Gå til innhold

Diverse spørsmål for HELT nybegynnere på VIDEO


Jan_Haukaas

Anbefalte innlegg

Gjest Pål Andersen

Har ikke de fleste amatørkamera mulighet for manuell justering med fokusring? ???

I allefall en mulighet til manuell fokusering. Problemet kan ofte være, spesielt på billigvideo, at man faktisk ikke klarer å se i skjermen at ting faktisk ER i fokus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke de fleste amatørkamera mulighet for manuell justering med fokusring? ???

I allefall en mulighet til manuell fokusering. Problemet kan ofte være, spesielt på billigvideo, at man faktisk ikke klarer å se i skjermen at ting faktisk ER i fokus :)

Da er det kjekt med egen søker :)

Noen jeg la merke til når jeg var på leting etter camcorder var akkurat dette.. Overraskende mange camcorders som leveres kun med søker via lcd-skjermen :-\ (litt kronglete formulert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44MHz ? Video bruker stort sett 48000MHz og musikk 44.11MHz. Synkroniserer virkelig leppe og tale med dette?????

For å si det sånn, glem Mhz, Pål. Du sliter en del med å høre 1 megahertz (1 million svingninger pr sekund)  ;D   et normalt voksent øre hører ikke mer enn rundt 20 kilohertz (20 000 svingninger pr sekund) ... et vanlig kamera kan som regel sample 48kHz lyd... det holder i bøtter og spann...

ad lip-sync - lydfrekvensen er ikke viktig, bare tidsaksen er den samme - det er rimelig enkelt å synke - slå på grafikk på lydsporene, så ser du som regel nok spor etter stemmen på videoens lydspor til å se hvor du skal legge diktafonlyden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe det blir som i foto for HELT nybegynnere. ;D Er dette for helt nybegynnere?

Det plager meg ikke så bare fortsett med det dere driver med :)

Jeg skjønner ikke noe uansett :D

Hehe. Jes, det bærer fort til skogs...

Det diktafontrikset er ikke dumt - har brukt det litt. Men det skal sies at det blir en del ekstra jobb å synke lyd til bilde når det begynner å bli mange forskjellige kutt med både lyd og bilde.

Det beste er selvsagt trådløse myggmikrofoner som sender til kamera, slik at alt er i sync helt av seg selv, men det koster litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

44MHz ? Video bruker stort sett 48000MHz og musikk 44.11MHz. Synkroniserer virkelig leppe og tale med dette?????

For å si det sånn, glem Mhz, Pål. Du sliter en del med å høre 1 megahertz (1 million svingninger pr sekund)  ;D   et normalt voksent øre hører ikke mer enn rundt 20 kilohertz (20 000 svingninger pr sekund) ... et vanlig kamera kan som regel sample 48kHz lyd... det holder i bøtter og spann...

ad lip-sync - lydfrekvensen er ikke viktig, bare tidsaksen er den samme - det er rimelig enkelt å synke - slå på grafikk på lydsporene, så ser du som regel nok spor etter stemmen på videoens lydspor til å se hvor du skal legge diktafonlyden...

Jada, enig i det, var mer opptatt av leppesynk biten med diktafon da jeg selv har en Roland opptaker med HØY kvalitet. Tenkte å bruke denne til det samme men har ikke testa ennå, nettopp pga. av dette med "lipsync".

Dette er helt Off, sorry, stopper her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen sak som fort dukker opp og som kan skape en del hodebry er format og komprimering. I natt gjorde Mac'n seg ferdig med en 20 min lang film fra Kola. Jeg kjørte i 1080 p, full HD og Quick time komprimering (Mener Quick time bruker H.264, men er usikker ???). Fila ble voldsomt stor; 6,5 GB, og får sef ikke plass på en DVD plate. Men ikke det; resultatet ble strålende.

Spørsmålet er om jeg må gå ned til 720p. Noen med erfaring på dette? Burde jeg brukt AIFF komprimering? (Svaret er muligens knyttet til både hva slags skjerm og DVD spiller du skal se filmen fra)?

