Gå til innhold

Crawling cdc midge pupa - steg for steg


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Knall flue Terje, og for noen bilder  :o

Takker og bukker, Stian :D

Petter:

Aner ikke, slet som en gal for å finne en svart dubbing og når jeg fant den så bare lå den i en tull nede i bindekofferten :D

Hva det er for noe forblir en gåte :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye, folkens :D

Mack10 (Arne):

Det er en sølvfarget Krystal Flash, tror den heter bare "silver krystal flash".

bjorni:

Nei, denne er kun et eksperiment og jeg aner ikke om den funker eller ikke..... men jeg har et ørlite håp :D

Terje!

Hei, var nettopp hos Bergen Aktiv for å kjøpe Crystal flash.. Men fant egentlig ikke noen som lignet i grunn!?

Syns det er et visst blåskjær i flashen i bildene dine?

Den silver crystal flash som BA hadde var ikke "gjennomsiktig" slik som dine heller.. Lyst å ta bilde av posen gjerne? :)

Den jeg endte opp med het Midge Crystal flash light blue... Men tror den blir for liten jeg altså.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Takker så mye Petter og Jan :D

Den sølvfarga Krystal Flash`n jeg bruker får en slags blåskjær når lyset faller på den i bestemte vinkler så det er ikke bare på bilder.

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Petter:

Aner ikke, slet som en gal for å finne en svart dubbing og når jeg fant den så bare lå den i en tull nede i bindekofferten :D

Hva det er for noe forblir en gåte :D

Terje!

Syns den ser litt ut som den bly-dubbingen vi bruker i thorax på mikronymfene våre. ;D

oooops ! Feil tråd.......... ;)

Willy

:D :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til Arne:

Prøv det du har av krystallflash,bruk også bindetråd og evt. quill,biots eller tinsel.

Anser dette som et grunnmønster,som bør inspirere til variasjoner.

Det enkle er ofte det beste og denne ser meget fiskelig ut i sin vakre enkelhet,nesten som en F-fly som er i ferd med å klekke,og alle som har prøvd f-fly,særlig i myggtiden,vet hva det dreier seg om. ;)

Så får maestro sjøl protestere hvis han syns jeg skyter langt over mål. :)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

en slik farger kalles som regel "mother of pearl" og kan selvsagt da opptre i en rekke fargenyanser, fra grønn, via blått, til lys rødt, enormt mange fargenyanser med andre ord i perlemornyanser som i disse perlemorskyene.......vil ikke tro at den ene fargen framfor den andre vil gi noe mer eller mindre fisk......[attachimg=1]

post-0-13949883916739_thumb.jpg

post-0-1394988396477_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Fiskemessig er du litt "trangsynt"  ;) ;), men bak bindestikka er du vidsynt og kreativ Terje!! Dette mønsteret skal jeg binde opp og gi deg tilbakemeldinger på!

Men, det blir nok ikke før til våren.... :'( :'(

:) :)

bjorni

:D merkelig for jeg opplever mitt tørrlfuefiske som en vidsynt løsning :D :D ..... men takker for hyggelig tilbakemelding angående myggklekkeren ;D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, men likte den fluen så godt at jeg ville prøve å havne på noenlunde samme materialene:)

Hør på Staffan !

Kjøp deg en vanlig pearl krystallflash,og varier heller bindetråden. ;)

Fiskemessig er du litt "trangsynt"  ;) ;), men bak bindestikka er du vidsynt og kreativ Terje!! Dette mønsteret skal jeg binde opp og gi deg tilbakemeldinger på!

Men, det blir nok ikke før til våren.... :'( :'(

:) :)

bjorni

:D merkelig for jeg opplever mitt tørrlfuefiske som en vidsynt løsning :D :D ..... men takker for hyggelig tilbakemelding angående myggklekkeren ;D

Terje!

Bla,bla,bla......... ;)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Mack: Krystalflash i Pearl blir blåaktig hvis du strekker den litt når du binder den inn.  Enig med Claus, jeg synes også det likner på pearl flash.

