Gå til innhold

SAGE RPL+


GeirD

Anbefalte innlegg

Jepp, har en 590 nå men har hatt både en 490 og en 390(Alle todelte). Fantastiske kastekanoner så trenger du ei stang for bruk i store elver eller vann som krever lange kast er den ypperlig slik jeg ser det. Men litt for stive og raske etter min smak. Liker bedre SP`n som kom omtrent på samme tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde TCR var stivere. Hadde i 1/2 år en TCR 9` 4 som jeg byttet bort, da den var for stiv. Siden min RPL+ er en 9` 8 er det vannskelig å sammenligne. Uansett! Med et GL RS snøre klasse 9 så flyr store fluer avgårde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Hadde en 9,6`klasse 8 2-delt som jeg brukte på laksefiske med skyteklump og digre muddlere. En av de stengene jeg savner mest. Aksjonen gjorde kastingen av store fluer til en lek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for kommentarer! Jeg har selv en to-delt RPL+ 390. Desidert dyreste stang jeg har kjøpt - i et anfall av lett galskap! Fikk ikke stanga til å fungere, så den har ligget i skapet i mange år og omtrent ikke blitt brukt. For stiv og kjapp. Og to-delt, som er lite praktisk å dra på på fjellturer. Derfor tenkte jeg å kvitte meg med stanga. Men i sommer gikk jeg opp en snøreklasse og prøvde den med et SA Mastery Trout #4, og det var jo helt glimrende! Snakk om forskjell! Et par andre som prøvde kombinasjonen fikk "wow"-reaksjon. Jeg har ikke kasta med så mange stanger utover mine egne, så derfor spørsmålet om andres erfaring her på forumet.

Det virker jo som om stanga er underklassifisert, og ikke bare jeg som får den til å fungere bedre ved å gå opp en snøreklasse. Jeg er enig i at stanga har stiv bunndel. Det er litt ulempe under kjøring av fisk, men på den annen side er dette ei lett stang som har rygg til å kjøre stor fisk. Stiv bunndel synes jeg også er fint for å kunne gjøre korrigeringer når jeg kaster feil. Kan presse uten at stanga kollapser. Det er ikke alle som er kasteguruer!

Tror jeg beholder stanga, ja! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for kommentarer! Jeg har selv en to-delt RPL+ 390. Desidert dyreste stang jeg har kjøpt - i et anfall av lett galskap! Fikk ikke stanga til å fungere, så den har ligget i skapet i mange år og omtrent ikke blitt brukt. For stiv og kjapp. Og to-delt, som er lite praktisk å dra på på fjellturer. Derfor tenkte jeg å kvitte meg med stanga. Men i sommer gikk jeg opp en snøreklasse og prøvde den med et SA Mastery Trout #4, og det var jo helt glimrende! Snakk om forskjell! Et par andre som prøvde kombinasjonen fikk "wow"-reaksjon. Jeg har ikke kasta med så mange stanger utover mine egne, så derfor spørsmålet om andres erfaring her på forumet.

Det virker jo som om stanga er underklassifisert, og ikke bare jeg som får den til å fungere bedre ved å gå opp en snøreklasse. Jeg er enig i at stanga har stiv bunndel. Det er litt ulempe under kjøring av fisk, men på den annen side er dette ei lett stang som har rygg til å kjøre stor fisk. Stiv bunndel synes jeg også er fint for å kunne gjøre korrigeringer når jeg kaster feil. Kan presse uten at stanga kollapser. Det er ikke alle som er kasteguruer!

Tror jeg beholder stanga, ja! :)

CCS-målinger viser vel at mange av de siste 15-20 årenes stenger er underklassifisert, spesielt de modellene som heter noe med +/X/GTi/ZZR o.l.

Så det er jo ikke så rart hvis denne 3eren passer bedre med 4er-snøre. Men mange av snørene blir jo og tyngre og tyngre, så dette er neimen ikke så lett...

Men alt dette er jo bare tull med tall uansett - hvis stanga er funker meget bra for deg og ditt fiske, spiller det vel liten rolle hva slags tall produsenten har skrevet på den.