Litt hardt å innrømme, men når det kommer til komprimering er jeg en novise :-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Lager du en film i HD, må den brennes på blueray og brukes i en blueray spiller. Hvis ikke kan du like gjerne brenne den som vanlig DVD. Du kan brenne på tolags DVD som tar drøyt 8GB, men da som Quicktime fil. Man må da ha avspillingsmuligheter for Quicktime. Bruk Toast eller Compressor etc.

Forklarer gjerne mer på pm.

PS. 6.5 GB er IKKE stort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen sak som fort dukker opp og som kan skape en del hodebry er format og komprimering. I natt gjorde Mac'n seg ferdig med en 20 min lang film fra Kola. Jeg kjørte i 1080 p, full HD og Quick time komprimering (Mener Quick time bruker H.264, men er usikker ???). Fila ble voldsomt stor; 6,5 GB, og får sef ikke plass på en DVD plate. Men ikke det; resultatet ble strålende.

Spørsmålet er om jeg må gå ned til 720p. Noen med erfaring på dette? Burde jeg brukt AIFF komprimering? (Svaret er muligens knyttet til både hva slags skjerm og DVD spiller du skal se filmen fra)?

Litt hardt å innrømme, men når det kommer til komprimering er jeg en novise :-[

Hvor mange mbit/sec eksportere du filmen med?

Edit: aka bitrate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Bra spørsmål, men HD video blir uansett ikke SD video (mpeg-2, DVD format) uten videre uansett bitrate.

Det eneste må vel være at HD video avspillere generelt takler høyere birate enn litt eldre DVD spillere.

Et lite sitat:" There is no minimum bit rate in the HD standard. The definition of HD is dependent on the aspect ratio and number of vertical lines. "

"Normale dvd spillere liker best filmer med en birate på mellom 5.5 og 7.5 Mbps. Man sier ofte at 7,2 average birate er god innstilling under komprimering.

40 Mbit/s er max på HD video/Blue Ray

Video

16 kbit/s – videophone quality (minimum necessary for a consumer-acceptable "talking head" picture using various video compression schemes)

128 – 384 kbit/s – business-oriented videoconferencing quality using video compression

1.15 Mbit/s max – VCD quality (using MPEG1 compression)[6]

3.5 Mbit/s typ - Standard-definition television quality (with bit-rate reduction from MPEG-2 compression)

9.8 Mbit/s max – DVD (using MPEG2 compression)[7]

8 to 15 Mbit/s typ – HDTV quality (with bit-rate reduction from MPEG-4 AVC compression)

19 Mbit/s approximate - HDV 720p (using MPEG2 compression)[8]

24 Mbit/s max - AVCHD (using MPEG4 AVC compression)[9]

25 Mbit/s approximate - HDV 1080i (using MPEG2 compression)[10]

29.4 Mbit/s max – HD DVD

40 Mbit/s max – Blu-ray Disc (using MPEG2, AVC or VC-1 compression)[11]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål om lagring.

Når man driver å filmer litt blir det fort voldsomme mengder data. Ser at 1TB harddisken på iMacen min begynner å bli temmelig fort full.

Hva er løsningen her hos dere film gutta?

Tar dere vare på absolutt alt av "råvideo" eller sletter dere unna ting som ikke skal brukes ?

Med mitt kamera har jeg desverre ikke muligheten til å ta vare på tape da det er HD på mitt.

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heheh Pål :)

Nei, jeg for min del tar var på alt siden lagrinsplass ikke er et problem for meg.

Det er vel egentlig opp til deg selv.. Det er ingen vits å ta vare på klipp du ikke kommer til å bruke eller vise frem.

Uansett så er det pinlig billig for harddisker nå om dagen

Bruker dere da eksterne HD med stor plass eller er det lurt å spre litt, med mindre HD'er tilfelle kræsj ?

Jan

Selvfølgelig er det lurt å ha filene forskjellige plasser. Backup backup backup..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Anbefaler, hvis man først har HD kamera å filme i maks kvalitet. Er ikke lenge før "hele verden" har blue-ray, både i stua og på data´n. Da er du klar på en måte. I mellomtiden komprimerer man i egnede programmer for mpeg-2 (DVD). Og ennå kraftigere komprimering for web. HVIS det er ekstremt mye raske bevegelser i bildet bør 720p innstillinger vurderes/testes. Fortsatt HD...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...