Gå til innhold

Bildetråden 2011


Gisle Helgesen

Anbefalte innlegg

  • Svar 1,6k
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Var litt lirking her ja ;) men i denne elven er forholdene usedvanlig godt lagt til rette for vakbilder. bredden ligger 1 meter over vannflaten og det er høy kantveggetasjon som gjør at jeg kan komme veldig nære fisken. hjelper jo også at det ikke er andre som fisker her, så når Ruben og jeg kommer ditt har de ikke vært fisket på siden sist vi var der.

Den ene dagen vi fisket der brukte jeg kun kameraet og fiskestanga ble liggende i bilen, så er helt enig med deg, hvis man først ikke skal fiske, finst det neppe noe mer tilfredstillende for en fluefisker og drive og ta vakbilder på nært hold :-\

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av de mest inspirerende bildene jeg har sett på lenge, Gisle og Øystein! Får lyst til å virkelig begynne å fotografere selv når jeg nyter bildene deres.

Gisle, det siste bildet ditt ble "set as desktop background". du får sende meg en PM med hva du skal ha for det, greide  ikke la være ;)

:)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av de mest inspirerende bildene jeg har sett på lenge, Gisle og Øystein! Får lyst til å virkelig begynne å fotografere selv når jeg nyter bildene deres.

Gisle, det siste bildet ditt ble "set as desktop background". du får sende meg en PM med hva du skal ha for det, greide  ikke la være ;)

bjorni

Hyggelig at det falt i smak Bjorni.bare kult at det er på skrivebordet ditt. si fra hvis du vil ha en variant med høyere oppløsning.

Takk for tilbakemeldingen André. man må nok ofre litt fisketid :-\. Men som alltid etter årets store fisketur sliter jeg med følelsen av at jeg har brukt alt for lite tid med fotoappartet og videokameraet. Ikke lett og prioritere dette. Skulle helst bare fiske, men vil både filme og ta bilder.......  blir fort litt sånn halvdårlige kompromisser ut av det. Fisking blir det nok tid til, men å kombinere foto og video, synes jeg er litt vrient. spesielt hvis man vil få til noe kvalitet på videodelen. Når de gode situasjonene dukker opp skulle man drevet med alle 3 tingene......

men men, så lenge man får et par velfødde aurer i ny og ned og et par ok bilder så får man vel være fornøyd

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er moro med bilder i tillegg.

Jeg synes selv at jeg er veldig disiplinert og prioriterer bilder og film hardt, i tillegg til fluefiske. Det blir mange "missa" fiskesituasjoner, men fiskesituasjoner blir det nok av i løpet av året allikevel. Og ikke stresser jeg eller mister hodet om jeg ser en vakende fisk, i likhet med for eksempel deg, Gisle, så sånn er vi nok like  :) Så det er rom for bilder/film i tillegg.

Da jeg og Henning lagde filmsnutten om Harrduellen, så kunne vi garantert ha fisket dobbelt så effektivt hadde vi ikke filmet, men både Henning og jeg synes det er moro med bilder/film  :) Og man må prioritere, så sånn ble det.

Apropos:

Én fluefisker både Henning og jeg har fisket sammen med i sommer (i Trysil-traktene), som er om mulig enda flinkere til å prioritere bilder, er Øystein. Makan til dedikert mann når det gjelder foto. Og ekstremt dyktig og planlagt også. Og vi ser jo hva resultatet hans blir  :) Ekstreme vakbilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt råe vakbilder Gisle og Øystein! Kjenner jeg får lyst til å skaffe en skikkelig telezoom. Hva er minstekravet for å få brukbare resultater?

Her er mitt eneste forsøk på vakbilder, tatt for to år siden med en 400d+(1,6x)150mm sigma macro. Måtte litt vel nærme. Her var jeg kanskje tre-fire meter unna. I tilegg måtte det hard cropping til i etterkant.

Repost fra 2009-bildetråden

index.php?action=dlattach;topic=10399.0;attach=42889;image

Mr. Head & Tail

vak-8577-8581.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde blitt en helt grei kombo på vakbilder det André 8);D ;D

Vakbilder er utrolig kult Øyvind, bare og kaste seg på, du er jo godt i gang forøvrig. Bør nok ha en 400 mm for som Andre skriver. Jeg bruker Canon 7D med canon 70 - 200 F/2,8 og 2x konverter. funker greit det. Øystein har vel også brukt en del 400 mm. mener og huske at han klinte til med 300 mmF2,8 og 2x konverter her før sesongen. tipper det også er en helt grei kombo 8)

utfordringen er å få nok lys til å få så kjapp lukkertid at du får fryst bevegelsen. utrolig små marginer på fokusen når man kommer så nære. Å holde kontrollen på fokusen, døgnflue og fisken er ikke lett. Det bilde til Øystein som er tatt oppstrøms med fokuset perfekt på døgnflue er bare helt sykt. det er ektremt vrient. Bare og ta av seg hatten for bildene til Øystein. 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle likt å filme med Ola sitt Nikon 400mm F/2,8- objektiv. Det sammen med D3s'n hadde vært knall til vak.

På dette klippet brukte jeg 200mm f2,8, men tenk hva en 400mm kunne ha gjort her  ;D

http://www.vimeo.com/16973834

Herlig snutt André, hadde gjort seg med 400mm her :D

Den skulle jeg gjerne hatt på dette bilde også, men hadde kun 200mm med denne gangen også. >:(

vak5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle likt å filme med Ola sitt Nikon 400mm F/2,8- objektiv. Det sammen med D3s'n hadde vært knall til vak.

På dette klippet brukte jeg 200mm f2,8, men tenk hva en 400mm kunne ha gjort her  ;D

http://www.vimeo.com/16973834

Herlig snutt André, hadde gjort seg med 400mm her :D

Den skulle jeg gjerne hatt på dette bilde også, men hadde kun 200mm med denne gangen også. >:(

vak5.jpg

Takk for det, kompis  :) Du får si i fra om du er klar for en fiskeekspedisjon noen av de nærmeste dagene, Ola.

Det var et temmelig flott vakbilde du hadde her, selv med 200mm da 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...