Litt unødvendig vanskelig å finne rett snøre, bare, heldigvis finns sånne fora som dette:D

Virker imidlertid som om pendelen svinger andre veien nå - mot mykere stenger, ihvertfall her på berget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Ja og er det ikke merkelig, fikk meg en 90-talls Sage SP490-2 i går, og den er jo klin lik Guideline Fario f.eks.   Men SPen er fra -94...

Utrolig så lite som har skjedd gitt...

Kommentar til RPL+  som det spørres etter.   Den stangen fungerer bra med 3 snøre i ganske øvede hender, men til praktisk fiske er den elendig rett og slett.  Med et firersnøre så tror jeg på at den får et nytt liv hos deg.

Og RPL, den er en moderne klassiker det er helt sikkert !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

PØH. Hadde maken og den fungerte kanon med 3-er snøre. Samma om den er 2-delt hvis du skal på fjellet!? Er jo ikke trær i veien der :)

Formann i foreningen for 2-delte stengers fremme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

He-he . . . Klassisk eksempel på hvor subjektivt dette med fluestenger er i hånda på forskjellige fluefiskere  ;)

Nei egentlig ikke Larser'n  Fordi jeg skrev rett og slett feil i mitt innlegg. Trodde utganspunktet var en 490. Jeg har retta det opp, dermed er jeg og Pål enig !   ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Finnes det både RPL og RPL+ ?

Jepp.

RPL  =  Legendarisk...  Satte all konkurranse fullstendig i skyggen, på 80 tallet..

RPL+  = Notorisk...  kom på markedet etter mange år med RPL. Langt hardere enn opphavet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RPL  =  Legendarisk...  Satte all konkurranse fullstendig i skyggen, på 80 tallet..

RPL+  = Notorisk...  kom på markedet etter mange år med RPL. Langt hardere enn opphavet.

Ja, som en lang trommevirvel før selveste Sage XP ble lansert. Her hører det jo med til historien at SP ble laget for å trekke kvinner inn i fluefiske. Da måtte man ha en sensibel, myk og vennlig stang med godt grep for slanke fingre og små hender. Det var faktisk niesen til stangdesigner Don Green som var inspirasjonen bak stangen, og den første som fikk teste den. Hun hadde alltid vært med Don og pappa Kilmer Green (bror til Don) på tur, men uten å fiske selv. Samtidig hadde filmen "A River runs through..." generert massiv interesse for fluefiske, og Sage tenkte at markedspotensialet kan økes med mange titalls prosent om vi klarer å gjøre dette til en "kvinnfolksport". Jerry Siem hadde imidlertid hoppet om bord og tatt over flere og flere design-oppgaver ettersom Don hadde passert 60. Det kan sies mye om Jerry, men kjent for stive håndledd og et hardt håndtrykk har han aldri vært. SP ble derfor primæt laget for å få flere kvinner til å kaste med flue og Jerry var ved en inkurie en perfekt match for å få det til. Graphite 4 gjorde dessuten jobben med å frem en del av disse egenskapene som kvinner er ute etter rent aksjonsmesssig betydelig enklere. At stangen også ble en "hit" blandt menn, var noe overraskende da man egentlig var i gang med utvikle RPL+ til det som skulle bli XP - en stang som kunne levere lange og delikate kast under vekslende forhold, men som kanskje ville oppleves noe brå og hard for kvinner. Selv om SP aldri ble det riktige verktøy for å få kvinner til fluefiske, så kom det i hvert fall til en lang rekke menn som antageligvis bare hadde sittet på kafé og jobbet med interiørsdesign og salg av hårprodukter  om ikke Sage hadde lansert SP. Det eneste som er synd er at denne historien er oppspinn fra ende til annen.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

RPL  =  Legendarisk...  Satte all konkurranse fullstendig i skyggen, på 80 tallet..

RPL+  = Notorisk...  kom på markedet etter mange år med RPL. Langt hardere enn opphavet.

