Gå til innhold

Diverse spørsmål for HELT nybegynnere på VIDEO


Jan_Haukaas

Anbefalte innlegg

Tenkte vi kunne samle litt kunnskap om emnet på en plass.

Til dere som lager litt film :

Har fått inntrykket av at manuell fokus er et must for å få til litt mere enn det vanlige.

Er det kun de dyreste kameraene som har det ?

Det med manuelle innstillinger, kan de sammenlignes med vanlig foto ?

Bruker dere kameraer med flash minne, harddisk eller er det DV tape som gjelder enda ?

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte vi kunne samle litt kunnskap om emnet på en plass.

Til dere som lager litt film :

Har fått inntrykket av at manuell fokus er et must for å få til litt mere enn det vanlige.

Er det kun de dyreste kameraene som har det ?

Det med manuelle innstillinger, kan de sammenlignes med vanlig foto ?

Bruker dere kameraer med flash minne, harddisk eller er det DV tape som gjelder enda ?

Jan

Er vel kun de kameraene i de dyreste klassen som bruker manuelle innst.Har vært gjennom vid 8,hi 8,dv,3ccd og nå HD.Må si jeg er veldig fornøyd med resultatet mitt HD kamera leverer,bruker flash(minimum class 6).Ikke minst størrelsen,får tatt med kameraet i skjortelomma.. :)Da blir det jo brukt i hvertfall.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manuell fokus er et must i mine øyne. en av grunnene til at jeg bytta ut de t forrige kameraet mitt var at den manuele fokusen var kronglete plassert. Manuelle eksponeringskontroll er også kjekt. Jeg sjekka ikke så veldig ingående da jeg kjøpte sist, men fant ikke så mange som hadde manuele instilinger av de rimlige kameraene, men det fins sikkert.

Jeg har HDV på mitt kamera, samme som kamera som Robban har forøvrig.

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manuell fokus er viktig. Men også viktig at autofokus funker som den skal. Spesielt i sitvasjoner der man ikke rekker å stille inn kamera til manuell fokus. Som Gisle skriver manuelle eksponeringer er en stor hjelp. Spesielt  der det vanskelig lys. Skal kamera brukes til feks, fluefiske eller naturfilm kan det være greit å ha mulighet til å bytte diverse linser, eller forskjellige filter som pola-filter.

Jeg velger å bruke hdv. Synes det er helt klart best. Synes det er greit å ha et arkiv med taper.  Men spørs litt på bruksområde. Er det kun til familie bruk ville jeg nok godt for flash minne. Viktig da å ha flere exter hardisker. Veldig kjedelig å miste alt av film hvis en av dem tar kvelden.

En annen ting er lyden. XLR utganger kan være til stor hjelp hvis du ønsker opptimal lyd. Mange av de handycam videokamera har forferdelig lyd hvis mic er innebygd i kamera. Spesielt hvis man bruker dv/hdv. Veldig lett for at kamera tar opp lyden av tapen som går. Irriterendes lyd. Et annet problem kan være digitalt støy.

ø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så til litt etterbehandling . .

Gjøre dere mye med farge instillinger osv i etterbehendling ?

Jan

Min (begrensede) erfaring er at det er mye vanskeligere å korrigere farger og hvitbalanse i etterkant på video enn på foto.

Tror det har å gjøre med at video er så mye mer komprimert, slik at når man justerer på ett parameter, justerer man på alle.

Trikset for å få bra farger på video tror jeg er å lære seg hvordan LCDen funker, og stille farger og hvitbalanse sånn som man vil ha det før man begynner å skyte. Blir fort groteske resultater når man begynner å knotte for mye i redigeringsprogrammet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten en god manuell fokus er video ubrukelig...

Jeg synes dette var veldig bastant Pål. Jeg vil heller snu det og si at uten stativ og en god mic er et videoopptakene ubrukelige  :) Her gjelder det som alt annet du holder på med: Det kommer an på ambisjonsnivå og hvor mye "krutt" du vil legge i tingene. Uten stativ er manuell fokus ubrukelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regel nr1 må være stativ som Trond nevner!

Når det det kommer til fargekorrigering finnes det en del muligheter. Du har en del programmer som kan hjelpe deg på vei som,  http://www.redgiantsoftware.com/store/all/magic-bullet-looks/

Men alt til sin bruk. Som jazzmannen skriver, det kan lett bli «over kill» med for mye.

Alt til sin bruk. Men mange av de bedre redigerings programmene har et hav av muligheter når det kommer til fargekorrigering.

ø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Uten en god manuell fokus er video ubrukelig...

Jeg synes dette var veldig bastant Pål. Jeg vil heller snu det og si at uten stativ og en god mic er et videoopptakene ubrukelige  :) Her gjelder det som alt annet du holder på med: Det kommer an på ambisjonsnivå og hvor mye "krutt" du vil legge i tingene. Uten stativ er manuell fokus ubrukelig.

Sikkert :) Stativ er en selvfølge. MEN hvis man "bare" har autofokus, så vil man med kamera på stativ ha et stort problem: Sett at en feks. kaster med flue så vil autofokusen hele tia forsøke å fokusere på bevegelse. Samme gjelder en elv med "urolig" vann. Nei, skikkelig manuell fokus er tingen :)

PS. Enig at farge og SPESIELT hvitbalanse er vanskeligere med video. Men for all del, dyktige folk klarer det utrolige her også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en opplæringsfase, vil man med en "crappy" manuell fokus greie seg en stund ?

Spør fordi jeg ikke har lyst å blåse mye penger på videoutstyr. Trodde desverre at jeg hadde ganske brukbart amatørutstyr her en stund, men er ikke så sikker nå lengre :(

Målet mitt er å kunne få tak i en del nybegynnerfeil, for så i neste omgang kjøpe noe som er hakket vassere.

