Gå til innhold

Div nymfeteknikker.


Ruffen

Anbefalte innlegg

Vi har: Polsk og tsjekkisk og fransk og russisk og japansk og afrikansk og "you name it"....

Dette er nok skrevet om mange ganger men jeg husker det ikke alikevel. Jeg skal jo snart på dette treffet på koppang og da vil jeg gjerne skryte og lyve litt og være verdensmester i alt dette.

Kan noen av dere som er inne i denne verden liste opp litt og skrive noen stikkord så blir nok flere en meg glad :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har: Polsk og tsjekkisk og fransk og russisk og japansk og afrikansk og "you name it"....

Dette er nok skrevet om mange ganger men jeg husker det ikke alikevel. Jeg skal jo snart på dette treffet på koppang og da vil jeg gjerne skryte og lyve litt og være verdensmester i alt dette.

Kan noen av dere som er inne i denne verden liste opp litt og skrive noen stikkord så blir nok flere en meg glad :)

Hvis jeg var deg, med tanke paa hvem som kommer til aa vaere paa der, saa ville jeg ventet til ETTER treffet med aa skryte saa veldig...  ;D

Hvis du er aapen og laerevillig saa er dette en glimrende mulighet til aa laere av folk som NESTEN har vaert verdensmestere i fluefiske ;).

Og hvis Micke kommer kan du laere av en som ER verdensmester, om hvordan du fanger fisken paa andre siden av elva.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min klassiske nymfemetode (Brukes kun ved møkkavær eller at man trenger matfisk)

Flue: Montana, marabou bugger eller wolly bugger.

Presentasjon: Skrått nedstrøms med full kontakt med flua. Fisken tar gjerne da flua tar "svingen" så hold godt i stanga. Ingen behov for dusk på fortommen eller noe som helst konsentrasjon, fisken krokes av seg selv.

NB Brukes kun ved überst nødvending behov og tørrfluefiske er umulig!

8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor div. nymfeteknikker er gøy? Det skal vel selv jeg greie å svare på, selv om jeg fisker 95 % tørt.

1: Det er utfordrende

2: Det er effektivt

Killer kombo, eller hva? Skulle gjerne ha lært meg en del av teknikkene selv, men har nok for få fiskedager i året til å få ordentlig utbytte av det. Har prøvd det ved mange nok annledninger til å skjønne at her er det bare masse praktisk fiske som kan hjelpe på ferdighetene.

Forøvrig synes jeg at "vi fisker med det som er mest effektivt" vs. "kun tørt" krangelen var morsommere før, nå har det bare blitt litt trist....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange nymfeteknikker finnes det egentlig?

Polsk, Tsjekkisk, Fransk?

Tja,i tillegg til Leiseringlift med både fortynget og ufortynget,fri drift med ditto nymfer+flymfer,stillevannsfiske med nymfe/buzzer,og den amerikanske varianten med fortynget nymfe og stoooor indikatordusk/dupp,så kommer jeg ikke på fler i farta. ;)

Men de tre ovenevnte,kaller vi generelt for kortline(ikke så rart,siden vi fisker med etpar stanglengder fortom,for det meste,utenfor stangtuppen).

Selv har jeg bare skrapt i overflaten ang. dette,men håper Mr. Eikre har med nøkkelen til Koppang. ;)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trønder

Det er nok kun 3 teknikker som blir mest brukt, tørt ,våtfluesvingen, kortline og tsjekkisk i elv. Er som regel ikke noe mere man trenger å utføre enten det er harr eller ikke der. Er man veldig god på tørt, altså bruker 2 tørre er nok muligheten for det er det mest effektive i mange tilfeller som f.eks på siste NM i Sunnfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja. Selv har jeg fusket litt i kortlinefaget de siste to årene i midt-Finland.

Utrolig artig å prøve en helt ny type fluefiske - det er en stund siden sist! Og i sentral-Finlands "koskis" svømmer det svære ørreter. Veldig spennende!

Til å begynne med skjønte jeg absolutt ingenting.

I sommer gikk det litt bedre, men aldri spesielt bra. Men bra nok til at jeg ble skikkelig hekta. Og jeg blir fortsatt like forbauset hver gang en av mine finske venner tryller opp en stor ørret fra strykene - etter å ha kastet 3 meter.

Det som er vanskelig med dette fisket synes jeg er å holde kontakten med fluene uten å påvirke driftet noe særlig. Det skal liksom være akkurat passe slakk i snøret. For mye kontakt = ikke napp. For lite kontakt = du merker ikke nappet.

Siden kortlinefisket har et så stort antall variabler (fiskedyp, fluevekt, strømhastighet, fortomstykkelse, antall fluer mm) er dette lettere sagt enn gjort. Tror egentlig ikke det går an å forklare driftet 100%. Det blir som med tilslaget under tørrfluefiske - man får antagelig en slags "Fingerspitzgefühl" etterhvert.

Noe av poenget med dette forumet synes jeg er at det er folk som driver med forskjellige typer fluefiske her. Masse å lære, og artig å lese om f.eks. sjøørretfiske i havet, selv om det ikke er det jeg driver mest med. Synd hvis mangfoldet forsvinner. Men jeg tror ikke det er noen overhengende fare for det?

