Gå til innhold

Snøre til tørrfluge og vind på fjellet.


lakselorden

Anbefalte innlegg

Heisann,

Har akkurat kjøpt med fluvius regulær i klasse 5 primært til fjellfisket. Skal bruke eit air cel til det tørre når forholda er rolege, noko dei ofte ikkje er til fjells. Derfor lurer eg på om nokon kan hjelpe meg med snøre-alternativ til meir utfordrande dagar.

Har sett på diverse 40+ snører frå airflo og extreme distance til SA. Er et andre gode snører som kan anbefalast? Reknar med det vert verre å presentere tørrfluga fint, men dette vert vel litt kamuflert av vinden, men eg vil uansett ikkje ha eit snøre som presenterer alt for stygt.

Har dengt mykje etter sjøauren, så eg er fint i stand til å halde ein del snøre i lufta  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ha ei line med kort eller lang klump?

40+ og Rio outbound er korte klumper på tynn running line (nærmest skyteklumper med fast skyteline). Disse er veldig gode i medvind men etter min mening ikke det store i motvind  ;)

Expert distance er ei skikkelig langklump line som også har lett framtung klump, funker etter min mening bra i motvind. Men hvis du ikke liker laaange klumper så er det ikke sikkert at du vil like denne lina.

Ellers så er jeg ikke så sikker på om den Air cellen din er så dårlig i vind? Hvis problemet er å vende fortomen i motvind så vil det hjelpe å trimme fronten på lina litt, tynne lange line-spisser er jeg uansett ikke veldig gla i, demping av nedlegg/overslag kan også gjøres ved å fixe fortomen  ;)

Tipper også at stanga di tåler 6'er liner ved behov, så kanskje en Air Cel #6 ville gjøre susen? SA GPX er også bra.

Grunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Kanskje ikkje korte klumpar, nei. Tørrfluge er ikkje det eg har fiska mest med, men å skyte snøret under tørrflugefiske er vel ikkje så lurt. Likar air cel veldig godt eigentleg. Får ikkje nokon billig-følelse når eg brukar det..

Andre kandidatar med halvlange til lengre klumpar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Stilte et lignende spørsmål tidligere - se her:

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=17296.0

Den gangen foreslo tmags  Rio Grand. Denne lina kjøpte jeg, og den virker bra (men har ikke fått prøvd den så mye enda). Du kan se nærmere på profilen på nettet.

Syns lina har mye minne, så jeg strekker på den før jeg starter opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden ingen har nevnt GL Pounch. Hadde det som fjellsnøre tidligere, kl. 7. Nå benytter jeg SA GPX kl. 6.

Heholdsvis på en Loop blue line 6-7 og Slate stillwater 6 el. GL LPXe RS 6.

GL Pounch snøret er veldig bra til Scott A2 kl. 7.

Hva er mye vind? Er det frisk bris så er det fint å lese, høre på radio og steke fisk i teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden ingen har nevnt GL Pounch. Hadde det som fjellsnøre tidligere, kl. 7. Nå benytter jeg SA GPX kl. 6.

Heholdsvis på en Loop blue line 6-7 og Slate stillwater 6 el. GL LPXe RS 6.

GL Pounch snøret er veldig bra til Scott A2 kl. 7.

Hva er mye vind? Er det frisk bris så er det fint å lese, høre på radio og steke fisk i teltet.

Hehe er det ikke en fordel å fiske før man kan steke fisk i teltet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har endt opp med Presentation.

"40+ og Rio outbound er korte klumper på tynn running line"

Vet du hvor lang klumpene er?

"Åssen er klumplengden på Rio gold? Tenkt på et snøre i klasse 4"

Har et liggende - som jeg ikke bruker  ;)

klumpen på Rio Gold er vel omtrent som på GL Highwater, ca 14 meter, mao relativt lang. Liker GL HW best av de to.

Mvh

Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har endt opp med Presentation.

"40+ og Rio outbound er korte klumper på tynn running line"

Vet du hvor lang klumpene er?

"Åssen er klumplengden på Rio gold? Tenkt på et snøre i klasse 4"

Har et liggende - som jeg ikke bruker  ;)

klumpen på Rio Gold er vel omtrent som på GL Highwater, ca 14 meter, mao relativt lang. Liker GL HW best av de to.

Mvh

Johan

Kan det stemme? Føler disse to ikke er like lange. Skal ta og måle en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kort klump. Da kjører du GL Higwater. Kort klump. GL Presentation. Basta.

- Som heller fersk i fluekastekunsten kjøper ihvertfall ikke jeg denne. Skal du kaste longbelly som Highwater i vind skal du være en meget god kaster. Selv må jeg skjerpe meg veldig for å klare samme kastelengde med Higwater som med SA AirCel - i vindstille. Akkurat det skyldes selvsagt at jeg så langt er en for dårlig kaster. De korteste klumpene har jeg ikke prøvd ut enda, men jeg tror definitivt mest på mellomlang og noe framtung klump (i trange bukter) i motvind - ut fra den lille erfaringen jeg har hittil, da.

Hvis stanga godtar at en attpåtil går opp en vektklasse blir det gjerne enda bedre.. særlig hvis utgangspunktet er f.eks. #4 eller #5..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke annet i høyfjellet enn SA GPX WF-5-F. Snøret er slitesterkt og holder i mange år ved regelmessig behandling.  Går som en kule og gir fin presentasjon også ved skyting (hvertfall med min stang). Jeg har også begynt å bruke lettere "utrangerte" GPX'er i saltvann (WF 7). Funker bra det også i vinden.

PS

Det kan ofte være en fordel at tørrflua (f. eks. Streaking Caddies) faller klumsete og tungt på vannet i sterk vind. Ville ikke vært så redd for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...