Kom gjerne med tips og rettelser på den jeg la ut før idag.

Følte at jeg fikk vist litt av stemningen, men så mye rart  med filmingen  ;D

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hoppe på det beste med en gang. Lek deg med det kamera du har. Ser ut som du får fine bilder av det. Finn ut om det her er noe du ønsker å  forsette med, før du hopper på utstyrs jaget.

Film skal være gøy, det trenger ikke å koste skjorta. Bruk heller tid på redigering å filming første omgang. Finner du ut at du vill jobbe mere med film. Så heller oppgrader der etter.

Film myyyye nå på høsten, tenkt som du gjør når du tar foto. Tenk fine rammer og utsnitt. De klippa du har på den snutten er fine klipp. Men prøv å bryt opp klippet med DIVERSE høst farger, fugler og landskaps bilder. Bruk deg selv. Lag noen vandre/ kaste scener, osv.

Se rundt deg når du fisker. Tipper det er masse du kan filme utenom selve taket?

Lykke til!

ø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, her var det mye å filme.

Dette var første litt seriøse "filmfisket". Hadde selvfølgelig dårlig tid osv. .

Håper det blir mye gode tips og råd i denne tråden framover.

Det finnes vel "regler" for hva man gjør og ikke gjør.

Tusen takk til alle for gode tilbakemeldinger til nå iallefall!

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes vel egentlig ikke "crappy" manuell fokus :) Det viktigste er at du kan fokusere manuelt... Du har vel maskin til å kjøre Final cut studio ?  :)

Jepp, sitter foran et eple på 27" nå  8)

Har den noen hensikt å kjøpe Final Cut Express ? Eller greier iMovie det samme ?

Final Cut Studio ligger desverre litt utenfor budsjett og ambisjoner akkurat nå, men det frister veldig!

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et tips om lyd:

jeg kjøpte en billig (~300 kr), men bra diktafon med USB, og en mygg-mic, som jeg clipser på meg når jeg filmer fiske. Ofte lar jeg kamera stå og gå, mens jeg fisker. Skjer det noe, vil jeg gjerne at kommentarene blir med på filmen, men som regel blir stemmen borte i elvebrus eller bølgeskvulp. Selv shotgun-mic'en  klarer ikke slik... Diktafonen, som tar 44 khz stereo, redder slike sitser. Jeg overfører opptaket via USB til PC/Mac, og legger det inn i et lydspor og synker manuelt. Blir utrolig bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et tips om lyd:

jeg kjøpte en billig (~300 kr), men bra diktafon med USB, og en mygg-mic, som jeg clipser på meg når jeg filmer fiske. Ofte lar jeg kamera stå og gå, mens jeg fisker. Skjer det noe, vil jeg gjerne at kommentarene blir med på filmen, men som regel blir stemmen borte i elvebrus eller bølgeskvulp. Selv shotgun-mic'en  klarer ikke slik... Diktafonen, som tar 44 khz stereo, redder slike sitser. Jeg overfører opptaket via USB til PC/Mac, og legger det inn i et lydspor og synker manuelt. Blir utrolig bra...

oii. :)..har du noe merke,type ,modell å anbefale? Kjøpte en diktafon for 3-4 år siden men den er det for dårlig lydkvalitet på, til at jeg gidder å bruke den til film...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har den noen hensikt å kjøpe Final Cut Express ? Eller greier iMovie det samme ?

Final Cut Studio ligger desverre litt utenfor budsjett og ambisjoner akkurat nå, men det frister veldig!

Jan

Skal vise film hos Grønberg på torsdag og tenkte jeg skulle ta snarveien ved å bruke iMovie. Resultatet blir rett og slett for dårlig med iMovie - lydmessig og overganger. iMovie er greit nok til små snutter, men til lengre produksjoner bør du nok opp på en større platform. Det endte opp med at jeg bruker FCE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KimBim:

Jeg liker best den her:

http://www.pixmania.com/no/no/2422952/art/olympus/digital-diktafon-vn-5500p.html

riktignok mono, men bruker den kun til stemme, og konverterer til stereo i redigeringsprogrammet. Bruker kameraopptaket til bakgrunnslyd...

Kjøp en "bra" mygg-mic med "vindsokk", og plasser den øverst på vesten...

Husk å still sampling på 44khz...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KimBim:

Jeg liker best den her:

http://www.pixmania.com/no/no/2422952/art/olympus/digital-diktafon-vn-5500p.html

riktignok mono, men bruker den kun til stemme, og konverterer til stereo i redigeringsprogrammet. Bruker kameraopptaket til bakgrunnslyd...

Kjøp en "bra" mygg-mic med "vindsokk", og plasser den øverst på vesten...

Husk å still sampling på 44khz...

Oki..tusen takk ..det må prøves. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert :) Stativ er en selvfølge. MEN hvis man "bare" har autofokus, så vil man med kamera på stativ ha et stort problem: Sett at en feks. kaster med flue så vil autofokusen hele tia forsøke å fokusere på bevegelse. Samme gjelder en elv med "urolig" vann. Nei, skikkelig manuell fokus er tingen :)

Selvfølgelig er en skikkelig manuell focus å foretrekke.akkurat det savner jeg veldig, men da koster det flesk.Ellers synes jeg vel problemstillingen din er litt overdreven her. selv det billigste "drittkamera" fra sony har jo "manuell fokus" ,via menyen på skjermen.Fiklete å bruke kanskje , men jeg har da aldri hatt problemer med å låse fokus. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...