Gå til innhold

Torskebestanden i sterk vekst


Demir Ligonja

Anbefalte innlegg

Det er jo gledelig. Ser her at mister Buch håper på høyere kvoter neste år... Ja for all del fisk opp det lille ekstra som er av fisk så vi kan holde bestanden nede...

hehehehehe, reagerte på det samme jeg og.... skjønner meg ikke på slik menatlitet. nå er det litt mer så la oss fiske det opp med en gang....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne merke dette i våres her i området at det var mer torsk å få en på lenge. Tenkte at det var pga at det lå is langt ut hele vinteren og dermed satte stopper for garnfiske. Kansje vi ser n posetiv trend. Tangen er i alle fall kommet tilbake.

Torsk er supert. Mye bedre en ørret og laks i alle fall!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo gledelig. Ser her at mister Buch håper på høyere kvoter neste år... Ja for all del fisk opp det lille ekstra som er av fisk så vi kan holde bestanden nede...

Magamål heter det !

Ikke så rart at fisk sliter med å overleve.......... >:(

I Norge har vi i tilegg oppdrettsnæringa....så villfisken må bare dø ut,da fins det jo ingen grunn til ikke å fortsette.....

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et annet godt eksempel er jo laksen, ble stopp i en haug av elver og strenge restriksjoner, men dette året har levert stort sett over hele landet.

for min del er det greit med restriksjoner, men er det bære kraftig nok bestander, ja så burde det være mulig og høste av den.

når jeg tenker etter, tror jeg faktisk ikke jeg har fått torsk på de siste 5 årene her nede på sørlandet!

eneste bifangsten under sø fiske er stort sett sei eller lyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et annet godt eksempel er jo laksen, ble stopp i en haug av elver og strenge restriksjoner, men dette året har levert stort sett over hele landet.

for min del er det greit med restriksjoner, men er det bære kraftig nok bestander, ja så burde det være mulig og høste av den.

når jeg tenker etter, tror jeg faktisk ikke jeg har fått torsk på de siste 5 årene her nede på sørlandet!

eneste bifangsten under sø fiske er stort sett sei eller lyr.

Gladmelding fra trøndelag. Jeg liker å se etter laksen om høsten. I orkla, er det så mye gytefisk i elva no at det er helt sykt. Når sola står rett i hølene på ettermiddagen, Kan vi se at det er tyve, tredve fisk i hver eneste høl oppover. Sprøt mye gytefisk! Artig de hopper , kriger og står apatisk. Fisk overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Skjønner Buch godt jeg.......selvsagt håper fiskerens representatt at medlemmene kan ta fiskebåtene på havet igjen slik at medlemmene selv skal ha en bedre hverdag.....å drive i primærnæringene er ikke lett, men de viktigste  i et samfunn og det er ikke fiskeren / bonden som er grådig, det er deg og meg som vil ha noe å spise som er grådige....ressursene i hele europa begynner å svinne.....rett og slett fordi det er ikke mat nok til å drive dette uten at alt blir ødelagt sakte, men sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nå var du pessimistisk, Staffan! Det er ikke SIKKERT det går til helvete! Må jo være optimist!  ;)

Men at det fremdeles er politisk legitimt å ha mål om økonomisk vekst i alle mulige sammenhenger er noe som stadig forundrer meg. Alle vet jo at vi ikke stadig kan forbruke mere og mere. Alt kan ikke øke i all evighet - det sier seg selv. Målet må jo i første omgang være å stabilisere forbruket, for så å redusere det på et nivå hvor det er en form for økologisk balanse. Så er det dette at vår globale økonomi visst nok er basert på vekst for å fungere. Men hva vet vel jeg .....? :-X

Jeg kjenner forøvrig en fjordfisker på Vestlandet som driver aleine med en relativt liten båt, og han klarer seg helt fint økonomisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nå var du pessimistisk, Staffan! Det er ikke SIKKERT det går til helvete! Må jo være optimist!  ;)

Men at det fremdeles er politisk legitimt å ha mål om økonomisk vekst i alle mulige sammenhenger er noe som stadig forundrer meg. Alle vet jo at vi ikke stadig kan forbruke mere og mere. Alt kan ikke øke i all evighet - det sier seg selv. Målet må jo i første omgang være å stabilisere forbruket, for så å redusere det på et nivå hvor det er en form for økologisk balanse. Så er det dette at vår globale økonomi visst nok er basert på vekst for å fungere. Men hva vet vel jeg .....? :-X

Jeg kjenner forøvrig en fjordfisker på Vestlandet som driver aleine med en relativt liten båt, og han klarer seg helt fint økonomisk.

Enig med deg. "Overskudd" er det eneste riktige i alle sammenhenger og det er kansje ikke alltid det beste?

Det er mange fiskere som gjør det veldig godt. Det blir som med en rørlegger eller byggmester det. Noen blir rike og noen går konk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...