Gå til innhold

Foredrag ved Nilssen og Lenth


Are Lorentzen

Kommer du på foredraget?  

13 stemmer

  1. 1. Kommer du på foredraget?

    • Ja
      11
    • Kanskje
      3


Anbefalte innlegg

Som Terje Christiansen nevner over her så er dette første gangen vi har 18 års grense på våre arrangementer. Det har noe med at vi får låne dette lokalet mot at de som driver stedet skal få selge mat og drikke. Av erfaring så er det kun et fåtall ganger det har vært personer under 18 år på våre foredrag o.l, derfor tok vi "sjansen" denne gangen.

Selvsagt satser vi på ungdomen også. GS er vel en av de største fiskeforeningene her i landet og har rekrutert ganske mange ungdommer igjennom tidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluegruppa har hatt 10 foredrag siste drøye to år. Dette er som sagt første arangement med 18års grense og servering. Fluegruppa har IKKE en krone i inntekt på servering. Utleier av lokalet står for servering og mat!! Dette skal IKKE være noe overskuddprosjekt, men vi håper å komme ut i null. Vi ser på dette arrangenemtet som en mulighet til også å rekruttere nye medlemmer til Fluegruppa i GS, -og i forlengelsen av dette kan det diskuteres hvor vi ikke lar ungdom komme inn. Men, igjen - denne gang har vi valgt dette konseptet etter nøye vurdering.

Fluegruppa - og medlemmer av styret stilt opp ved ulike arrangementer hvor barn og unge også har fått muligheten til å prøve seg som fluefiskere / kastere.

Mange i Grenland Sportsfiskere har betydelig flere dugnadstimer for foreningen enn de har fisketimer i løpet av året - og, det er også tilrettelegging for at unge får en SVÆRT billig inngangsbillet til sportsfiske i våre områder - det utføres ca 12000 - 13000  dugnadstimer i året i GS!!

Så, på en måte er dette arrangementet også en viktig sammenkomst for dem som bruker mye av tida si på frivillig arbeid for fremme av fiske for alle  - i en tid da priser på kjente fluefiskeområder / elever er forholdsvis høye for enkelte unge fluefiskere.

Terje C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konserter som finner sted flere ganger i året er en ting. Foredrag med 2 av norges mest profilerte fluefiskere derimot, det er ikke verdagskost.

Selv om konsertene holdes flere ganger i året kommer man fremdeles ikke inn dersom man er under 20.  Ville det vært bedre om det var flere forestillinger med Nilssen og Lenth dere ikke kom inn på?  Foreksempel 3 foredrag med 20 års grense?

Kommer jo inn på konserter der de selger øl..

Langt ifra alle. Vil tror det er brudd på en eller annen regel, å slippe mindreårige inn på konsert der de selger alkohol?

Kjenner mange kompiser som har vært på alt fra Kiss til Bob Dylan, og de har ikke hatt noe problem med å komme inn. Jeg var på AC/DC konserten på Valle Hovin i mai og der var det flust av unger som var inne. Der var det åpent salg av øl. Så jeg vet ikke om de bryter reglene eller hva de gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konserter som finner sted flere ganger i året er en ting. Foredrag med 2 av norges mest profilerte fluefiskere derimot, det er ikke verdagskost.

Selv om konsertene holdes flere ganger i året kommer man fremdeles ikke inn dersom man er under 20.  Ville det vært bedre om det var flere forestillinger med Nilssen og Lenth dere ikke kom inn på?  Foreksempel 3 foredrag med 20 års grense?

Kommer jo inn på konserter der de selger øl..

Langt ifra alle. Vil tror det er brudd på en eller annen regel, å slippe mindreårige inn på konsert der de selger alkohol?

Kjenner mange kompiser som har vært på alt fra Kiss til Bob Dylan, og de har ikke hatt noe problem med å komme inn. Jeg var på AC/DC konserten på Valle Hovin i mai og der var det flust av unger som var inne. Der var det åpent salg av øl. Så jeg vet ikke om de bryter reglene eller hva de gjør.

Betviler ikke at du med venner har vært på konserter med alkoholsalg. Veit bare at det er noen konserter det er fullnekt for personer under 18. Har blitt stoppet selv 1 gang, og kammerater har litt nektet adgang, selv om dette er forbeholdt mindre arrangementer... Store konserter med  f.eks lady gaga har nok alle inngang til, men fyrer Dimmu Borgir opp kjellerstua til Ola Nordmann tror jeg ikke det er så aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo sportsfiskere hadde lars Nilssen som foredragsholder i fjor høst hvor han snakka litt om markafiske samt presentasjon av "Storørretdager".

Jeg tipper snittalderen på tilhørerne lå på 45+.

Merkelig at det er så mange foredragsinteresserte i grenlandsområdet som er under 18 år...

Øl og fluefiske går jo dessuten hånd i hånd!

Ungdommens tid kommer, husker sjøl jeg blei nekta adgang på Zchivago i Oslo kvelden før cupfinalen i 1980 mellom VIF og LSK.(sneik meg inn på Sham 69 på Chateau neuf samma året...)

Det blei øl på T-banen i stedet.

