Gå til innhold
  • 0

Nybegynner fluebinder


Lars H

Spørsmål

Hei folkens, er ny her å har sittet å lest en del på forumet her. Kjempe mye bra innlegg, diskusjoner mm.

Jeg har fisket med flue i flere år, men er nå de siste to åra jeg har blitt skikkelig bitt av bassillen! Har ikke så mye erfaring med å binde fluer, men har veldig lyst til å begynne med fluebinding nå på vintershalvåret, noe fiskerelatert må man jo ha å gå til når været ikke tillater SØ-fiske.

Jeg fisker for det meste ørret, innlands og SØ. Vil i første omgang binde meg fluer til SØ-fiske utover vinteren, å tenker da å begynne å binde Jiggy, deciever og reker hovedsakelig. Men vil selvfølgelig også etterhvert begynne med ørret fluer.

Det jeg lurer på er om noen kan komme med noen innspill om hva slags utstyr jeg trenger. Jeg har stikke m/utstyr, men det jeg tenker på er hva jeg bør handle av nakker, fjør, div bindemateriell, hva er bra, hva er ikke bra? Og gjerne tips om hvor man kan kjøpe dette.

Er i bosatt i Porsgrunn i Telemark, har vært innom div sportsforretninger, men har ikke blitt imponert, sjeldent det er noe særlig hjelp å få av betjeningen, få som er veldig kjent med fluefiske generelt er min erfaring.

Gleder meg til å bli bedre kjent med forumet, og forhåpentligvis flere av folkene her inne, for å dele erfaringer og for gode historier mm. :)

Med hilsen Lars H :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0

VELKOMMEN :D

Gode materialer til SØfluer:

REKER

Rosa CDC

Crystal flash (følehorn)

Ice dub Hvit/Rosa/Oransje

Øyne

Blytråd

Anbefaler å ta en titt på Bjornis reke som er godt omtalt her på forumet. Tok forresten en sjøørret på den her om dagen :)

Ellers trenger du kanskje:

Lynlim

Bucktail hvit / chartreuse

Marabou i forskjellige farger sort/hvit/blå

Sort nakke

Er du ikke fornøyd med fluefiskeforhandlerne i ditt område kan jeg anbefale villmark i Larvik.

André :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Vanskelig å svare å. Velg deg ut en tre-fire sjøørretmønster du har lyst til å binde/fiske med, og kjøp materialer ut i fra hva du trenger for å binde dem. Gjør tilsvarende med ørretfluene når du kommer dit. Følg også krokanvisninger. Du finner veldig mange oppskrifter på nettet, så vet du hva flua heter er det bare å søke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

poster dette hær siden denne tråden handler om nybegynner fluebinder.... :)

har tenkt å starte å binde fluer og dermed lurer æ på om boken som heter fluebinderens platform av pål hedenstad e noe å satse på.

ser den tar hånd om 20 ørret fluer... e det andre bøker, hefter det e vert å få taki :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jess. Jeg investerte også i Barry Ord Clarkes bok. Den er kjempefin. Mange typer av mønster i den - bredt utvalg av bindemønster. LIkte også Pål Krogvolds "fluefiske fra A til X" er et kjempebra kapittel om imitasjoner her med godt brukbare mønster.

Men i tillegg vil jeg framheve imitasjonstrådene her på forumet. Har lært så utrolig mye av å bla gjennom trådene her  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

du kan jo titte litt på www.whitingfarms.com

det beste som er av nakker , og noe å satse på.

bra utvalg av nakker finner du hos Nordisk fiskeutstyr i Oslo( bestiller på nett) www.nfisk.no

eller så har Jarle & Bjørnar s fluefiske tlf 63801160 bra nakke-utvalg stort sett.

det finnes en variant som heter Hebert miner , fine nakker / saddler til rimligere pris , og super kvalitet.

Lykke til som nybakt fluebinder.....bare bruk litt tid , og ikke stress om fluene i handelen er noe mer fancy enn dine til å begynne med , ( fisken ser ikke de i handelen når din er foran nesa på den) ;D

selvsikkerheten kommer når alt klaffer med egenbundet flue og mange fisk på tørrt på en dag....

det er deilig det. ;D

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Uenig i nødvendigheten av å kjøpe Whiting-nakker på det stadiet. Kjøp i så fall fra eBay.. Ellers kan du kjøpe tørrfluer i butikk og binde dine egne klekkere og nymfer med billige nakker.

Jeg vil slå et slag for Kina-stikke, funker knall, har ikke brukt annet på 15år med binding. Disse får du for småpenger på eBay.

se deg ut de mest brukte SØ mønstrene og kjøp materialer. Noen bucktail-biter i hvit, rød, orange og chartreuse til Jiggy, Micky Finn og Clouser, rosa crystal chenille til Glimmerreke og hvit\oliven\lilla kunstfiber til Deciever.