Dessuten: på nettet må man jo være forberedt på masse kødd, fleip og krangling. Nettet er jo en drømmearena for enhver kverulant (herunder undertegnede). Hva gjorde folk før i tida når de ville krangle litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv fisker jeg mest med nymfe paa akkurat samme maaten som jeg ville fisket en toerrflue. Presist kast, fri drift, osv. Noe verre aa se naar den tar, og nymfa lander selvfoelgelig ikke like lett og elegant som en toerrflue. I det hele tatt langt flere utfordringer ved nymfefiske generelt enn med toerrfluefiske. Hvor man ofte bruker timesvis for aa overliste en fisk med en perfekt imitasjon av hva som klekker, naar den like greit hadde tatt ei busteflue  ;D.

Men stort sett saa regner jeg med at vaket er magisk for de fleste av oss. Det er ikke ofte jeg presenterer nymfe til en vakende fisk, for aa si det slik. Men det hender rett som det er jeg gjoer det motsatte.

Tror 60-70% av mitt fiske er nymfefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

O dævven, bjorni og Eikre!

Takker!

Så skal vel 11.1 #3 Kalmarstixen min få prøvd seg!

(Står fortsatt på det med lange stenger! Nyyydelig tupp på den der!)

Mye av de teknikker og utstyr som har kommet de siste årene er faktisk "basert" på konkurranser, være seg stenger, fortommer, fluer etc. Det finnes et regelverk. Dette regelverket gir en maksgrense på stenger som er (tror jeg) 11 fot. Franskmenn som blir nevnt bruker vel stort sett 9,5 til 10 fot stenger i klasse 4 (og 3) mht. "kortlineteknikker". Er selvfølgelig INGEN problemer med å kaste normallengder med disse stengene. Unntaket er kanskje spesialstenger til tsjekkisk etc. Det vil, av fysiske årsaker, være helt utelukket å bruke noe særlig lengre stenger enn ca. 11 fot. Du ville blitt ALT for sliten, og kontakten med fluene blir heeelt borte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

"ARTICLE 25: COMPETITION FLY RODS.

25.1. One conventional fly rod, not more than twelve feet/three hundred and sixty-six centimetres in length, may be used at one time."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det henvises hele tiden til kortlinetråden. Den tråden er helt super :) Så ingen kritikk!!

Men den er på hele 143 sider. Derfor håpet jeg på en tråd som var litt enklere å lese i.

Samma det, det ble jo bare rør. Jeg får finne meg i å ikke være verdensmester på noe jeg ikke er god på denne ene gangen.

Over og ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderator

Har slettet med en litt hard hånd i denne tråden.

Alle som har fulgt med vet at det har gått litt over stokk og stein her :)

Resultatet som er igjen er litt rotete, da mange innlegg som har vært i mellom er borte.

Synest dette kunne blitt en fin tråd, der vi faktisk kan lære noe, spesielt visst Eikre og Stig med flere kan fortelle litt seriøst og detaljert om ting det blir spurt om i første innlegg og i innlegg under veis.

Kan vi prøve å lage dette til en god, informativ tråd? :)

EDIT!!: Jeg er komt til verden for å være frekk i kjeften, men nå når jeg er litt småsur, skal jeg PRØVE og ikke være det.

Det kom et par sprell i etterkant av denne forferdelige slettingen min, der vedkommede har fått en forklaring på PM, og slettet sitt innlegg her av helt fri vilje :) Kunne stått for min del.

Til de som lurer på hvorfor det ble litt mye av det gode.

Vist feks Stig (et navn tatt HELT ut av det blå) har forklart mye saklig ang nymfing, lagt mye jobb i det osv, og avsluttet med å forsvare seg på tre innlegg som ligger over hans, så er det 20-30% møkk i hans innlegg også. Han må jo forsvare seg. Skal jeg da inn å redigere INNI hans innlegg? Eller skal jeg ta hele driten. Nettopp, ante meg.

Visst det er et innlegg som sitère 2 andre....som blir slettet. Skal dette da stå igjen med to sitat etter innlegg som faen ikke er i tråden en gang? Nettopp, ante meg.

Det KAN være en grunn til at denne tråden ble rensket mer opp i en andre. Jeg har fått 13 PMer bare i dag om at folk skulle ønske at Eikre, Stig (tatt igjen helt ut av det blå) og andre som kan dette her, kommer med forklaringer på alt for lurer på, UTEN drittslenging av tørrflue er bedre en ditt og datt. Vi har en million tråder som forklarer hvor mye bedre tørrfluefiske er, og at Henning synst Tmags er en tosk osv, men de ville at DENNE ikke skulle bli det.

Dette var ikke for at Per, Pål Andersen og Espen Askeladd har dårlige innlegg!!!!! (Eikre, stig osv) MEN de andre som ikke klarer å bare sitte og lese, lære, og stille spørsmål om DET DE LURER PÅ.

Jeg kommer IKKE til å forklare dette mer i denne tråden, og de som ikke skjønner dette kan Ringe meg på 41406580, eller sende meg en PM.

Jeg er dårlig på å ordlegge meg på tastaturet, så tar det heller på telefon. Dette er pesse enkelt ( Legg gjerne en nordlandsk tone på den siste der)

Mvh

Henning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...