Gå til innhold
  • 0

Et spørsmål ang fortombruk


flyfisher84

Spørsmål

Hei,

tenkte jeg skulle fiske laks idag, men problemet som jeg tenker da, er at fortomen min er blitt litt for kort, elva er ikke så veldig stri(lysakerelva).

Har nå på en 0.25mm fortom (er det det samme som 2X?), har byttet flue på den et par ganger nå så må enten forlenge den eller kjøpe ny. Problemet mitt er at jeg ikke får til den knuta som man lager for å skjøte på en bit ekstra fortom. Og hvor langt opp på fortomen kan man egentlig skjøte? Har det noe å si hvor den knuta er? Og er det en lett knute dere kan tipse om? Jeg MÅ lære meg dette  :-\

Har kjøpt ekstra sånne spoler med fortomsmateriale, men har bare opp til 0.20mm, kan jeg skjøte på det selv om jeg har 0.25mm fortom på?

Må få fisket idag, men har ikke penger til å kjøpe meg mer fortom materiale desverre, eller ny fortom.

Setter pris på tips og hjelp her :)

Ha en riktig fin dag og skitt fiske!

P.S. Ser det er meldt regnvær imorgen i Oslo-området, hvordan effekt vil det ha på laksen/sjøørreten og fiske generelt? Er det noen fluer jeg burde bruke før andre? farger osv? Brukte sist jeg var ute på samme sted, da under fine rolige forhold, en Phatagorva med meget bra resultat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Regner med at du har en tapert fortom med 0,25mm spiss? Skjøt på med blodknuta:

http://www.animatedknots.com/bloodknot/index.php

En enklere knute, og en knute som er bedre egnet hvis det er stor diameterforskjell på de som skal skjøtes er kirurgknuta: http://www.animatedknots.com/surgeonsjoin/index.php?Categ=fishing&LogoImage=LogoGrog.jpg&Website=www.animatedknots.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ok flott, de var enkle å lære etter. Regner med at de knutene holder laks på noen kilo :) Hadde vært kjipt å miste fisk fordi den knuta gikk opp!

Så det er helt greit å skjøte med en tynnere fortom da? Altså 0.20 på min 0.25 taperte fortom? Hva betyr tapert egentlig? Regner med at det er det jeg har fått normalt i butikken nå jeg har spurt etter fortom.

Så det har ikke så mye å si hvor på den taperte fortommen du skjøter? Holder det forresten men ca 9f med forotom ved laksefikse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

F#&$%!!!! får ikke til noen av de knutene.  Betyr vel at jeg ikke får fisket idag siden jeg ikke har noe å hjelpe meg desverre, steike å kjedelig. typisk at noe sånt skal stå i veien.....

ser veldig lett ut på videoen, men blir noe annet når jeg sitter å knoter med møkkatynn fortom som har masse minne  >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tapert betyr at den smalner utover. Altså at den er tjukkere i flueenden enn den er i kastesnøreenden ;)

(Så får noen slakte meg om jeg har feil....)

Ok, men du mener vel at den er tynnere i flueenden? :)

Oops. Kommer jo ann på åssen du knyter den, men ja, selvfølgelig det jeg mente å si :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

F#&$%!!!! får ikke til noen av de knutene.  Betyr vel at jeg ikke får fisket idag siden jeg ikke har noe å hjelpe meg desverre, steike å kjedelig. typisk at noe sånt skal stå i veien.....

ser veldig lett ut på videoen, men blir noe annet når jeg sitter å knoter med møkkatynn fortom som har masse minne  >:(

Send meg en PM med hvor du bor, kanskje det ikke er så langt unna meg.. Da kunne jeg hjulpet deg..

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ikke rot med blodknute da, jåleri.. Kirurgknute er bedre, kjappere og enklere. Simpelt valg. Den lærer du på 1 minutt, husk å fukte samt stramme jevnt.

I tillegg må du huske på å teste knuten når den er ferdig strammet. Hvis ikke du får strammen helt jevnt, så kan sena legge seg sånn at den ryker lett. Snakker av erfaring, da årets største røyk i tilslaget ved en kirurgknute! Jeg bare løftet stanga, og bam, fisken var vekk.. Samme med flua og tippeten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Bruk kirurgknuten. Ikke bare for at den er enklest å knyte. Den er minst og dermed sterkest på fluefortommer (dette er faktisk testet i et AoF som jeg ikke husker navnet på.

Legg fortommene parallelt en ticentimeter. Slå en dobbel "blåknute" på disse. Da har du kirurgknuten. Ikke la deg friste til å sikre med trippel knute. Da blir den svakere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...