Gå til innhold

Noen som har prøvd etter SØ i Rogaland? Tråd kun for Rogaland..


Stian F

Anbefalte innlegg

  • Svar 233
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hei!

Har fulgt denne tråden en stund nå, og må si det er gøy å se så mye fisk som taes rundt omkring i Rogaland! Ikke verst!

Jeg tror dette er loven som gjelder for fiske etter anadrome arter i sjøen: http://www.lovdata.no/ltavd1/filer/sf-20100531-0731.html

Som man kan lese fra §3 her så står det: " Fiske med stang og håndsnøre fra land og fra båt er tillatt hele året, jf. imidlertid § 2, første ledd."

Hvis vi da går tilbake i §2 som det henvises til, og ser der  står det: 

"I fredningstiden for det enkelte vassdrag er det ikke tillatt å fiske nærmere grense elv/sjø (elvemunningen) enn hundre meter.

Fylkesmannen kan utvide tidsrommet og området for forbudet gjennom forskrift gitt med hjemmel i lov om laksefisk og innlandsfisk § 40."

Og med vassdrag menes: «vassdrag»: innsjø, vann, tjern, elv, elvearm, bekk eller kanal.

Kort fortalt betyr dette at det er lov å fiske sjøørret, laks og sjørøye med stang og håndsnøre hele året,

så lenge man holder seg lenger unna elvemunningen enn 100 meter.

Så kan man jo diskutere hvor grensen mellom elv og sjø går, og det er også vanskelig å finne noen eksakte definisjoner på dette,

men der elva brått vider seg ut og mister preget av elvekanal har blitt brukt i andre tilfeller.

Hvis vi bruker Høleånå som eksempel vil da en fredningssone på 100 meter se omtrent slik ut:

[attach=1]

Som man ser av kartet så er det ganske betydelige områder som er fredet.

Nå er dette tatt ut fra et flyfoto og er sikkert ikke helt hundre prosent nøyaktig 100 meter, men dette er bare et eksempel.

Den blå streken på kartet er målt opp med til 100 meter på kart.finn.no.

Til slutt må jeg si at dette ikke er ment som kritikk mot trådstarter, men som et tips til alle som fisker i sjøen.

Det er helt klart alt for dårlig skiltet rundt omkring, men vi som fisker har også et ansvar på hvor vi fisker. Om det er på Høle, Ims, Årdal eller Møllevika. 

Alle steder med større eller mindre elver/bekker og fredningssone.

Skitt fiske og god tur til Danmark!

post-2483-13949885241972_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Torvaltåke: Synes at den oppmålingen som du har fått til der stemmer ca 100%! Men synes og strengt tatt at det BURDE STÅ ETT SKILT DER NEDE OG! Ikke for mitt eget bruk, men for opplysning til alle andre som og fisker der, og fordi at på denne tiden av året er det en veldig kjennt plass og jeg vet at det er mange som startet 'sesongen' sin her.

Jeg skal se om jeg kan få til og skrive ut det bildet som du har kommet med og gjerne få hengt det opp på parkeringsplassen eller noe der!

Snart Påske

Mvh Stian F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg skal se om jeg kan få til og skrive ut det bildet som du har kommet med og gjerne få hengt det opp på parkeringsplassen eller noe der!" Det syns jeg er en god ide, men det er nok ikke lenge før det blir satt opp skilt i regi av fylkesmannen. Det er vertfal det jeg fikk informert når jeg snakket med dem. men men nå skal jeg la det ligge. får hentet den nye stanga på vei hjem idag så kanskje det blir en snar tur til bersagel eller noe (så sant at ikke isen har lagt seg igjen) for å prøve lykken. nesten som julekvelden dette. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enormt bra inlegg torvadtåke!! kan ikke bli bedre enn det! hvor var du for 20 inlegg siden ;) hehe

lepto: om du vil spare bensin pengene så kan jeg fortelle deg at det er is på bergsagel og høle ijen :(  :'(

plasser som jeg har troen på idag å for resten av uka er Riskastranda (hommersåk), bymarka (li/hommersåk), vaulen badestrand (vaulen), oanes (langs odden der ferja legger til) og sist men ikke minst jær strendene :) uansett hvor du drar så må du ha skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enormt bra inlegg torvadtåke!! kan ikke bli bedre enn det! hvor var du for 20 inlegg siden ;) hehe

lepto: om du vil spare bensin pengene så kan jeg fortelle deg at det er is på bergsagel og høle ijen :(  :'(

plasser som jeg har troen på idag å for resten av uka er Riskastranda (hommersåk), bymarka (li/hommersåk), vaulen badestrand (vaulen), oanes (langs odden der ferja legger til) og sist men ikke minst jær strendene :) uansett hvor du drar så må du ha skitt fiske!