Da er mye gjort :)

Edit: Om du vil binde dine egne tørrfluer vil jeg anbefale å kjøpe Whiting hackle-packs i brunt. Da får du 10 lange fjær som holder til 30-40 tørrfluer for en hundrelapp. Mørkbrun kan du bruke til både maur, døgn og vårfluer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Vent med dyre nakker og dyre bindestikker. Det blir som å anbefale en 18-åring å kjøpe Ferrari. You´re not there yet....  ;D

Kina-nakker og -stikker funker fint enn så lenge.

Kjøp ordentlig tråd. Begynn først som sist å bruke 12/0 tråd, dvs den tynneste, til ørretfluer. Fordelen med å benytte denne tidlig er at du får en følelse av hvor mye den tåler før den ryker, og jo tynnere tråd du benytter desto penere fluer binder du, nesten uten unntak. Det er vanskeligere å venne seg til tynn tråd om du starter med tjukk tråd.

Skal du bli god, må du bruke mange timer forran stikka. Finn deg et arbeidssted hvor du kan ha utstyret stående fremme hele tiden, da blir det lettere å binde mye.

Lynlim er obligatorisk. Bucktail selges i poser med flere farger. En slik er fin. I tillegg trenger du noe flashmateriale til sjøørreten. Eller har du fått mange gode råd nedenfor; eller blir det ovenfor (?) ang. hva du trenger.

Lykke til....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hvis du ikke finner det du trenger av utsty i din lokale sportsforretning anbefales Grandes fluefiske og Nordisk Fiskeutstyr.

Godt utvalg av utstyr til ok priser.

Kjøp gjerne  ei grei stikke til rundt tusenlappen. Hvis du skal binde litt variert på veldig ulike krokstørrelser funker ikke billige indiske stikker lenge.

Ellers kan det som flere nevner være lurt å kjøpe små assorterte sett med hårbiter være kjekke i starten.

Kjøp tråd av god kvalitet samt kjeramisk trådholder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

Det er en trådtykkelseskala som blir brukt på fluebindetråd...... Trådprodusenter oppgir stort sett tråden i denier..... 12 /o er en meget tynn tråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Benecci-spolene har feks 100 yds lende med unitread har 200 yds...

ergo dobbelt så mye tråd på spolen , slik er benecci dyr , allikevel er det mange som bruker benecci tråden , meg inkludert , jeg liker denne tråden svært godt....lett å flate ut , splitte og binde med , ryker skjelden , selv 12/0 med ker.trådholder.

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

i og for seg er bindetråd dyr i forhold til vanlig sytråd, bindetråd er dog oftest tynnere, men uansett hvilken bindetråd man velger så er bindetråd svært rimelig i forhold til det meste i verden, en ivrig fluebinder bruker for kanskje 100 i tråd om året....og hadde det ikke vært for at man tjente penger på det så hadde dt vært vanskelig å være fluebinder.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Produsenter/merker er en ting, men trådmateriale har også en del å si :)

f.eks: UNI 12/0 GSP er mye sterkere enn Benecchi UF 12/0

Kan ikke sammenlikne GSP med vanlig tråd... blir som å sammenlikne fireline med mono.

I trådverden finnes det 4 hovedtyper:

- Vanlig tråd som er syntetisk (nylon el. polyester) eller naturlig (silke). Kommer i vokset, lett vokset og uvokset.

- GSP: Gel Spun Polyethylene. 3 ganger sterkere "vanlig" tråd.

- Kevlar.

- Monotråd (sene).

Skal man sammenlikne så må det foregå innad i de ulike produktene/materialene.

Det som er litt synd med bindetrådverden er at ikke alle bruker samme betegnelser på tykkelsen. Men det ordner seg lett ved å spørre litt samt se på de i butikken. Den mest vettuge betegnelsen synes jeg er DENIER, den skulle vært brukt på alle.

Eksempel på lik tråd med ulik benevnelse:

Uni 8/0

Wapsi 70 denier

Danville 6/0

Benecchi 12/0

Lagartun 74 denier

Men, det er forskjell i styrken på de. Jeg opplever det hvertfall slik, noen virker sterkere enn andre og fliser seg i tillegg ikke så lett opp.

Jeg vil kalle disse trådene for standard typen som passer til fluer i str. 10-18. Lagartun skiller seg mest ved at den bygger mindre og virker sterkere. Den skal etter dataene være like tykk men oppleves som tynnere, mulig fordi den er så lett å holde flat. Men synes det er mer enn det også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...