Ja, som en lang trommevirvel før selveste Sage XP ble lansert. Her hører det jo med til historien at SP ble laget for å trekke kvinner inn i fluefiske. Da måtte man ha en sensibel, myk og vennlig stang med godt grep for slanke fingre og små hender. Det var faktisk niesen til stangdesigner Don Green som var inspirasjonen bak stangen, og den første som fikk teste den. Hun hadde alltid vært med Don og pappa Kilmer Green (bror til Don) på tur, men uten å fiske selv. Samtidig hadde filmen "A River runs through..." generert massiv interesse for fluefiske, og Sage tenkte at markedspotensialet kan økes med mange titalls prosent om vi klarer å gjøre dette til en "kvinnfolksport". Jerry Siem hadde imidlertid hoppet om bord og tatt over flere og flere design-oppgaver ettersom Don hadde passert 60. Det kan sies mye om Jerry, men kjent for stive håndledd og et hardt håndtrykk har han aldri vært. SP ble derfor primæt laget for å få flere kvinner til å kaste med flue og Jerry var ved en inkurie en perfekt match for å få det til. Graphite 4 gjorde dessuten jobben med å frem en del av disse egenskapene som kvinner er ute etter rent aksjonsmesssig betydelig enklere. At stangen også ble en "hit" blandt menn, var noe overraskende da man egentlig var i gang med utvikle RPL+ til det som skulle bli XP - en stang som kunne levere lange og delikate kast under vekslende forhold, men som kanskje ville oppleves noe brå og hard for kvinner. Selv om SP aldri ble det riktige verktøy for å få kvinner til fluefiske, så kom det i hvert fall til en lang rekke menn som antageligvis bare hadde sittet på kafé og jobbet med interiørsdesign og salg av hårprodukter  om ikke Sage hadde lansert SP. Det eneste som er synd er at denne historien er oppspinn fra ende til annen.  ;D

;D  Men her var likevel flere korrekte begivenheter Jørn !

Morsomt var det..  Men fikk meg orginal SP i går, nå har du ødelagt det for meg, Takk skal du faen meg ha !  :(                                        ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RPL  =  Legendarisk...  Satte all konkurranse fullstendig i skyggen, på 80 tallet..

RPL+  = Notorisk...  kom på markedet etter mange år med RPL. Langt hardere enn opphavet.

Ja, som en lang trommevirvel før selveste Sage XP ble lansert. Her hører det jo med til historien at SP ble laget for å trekke kvinner inn i fluefiske. Da måtte man ha en sensibel, myk og vennlig stang med godt grep for slanke fingre og små hender. Det var faktisk niesen til stangdesigner Don Green som var inspirasjonen bak stangen, og den første som fikk teste den. Hun hadde alltid vært med Don og pappa Kilmer Green (bror til Don) på tur, men uten å fiske selv. Samtidig hadde filmen "A River runs through..." generert massiv interesse for fluefiske, og Sage tenkte at markedspotensialet kan økes med mange titalls prosent om vi klarer å gjøre dette til en "kvinnfolksport". Jerry Siem hadde imidlertid hoppet om bord og tatt over flere og flere design-oppgaver ettersom Don hadde passert 60. Det kan sies mye om Jerry, men kjent for stive håndledd og et hardt håndtrykk har han aldri vært. SP ble derfor primæt laget for å få flere kvinner til å kaste med flue og Jerry var ved en inkurie en perfekt match for å få det til. Graphite 4 gjorde dessuten jobben med å frem en del av disse egenskapene som kvinner er ute etter rent aksjonsmesssig betydelig enklere. At stangen også ble en "hit" blandt menn, var noe overraskende da man egentlig var i gang med utvikle RPL+ til det som skulle bli XP - en stang som kunne levere lange og delikate kast under vekslende forhold, men som kanskje ville oppleves noe brå og hard for kvinner. Selv om SP aldri ble det riktige verktøy for å få kvinner til fluefiske, så kom det i hvert fall til en lang rekke menn som antageligvis bare hadde sittet på kafé og jobbet med interiørsdesign og salg av hårprodukter  om ikke Sage hadde lansert SP. Det eneste som er synd er at denne historien er oppspinn fra ende til annen.  ;D

Hahaha,  ;D ;D

Jørn, du er en gave fra oven!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...