Flott flue Terje! Utfordringen med denne blir å holde den flytende etter flere kast. Men det spiller ingen rolle, det er på det første de skal tas!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat kommet hjem fra butikken og krystal flash pearl er nå anskaffet :D

Skal bli moro til helgen og binde noen for tidlig tidlig tidlig vår.. Skal bli den første her som får fisk på den ;)

Er bare å binde nok, sånn at du kan bytte etter hver fisk..

Litt i stuss på om den kommer til å lage tvinn på fortom med tanke på de utstikkende vingene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Til Mack: Krystalflash i Pearl blir blåaktig hvis du strekker den litt når du binder den inn.  Enig med Claus, jeg synes også det likner på pearl flash.

Flott flue Terje! Utfordringen med denne blir å holde den flytende etter flere kast. Men det spiller ingen rolle, det er på det første de skal tas!  ;D

Kan godt være at det er Pearl Flash :)

Takker forøvrig for hyggelig tilbakemelding, Rune :D ....... satser på fast fisk på første kast :D .... men det er ikke noe iveien for å lage denne med noen flere cdc fibre stikkende ut til siden :)

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Mack: Krystalflash i Pearl blir blåaktig hvis du strekker den litt når du binder den inn.  Enig med Claus, jeg synes også det likner på pearl flash.

Flott flue Terje! Utfordringen med denne blir å holde den flytende etter flere kast. Men det spiller ingen rolle, det er på det første de skal tas!  ;D

Kan godt være at det er Pearl Flash :)

Takker forøvrig for hyggelig tilbakemelding, Rune :D ....... satser på fast fisk på første kast :D .... men det er ikke noe iveien for å lage denne med noen flere cdc fibre stikkende ut til siden :)

Terje!

Mja, jeg synes det er greit med noen fluer som er sparsomme jeg da. Fisker bedre og lurer særere fisk. Det som evt. kunne vært gjort er å bindt noen fibre bakover av det du kappet vekk slik at du får en liten "tust" på toppen. Den tusten synes ikke så godt på denne typen fluer... Men gir litt mer flyteegenskaper. Dessuten skal ikke alle fluer flyte så bra, de skal flyte nok til at du får gjort noen få kast på en vanskelig fisk. Når fisken er tatt så sett på en ny! Denne teknikken er i prinsippet René Harrop sin. Han er kjent for bla. å bruke denne varianten når han lager døgnfluer og vårfluer. Han sparer på stammene og binder de også ut til siden.. Ligger noen fluer på framsiden hvor dette vises.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Til Mack: Krystalflash i Pearl blir blåaktig hvis du strekker den litt når du binder den inn.  Enig med Claus, jeg synes også det likner på pearl flash.

Flott flue Terje! Utfordringen med denne blir å holde den flytende etter flere kast. Men det spiller ingen rolle, det er på det første de skal tas!  ;D

Kan godt være at det er Pearl Flash :)

Takker forøvrig for hyggelig tilbakemelding, Rune :D ....... satser på fast fisk på første kast :D .... men det er ikke noe iveien for å lage denne med noen flere cdc fibre stikkende ut til siden :)

Terje!

Mja, jeg synes det er greit med noen fluer som er sparsomme jeg da. Fisker bedre og lurer særere fisk. Det som evt. kunne vært gjort er å bindt noen fibre bakover av det du kappet vekk slik at du får en liten "tust" på toppen. Den tusten synes ikke så godt på denne typen fluer... Men gir litt mer flyteegenskaper. Dessuten skal ikke alle fluer flyte så bra, de skal flyte nok til at du får gjort noen få kast på en vanskelig fisk. Når fisken er tatt så sett på en ny! Denne teknikken er i prinsippet René Harrop sin. Han er kjent for bla. å bruke denne varianten når han lager døgnfluer og vårfluer. Han sparer på stammene og binder de også ut til siden.. Ligger noen fluer på framsiden hvor dette vises.

Enig i det, Rune :D

Har forøvrig laget en del klekkere med stammen inntakt ut til siden, funker bra det :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...