Resier nok inn på hytta idag og blir der over helgen, så er ikke umulig at det blir noe fiske på Riska/bymarka på meg og med mindre jeg drar inn til Kjuttavika :P

Mvh Stian F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o :o kan ikke dra til Kjuttavika nå allerede stian! må spare den plassen til våren ;) hehe nei men satser på det blir endel fisking ihelga! btw jeg vet om en bra plass.. men det er litt langt å reise (for oss) det heter Togevågen å ligger ca 20 - 30 min kjøring fra Tau å litt lengre inne (mot årdal) så er det en plass som heter Døviga.. skulle vi tatt en tur innover der en dag? ta med niste og kakao å utvide horrisonten litt ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

christoffer: takker for "heads up'en" men tenkte egentlig det samme når jeg så at indre gansen var dekket av is idag morges. :( blir nok jæren da. vinden er jo heller fraværende idag så det skal ikke by på noen problemer. vigdel her i come! må bare få unna siste del av dagen. 15 lange minutter igjen. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk aldri vært i tøgevågen og innover der for å fiske.

Kult om dere dro inn og la ut en rapport etterpå!

Fisker for det meste Fra Tau til Lysefjorden.

Forsand, oanes og dørvigå inne i Lysefjorden er jo plasser å dra når isen ligger sånn som i dag.

Men jeg er en smule lei kobben som alltid dukker opp her.

PS! Flyttet fra By'n te Jørpeland for 3 år siden, og har ikke vært overalt.

      Kom gjerne med tips om plasser!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg er en smule lei kobben som alltid dukker opp her.

Hahahaha, Det stemmer det som Toffa sier her kan du tryggt si! En natt jeg stod og fisket innover i lysefjorden lå den og herjet rundt meg i mange timer, (var sikker på at den skulle komme opp på land og ta meg :P) så når det endelig begynnte og lysne og jeg kunne se sjøen foran meg så tok det ikke lenger enn 5 min før den lå 2 meter ifra meg og freste før den plasket avgårde. GJETT OM JEG VAR REDD!! :rolleyes: Og siden så har den følgt meg vær gang jeg er innover i fjorden der :-\

Hehe, men det skal og nevnes at den natten og morningen der er det beste SØ fisket jeg har hatt i hele mitt liv, og min største SØ ble tatt den morningen, 4,3kg ;D ;D ;D

Snart Påske!

Mvh Stian F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei hadde heller dårlig tid igår, men her kommer en kort rapport.

på vei hjem så henta jeg den nye stanga på posten. var en kjapp tur hjemmom å kledde meg for vinter å hellvette. heiv meg i bilen igjen å kjørte ut til hellestø/vigdel. å til min store fortvilelse så var det maks fjære sjø. noe som ikke kler den plassen så bra.(ja jeg vet dårlig plannlegging) har vell aldri hatt hell på lavt vann akkurat der, men tenkte som så at jeg skulle jo vertfall få testet stanga så jeg gikk i posisjon å begynte å kaste. kastet enda mer å jeg ble rett å slett ekstremt positivt overrasket over stanga. (loop evotech 9,6 #7) jeg verken så eller kjente noe til sø'en, men er storfornøyd for det! nå blir det dirdal/frafjord imorgen tidlig. det har jeg litt troen på nå..  *krysser fingrene*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, er alltid kjekt med ny stang!! Hehe, har fisket i litt over ett år nå tilsammen jeg, og har vell allerede 7-8 stenger :-S LIKER NYE STENGER:-P

Sitter inne på hytta på Vier og binder fluer nå jeg, også kommer Sondre F fra forumet her og en til kompis. Regner med at imorra blir d innover Lysefjorden og sjekke ut forholda!

Kommer med rapport imorra! Regner med at du og slenger ut en fra Dirdal og omegn Lepto. ;-)

Mvh Stian F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur innover Lysefjorden idag, men da det var speilblankt på hele fjorden var det ikke lett og få lurt SØ'en.. Var innom ett par plasser men ingen fisk og se. (hadde en liten følgefisk en gang, men that's it!)

Satser på mer vind og mer fisk på jakt imorra!

Nå blir det og varme tærne foran peisen;-)

Mvh Stian F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg skrøyda meg opp igår om eg sko fiska idag så dokk forvente nokk ein liten raport!?

raporten blir som følger : såv til 13.30 spiste frokost og venta på å se en legendarisk UNITED kamp! asså null fiske på meg. Men utrfa raporten til stian så var vel det greit :) imorra blir det fiske! 2 dager uten fiske nå.. kjenner krampetendenser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tid blir d fiske i mårra?? vett du någe om kor dokk ska?? Speil blankt i mårå og kanskje, hjelpe gjerna litt me at temperaturen e relativt høge då!!

meg og vidar reise ut i 12 tia.. e du klar zeiter222? blir nokk i nærliggane trakter.. kansje riskastrandå eller by marka.. eg må tidligt hjem i selskap...  >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...