Vi(slitne 40/50-åringer)kommer da for faen ikke inn på ungdomsklubber.

Det er en tid for alt.

KjellG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det serveres alkohol holder jeg meg unna. Fluefiske og alkohol hører ikke sammen. 8) 8) 8)

Ta med Juvis, Jan R og bøkene:)

Are! Jeg vurderer om jeg hiver naboen i bilen som sjåfør. For jeg mener absolutt at disse tingene hører sammen;D 8)

"Knert" ble introdusert av Lent og Fismen, sist vi svingte litt begre på et arrangement med de samme herrene. Åddevi fikk vi og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Are! Jeg vurderer om jeg hiver naboen i bilen som sjåfør. For jeg mener absolutt at disse tingene hører sammen;D 8)

"Knert" ble introdusert av Lent og Fismen, sist vi svingte litt begre på et arrangement med de samme herrene. Åddevi fikk vi og :)

Spørs om det blir servert Åddevi:) Vi kan jo alltids ta en knert hos meg før foredraget:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Are! Jeg vurderer om jeg hiver naboen i bilen som sjåfør. For jeg mener absolutt at disse tingene hører sammen;D 8)

"Knert" ble introdusert av Lent og Fismen, sist vi svingte litt begre på et arrangement med de samme herrene. Åddevi fikk vi og :)

Spørs om det blir servert Åddevi:) Vi kan jo alltids ta en knert hos meg før foredraget:)

Du skal se vi får lurt med oss El Kakko også, Horten Flufiskerforening blir representer såfremt kona til "Puyt" ikke skal jobbe, det ble klart under gårskveldens sene fluebinding og knert seanse i nabolaget her.

Edit: Hun skal ikke jobbe, så vi kommer:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Den andre delen var egentlig litt kjiip ja. Betale penger for en bloggreklame, når de fleste av oss egentlig ville høre mer om Tfl filmene og alt som sikkert har skjedd bak og i situasjonene med å produsere de. De hadde fått akkurat like mange nye besøkere utav det tror nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LARS & LARS foredraget i Skien 28.oktober

Grenland Sportsfiskere, ved Fluegruppa, arrangerte foredrag ved ”Lystfiskerduoen” Lars Lenth og Lars Nilssen.

Over hundre fremmøtte, også gjester som kom langveis fra, fikk med seg foredraget med to av Norges mest profilerte fluefiskere siste årene!  Folk var tidlig ute – og, her møttes ”gamle kjente” og yngre fluefiskere. Ja, aldersspennet blant gjestene var fra 18år, til Einar som nylig fylte 90år –og er fremdels aktiv fluefisker!

Siden foredraget foregikk i Skien, valgte Lars og Lars å bruke anledningen til å vise noen svært morsomme klipp av Bård – folk lo høylytt så tårene skvatt.

Konseptet med programmene ”På fisketur med Bård og Lars” var nytt i NRK – her skapte gutta en ny sjanger hvor blant annet humor og utradisjonelle ”filmvinkler” inngikk. Nilssen fortalte videre at hans Sony-videokamera var svært lite i forhold til tidens filmkamera for TV , samt at det gav god nok teknisk kvalitet til TV-produksjon. Og, så var det jo hendig når en skulle løpe etter de som hadde fast fisk!

At Lenth en rekke ganger, opp mellom årene, stod fram foran kamera og sa: ”det er det største ørreten jeg noen gang har sett…  det er den feiteste ørreten…” viste filmklippene helt tydelig – ja, Lenth ble nesten litt brydd.

I dag er ligger det tusenvis av filmer, og filmklipp, om fluefiske på nettet, samt at det er et stort antall DVD-er å få kjøpt om samme tema. Som gutta sa – det er utrolig mange dyktige filmskapere - både amatører og profesjonelle. I forlengelsen av dette fortalte Lars og  Lars at de er opptatt av at filmene de lager skal fortelle en historie, og / eller skape engasjement blant sportsfiskere. I forbindelse av ovennevte samarbeider de med andre sportsfiskere, filmskapere og fagfolk rundt temaet ørret og sportsfiske. Nettsiden deres viser dette  – her har de BLOGG TV hvor vi fikk se noen av episodene som ligger ute på nettsiden. Vi ble med på skikkelig urbant fluefiske i Akerselva og Frognerparken, samt at de tar opp temaet som sportsfiske i drikkevannskilden  Maridalsvannet – utrolig spennende! Og, at mange i Norge går over bekken etter fisk viser disse episodene….hva med der du bor?

At Nilssen og Lenth , sammen med Bård Tufte Johansen, i en rekke år har appellert til yngre fluefiskere, også folk som i utgangspunktet ikke er interessert i temaet, er det ingen tvil om. Og de er fremdeles er nyskapende med spennende kameravinkler, humor og fakta! – det viser blant annet deres satsing på ”Lars og Lars BLOGG TV”  -og, igjen mener jeg de har klart å treffe den yngre garde av sportsfiskere – og når de i tillegg til dette får en fluefisker, som er nær halvtress år gammel, til å synes dette er dritbra – ja, da får jeg si som det står på BLOGG TV ,  To be continued!

Terje Christiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...