gjort noe som helst.

Det positive her, er at man har begrensninger på antall kort.

Det er glimrende!

Men 6x300,- pr. dag er jo vitterlig 1800,- i inntekter pr. dag, uten å gjøre en skit.

I løpet av ei uke, så blir det 12600,-

Er det noen som tror disse gjør dette som en "tjeneste"?

Får de full dekning, så ser vi på:

50.400,- i løpet av fire måneder.

"Kynisk" er noe som trenger seg frem her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"men ja str 18-22"

Skjønner ikke hvordan dere klarer å fiske med dette :)

Og ikke minst:  Få senen gjennom  :D

Hvilke fortommer bruker dere?

Noen "oppskrifter" på fortommer til mega-lite fiske?

funker fett med 6x... men du får jo også 7x, men tror du skal jobbe litt ekstra med fisken da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ja, da er vel greia ute i det fri! ;D

Denne strekka er en av de jeg sutret over tidligere her. Men ikke ønsket å gi mere reklame. Er det ikke prat om 300,- pr. dag?

Etter det jeg har erfart, så har man fått eneretten på ei strekke. Og kjørt prisen i været.

Uten egentlig å ha gjort noe som helst.

Det positive her, er at man har begrensninger på antall kort.

Det er glimrende!

Men 6x300,- pr. dag er jo vitterlig 1800,- i inntekter pr. dag, uten å gjøre en skit.

I løpet av ei uke, så blir det 12600,-

Er det noen som tror disse gjør dette som en "tjeneste"?

Får de full dekning, så ser vi på:

50.400,- i løpet av fire måneder.

"Kynisk" er noe som trenger seg frem her..."

Denne elva ligger stort sett halvtørr mesteparten av sommeren, så du trenger ikke være redd for full dekning med fiskekort i fire måneder. Så dumme er ikke folk. For man vil fort oppdage at denne elvestubben er fullstendig overprisa og ikke verdt pengene 99% av sesongen. Selvsagt kan man ha flaks og det er vann og fisk på elva, men om sommeren er det ganske sjeldent. Jeg kikka innom en del ganger i år, og det var for det meste bare en liten sildrebekk. Nå, etter at det kom litt regn de siste ukene, har elva steget såpass at gytefisk kan gå opp. Men gytefisk som hormonplasker rundt i hølen i skumringa er som regel lite bitevillig på tørt..... Jeg fiska elva denne uka, og bladde opp 300 NOK fordi det var min siste fisketur i år. Jeg har sjeldent sett så lite fisk og vaking i ei elv. Selv om det var noe klekking av døgnfluer.

Det positive her er ikke bare kortbegrensninger. De nye fiskereglene er glimrende, så gytefisken ikke blir plukka med mark og wobbler under (u)gunstige forhold. For elva kan holde grov fisk om høsten. Men hva er egentlig kostnadene med å innføre kortbegrensning, bag limit og utstyrsbegrensning? Svar: NADA. Jeg har ingenting imot at grunneiere tjener litt penger, men denne prisinga holder folk unna elva. I hvert fall vil jeg fiske sjeldent her. Jeg tror "mister Hemsedal" stort sett kommer til å ha elva for seg selv og sine eksklusive guide-kunder. Og det var kanskje hensikten?

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...