Gå til innhold

Varme hender under vinterfiske?


Knut S

Anbefalte innlegg

Her trenger jeg sårt tips. Fikk kjeft av Marius N da jeg måtte gi meg etter et kvarter i sjøen i dag. Han hadde aldri sett en voksen mann som mer eller mindre hylte som en liten jente, samtidig som narkisknekken var på plass ;D Tror kanskje jeg er norgesmester i dårlig blodsirkulasjon i hendene?

Har prøvd ullvanter med apotekhansker over. Hungerer neoprenhanser? Hva holder varmen bra, samtidig som du klarer å fiske? ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her trenger jeg sårt tips. Fikk kjeft av Marius N da jeg måtte gi meg etter et kvarter i sjøen i dag. Han hadde aldri sett en voksen mann som mer eller mindre hylte som en liten jente, samtidig som narkisknekken var på plass ;D Tror kanskje jeg er norgesmester i dårlig blodsirkulasjon i hendene?

Har prøvd ullvanter med apotekhansker over. Hungerer neoprenhanser? Hva holder varmen bra, samtidig som du klarer å fiske? ;D

herding rett og slett.

uansett hva du gjør så kommer du å fryse. selv bruker jeg fingervanter fra blåklæder som koster 45 kr :)

de fungerer fint til å kunne fiske i et par timer før man må varmen hendene i lomma :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe  ;D

Du må avpingles Knut  :D

Jeg bruker disse etter tips fra Robin i sin tid:

600-63t2.jpg

http://www.batex.no/index.php?sideID=434&soketekst=600.64&Submit.x=0&Submit.y=0

De er riktignok kun vantette hvor det er sort skum/gummibelegg. Regner det så tar jeg et par engangshansker over (kjøpt på malerbutikk eller apotek). Koster bare noen få tiere. Fordelen med dem er gummien som gir godt grep på line og kork, i tillegg til at de er så tynne at de knapt merkes på.

Cluet er å ta dem på før du blir kald og ta gode pauser mellom kastene når du kjenner du ikke klarer å hente inn varmen igjen. Evt. får du kjøpe deg noen lommevarmere å hive i varmelommene på vadejakka så får du litt futt i fingra igjen, men avpingling er nok det beste  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker disse engangshanskene da de er tynne og føles ikke som de er i veien for å fiske i kulda, vantette er de også, du kan eventuelt kutte fingertuppene på 2 fingrene du bruker på begge hanskene, de gjør sussen for meg, men helt varm er det vanskelig å holde seg disse dagene uansett  8)

post-2263-1394988411591_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke til vind og vantette utgaver av den, men man får andre varianter som glacier glove etc. som går litt på det samme (vippe av 2-3 fingre). Men føler jeg mister kontroll med både line og stang med så kraftig polstring. Når det blir så kaldt at polvotter er eneste alternativ, da sitter jeg heller hjemme og kliner til en fiske-DVD  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg en sånn varmepute som aktiveres av luft under hanskestrikken , inn mot pulsåra. Det sprer varmen godt ut i fingrene. Så har du ett par skikkelige saueskinnsvotter som du bruker i pausene så du kan få tilbake varmen skikkelig i blant.

Ellers er det greit å høre på naturen , man skal ikke drive å rote rundt i strandkanten nå på denne tiden av året !  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snåsamannen har vel varme hender?

Jeg bruker faktisk Hestra tre-finger votter (votter med pekefinger)som jeg har sprayet med impregnering.

Det er tjukke som pokker, men for blindfiske etter SØ i bitende blå kulde er ikke feeling så viktig for meg.

Har også brukt vanntette votter, det er litt kluss med snørehåndtering men det oppveies langt på vei av at jeg ikke fryser på hendene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her trenger jeg sårt tips. Fikk kjeft av Marius N da jeg måtte gi meg etter et kvarter i sjøen i dag. Han hadde aldri sett en voksen mann som mer eller mindre hylte som en liten jente, samtidig som narkisknekken var på plass ;D Tror kanskje jeg er norgesmester i dårlig blodsirkulasjon i hendene?

Har prøvd ullvanter med apotekhansker over. Hungerer neoprenhanser? Hva holder varmen bra, samtidig som du klarer å fiske? ;D

herding rett og slett.

Heilt ening her ;) Etter 1 time med utrulig smerte så vil du til slutt ikkje ha følelse i fingrene og då går alt bra  ;D Bruke sjølv miliæret sine hansker, men der e alle fingrene unntatt tommelen åpne, men du slipper og ta av deg hanskane for kver gong du skal skifte strimer/Flue :)

Lykke til ;)

JonnyS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SEALSKINZ HANSKER, 3- LAGS    ULTRA GRIP.  Disse må vel kunne funke ganske bra.

Jeg regner med at de er noe av det beste du kan få tak i. link:

http://www.jemco.no/html/page_2.asp?clientid=432872&pageid=222590&nocache=1927533

Oi oi, de der så fine ut, Sage! :D Sende de en mail for å høre hvor nærmeste sted de selger det er, så jeg kanskje får prøvd dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her trenger jeg sårt tips. Fikk kjeft av Marius N da jeg måtte gi meg etter et kvarter i sjøen i dag. Han hadde aldri sett en voksen mann som mer eller mindre hylte som en liten jente, samtidig som narkisknekken var på plass ;D Tror kanskje jeg er norgesmester i dårlig blodsirkulasjon i hendene?

Har prøvd ullvanter med apotekhansker over. Hungerer neoprenhanser? Hva holder varmen bra, samtidig som du klarer å fiske? ;D

herding rett og slett.

Heilt ening her ;) [glow=red,2,300]Etter 1 time med utrulig smerte så vil du til slutt ikkje ha følelse i fingrene og då går alt bra[/glow]  ;D Bruke sjølv miliæret sine hansker, men der e alle fingrene unntatt tommelen åpne, men du slipper og ta av deg hanskane for kver gong du skal skifte strimer/Flue :)

Lykke til ;)

JonnyS...

Nå må vi ikke glemme at vi skal ha fingerene livet ut også da. "det er ikke sikkert du klarer å binde fluer om 50år hvis du fisker i 25 effektive kuldegrader 3 ganger i uka", sa min far til meg får noen dager siden.[glow=red,2,300][/glow]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg et par sealskinz ultragrip. Syns ikke de var noe tess. syns de var litt klumpete samt at det var vanskelig å få grep om snøret.

XXL selger disse.

Ok, rart. det er ikke det jeg har hørt.

men vi har forskellige tanker og meninger om ting alle sammen.  (noen klarer ikke å fiske med noe som helst på hendene og noen kan like gjerne fiske med vanntette votter.)

men greit å høre forskellige erfaringer, noen flere som har prøvd disse.??

ps: jeg finner dem ikke på nettsiden til XXL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...